Minimum leeftijd voor duozit??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lamalas

Minimum leeftijd voor duozit??

Bericht door Lamalas »

Hoi iedereen,

ik ben nu sedert een goed half jaar de trotse bezitter van een K1100RS uit 1993. En ben superkontent van dat machien. Ik zal een poging ondernemen binnenkort om een fotoken te plaatsen.

Nu zit mijn zoontje van tien hier de oren van mijn lijf te zagen om eens mee te mogen.
Ik zie het echter wel niet zitten om één of stoeltje te kopen zodat hij dan meekan (als dat al gemakkelijk te vinden is?).
Als hij mee zou rijden moet dat natuurlijk op een veilige manier en tevens een wettelijke. Vandaar dat ik mij afvroeg of er een minimum leeftijd en eventueel ook een minimumlengte zou bestaan om als duo mee te mogen rijden.

Als het dan zover komt zijn er dan speciale aandachtspunten....?

Grtz
A cynic knows the price of everything, but the value of nothing.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik denk dat het een kwestie van gezond verstand is, als je het doet, steek je zoontje dan in motorkledij, een ongeval is vlug gebeurt.

Misschien vind je op http://www.wegcode.be wel een antwoord?
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Brik

Bericht door Brik »

Dit is wat de wet voorschrijft. http://www.wegcode.be/index.php

Gezond verstand gebruiken. Denk aan het gewicht van de helm, kledij, zithouding, ….

Artikel 35: Veiligheidsgordels en andere bevestigingssystemen

35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto's die aan het verkeer deelnemen moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee uitgerust zijn. Kinderen van minder dan 3 jaar moeten vervoerd worden in een voor kinderen, aan hun grootte en hun gewicht aangepast goedgekeurd bevestigingssysteem indien de auto daarmee is uitgerust. Kinderen van 3 jaar of meer en minder dan 12 jaar moeten vervoerd worden in een aan hun grootte en hun gewicht aangepast goedgekeurd bevestigingssysteem, of de veiligheidsgordel dragen.

[Indien zich op andere plaatsen dan die vooraan in het voertuig meer kinderen bevinden dan er bevestigingssystemen of plaatsen uitgerust met veiligheidsgordels zijn, dan mag hetzelfde bevestigingssysteem of dezelfde veiligheidsgordel niet gedragen worden door twee kinderen van minder dan 12 jaar.]

Noot: de bovenstaande blauwe tekst geldt tot 31 augustus 2005 enkel nog voor :
- personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
- autobussen en autocars gebruikt voor schoolvervoer en die onderstaand bord voeren:

(art. 3, K.B. 18-12-2002 - B.S. 25-12-2002)
35.1.2. De bestuurder en de passagiers van motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen, andere dan auto's, moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee uitgerust zijn. Kinderen van minder dan 3 jaar moeten vervoerd worden in een voor kinderen, aan hun grootte en hun gewicht aangepast goedgekeurd bevestigingssysteem. Kinderen van 3 jaar of meer en minder dan 12 jaar moeten vervoerd worden in een goedgekeurd bevestigingssysteem, aangepast aan hun grootte en hun gewicht, of de veiligheidsgordel dragen.
35.1.3. De veiligheidsgordel alsook de andere bevestigingssystemen moeten op correcte wijze gedragen en gebruikt worden.
35.2.1. Worden evenwel vrijgesteld van de draagplicht van de veiligheidsgordel :
1° de bestuurders die achteruit rijden;
2° de bestuurders van taxi's wanneer zij een klant vervoeren;
3° de bezorgers wanneer zij achtereenvolgens bij korte afstand van elkander gelegen plaatsen, goederen afleveren of ophalen;
4° de bestuurders met een lichaamslengte van minder dan 1,50 m;
5° [...] (opgeheven)
6° de personen die in het bezit zijn van een vrijstelling op grond van gewichtige medische tegenindicaties afgeleverd door de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde, of, indien zij in het buitenland wonen, door de bevoegde instanties van hun land;
7° de bestuurders en de passagiers van de prioritaire voertuigen, bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt.
De Minister van Verkeerswezen stelt de modaliteiten van afgifte en het model van de vrijstelling vast.
35.2.2. De vrijstelling bedoeld in artikel 35.2.1., 6° moet vertoond worden op elk door een bevoegd persoon gedaan verzoek.

Artikel 44: Bestuurders en passagiers van voertuigen

44.1. De bestuurder van een auto moet beschikken over een plaatsruimte van ten minste 0,55 meter breed.
Hij mag naast zich geen andere personen laten plaatsnemen, tenzij elk van die personen over een plaatsruimte van ten minste 0,40 meter beschikt.

Het aantal inzittenden van een auto mag niet meer bedragen dan de som van het aantal plaatsen uitgerust met een veiligheidsgordel of een ander goedgekeurd bevestigingssysteem en van het aantal plaatsen die daarmee niet behoeven te zijn uitgerust.

[Onverminderd de bepalingen van het technisch reglement voor de auto's wordt, om het aantal inzittenden op de zitplaatsen achterin te bepalen, een kind van minder dan 12 jaar voor twee derden geteld. Het resultaat van de berekening wordt afgerond naar de hogere eenheid.]

Noot: de bovenstaande blauwe tekst geldt tot 31 augustus 2005 enkel nog voor :
- personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen;
- autobussen en autocars gebruikt voor schoolvervoer en die onderstaand bord voeren:

Art. 7.1°, K.B. 18-12-2002 - B.S. 25-12-2002

De plaatsen uitgerust met veiligheidsgordels of een ander bevestigingssysteem moeten bij voorrang worden ingenomen.
44.2. Het is de bestuurder verboden kinderen van minder dan 12 jaar voorin plaats te laten nemen in een auto tenzij deze vooraan uitgerust is met veiligheidsgordels of met een bevestigingssysteem goedgekeurd om vooraan geplaatst te worden.
44.3. Het is verboden personen te vervoeren op de uitwendige delen van de carrosserie van een voertuig.
44.4. Een fiets, een bromfiets, een motorfiets, een drie- of vierwieler met of zonder motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaats of zitplaatsen ingericht zijn.
Alleen in aan fietsen gekoppelde aanhangwagens mogen passagiers worden vervoerd. Hun aantal mag niet meer dan twee bedragen en ze moeten minder dan 8 jaar oud zijn.
In dat geval moet de aanhangwagen speciaal zijn uitgerust voor het vervoer van passagiers.
44.5. Het is de bestuurders van fietsen, bromfietsen en motorfietsen verboden de "amazonezit" aan te nemen of te laten aannemen door een passagier.
Het is de passagiers van deze voertuigen verboden de "amazonezit" aan te nemen.
de witten
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd voor duozit??

Bericht door de witten »

Bart, (rs 1150)

Hoeveel jaar is uwen gast?

Zal toch niet veel ouder zijn?
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Vanaf 3 jaar mogen kinderen op motorfiets want er zijn speciale kinderstoeltjes op de markt...

Aan iedereen afzonderlijk of hij/zij risico neemt om de kinderen mee te nemen...

nu ja, ik vind auto ook gevaarlijk...

groetjes
june71
Contacteer:

Re: Minimum leeftijd voor duozit??

Bericht door june71 »

Lamalas schreef: Nu zit mijn zoontje van tien hier de oren van mijn lijf te zagen om eens mee te mogen.
Waarom niet ? Van zodra ze hun voeten op de voetsteuntjes kunnen plaatsen...
Onze zoon is 7 en rijdt regelmatig mee als duozit. Hij is er fier op zich tussen de andere motorrijders te kunnen bewegen ... is wel altijd volledig uitgerust met beschermende motorkledij...
:wink:

Begin met een korte rit ...
BMW Motor Club Vlaanderen lid

Leven = genieten van de rit en niet aan het eindpunt denken ....
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Leeftijd is niet zo belangrijk (uitgezonder de wettelijke bepalingen), het gaat hem zeker over de lengte en zitpositie van het kind.
Onze dochter mag nog niet mee, hoe hard ze ook zaagt, ze is 8 jaar maar nog te klein om deftig en stevig te kunnen zitten.
We gokken erop dat ze volgend jaar een paar centimeters extra gegroeid is, waardoor ze wel stevig kan zitten.
Een topkoffer mag ruggesteun draagt ook onze voorkeur, en een intercom waar je ten alle tijd kan communiceren met het kind, geeft rijder en passagier toch een extra stukje "zekerheid".
Over beschermende kleding worden geen compromissen gemaakt.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Mijn jongste was 7 toen ze voor de eerste keer mee ging op mijn voormalige Honda CB750.
Nooit geen problemen ondervonden.

Wel aangepast rijden natuurlijk, zowel qua snelheid als qua afstand !
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de mijne reden al mee vanaf hun 3 a 4jaar. ik zette ze toen wel voormij en dan steunend met hun handen op de tank.
wel korte ritjes.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Lamalas

Bericht door Lamalas »

Aallemaal bedankt voor de info. We zullen eens op zoek gaan naar beschermende kledij .
Der gaat er hier ene rondlopen met een lach tot achter zijn ogen
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hi
Der gaat er hier ene rondlopen met een lach tot achter zijn ogen
de vader of de zoon? :lol: :wink:

Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lamalas

Bericht door Lamalas »

Allebei zeker :wink: en een wenende dochter :( omdat ze nog te klein is.
Trouwens diene lach das tot achter de oren anders is het geen zicht.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Laat het gezond verstand hier primeren :wink:
Mijn koters reden mee vanaf 6 à 7 jaar , met beschermende kledij uiteraard.
1 grote opmerking :

rij zeer soepel en vermijd bruuske maneuvers. De nekspieren van een kind zijn nog niet voldoende ontwikkeld om de reactie krachten van het hoofd met de helm (ca 1250 gr) te weerstaan gedurende langere tijd.

Zet je kind ook nooit vast op de motor of aan jezelf, Je mag er niet aan denken wat er gaat gebeuren bij een eventueel ongeval met een kind dat in een zitje vastgesnoerd is aan een glijdende motorfiets
Harald

Bericht door Harald »

een voorbeeld van hoe het zeker NIET moet

Afbeelding :wink:

Zoals gezegd, er staat geen minimumleeftijd op, maar het gezond verstand zegt wel dat veiligheid moet primeren. Let hierbij op het feit dat uw aandacht op de baan verminderd als ge met een kleine ukkiepuk op uwe moto zit.
Wat zeker niet mag, is de kleine vooraan zetten.
Beter is van een jaartje te wachten tot ze degelijk op de moto passen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

da denk ik nu ook se !
Goei beschermende kledij aandoen, aangepaste helm (licht !) en bovenal : ziet dattem stevig en goed met de voeten aan de steunen kan. Daar bewaard hij tenslotte zijn evenwicht mee ! :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
june71
Contacteer:

Bericht door june71 »

Jelle motard :twisted:

Afbeelding
Hier een foto van ons zoontje van 7 jaar in volledige motoruitrusting :wink:
Laatst gewijzigd door june71 op 01 sep 2005, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW Motor Club Vlaanderen lid

Leven = genieten van de rit en niet aan het eindpunt denken ....
Retsig

Bericht door Retsig »

Mijn bengeltjes waren ook superenthousiast om eens mee te mogen rijden. Ik ben op een zondagnamiddag naar het overdekte terrein van de groothandelsmarkt in Gent gereden, mijn vrouw is gevolgd met de kinderen in de auto. Daar Hebben we hel rustig een paar toertjes gereden. Er is daar geen kat en je hebt er alle ruimte. Die van mij waren daar supercontent mee en als ze nu weer eens vragen om een ritje te doen weten ze waar we naartoe gaan.
R1200C... zoveel beter dan Prozac !
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Ik voer regelmatig m'n zoontje naar school met de motor (is niet zo ver 1 km), hij is 8, maar rijdt al mee sinds hij 6 was. Fier dat hij is als hij zo wordt afgezet/opgehaald !
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie