waarom waterkoeling?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

waarom waterkoeling?

Bericht door b@RT »

Hi,

Ik vroeg mij af waarom de nieuwe boxers eigenlijk watergekoeld zijn? Ik heb met mijnen 1150 al in moordtemperaturen gereden en die oliekoeling deed haar werk behoorlijk. Hij kreeg het soms wel eens warm maar chaufferen deed ie nooit. Maar er zal ongetwijfeld een reden zijn?
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door costerke »

Heeft te maken met de normen (euro4 ?) dat ze moeten halen. Allee dat denk ik ergens
gelezen te hebben.

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door Danny »

Volgens ne maat van mij (mitarbeiter bij BMW Spandau) zit deze boxer thermisch op het maximum van zijn kunnen om ook nog een lang leven beschoren te zijn, een beetje water erbij bied -stabielere- perspectieven. :mrgreen:
desertfreak
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 okt 2005, 21:05
Locatie: Bottelland
Contacteer:

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door desertfreak »

met de waterkoeling erop is de motor sneller op temperatuur zodat de milieu normen weer iets scherper zijn (bij koude moter is mengsel niet zo goed en resulteerd in slechte verbranding).
Ook geluidsnormen zijn beter.
ADV 2014
R100/7 caferacer
R100GS padak
R100GS padak marlboro
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door aantzeetje »

Heeft te maken met de normen (euro4 ?) dat ze moeten halen. Allee dat denk ik ergens
gelezen te hebben.
't Is ondertussen al streven naar Euronorm 5. Geen enkele luchtgekoelde 2 cilinder (bmw, guzzi, HD...)kan voldoen aan die normen. dus willen ze het 2 cilinder concept behouden dan moeten ze wel op watergekoeld overstappen. Waarom dank je dat BMW met zijn nieuwe K's F's te voorschijn gekomen is?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door Danny »

Waarom dank je dat BMW met zijn nieuwe K's F's te voorschijn gekomen is?
zeker niet voor de euronormen, de K was er al in 83 als boxervervanger maar heeft dat nooit kunnen waarmaken.

ze willen gewoon in elke vijver vissen en spelen mee in alle motorsegmenten, niet iedereen wil boxeren vandaar het ruimere aanbod, de staande single en twin gaan al een hele tijd mee bij BMW, euronormen zou ik er niet achter zoeken als reden voor deze modellen te produceren.
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door toerbaard »

"de K was er al in 83 als boxervervanger maar heeft dat nooit kunnen waarmaken."

Klopt, want het viercylinderconcept werd niet aanvaard door de meesten.
Heb een K100RT en een K100RS gehad, en daar respectievelijk 274000 en 106000 probleemloze km mee gereden.
Mijn inziens nog altijd veruit het beste wat BMW ooit heeft gemaakt. :grin:
De boxer die ik daarna had was kwalitatief vééééééél minder.
Heb BMW inmiddels verlaten, was te teleurgesteld.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door props-n-blades »

Zoals B@rt al aangaf heeft de R1200 niet echt water koeling nodig voor een beter koeling, de olie koeling volstond als koeling. Om propere uitlaatgassen te krijgen is het vooral belangrijk om een stabiele temperatuur te hebben. Vooral de NOx waarden zijn zeer temperatuur gevoelig. Met het nieuwe systeem van waterkoeling kan dat beter onder controle gehouden worden. Het gaat dus eerder om stabiele temparatuur dan om koeling. Vandaar ook dat enkel de mantel rond de verbrandingskamer gekoeld wordt (en geen andere delen van de motor, zie foto).
Afbeelding
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door Harald »

Léon schreef:Dus heeft het niet te maken met kwaliteitsverbetering maar om milieunormen?
Ik vraag mij dan af waarom enkel de GS de nieuwe krijgt.
Mijn bestelde R1200R heeft nog de "oude " motor.

Ze hebben nog een stel blokken liggen en die moeten gebruikt worden.
De GS is het meest verkochte model, dus ideaal om te zien hoe de klanten reageren.
Verder moet ook de assemblagelijn per model aangepast worden, dat neemt tijd en geld.
Marketing en management noemen ze zoiets. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: waarom waterkoeling?

Bericht door willy »

Léon schreef:Dus heeft het niet te maken met kwaliteitsverbetering maar om milieunormen?
Ik vraag mij dan af waarom enkel de GS de nieuwe krijgt.
Mijn bestelde R1200R heeft nog de "oude " motor.
Wat mij betreft zijn hogere milieunormen een vorm van kwaliteitsverbetering (wat niet wegneemt
dat de manier waarop die worden waargemaakt op zich ook voor problemen kan zorgen :oops: )
Zijn het niet vaker de GS-types een vernieuwing als eerste krijgen?
Plaats reactie