R1200RT: criteria voor een goede 2ehandskeuze

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

yves@bmwforum

R1200RT: criteria voor een goede 2ehandskeuze

Bericht door yves@bmwforum »

Hi,

Ik ben van plan een tweedehands 1200RT te kopen, in hoofdzaak voor dagelijks woon-werkverkeer tussen Antwerpen-centrum Brussel. Ik meet 1.85m.
Als beginnend motorrijder zit ik uiteraard met een hoop vragen. Kunnen jullie me wat richting geven in mijn zoektocht naar antwoorden?

- Als je kijkt naar RT's tussen 2005 & 2009, zijn er daar jaren bij die 'beter' zijn dan anderen, of maakt dat weinig verschil?
- Qua kilometeraantal: kan je daar indicatie geven binnen welke zone dat je best koopt? Concreet: heb je vanaf bepaald # kilometers meer kans op hogere (vervangings/slijtage)kosten?
- Indien je 2 RT's moet afwegen: geef je dan beter de voorkeur aan extra opties of minder km's?
- Kan je 1300 GT ook overwegen? Waar zit dan buiten pk's het grote verschil? Is die qua handelbaarheid om tussen de files te laveren misschien minder geschikt?

Misschien geen eenvoudige vragen...
Alvast bedankt voor jullie hulp in de zoektocht naar praktisch bruikbare antwoorden.

Yves
RT '08 / 1300GT '09
poestexas

Re: R1200RT: criteria voor een goede 2ehandskeuze

Bericht door poestexas »

ik kan maar uit eigen ervaring spreken: ik had er één van 2005 en één van 2009.
De eerste bleek een gekend probleem te hebben met de remschijven voorraan die steeds krom trokken. Een probleem dat wel werd erkend door Bmw want ondanks de verlopen garantie, stonden ze toch steeds borg bij de vernieuwing ervan. Ik kan natuurlijk niet zeggen of ze die nu nog gratis vervangen.
Misschien geen typisch probleem maar de eerste verbruikte toch genoeg olie terwijl de tweede geen druppel verbruikte.
Verder had de eerste geen Esa maar de tweede had dat wel en dat vind ik nu wel aan aanrader. Als je veel autoweg doet, kan ik je ook een cruise-control aanbevelen. Een radio vind ik persoonlijk ook een must maar is duur en in feite een persoonlijke keuze. Onderhoud op 40.000km is groot en ook een dure.
'tIs nu de moment om er één te kopen want na de winter worden ze weer duurder. Alhoewel de markt er tegevenwoordig mee overspoeld wordt.
Voor woon-werk-verkeer is het een ideale motor omwille van de windbescherming (die minder is op de 1300Gt modellen).
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Danny

Bericht door Danny »

Als je veel autoweg doet, kan ik je ook een cruise-control aanbevelen
dat zal hij op de E19 richting Brussel nie echt nodig hebben... laat staan "kunnen" gebruiken.

Als je kan kiezen neem dan een recente versie zonder servoremmen, die dingen werken perfect maar als er iets aankomt dan is 't een dure operatie.

met een boxerblok moet je geluk hebben, den ene is gewoonweg den andere niet ook al lagen ze naast mekaar op de productieband, de kwaliteit van gegoten, gedraaide, gefreesde delen is erg hoog met erg kleine afwijkingsmarges maar toch is een boxerblok altijd anders.

km's zou ik niet van wakker liggen maar dan moet je rekening houden met remschijven, koppeling en andere slijtageonderdelen wat je met minder km's niet hebt.

Veel hangt natuurlijk ook af van de gebruiker voor je...er zijn piloten die op 25000km verslijten waar ik 100.000km mee doe dus ga bekijken, evalueer, koop je particulier doe een babbel mey de verkoper dan weet je veel over 't gebruik van die ketel.

puur persoonlijke keuze dus afhankelijk van budget, wil je nog garantie of niet enz enz...
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb er eentje van 2007. Ik heb nu 35.000 km. Het enige grote probleem dat ik had was een lekkende dichting in de koppeling. De herstelling daarvan heeft me een aardige duit gekost maar het schijnt dat dit een teer punt is.
De mijne is full option uitgezonderd ESA. De radio is duur maar ik gebruik ze altijd en is leuk op de autosnelweg om saaie ritten te overbruggen. Ook de cruise-control gebruik ik hele dagen en is eigenlijk een absolute must.
Verder vind ik het een topfiets en ik rij er nog steeds met volle goesting en veel plezier mee.
Danny

Bericht door Danny »

De herstelling daarvan heeft me een aardige duit gekost
da komt omdat ge niet bij mij geweest zijt he :clown:
yves@bmwforum

Dankjewel voor jullie reacties.
Wat samengevat begrijp ik:
- eerder gaan voor een recenter model (quid v.a. 2008?), zonder servoremmen? Vanaf welk jaartal stonden er geen servoremmen meer op?
- Meer kilometers moet gepaard gaan met lagere prijs, tenzij 'slijtage'-onderhouden gedaan werden?

Daarnaast:
- ESA: voel je dat aanzienlijk in de stabiliteit of is dat eerder een 'nice to have'?
- Soms zie je een RT staan van een jaar of 5-6 met weinig km's (bv. 22.000). Zijn daar bepaalde zaken die mijn aandacht dan moeten trekken?
- Cardan: v.a. wanneer is die aan vervanging toe?
poestexas schreef:'tIs nu de moment om er één te kopen want na de winter worden ze weer duurder. Alhoewel de markt er tegevenwoordig mee overspoeld wordt.
Is dat nu 'de moment'? of wacht je beter op voorjaar (gaan er dan meer zijn die hun machine willen verkopen voor 'iets' nieuws)?

Yves
RT '08 / 1300GT '09
Danny

Bericht door Danny »

Prijzen zijn tegenwoordig 't heel jaar 't zelfde, de tweedehandsmarkt is verzadigd. Echte wegmoeters die heb je misschien aan een paar cent minder.

Ga voor een model na 2008, let wel een overgangsfase van servoremmen naar gewone daar staat niet echt een maand op, dus altijd vragen aan de verkoper of zelf effe luisteren, de servo's hoor je zoemen als de hendel inknijpt.

Met ESA veert niet beter dan zonder ESA, de instellingen zijn gewoon minder rompslomp en al rijdend - beperkt- regelbaar daar waar je anders een schroevendraaier moet bovenhalen maar beter veren doet ie er niet mee, 't is een handigheidje dat wel.

Een ouder model met minder km's kan leiden tot een lekje maar dat is allemaal snel opgelost en voor relatief weinig centen :mrgreen:

maw de meerkost voor een recentere weegt niet op tegen een eventuele mogelijkheid op een lekke keerring, heb je de kans zo eentje te kopen dan moet je dat doen :wink:
willy

Bericht door willy »

Ik dacht dat de servo's al bij modellenjaar 2007 weg waren (en dus al vanf midden 2006 verkrijgbaar).
Niet zo?
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

Danny schreef:Met ESA veert niet beter dan zonder ESA...
Wel Danny, hier moet ik je toch tegenspreken hoor. Heb indertijd eerst enkele dagen met een demo RT van m'n dealer gereden, 2012 machine zonder ESA, en direct daarna beginnen rijden met m'n huidige RT, een 2006 met ESA. En er is toch wel een serieus verschil hoor, de RT met ESA voelt echt direct een stuk beter, demping voelt veel meer onder controle dan op die nochthans zo goed als nieuwe RT zonder ESA.

Persoonlijk stond 't niet op m'n wenslijstje, je kan misschien ook argumenteren om een RT zonder ESA te nemen en er aftermarket dempers & veren op te monteren, maar ik ben eigenlijk wel content dat 't erop staat. Zelfs al verander ik quasi zelden of nooit iets aan de settings, 't zorgt sowieso voor een scherper sturende motor.

Voor de rest is alles wat ik zou zeggen reeds gezegd door de forumleden. Mijn persoonlijke mening, het verwarmd zadel (ja, ik weet 't :oops: ) vind ik niet veel soeps. Ok, uw kont geraakt onderweg misschein niet bevroren, maar tegen dat ik een soort van warmte voel ben ik al op m'n werk. En ik werk op 45km van thuis.

Topcase is leuk. Groot, handig in gebruik, en rap op en af de moto. Radio had ik er eigenlijk heel graag bij gehad (ooit met een demo gereden mèt, en dat was gewoon tof), maar is een optie die je zelden tegenkomt, dus kan je zoektocht serieus bemoeilijken.

Omdat je de KxxxxGT ook vernoemt, ik heb ook staan twijfelen, maar het budget liet 't niet toe. Een K1200GT van 2006 wou ik niet, die hebben regelmatig met een probleem in de boite af te rekenen, en vanaf 2007 zaten ze al rap 2000€ boven het budget dat ik aan m'n RT heb besteed. Maar eerlijk gezegd, ik had liever een GT gekocht, da's waar.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny

Bericht door Danny »

Oh dat mag je best hoor, de dempers/veren van de ESA verschillen niet met de andere standaard demper enkel de bediening is dmv de electronica dus 't kan/kon aan niks ander dan instelling liggen, sleet of evt bouwjaar :mrgreen:
poestexas

Bericht door poestexas »

ik vond de Rt met Esa toch ook veel lichter sturen dan zonder Esa ofwel was't mijn gedacht
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

Danny, ESA dempers zijn WP's, standaard dempers zijn Showa. Dezelfde zijn 't dus al in alle geval niet.

Indien je de kans krijgt, rij zelf is met beide moto's, het verschil is zo groot dat je 't direct voelt.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
costerke

Bericht door costerke »

Heb er ook ene van 2009 nieuw gekocht(black-line uitvoering) met alle toeters en bellen op. Niks op aan te merken en
geen klagen, 21000km gereden en nog altijd tevreden. Ik zou zeggen, ga naar verschillende
aanbiedingen kijken en er zal altijd eentje zijn dat je zegt "dat is 'm se", en vooral een
proefrit doen.

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

heb onlangs de kans gehad om een dag mijn 2007 K1200GT in te ruilen voor een 2012 R1200RT.
belangrijkste verschillen tussen R en K , de smeuigheid en kracht van de GT is ver superieur boven de RT.
Qua handelbaarheid moet de GT echt niet voor de RT onderdoen .
voelen beide ongeveer hetzelfde aan
Wat me bij de RT stoorde was de lichte zindering in de voetsteunen en het zadel . Nooit iets van gemerkt bij mijn GT.
Windbescherming zou ik beide even goed quoteren.
verbruik RT 6,2 liter /GT 5,4 liter op zelfde gemengd trajekt helft snelweg /helft secundaire weg ,beide vrij vlot gereden.
De zithouding op de RT wijkt licht af van de GT , bij de RT had ik de indruk iets korter op het stuur te zitten.
Is een GT met Full power geschikt voor een beginneling ?????
Hangt er van af hoe die beginneling zijn verstand gebruikt :wink:
costerke

Bericht door costerke »

JO, blijkbaar toch veel verschil op die RTs, de mijne heeft een verbruik van 5,1L en rij ook
sportief en meestal korte ritjes( woon-werk).

Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Flat Twin Power

Danny schreef:
De herstelling daarvan heeft me een aardige duit gekost
da komt omdat ge niet bij mij geweest zijt he :clown:

Je woont een beetje ver van mij hé, maar ik ben niet bij de off. dealer geweest voor de
herstelling dat heeft ook de pil wel een beetje verzacht.
Flat Twin Power

costeR(T)ke schreef:JO, blijkbaar toch veel verschil op die RTs, de mijne heeft een verbruik van 5,1L en rij ook
sportief en meestal korte ritjes( woon-werk).

Groetjes Rudy.

Ik heb ook een verbruik van 5.1. Bij rustige ritjes met mijn dochter achterop zelfs maar 4.5
Jo De Paepe

Ik heb ook een verbruik van 5.1. Bij rustige ritjes met mijn dochter achterop zelfs maar 4.5
de RT had ong 5000km , vermoedelijk nog niet volledig losgereden ,alhoewel voor een dealer zijn demo moto :twisted:
Danny

Bericht door Danny »

Koppel!! schreef:Danny, ESA dempers zijn WP's, standaard dempers zijn Showa. Dezelfde zijn 't dus al in alle geval niet.

Indien je de kans krijgt, rij zelf is met beide moto's, het verschil is zo groot dat je 't direct voelt.

Grtz, Philip!
Tiens tiens dan heeft de kerel waar ik BMW spullen haal mij foute info gegeven want die zij me dat ze identiek waren en dat ze de veren vaak gewoon overzetten, ik trek zijne kop eraf :wink:

Ik heb hem net effe privé gebeld en kon langs de telefoon zijne kop er niet aftrekken en 't was ook nie nodig, Showa leverde de ESA poten tot 2010 zei ie net tegen me en vanaf 2010 is 't WP...
wie kan dat bevestigen??

Kijk eens op je demper Philip er moet naast BMW ook WP opstaan, de Showas hebben een lichtgekleurde aanlooprubber en een metalen cilinder bovenaan (voordemper) de WP's niet...
yves@bmwforum

Dankjewel voor de goede tips.
Uitdaging wordt dus een recente (2008 - 2010) te vinden die budgetwise te doen is, bij voorkeur met ESA, zonder servoremmen.

Van Danny begrijp ik "de meerkost voor een recentere weegt niet op tegen een eventuele mogelijkheid op een lekke keerring"
costeR(T)ke schreef:Ik zou zeggen, ga naar verschillende aanbiedingen kijken en er zal altijd eentje zijn dat je zegt "dat is 'm se", en vooral een proefrit doen.
.
Als je gaat 'kijken' en rijden, waarop dien je dan de aandacht te vestigen om te zien dat 'alles' in orde is?
Jo De Paepe schreef:...de smeuigheid... .
Wat moet ik begrijpen onder 'smeuigheid'?
Kan het zijn dat de GT langer is en daardoor toch minder geschikt om 'tussen de files' te gaan? Naast A12 / E19 moet ik ver in centrum Brussel, een bepaalde wendbaarheid is dan toch belangrijk.

Yves
RT '08 / 1300GT '09
cooper

Bericht door cooper »

yves@bmwforum schreef: Kan het zijn dat de GT langer is en daardoor toch minder geschikt om 'tussen de files' te gaan? Naast A12 / E19 moet ik ver in centrum Brussel, een bepaalde wendbaarheid is dan toch belangrijk.Yves
Dit komt vanzelf als je enige gewenning hebt met de moto, zelf rij ik ook nog met een G***wing en om even op het andere hier op het forum rondzwervende topic te doelen... ik erger me meermaals aan sommigen die proberen te filefilteren.
Afbeelding
Jo De Paepe

Persoonlijk vind ik de GT aangenamer rijden op lage snelheid bvb in stad of tussen de files.
Het viercilinder motorblok is minder bokkerig dan een boxerblok. en draait veel soepeler aan lage toeren .Je kan er dan ook bijna stapvoets mee maneuveren zonder dat hij begint te bokken of schokken
vooral als je aan het filefilteren bent achter een treintje dat niet vooruit gaat :mrgreen:
Alain GT

Bericht door Alain GT »

Beste,

Ik zou zonder twijfel voor de RT gaan. Heb zelf RT en GT 1200 gehad en wat handelbaarheid betreft moet de GT de duimen leggen voor de RT.
Het surplus aan pk's van de GT ga je toch niet gebruiken bij woon-werkverkeer. Bijkomend voordeel van de RT: minder verbruik, betere weerbescherming, valbescherming van cylinders, motorrem, goedkoper onderhoud en een grotere keuze in 2e handsmotoren zowel als onderdelen. Rij nu K 1600 GT en de volgende zal terug een boxer worden (LC), dan kan mijn engelbewaarder tenminste volgen.
Jo De Paepe

Ik zou zonder twijfel voor de RT gaan. Heb zelf RT en GT 1200 gehad en wat handelbaarheid betreft moet de GT de duimen leggen voor de RT.
Het surplus aan pk's van de GT ga je toch niet gebruiken bij woon-werkverkeer. Bijkomend voordeel van de RT: minder verbruik, betere weerbescherming, valbescherming van cylinders, motorrem, goedkoper onderhoud en een grotere keuze in 2e handsmotoren zowel als onderdelen.
qua handelbaarheid moet ik je toch tegnspreken , ik vind de GT zelfs beter insturen en wendbaarder dan de RT ,die voeld voor mij eerder log aan.

De PK's van een RT ga je dan ook niet gebruiken voor woon werk ,maw koop een CB 500 die heeft kracht genoeg :mrgreen:
minder verbruik , eens gepolst bij 2 collega's die RT rijden en beide zitten rond de 6 liter.
Windbescherming van RT en GT zijn quasi gelijk
motorrem heeft een GT ook voldoende , daarbij er staan magnifieke remmen op voor iets
Valbescherming van cilinders ?? die van BMW trekt toch nergens op en als je valt heb je toch kosten met beide motoren.
Als je bedoelt dat de cilinders je been beschermen bij een valpartij , dan heb je nog niet met je laars eronder gezeten bij een valpartij, dan staan ze letterlijk in de weg.
goedkoper onderhoud , tja elke 30.000km groot onderhoud voor de GT tov van elke 20000km voor en RT ,koken kost bij allebei geld
qua aankoopprijzen vind je GT's vaak goedkoper dan de RT van vergelijkbaar jaar en km stand
yves@bmwforum

Met de vele raadgevingen naar dealer in de buurt getrokken. Volgende RT te koop: http://www.autozone.be/bmw-r-1200-rt-te ... to-1913178" onclick="window.open(this.href);return false;. Weliswaar geen recente jaargang, ook servoremmen, geen ESA, doch wel beperkt aantal km's, mooie staat, 40.000 km onderhoud gehad, 2 nieuwe banden & garantie. 8.900€: Good deal or not? Ofte, zou je 10.500€ veil hebben voor bv. een recentere 2008 met bv. 45.000km's met vergelijkbare opties? 'It ain't easy' ;)
RT '08 / 1300GT '09
Plaats reactie