R1200RT 2005: kinderziektes?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
yves@bmwforum

R1200RT 2005: kinderziektes?

Bericht door yves@bmwforum »

Hi,

de in 2005 gelanceerde RT, had die te kampen met kinderziektes? Zoja, dewelke?
Ik had ergens iets opgevangen over problemen met de cardan.

Op (engelstalige) websites las ik dat er wel wat problemen opduiken met de zogenaamde 'U joint' (los van modeljaar 2005). Iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties.

Yves
RT '08 / 1300GT '09
Danny

Re: R1200RT 2005: kinderziektes?

Bericht door Danny »

't enige wat mij zou laten opletten zijn de servoremmen (vraag naar de serviceintervallen)... de rest is allemaal in geval van panne relatief goedkoop in 2de hands te krijgen (kopen) :mrgreen:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

nog geen problemen gehad!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Jan de Raedt

Bericht door Jan de Raedt »

Goeie dag,
Daar was een probleem met het ABS systeem. Voor een of andere duistere reden, slaat dit vast wanneer je de voor rem zelfs licht aanraakt.
Ik woon in Zuid Afrika, en gelukkig is dit gebeurd op een zeer lage snelheid.
BMW heeft ten stelligste ontkent dat er een probleem was, nochthans als je gaat zoeken op internet, blijkt het een bekend probleem, met mensenlevens verloren.
Na een lang gevecht, hebben ze de ABS unit vervangen, wat normaal rond de 1600 euro (voor de unit) kost.
Ik zou voorzichtig zijn, en een beetje uitvragen of de ABS eenheid vervangen is.
Ik heb destijds dit op dit forum vermeld.
Jan de Raedt, Pretoria
Danny

Bericht door Danny »

Jan ABS kan je remmen niet laten vastslaan, was dat nu voor onzin!

de servoremmen kunnen uitvallen maar een ABS die je motor van voor laat remmen dat moet je me eens uitleggen...

de rembekrachtiging kan uitvallen waardoor je manueel de olie moet verplaatsen om te stoppen maar al die verhalen van zelfstoppende motoren door de ABS dan nog??
ABS kan remdruk wegnemen niet verhogen!!!

je zal je wel vergissen.
st1100

Bericht door st1100 »

Nochtans was dat toch een gekend probleem met heel die servo-gestuurde-remmen historie. Soms als je wou bijremmen interpreteerde het systeem dat als noodstop , er heeft zelf een heel artikel over in motoren&toerisme gestaan (en die waren toch redelijk bmw-minded , zacht gezegd). En als je in de bocht hangt , kan dat toch redelijk ambetant zijn niet....

Abs enz daar ben ik ongelooflijk voor , rij zelf al 20 jaar abs en een motor zonder krijg je me niet verkocht ( dat grijpt niet in , enkel als je zelf in de 'fout' gaat , en als er een auto van de parking voor uw wielen de weg opkomt , dan nijp je toch. Ook tegen beter weten/kunnen/willen in , en dan is daar uw beschermengel....) Een remsysteem dat in mijn plaats gaat beslissen , met computergestuurde servopompen brrrrr ......nee dank u. Trouwens bij bmw zelf hadden ze ook vrij snel door dat dit niet de juiste weg was , want lang hebben ze dat niet gehad hé.
Danny

Bericht door Danny »

zoals je zegt ST1100 't gaat niet over ABS maar over rembekrachtiging, de ABS laat je motor niet harder afremmen, de servos gingen/gaan dan in de fout.

Een ding is zeker als je nu een 2005 koopt en die remmodule is oke dan zal ze ook wel oke blijven, er was een percentage met storingen maar die zullen ondertussen wel vervangen zijn, ik zou geen bang hebben om er eentje van 2005 te kopen, 't jammere aan de zaak is dat de module 1720€ kost al ze kapot is en dat het ondervinden ervan -de storing- wel eens flink verschieten kan zijn :mrgreen:

van diegene die ik in onderhoud heb gaat sowieso jaarlijks de remvloeistof eraf en verse erop, DOT4 dient tegelijk als smeermiddel voor die spullen en dan bespaar je niet op een literke remvloeistof
Harald

Bericht door Harald »

Ne moto van 2005 heeft geen kinderziektes meer,
Die is intussen bijna 8 jaar en volwassen :roll:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
st1100

Bericht door st1100 »

Danny schreef:zoals je zegt ST1100 't gaat niet over ABS maar over rembekrachtiging, de ABS laat je motor niet harder afremmen, de servos gingen/gaan dan in de fout.....
Oke , dus de mens gebruikt de verkeerde benaming. Maar om dan te replyen met : 'wat een onzin" , terwijl je duidelijk goed genoeg weet waarover hij het heeft??? , ik ken die moto's van geenne meter en ik begreep het wel :wink: En de kans is groot dat het hier over één remunit/CPU/printplaat gaat waar zowel de ABS als de sturing voor de servoremmen zit. Dus waarschijnlijk is z'n abs unit wel degelijk vervangen maar dan niet door een probleem aan het abs maar omwille van de servosturing die in hetzelfde doosje woont.....
Danny schreef:Een ding is zeker als je nu een 2005 koopt en die remmodule is oke dan zal ze ook wel oke blijven, er was een percentage met storingen maar die zullen ondertussen wel vervangen zijn, ik zou geen bang hebben om er eentje van 2005 te kopen....
Dat het over een op te lossen kinderziekte gaat daar ben ik niet zo zeker van , zou het eerder een blijvende "design flaw" noemen. Ik wil hem niet , al moest je hem gratis geven. :pirat: :shock: :shock:
yves@bmwforum

Danny schreef:'t enige wat mij zou laten opletten zijn de servoremmen (vraag naar de serviceintervallen)
Hebben jullie enig idee tot wanneer er remmen met servo op die RT's staan?
Hebben alle 2006-ers er zo nog en niet meer op de 2007-ers, of reeds RT's zonder servo in 2006, of...?
Op welke manier kan je aan de remmen (of elders) zien dat het gaat over een model met servo?

Thx,

Yves
RT '08 / 1300GT '09
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

1200 GS van 2005; nog geen problemen gehad (op geen enkel vlak) ; behalve het geluid vind ik de remmen supergoed.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
yves@bmwforum

For info: via dealer heb ik vernomen dat het voor de bouwjaren tem 8/2006 zou geweest zijn.

Yves
RT '08 / 1300GT '09
Plaats reactie