Geluidskwalitiet RT model 2011 radio bluetooth
Moderator: GVN
Geluidskwalitiet RT model 2011 radio bluetooth
Hallo,
Ik heb pas een Bmw Rt 1200 gekocht waar een radio bij zit. Deze heeft blijkbaar standaard een bluetooth module ingebouwd. Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat deze bluetooth module niet zo goed werkt, lees - een slecht geluid doorgeeft.
Hebben jullie daar enige ervaring mee? Ik ben namelijk van zin om een headset van Sena in te bouwen in mijn helm.
Graag een reactie.
Mvg,
David
Ik heb pas een Bmw Rt 1200 gekocht waar een radio bij zit. Deze heeft blijkbaar standaard een bluetooth module ingebouwd. Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat deze bluetooth module niet zo goed werkt, lees - een slecht geluid doorgeeft.
Hebben jullie daar enige ervaring mee? Ik ben namelijk van zin om een headset van Sena in te bouwen in mijn helm.
Graag een reactie.
Mvg,
David
Re: Geluidskwalitiet RT model 2011 radio bluetooth
Ikzelf heb twee helmen (BMW Sys VI en BMW Sys V) dewelke allebei voorzien zijn van een Sena SMH10. Enkele weken geleden heb ik geprobeerd om beide helmen te pairen met de BT van de 1200RT van een vriend. Het pairen van de eerste helm was niet zo moeilijk, maar je kan op de bluetooth van het BMW-audiosysteem blijkbaar géén tweede bluetooth-helm koppelen, tenzij het om twee peperdure bluetooth-helmen van BMW zelf gaat. Dit werd nadien ook nog eens door mijn dealer bevestigd. Als je op de site van Sena in de rubriek "support" gaat kijken, dan zie je daar een schema (weliswaar van de 1600 met bluetooth, maar qua bt exact hetzelfde) waarop duidelijk te zien is dat er maar één Sena gekoppeld kan worden. Van horen zeggen zou Sena wel aan't werken zijn aan een oplossing hiervoor, maar da's dus nog even afwachten.rexer schreef:Hallo,
Graag een reactie.
Mvg,
David
Als je samen met de madam wil gaan rijden, krijg jij als piloot dus alles te horen (muziek en gps) terwijl de duo zelf indien gewenst een muziekbron via bt of kabeltje moet verbinden met de helm. Tegen elkaar babbelen gaat natuurlijk wel. En natuurlijk kunnen jullie beiden indien gewenst ook je eigen gsm via bt pairen.
De geluidskwaliteit is zeker OK en ruim voldoende voor tijdens het rijden, maar natuurlijk mag je van die speakertjes geen doordringende lage tonen verwachten zoals uit de stereoinstallatie die in je woonkamer staat. Muziek is wel zeer duidelijk, en spraak van gps en/of radio duidelijk verstaanbaar. Wat me wel is opgevallen : in mijn Sys V met Sena BT klinkt het geluid wel wat luider dan in mijn Sys VI. Het gaat om twee Sena's uit 'n duopack, met zelfde firmware. Wellicht is de opstelling van de speakertjes wat anders ?
Als je toch persé met twee Sena's op de 1200RT alles wil horen, kan je misschien eens kijken naar de SM10-bluetoothmodule van Sena (niet te verwarren met de SMH10 headset, scheelt maar één letter). Je moet dan de RT-radio en de GPS bekabeld verbinden met die SM10 (op identieke manier als waarop je beide apparaten op een Autocom, Baehr of Starcom intercomsysteem zou aansluiten), en die streamt op zijn beurt via BT het geluid in stereo door naar twee gepairde helmen die (en op dat vlak is Sena wel wat vriendelijker dan BMW) wél van 'n ander merk kunnen zijn. Twee verschillende merken zou zelfs kunnen, maar dan kan je natuurlijk niet onderling communiceren via de intercomfunctie.
Je gebruikt dan wel niet de dure bt-modulen die in het audiosysteem van BMW verwerkt zit, maar zelfs met twee Sena headsets en die extra bluetoothmodule ben je nog veel goeiekoper af dan met twee BMW bluetooth-helmen.
Tenslotte, als je voor de Sena SM10 kiest : deze worden sinds enkele maanden standaard geleverd met een losse microfoonarm (wat vele interessanter is om in te bouwen), maar wellicht zijn er ook nog wel "oudere" verpakkingen in de handel die voorzien zijn van ene vaste microfoonarm... Dus even opletten
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Bedankt voor de reactie.
Ik ga de motor enkel gebruiken om naar mijn werk te rijden. Hierdoor zal ik dus geen passagier meenemen.
Ik zal de Sena enkel gebruiken in combinatie met de radio en eventueel met de gsm.
Ik ben blij om te horen dat dit goed zal gaan.
Aangezien ik ook twee helmen heb (winter en zomer) zal ik wss een Sena kopen en nog een basisstation voor inbouw in de tweede helm.
Ik heb interesse in deze set omdat de geluidskwaliteit van de speakers blijkbaar goed zou zijn.
Groeten,
David
Ik ga de motor enkel gebruiken om naar mijn werk te rijden. Hierdoor zal ik dus geen passagier meenemen.
Ik zal de Sena enkel gebruiken in combinatie met de radio en eventueel met de gsm.
Ik ben blij om te horen dat dit goed zal gaan.
Aangezien ik ook twee helmen heb (winter en zomer) zal ik wss een Sena kopen en nog een basisstation voor inbouw in de tweede helm.
Ik heb interesse in deze set omdat de geluidskwaliteit van de speakers blijkbaar goed zou zijn.
Groeten,
David
Ik weet niet van waar je bent, maar anders mag je gerust eens langskomen, dan pairen we een van mijn helmen met jouw RT en dan kan je zelf oordelen.
Greetz,
P@trick
P@trick
Bedankt voor het aanbod. Normaal gezien zal ik de motor volgende week zaterdag bij de dealer gaan ophalen.
Ik ben van Rotselaar tegen Leuven. Ik zal het eens bekijken.
Nogmaals bedankt voor het aanbod en mss tot binnenkort.
Mvg,
David
Ik ben van Rotselaar tegen Leuven. Ik zal het eens bekijken.
Nogmaals bedankt voor het aanbod en mss tot binnenkort.
Mvg,
David
Ik gebruik ook een SMH10 in combinatie met de standaard bluetooth, en dat gaat goed. Niet te klagen over, behalve dat sinds firmwareversie 4.0 'm niet altijd even vrolijk automatisch verbinding wil zoeken als je het ding aan zet. Het gaat beter als eerst de Sena aan staat en dan pas het contact van de motorfiets.
Als je echt met twee helmen tegelijk wil luisteren naar muziek, kan je ook de SM10 van Sena aanschaffen en monteren op de extra uitgang van de radio.
Als je echt met twee helmen tegelijk wil luisteren naar muziek, kan je ook de SM10 van Sena aanschaffen en monteren op de extra uitgang van de radio.
Ik heb vandaag de Sena set in gebruik genomen. De kwaliteit van het geluid is wel goed maar ik heb soms ook problemen om terug verbinding te maken met de radio nadat ik even gestopt ben en de radio dus uitgezet geweest is. De ene keer krijg ik dadelijk terug verbinding, ee andere keer niet.
Kunnen jullie het geluidsniveau van de headset regelen met de draaiknop aan het stuur? Bij mij lukt dit niet. Voor de rest kan ik wel alles bedienen.
Groeten
Kunnen jullie het geluidsniveau van de headset regelen met de draaiknop aan het stuur? Bij mij lukt dit niet. Voor de rest kan ik wel alles bedienen.
Groeten
Bij mij komt het geluid rechtstreeks van de Zumo via bluetooth in de Sena binnen, ik kan (moet) het volume regelen met behulp van de knop op de Sena zelf.rexer schreef:Ik heb vandaag de Sena set in gebruik genomen. De kwaliteit van het geluid is wel goed maar ik heb soms ook problemen om terug verbinding te maken met de radio nadat ik even gestopt ben en de radio dus uitgezet geweest is. De ene keer krijg ik dadelijk terug verbinding, ee andere keer niet.
Groeten
Greetz,
P@trick
P@trick
De draaiknop op het stuur heeft voor het volume geen effect, dat is enkel voor de fysieke uitgangen en de BMW Bluetooth intercom.rexer schreef:Ik heb vandaag de Sena set in gebruik genomen. De kwaliteit van het geluid is wel goed maar ik heb soms ook problemen om terug verbinding te maken met de radio nadat ik even gestopt ben en de radio dus uitgezet geweest is. De ene keer krijg ik dadelijk terug verbinding, ee andere keer niet.
Groeten
Ik merk sinds firmware 4.0 dat je inderdaad soms problemen kan hebben om je Sena SMH10 automatisch te laten connecteren met de BMW radio. De beste methode die ik heb gevonden is door altijd eerst de Sena aan te zetten en dan pas het contact van je motorfiets aan te zetten.
Als je al rijdende merkt dat je nog altijd geen verbinding hebt, kan je altijd nog eens pairen. Als je je Sena zo hebt ingesteld dat je muziek van de BMW motorfiets wil halen en je telefoon als telefoon wil gebruiken, moet je bijgevolg een paar seconden de telefoon-knop op je Sena ingeduwd houden tot je een biep hoort dat ie wil pairen, en dan even de jog dial induwen zodat ie media pairing wil doen. Als het een eerste keer niet lukt, nog eens proberen en dan gaat het wel. Op de motorfiets moet je geen pairing activeren.