ongevallen bij motorrijders : thema raport

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

bagheera

ongevallen bij motorrijders : thema raport

Bericht door bagheera »

Beste Collega tweewieler gebruikers,

op men werk hadden we een discutie over het gevaar van motorrijden , en de combinatie van motorrijden en vader of moeder zijn.
Protes van mijn kant uiteraard.
Is motorrijden veilig , laat ons eerlijk zijn , niet echt natuurlijk.
Maar over die fietsers op zondag die zonder nota van ander verkeer de baan oversteken al evenmin , maar daar wordt amper met een woord over gerept.
Maar dat doet niet ter zake.
Vanwege die discussie werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld.
Ik wou de statistieken kennen.
Bij deze zoektocht ben ik een zeer interessante verhandeling over ongevallen bij motorrijders tussen 2000 en 2007 tegengekomen.
Dat is natuurlijk al 5 jaar geleden maar een motor is nog steeds een motor en het verkeer is nog steeds het verkeer , de banen zijn er de laatste jaren ook niet op vooruit gegaan.
Dit verslag was naar mijn verassing ondanks de lijvigheid heel boeiend om te lezen.
Ik raad het dan ook zeker aan ieder van jullie aan , om het op zen minst eens te doorlezen.
Geconfronteerd worden met het gevaar en de cijfers wie weet heeft het een effect op jullie rijgedrag.

http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... 0-2007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

gevonden op
http://bivv.be/nl/pers/onderzoek-en-sta ... atistieken" onclick="window.open(this.href);return false;

daar buiten ben ik wel ik benieuwd naar jullie mening hierover.
Bv de stelling het is onverantwoord motorrijder te zijn wanneer men vader of moeder is.

Een bijkomende vraag nog :
wat vinden jullie , moet onze regering meer doen om de situaties voor de motorrijders veiliger te maken , denk aan de wegen infrastructuur.
En moeten automobilisten meer gesensibiliseerd worden voor motorrijders ?

Veel lees plezier
Bagheera
Laatst gewijzigd door bagheera op 24 jan 2013, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
bagheera

Re: ongevallen bij motorrijders : thema raport

Bericht door bagheera »

even reageren op mijn eigen topic.
Ik heb geprobeerd mijn eigen mening hierboven weg te laten.
Motorrijders hebben 20% meer dodelijke ongevallen das ni niks he
wat mij ook deed nadenken was dat het leeuwendeel van de ongevallen bij motorrijders voortkomen uit een aanrijding op de flank.
Ik zal proberen meer uit men doppen te kijken op dat vlak.
Een les die mij vaak werd verteld was de volgende ; als motorrijder moet ge der van uit gaan dat in elke auto ne blinde idioot zit.
Dat probeer ik dan ook te doen , ik ga er nooit zomaar van uit dat ze me wel gezien zullen hebben.
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Met wat zal ik starten?
Ja, ik ben vader van 2 kinderen, en ja ik rij regelmatig/tot veel (in verhouding tot de gemiddelde motorrijder, woon/werk en vrije tijd + reizen) met de moto. Zelfs mijn vrouw (dus ook moeder) is trotse bezitter van een moto maar gebruikt deze hoofdzakelijk in de zomer voor zondagtoertjes en week-end-uitstapjes.
Is dit gevaarlijk? Ja/Neen
Je dient wel te realiseren dat je geen beschermende kooi rond je hebt. Maar verder neem je deel aan het verkeer zoals met een auto, en loop je dus zeker even veel kans op een ongeluk.
Wat ik me wel realiseer, ik rij veel defensiever/geconcentreerder (zeker niet trager) met de moto dan met de auto (omdat mijn beschermende kooi weg is!)
Wat ook een vaststaand gegeven is, in bepaalde verkeerssituatie's zal je 2x zo alert moeten zijn met de moto als met een auto. Veel automobilisten weten dat jij (per moto) niet beschermt bent en dus wel voor hen zult stoppen. Voorbeeld : 3 eyckenstraat Edegem, afrit E19 AZ. Hier kom ik bijna dagelijks, als ik met de auto ben wachten ze om in te voegen of over te steken, als ik met de moto kom, smijten ze hun gewoon voor u !!!! Dank u heren/dames automobilisten.
Wat nog meer opvalt, of mij toch als ik met de moto ben, dat heel wat automobilisten met 1001 dingen (gsm'n, eten & drinken, roken, gps-bedienen, sminken, etc) bezig zijn behalve met het verkeer !

grt,
Zeppe
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
SaP
Contacteer:

Bericht door SaP »

Ik ben op de motor ook heel anders bezig met het verkeer dan met de wagen.
Merk dat nu vooral nu ik de enige 2 weken op t jaar met onze familiewagen rij: minder aandacht, sneller afgeleid...
Op de motor heb ik veel meer aandacht en ben ik met 2 dingen bezig: rijden en genieten.

En die stelling van onverantwoord motorrijden met ouderschap combineren...
Daar komen mijn haren van recht!!! :twisted:
Mijn man en ik hebben 3 kinderen en overtuigde motorrijders. Beiden voor woon werk verkeer, ritten en vakanties.
Wij halen onze energie (onder andere) uit motorrijden en zijn met die opgedane energie betere ouders.

Toegegeven je bent veel kwetsbaarder in het verkeer op de moto dan in je wagen... maar dan zou ik ook stoppen met trappen nemen of niet te veel nadenken... Je zou kunnen uitglijden op de trap of door dat denken depressief worden en zelfmoord plegen. (om er even de draak mee te steken :wink: )
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

@ . Ik kan me voor een groot stuk aansluiten bij je mening (behalve bij die dt fout dan ;-)).
Ik heb drie vrij zware ongevallen gehad, waarvan 2 veroorzaakt door een automobilist die me niet gezien had.
Ook ik let op mijn motor veel meer op het gedrag van de andere weggebruikers en vanop de motor is het inderdaad gemakkelijker in te schatten wat die gaan doen. Helaas zijn er dan toch nog van die onverwachte momenten waar je in een fractie van een seconde slachtoffer wordt van onoplettende bestuurders ...
Laatst gewijzigd door props-n-blades op 24 jan 2013, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb het 'geluk' gehad dat ik in de eerste maanden dat ik met de motor reed (nu al 20 jaar geleden), een ongeval had.

Een dame stond geduldig te wachten op een kruispunt om mij voorrang te verlenen. Ik zag ze al staan vanop dik 200 meter denk ik. Net toen ik aan het kruispunt kwam reed ze over met haar auto, ik kon niet meer stoppen want ik had geen vaart geminderd bij het naderen van het kruispunt en had ook niet de nodige 'bagage' toen om ze met mijn motor te kunnen ontwijken.

Wat ben ik blij dat dit zo vroeg in mijn 'rij-carriere' gebeurde. Nooit of nooit ga ik er nog vanuit dat iemand anders mij gezien heeft op de motor. Wat nu ook niet uitsluit geen ongeval niet meer te kunnen hebben hé, maar der is toch zoiets met 'voorkomen' en 'genezen' ...
Ik kwam er destijds vanaf met de schrik, veel modder en een zwaar gehavende motor.

Nu denk ik dat de staat van de wegen niet zo veel oorzaak is van een ongeval met de motor. In een enkel geval wel eens misschien. Alhoewel ik mij soms ook enorm erger aan de staat hé (15 à 20.000 km per jaar), begrijp mij niet verkeerd. Maar als ik de baan op ben zie ik ook wel dikwijls motorrijders die een groot risico vormen voor zichzelf en precies graag een slechte naam geven aan de andere motorrijders (Zoals daar zijn bij het file rijden op de autostrade het absoluut nodig vinden om tussen het rechtse- en middenvak te rijden ipv. het linkse- en middenrijvak. Dan nog maar van de pechstrook niet te spreken. Of die het nodig vinden een heel stuk het fiets- of voetpad te nemen om een file in de stad voorbij te rijden in volle spits ...). Die krijgen dan ook een dikke-duim-naar-beneden-gebaar :thumbdown: van mij als ik daar de kans toe krijg.

Nu ben ik zelf ook geen geduldige mens in het verkeer, maar probeer toch een goeie inschatting te maken en het niet té bont te maken tov. andere weggebruikers.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
GSMax

Bericht door GSMax »

Pfff, BIVV gekleurde rapporten mijn gedacht om de kas te kunnen spekken en ons met allerlei opgelegde regels, flitspalen en andere pestmiddelen om de oren te kunnen slaan. Deze week op Volt ging het over de coyote, en of dit nu kan bijdragen tot de verkeersveiligheid of niet. En maar draaien met haar kont (woordvoerster BIVV) om toch maar niet te moeten toegeven, tot 2 flitsende blauwbloezen verklaarden dat ze met de coyote geen probleem hadden en dat dit zelfs een win-win situatie is.
Met cijfers kunt ge alles bewijzen, en ieder interpreteert die op zijn manier. Natuurlijk heeft een motorijder meer kans op dodelijke accidenten, daar heb ik geen BIVV rapport voor nodig, dat maak ik elke dag mee (heb ook al 2 ongevallen met de moto gehad). Als ge dat niet beseft dan moet ge niet op ne moto kruipen. Soit véél papierverspilling, maar dat is natuurlijk maar mijn mening hé :wink:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
bagheera

Bericht door bagheera »

persoonlijk vind ik die rapporten wel interessant, ze zijn gebaseerd op de situatie zoals ze is, of je dat nu leuk vind of niet.
Maar tot nu toe heb ik gelzen wat ik had verwacht , veel ongelukken gebeuren niet door onverantwoord rijden van onze kant echter wel door verstrooide bestuurders.
Dus is mijn idee toch dat er meer budget moet gestoken worden in campagnes die de automobilisten attent maken op de motorrijder, volgens mij kan dat al veel schelen.
Ook de slechte naam van motorrijders steekt me tegen , onbekend is onbemind, en het gros van de bevolking weet nu eenmaal niet wat motorrijden inhoud , we zijn allemaal nozems met een sterf wens
Lukas

Bericht door Lukas »

Alles van waarde is weerloos.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Relax

Bericht door Relax »

Ongevallen zijn dikwijls te wijten aan de andere weggebruiker dan de motorrijder, maar in vele gevallen had de motorrijder het ongeval wél kunnen vermijden door een betere beheersing van zijn motor, door verder vooruit te kijken (zowel letterlijk als figuurlijk) als door een instelling aan te nemen dat niemand je gezien heeft. Goed lezen: ik bedoel niet dat de motorrijder fout heeft, wel dat het vermeden had kunnen worden door te anticiperen op datgene wat de veroorzaker doet (zou kunnen doen).

Verder: wie heeft alles gelezen?

En niets zo plezant als remmen voor een mogelijke hindernis, om dan te accelereren...plof...plof... Veel plezanter dan er aan 100 voorbij rijden. Niks aan...
I respect your opinion. But I don't give shit.
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Lukas schreef:Alles van waarde is weerloos.
Blokken!
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
stefke2

Bericht door stefke2 »

Relax schreef:Ongevallen zijn dikwijls te wijten aan de andere weggebruiker dan de motorrijder, maar in vele gevallen had de motorrijder het ongeval wél kunnen vermijden door een betere beheersing van zijn motor, door verder vooruit te kijken (zowel letterlijk als figuurlijk) als door een instelling aan te nemen dat niemand je gezien heeft. Goed lezen: ik bedoel niet dat de motorrijder fout heeft, wel dat het vermeden had kunnen worden door te anticiperen op datgene wat de veroorzaker doet (zou kunnen doen).
En dus blijf ik zeggen dat in zeer veel gevallen een deel van de fout ook wel bij de motorrijder ligt. Want zoals je zelf zegt had die dat kunnen vermijden. 8-) Die paar keer dat ik behoorlijk in de problemen geraakt ben had ik achteraf gezien makkelijk kunnen vermijden. Door verder vooruit te kijken, snelheid aan te passen, positie op de rijbaan te wijzigen en mij dus zo beter zichtbaar te maken, of misschien toch niet zo een onnozel maneuver te doen... :roll:
Maar zoals reeds geschreven is er van uitgaan dat alle anderen op de baan idioten zijn die u niet gezien (willen) hebben toch al een vrij goed uitgangspunt... 8-)
ludo V E

Bericht door ludo V E »

mijn mening over ongevallen met motoren op de openbare weg is voor elk ongeval verschillend .
ze schrijven en zeggen dat in de ongevallen waar een motorrijder bij betrokken is de motorrijder
slechts in weinige gevallen de oorzaak van het ongeval is en de schuld van het ongeval bij de tegenpartij licht .
maar wat doet de regering , die motorrijders gaan wij pesten (zo noem ik dat ) en dan kunnen de eigelijke
schuldigen gewoon verder doen . waarom pakken ze de oorzaak van de ongevallen niet aan bij wie die ongevallen
veroorzaken . ik weet het wel hoor , dan moeten ze de schuldigen onder hen zelf gaan zoeken .
als ze beweren dat de meeste ongevallen met motorrijders de schuldigen de autobestuurders zijn dan moeten ze deze
maar eens goed met de auto leren laten rijden en zonodig bijscholing geven in plaats van de slachtoffers de schuld te geven
en hun verplichtingen op te leggen voor iets waar zij niets aan kunnen doen .
maar ge weet in welk land dat je woont , ja BELGIE het land waar alles kan en mag zolang dat het maar niet rechtvaardig is .
en begin nu niet te zeggen dan gaat ge maar in een ander land wonen . de mensen die het niet eens zijn met de gang vanzaken
ze moesten het allemaal eens doen wat dan ?
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Lukas

Bericht door Lukas »

Wel zielig dat je gepest wordt. :yawn:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
GSMax

Bericht door GSMax »

Lukas schreef:Wel zielig dat je gepest wordt. :yawn:
Tja, pesten zou ik dat niet noemen.. Heb meer problemen met het extra flitsen van de voorbije 2 dagen, om een ecologische regel te doen afdwingen. Heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken maar meer met de kas die gespijsd moet worden. En als het dan nog moest bijdragen tot iets...
Grtz
Marc

bagheera

Bericht door bagheera »

GSMax schreef:
Lukas schreef:Wel zielig dat je gepest wordt. :yawn:
Tja, pesten zou ik dat niet noemen.. Heb meer problemen met het extra flitsen van de voorbije 2 dagen, om een ecologische regel te doen afdwingen. Heeft niets meer met verkeersveiligheid te maken maar meer met de kas die gespijsd moet worden. En als het dan nog moest bijdragen tot iets...
het draagt bij tot minder fijn stof
GSMax

Bericht door GSMax »

Hahahahaha, laat mij eens goed lachen. Dat gelooft ge nu zelf toch niet :?: Of was dat sarcastisch bedoeld :?: Om het fijn stofgehalte naar beneden te halen zou men, volgens een paar wetenschappers, altijd en overal de algemene snelheid van het verkeer naar beneden moeten halen. Dus altijd 90... Trouwens als ge daar echt een probleem mee hebt dan zoudt ge beter uwe moto weg doen. Ge wilt niet weten hoeveel fijn stof ge binnen doet als ge gaat 'toeren' :twisted: Smogalarm een maatregel voor niets, nuldebotten.
Grtz
Marc

Relax

Bericht door Relax »

stefke2 schreef:
Relax schreef:Ongevallen zijn dikwijls te wijten aan de andere weggebruiker dan de motorrijder, maar in vele gevallen had de motorrijder het ongeval wél kunnen vermijden door een betere beheersing van zijn motor, door verder vooruit te kijken (zowel letterlijk als figuurlijk) als door een instelling aan te nemen dat niemand je gezien heeft. Goed lezen: ik bedoel niet dat de motorrijder fout heeft, wel dat het vermeden had kunnen worden door te anticiperen op datgene wat de veroorzaker doet (zou kunnen doen).
En dus blijf ik zeggen dat in zeer veel gevallen een deel van de fout ook wel bij de motorrijder ligt. Want zoals je zelf zegt had die dat kunnen vermijden. 8-) Die paar keer dat ik behoorlijk in de problemen geraakt ben had ik achteraf gezien makkelijk kunnen vermijden. Door verder vooruit te kijken, snelheid aan te passen, positie op de rijbaan te wijzigen en mij dus zo beter zichtbaar te maken, of misschien toch niet zo een onnozel maneuver te doen... :roll:
Maar zoals reeds geschreven is er van uitgaan dat alle anderen op de baan idioten zijn die u niet gezien (willen) hebben toch al een vrij goed uitgangspunt... 8-)
'Niet in fout' als in verzekerings- of politierechtbanksgewijs, bedoel ik. Vandaar dat ik 'fout' niet uitspreek in het geval van de motorrijder, behalve als ie een onnozel maneuver doet.
Zaak is natuurlijk ook hoever je kan gaan om dat als fout te duiden bij een motorrijder. Nadien is alles te vermijden geweest. Thuis blijven behoedt je van nagenoeg alle fouten, behalve in geval van onnozele maneuvers.
Had ik de rij auto's niet ingehaald, ik had nooit een doorstekende auto in de flank geramd. Is het daarom (deels) mijn fout? Ja, ik had achteraan de rij kunnen staan wachten. Neen, want ik mocht er inhalen, deed dit aan matige snelheid en er stond een bestelwagen tussen mij en de wagen in kwestie in, zodat ik 'm niet kon zien.
stefke2

Bericht door stefke2 »

Relax schreef: 'Niet in fout' als in verzekerings- of politierechtbanksgewijs, bedoel ik.
Ja, uiteraard.
Vandaar dat ik 'fout' niet uitspreek in het geval van de motorrijder, behalve als ie een onnozel maneuver doet.
Zaak is natuurlijk ook hoever je kan gaan om dat als fout te duiden bij een motorrijder. Nadien is alles te vermijden geweest. Je kan nooit alles vermijden maar toch zééér veel
Thuis blijven behoedt je van nagenoeg alle fouten, behalve in geval van onnozele maneuvers.
Had ik de rij auto's niet ingehaald, ik had nooit een doorstekende auto in de flank geramd. Is het daarom (deels) mijn fout? Ja, ik had achteraan de rij kunnen staan wachten.. Neen, want ik mocht er inhalen, deed dit aan matige snelheid en er stond een bestelwagen tussen mij en de wagen in kwestie in, zodat ik 'm niet kon zien.
Ja en hier gaat de motorrijder dan (evengoed) in de fout. Er bestaat kans dat er iemand van tussen die file komt, en je kan niks zien. Dus rij dan stapvoets voorbij of blijf dan even naast het voorwiel van de bestelwagen staan om beter naar rechts te kijken/te kunnen zien. Zo eenvoudig is dat. Of rij helemaal links de file voorbij tenzij er van links ook gevaar kan komen. Evengoed voor die die van rechts komt, niks kunnen zien is niet vertrekken, zo simpel is dat (voor mij).
Risicoperceptie is dan ook een van die zaken waar in het huidige motoropleidingssysteem (6u/8u) helaas te weinig aandacht aan kan besteedt worden. Of is sommige gevallen zelfs helemaal geen aandacht aan geschonken wordt... :-(
Relax

Bericht door Relax »

We vertellen hetzelfde verhaal.

Over die file: stoppen en kijken aan die bestelwagen had me niets gebracht. Veroorzaker kwam van naast de weg in een gat tussen auto's opgedraaid, in één beweging. Als je net kijkt voor die vertrekt, zie je niks. Vertrek je dan gelijk met die auto, dan lig je d'er nog. 'k Wil maar zeggen: klein hoekje, waar het in zit. Het verschil tussen schuld en geen schuld is dan wel erg miniem.
Risicoberekening valt ook wel 'ns gewoon in m'n nadeel uit.
louis2m
Contacteer:

Bericht door louis2m »

Ikzelf rij nu 45 jaar motor, in de begintijd zo'n 25000 Km per jaar onder simpele omstandigheden door Europa naar de Race Circuits maar wel altijd zo snel als mogelijk was...
Ik heb in de 70er jaren 4 jaar aan motorracen gedaan op nationaal niveau, ben altijd blijven rijden op veteraan motoren en mijn wat vlottere Japanners in die tijd.
Vanaf 2000 rij ik weer BMW en doe nu wat meer Europese tochten zoals de Noordkaap, Alpen Extreem, Pyrineen en Gibraltar.
Er zijn best wel wat "Narrow Escapes" geweest maar in al die tijd met 100 duizenden motor kilometers over allerlei wegen ben 1 keer van achteren aangereden door een te laat remmende motorvriend, 1 keer de bocht uitgevlogen op het Circuit van Assen en 1 keer omgevallen in Italië! Alle 3 met wat schade maar zonder letsel!
Nou heb ik misschien een meer Faveole blik dan anderen, maar motorrijden is niet per definitie gevaarlijk!
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Wanneer ik commentaar lees of zie op tv over een ongeval, dan moet ik daar altijd mee lachen.
Ze trekken automatisch standaardconclusies zonder open te staan voor andere zaken.
Regelmatig is het zo duidelijk dat ze ernaast zitten, dat het eigenlijk ongelooflijk is.
Dus die statistieken zijn enkel bruikbaar om het aantal ongevallen op te sommen.
Meer niet.
En waarom zou dat anders zijn bij motorongevallen? Ik lees ze gewoon niet meer omdat ze even ongeloofwaardig zijn in hun uitleg of classificatie.

We weten allemaal dat we kwetsbaarder zijn, en DAAROM is het gevaarlijker voor ons.
We weten allemaal dat de kleine oppervlakte die we innemen, van ver gezien dus niet opvallen, een gevaar is voor onszelf.
Maar daar kunnen we niet veel tegen doen.

We zouden wel iets kunnen doen aan de verdraagzaamheid, het respect, de betere opleiding zowel van auto als motorrijders, strengere beboeting maar correct toegepast (dus niet gewoon cash vangen) voor iedereen, enz.
Kijk maar eens hoeveel overtredingen ze ziet gebeuren wanneer je te voet door de stad wandelt, zowel van auto's als fietsers en voetgangers, van politie evengoed als van brommertjes en ook moto's.
Alles samen maakt/creëert de algemene mentaliteit.

En alleen de motorrijders aanpakken, of willen sensibiliseren is dus nutteloos.
En daarom heeft het geen zin om hierover de discuteren. De andere groepen zijn bevooroordeeld en bevoordeeld.
De auto en zwakke weggebruikers (zeg fietsers) hebben alle rechten, en zullen ze niet afstaan.
De rest loopt hopeloos achter.
En de eerste politieker die hieraan iets wil doen, is zijn job automatisch kwijt!

De enigste oplossing is dus: zorgen voor Uw eigen veiligheid, en dus schrik hebben van alles wat op straat te zien is.
Dat is ons lot vrees ik, jammer genoeg.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
bagheera

Bericht door bagheera »

Beste Hla ,

Dat is een heel cynische manier om de zaak te bekijken lijkt me.
Ik blijf erbij dat de automobilist moet gesensibiliseerd worden.
.Dat zal niet gebeuren door stil en braaf bij onze underdog positie neer te leggen.
Wie het hardst roept , het meest lawaai maakt wordt het best gehoord.
De organisatie MAG zet zich in voor ons welzijn als motorrijder , persoonlijk vind ik niet dat we MAG genoeg horen.
Wij kennen MAG , maar MAG is pas goed bezig wanneer iedereen MAG kent.
Ik geloof dat campagnes op de wegen en op tv , debatten op tv een positief effect kunnen hebben.
Misschien elk jaar rond april een motordemonstratie , een witte mars op de motor als ge wilt.
1 om nogmaals aan het begin van het motorrijder seizoen de aandacht te vestigen op onze aanwezigheid
2 om de overheid attent te maken op onze noden als motorrijder

Als we dat elk jaar doen , moet dat toch effect hebben , zeker als we dat elk jaar doen aan het begin van het seizoen , een beetje media aandacht krijg je daar ook wel mee

Misschien moet ik mij maar lid maken van MAG en zelf proberen een organiserende rol te spelen.
Is dat Naïef van mij om dat te geloven ?
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Bagheera,

ik denk dat hoop doet leven.
Elke actie kan dus helpen om de situatie te verbeteren.

Maar als je daarop wacht om de straat op te komen met de moto, dan vrees ik voor U.

We moeten onze plan trekken en voor onze eigen veiligheid zorgen, zonder veel rekening te houden met wat de andere doen.
En daarnaast, waarom niet, hen toch proberen te overtuigen dat er iets gehoorlijk mis is aan ons belgisch reglement en aan de manier waarop de meesten het kennen en toepassen.

En verder hopen dat één van beide oplossingen ons effectief recht houd op de baan.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
bagheera

Bericht door bagheera »

ha ik zie mezelf nog niet meteen binnen blijven daarvoor is het te leuk , en de motor is mijn voornaamste vervoersmiddel mijn vrouw rijdt met de auto :)
Ik ben het ook voor een groot stuk eens met jou.
Veilig met de motor rijden begint bij jezelf.
Ik geloof ook dat een betere opleiding nodig is, na 8 u rijden kon ik de baan al op , en laat ons eerlijk zijn dan kun je nog niet rijden zoals zou moeten.
Daarom ben ik ook wel voorstander van de extra gerichte opleidingen zoals je hebt bochtenstages. Die wil ik ook wel volgen als ik de nieuwe motor heb.
Dat is dus wat wij kunnen doen , onze instelling aanpassen aan het verkeer , en zorgen dat je voldoende kennis en kunde hebt.
Maar ik blijf ook echt geloven dat sensibilisatie van onze mede weggebruikers veel ellende kan besparen.
En het is aan ons te zorgen dat er op dat vlak iets beweegt
blijven daarvoor is het te leuk.
Plaats reactie