ketting smeren

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

ketting smeren

Bericht door SaP »

Ketting smeren bleek gisteren (toen ik het voor de eerste keer deed) poepsimpel. :grin:
Enkel 2e man, vrouw, kleinen,... nodig om de moto even recht te zetten zodat hij op de paddock ging (gn middenbok, korte vrouwenbeentjes)
Toch even discussie tussen mezelf en mijn man, die even kwam kijken hoe ik dat ging doen.
En daardoor toch paar vraagjes:

1/ In de garage toonden ze me smeren langs de binnenkant van de ketting in t midden van de ketting. Dus als je naast je motor zit. Hubbie zei dat het achteraan ook mocht.
Mijn opmerking: "dan smeer je vooral de buitenkant" was volgens hem niet juist omdat de olie wel overal kruipt.
Vraag: waar spuit ik het spul best?

2/ In de garage had de mechanieker smeermiddel dat wat siliconen achtig leek, en wit (ja ik weet t...heb niet op de bus gekeken...of eigenlijk wel maar ben t al totaal vergeten... was zo vol van mijn nief machien). De olie die ik kocht na wat advies is doorzichtig en verstuift echt.
Vraag: zijn er voor of nadelen aan t een en t ander?

Oh ja... machien is F700GS. :D
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: ketting smeren

Bericht door Freddie »

Er zijn tegenwoordig handige hulpmiddelen voor je ketting te reinigen en te smeren.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door SaP »

Freddie schreef:Er zijn tegenwoordig handige hulpmiddelen voor je ketting te reinigen en te smeren.
als je het hebt over een scottoiler... neh dankje.
Zie niet op tegen t smeren maar wil t wel wat goed doen :)
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: ketting smeren

Bericht door MotoMD »

Naar mijn weten is elk busje smeermiddel waar op staat dat het voor motoren is, goed. (handig is wel dat ze vrij snel droogt)
Betreft waar te spuiten: ik spuit meestal waar de ketting niet aan het tandwiel komt en meestal waar ze onder de achterbouw loopt. Om een kliederboel te voorkomen hou ik een doekje onder de ketting.
Ook spuit ik altijd op de 'rolletjes' van de ketting, de zijkanten van de ketting krijgen zoveel niet te verduren.
Best ook wachten tot je zeker bent dat de olie opgedroogd is, eerste keer dat ik de mijne smeerde was vlak voor een ritje, tijdens de pauze hingen mijn velg en spatlap al vol :lol:

Zo doe ik het toch, ik veeg mijn ketting ook gewoon effe af met een doekje voor 't smeren. Je kan ze altijd afspuiten met kettingreiniger en dan schoonschrobben met een staalborsteltje of een oude tandenborstel, maar daar houd ik me niet mee bezig :D

Hoop dat dit je zowat een idee geeft :grin:
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door Tazke »

Bender schreef:Naar mijn weten is elk busje smeermiddel waar op staat dat het voor motoren is, goed. (handig is wel dat ze vrij snel droogt)
Betreft waar te spuiten: ik spuit meestal waar de ketting niet aan het tandwiel komt en meestal waar ze onder de achterbouw loopt. Om een kliederboel te voorkomen hou ik een doekje onder de ketting.
Ook spuit ik altijd op de 'rolletjes' van de ketting, de zijkanten van de ketting krijgen zoveel niet te verduren.
Best ook wachten tot je zeker bent dat de olie opgedroogd is, eerste keer dat ik de mijne smeerde was vlak voor een ritje, tijdens de pauze hingen mijn velg en spatlap al vol :lol:

Zo doe ik het toch, ik veeg mijn ketting ook gewoon effe af met een doekje voor 't smeren. Je kan ze altijd afspuiten met kettingreiniger en dan schoonschrobben met een staalborsteltje of een oude tandenborstel, maar daar houd ik me niet mee bezig :D

Hoop dat dit je zowat een idee geeft :grin:
Ik smeerde meestal de ketting na een ritje en ook eens met kettingreiniger kuisen.
Zo had het heel de nacht om mooi in te trekken en te drogen.

Maar nu geen ketting meer, en daar ben ik blij voor, zag ommeduur op om die ketting telkens te smeren :clown:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: ketting smeren

Bericht door RBee »

Tazke schreef: Maar nu geen ketting meer, en daar ben ik blij voor, zag ommeduur op om die ketting telkens te smeren :clown:
Je reed dan ook al eens door een plasje. :wink: :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ketting smeren

Bericht door stefke2 »

Bender schreef:Naar mijn weten is elk busje smeermiddel waar op staat dat het voor motoren is, goed. (handig is wel dat ze vrij snel droogt)
Ja maar het ene merk is al beter dan het andere. Dat is helaas een kwestie van proberen tot je een merk/type gevondenhebt waar je best tevreden van bent
Bender schreef: Betreft waar te spuiten: ik spuit meestal waar de ketting niet aan het tandwiel komt en meestal waar ze onder de achterbouw loopt. Om een kliederboel te voorkomen hou ik een doekje onder de ketting.
Een karton tussen achterbrug en band schuiven helpt ook wel om de boel wat proper te houden. En inderdaad best de binnenkant van ketting smeren. Wel opletten dat je vingers niet mee tussen ketting en kettingwiel sukkelen, 't zou niet de eerste zijn... :roll:
Bender schreef: Best ook wachten tot je zeker bent dat de olie opgedroogd is, eerste keer dat ik de mijne smeerde was vlak voor een ritje, tijdens de pauze hingen mijn velg en spatlap al vol :lol:
Daar maak je natuurlijk een fout door ze te smeren vlak voor een rit. Je moet ze smeren na een rit, de ketting staat dan warm, het kettingvet kan dat beter overal tussen dringen en kan dan de hele nacht wat "uitdrogen"
Bender schreef: Je kan ze altijd afspuiten met kettingreiniger en dan schoon schrobben met een staalborsteltje of een oude tandenborstel,
Met kettingreiniger schoonmaken gaat nog maar een staalborstel gebruiken of hoge druk is pure horror :mrgreen: Bij normaal (straat)gebruik zie ik niet in waarom die moet schoongemaakt worden. trouwens ook nog nooit last van gehad. Mijn kettingen (DID) halen doorgaans 45000km zonder al te veel problemen. Altijd netjes smeren en spanning op punt houden is de boodschap.
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door Tazke »

RBee schreef:
Tazke schreef: Maar nu geen ketting meer, en daar ben ik blij voor, zag ommeduur op om die ketting telkens te smeren :clown:
Je reed dan ook al eens door een plasje. :wink: :lol:
Yep en wat voor plasjes :-P


Ik maakte mijn ketting meestal schoon als ik hem een wasbeurt gaf.
En ook al rij je op de baan, soms is de baan een modderpoel en dan toch handig om die eens te reinigen ...
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ketting smeren

Bericht door stefke2 »

SaP schreef: En daardoor toch paar vraagjes:

1/ Vraag: waar spuit ik het spul best?
binnenkant, door de centrifugaalkracht komt het vet toch de buitenkant uit

2/ Vraag: zijn er voor of nadelen aan t een en t ander?
geen idee, proberen is de boodschap. uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Motorex chainlube Road/Strong. Wit kettingvet, kleeft goed, drupt nagenoeg niet. Smeert/beschermt blijkbaar ook goed.
:grin:
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: ketting smeren

Bericht door lekkerweg »

Uit ervaring weet ik dat een enkele BMW mecano wit kettigvet op de splines van de cardan spuiten.
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: ketting smeren

Bericht door Hunter6 »

Of je op de binnenkant spuit of aan de butenkant, het maakt geen verschil. Het is een rollenketting dus het vet zit na enkele meters rijden verdeeld over de hele rol.
Belangrijker is het om niet meteen na het spuiten te gaan rijden. De oplosmiddelen zullen dan nog niet verdampt zijn waardoor het vet nog vrij dun is. Door de centrifugale kracht vliegt het vet dan makkelijker van de ketting af.

Ik spoot altijd van achter op het achtertandwiel en deed zo'n 35.000 km met een kettingset. :wink:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: ketting smeren

Bericht door Wiedewa »

Tja vroeger deden we de ketting in 'n bakske met deksel uitkoken op 'n vuurke :lol:

Denk dat je beter terug kunt en vragen of de ketting wel gesmeerd moet worden.
Door de nieuwere technieken kan het best zijn dat het helemaal niet nodig is.

Dit dan weer omdat de rolletjes van de ketting al vol zitten met smeermiddel.
Dan heeft het smeren als enig doel dat ze niet gaat roesten.

mvg Nico
MG Breva 850
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door SaP »

Wiedewa schreef:Denk dat je beter terug kunt en vragen of de ketting wel gesmeerd moet worden.
Door de nieuwere technieken kan het best zijn dat het helemaal niet nodig is.
Heb letterlijk gevraagd aan de mechanieker hoeveel keer ik ze moest smeren.
Omdat ik er dagdagelijks mee rij: elke week.
Ik doe ma wat ze me aanraden eh :grin:
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: ketting smeren

Bericht door Wiedewa »

SaP schreef:Ik doe ma wat ze me aanraden eh :grin:
Tuurlijk, moet je zeker doen, ik heb er twijfels over en rijdt daarom al bijna 5 jaar zonder ketting.

Eerst had ik een GPX600 snelle motor met ketting, na 2x tanken smeren, leeftijd ± 40.000km voor de ketting.

Monteur deed altijd crossen in het losse zand, vroeg ik smeer je die ketting ook ?
Antwoord was nee, en waarom is dat het zand dan aan de ketting bleef plakken en na een cross vervangen moest worden.
Terwijl dezelfde ketting zonder smeren wel tot 3x 'n cross in losse zand kon overleven, ze ging pas dan doorhangen.

Maar nu heb je het verhaal compleet :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: ketting smeren

Bericht door Koppel!! »

SaP, je hebt een PB'ke :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ketting smeren

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb veel ketting fietsen gehad en heb er trouwens nog altijd eentje naast de 1150GS.
Ketting smeren doe je na een rit. Zoals hier al gezegd is moet je ketting warm staan en als ze afgekoeld is is het vet ingetrokken, verdeeld, thinner verdampt en het eigenlijke vet gestold. Als je voor een rit smeert, gooi je het vet er eigenlijk voor een groot deel af bij het rijden.
Je smeert eigenlijk vooral om te vermijden dat de boel roest. Het eigenlijke vet zit bij O ring (of de laatste tijd X ring) kettingen tussen de rolhulzen en de rolpennen, afgedicht met rubber dichtingetjes.
Bij dagelijks gebruik smeer je elke 500km, bij zout ed smeer je vaker.
Eigenlijk moet je ook af en toe je ketting reinigen, (ketting reiniger castrol of zo), daarna, na droging terug invetten. Het vet neemt nl ook vuil op dit werkt na verloop van tijd als schuurmiddel.
Vervang ketting en tandwielen samen. Je kan echter bv ook na bv 10-15000km enkel het voorste tandwiel vervangen. Hoeft niet, maar je verlengd de levensduur van ketting ermee.
Gebruik de geschikte ketting, niet besparen, elke kettingtype heeft een bepaalde treksterkte.
Normaal ga je nauwelijks je ketting moet spannen, is dit wel het geval is ze meestal versleten
Een versleten ketting kun je achteraan van het kamwiel trekken en heeft meestal een strak punt
zorg dat je voldoende speling voorziet, staat in instr boekje, meestal zo'n 2.5-3 cm, gemeten van ketting tot onderkant achterbrug in het midden vd ketting. Mijn ervaring is dat veel dealer de ketting te strak aanspannen.....
Ketting vet op achterwiel: WD40 of petrol oid.
Je kan ook smeren met olie, voordeel is dat je ketting meer gespoeld wordt, reinigen is niet echt meer nodig dan, nadeel is dat het er niet aan plakt, dus je moet meer smeren. principe vd scott oiler, pro oiler of OSCO.

Heb je vragen over de kettingsmeersystemen, shoot, ik heb ze allemaal gehad.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door SaP »

Dirk Pauwels schreef: Het eigenlijke vet zit bij O ring (of de laatste tijd X ring) kettingen tussen de rolhulzen en de rolpennen, afgedicht met rubber dichtingetjes
Què?? O... X... spelletje OXO?? Sorry daar ben je me even kwijt. :drunken:
Dirk Pauwels schreef: Eigenlijk moet je ook af en toe je ketting reinigen, (ketting reiniger castrol of zo), daarna, na droging terug invetten. Het vet neemt nl ook vuil op dit werkt na verloop van tijd als schuurmiddel.
Als absolute leek... hoe zie ik dat??
Dirk Pauwels schreef: Vervang ketting en tandwielen samen. Je kan echter bv ook na bv 10-15000km enkel het voorste tandwiel vervangen. Hoeft niet, maar je verlengd de levensduur van ketting ermee.
Gebruik de geschikte ketting, niet besparen, elke kettingtype heeft een bepaalde treksterkte.
Normaal ga je nauwelijks je ketting moet spannen, is dit wel het geval is ze meestal versleten
Een versleten ketting kun je achteraan van het kamwiel trekken en heeft meestal een strak punt
Ik vrees dat ik gewoon de garage binnenbol en vraag: "kijk ns en doe wat je moet doen." Ik zal dan misschien wat meer geld kwijt zijn maar ik ben op da gebied een totale nitwit. :mrgreen:
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ketting smeren

Bericht door J@n »

Ik smeerde vroeger de ketting onderaan (dus langs de binnenkant van de ketting) maar dat was telkens een geknoei met stukken karton om velg, band en uitlaat een beetje schoon te houden. Nu smeer ik bovenaan, net voor de achterste voetsteunen.
En wat de slijtage van de ketting en tandwielen betreft, voorlopig nog niet te veel zorgen over maken. Ketting, achterste en vooral voorste tandwiel hebben bij mijn F650GS pas na 40000km kun beste tijd gehad. :oops:
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ketting smeren

Bericht door SaP »

J@n schreef:En wat de slijtage van de ketting en tandwielen betreft, voorlopig nog niet te veel zorgen over maken. Ketting, achterste en vooral voorste tandwiel hebben bij mijn F650GS pas na 40000km kun beste tijd gehad. :oops:
Dan kan ik nog wa bollen. :grin:

Gelijk met mijn honda hornet (nooit gesmeerd of naar gekeken :oops: ). Belde de man die onderhoud deed naar mijn ventje: "Meneer als u uw vrouw graag ziet zou ik toch tandwiel en ketting vervangen want die zijn rampzalig momenteel " Antwoord mijn slimmen: " oh laat dan maar, dan ben ik er rapper vanaf". :shock: Dienen mens wist effe ni wat zeggen en t was eventje heel erg stil. Tot t ventje heel duidelijk maakte dat het een grapje was.

Maar daar zullen ze in de garage bij het onderhoud wel optijd is roepen.
(of op een of andere rit vraag ik aan een paar van jullie mannen me kennis van ns te kijken en dan weet ik ook meer eh :mrgreen: )
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ketting smeren

Bericht door stefke2 »

SaP schreef:
Dirk Pauwels schreef: Het eigenlijke vet zit bij O ring (of de laatste tijd X ring) kettingen tussen de rolhulzen en de rolpennen, afgedicht met rubber dichtingetjes
Què?? O... X... spelletje OXO?? Sorry daar ben je me even kwijt. :drunken:
dit is misschien duidelijker 8-)
of deze
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ketting smeren

Bericht door Dirk Pauwels »

SaP schreef:
Dirk Pauwels schreef: Het eigenlijke vet zit bij O ring (of de laatste tijd X ring) kettingen tussen de rolhulzen en de rolpennen, afgedicht met rubber dichtingetjes
Què?? O... X... spelletje OXO?? Sorry daar ben je me even kwijt. :drunken:
Dirk Pauwels schreef: Eigenlijk moet je ook af en toe je ketting reinigen, (ketting reiniger castrol of zo), daarna, na droging terug invetten. Het vet neemt nl ook vuil op dit werkt na verloop van tijd als schuurmiddel.
Als absolute leek... hoe zie ik dat??

Ik vrees dat ik gewoon de garage binnenbol en vraag: "kijk ns en doe wat je moet doen." Ik zal dan misschien wat meer geld kwijt zijn maar ik ben op da gebied een totale nitwit. :mrgreen:
O of X ring doen het zelfde, de een al wat beter dan de andere als je reklame mag geloven, maar maakt voor jou niets uit.

Ketting reiniger hoeft niet, maar mag. Als je dit bv elke 5000km eens zou doen zal je ketting en tandwielen wat langer meegaan. Levensduur ketting hangt af van onderhoud, rijstijl en bv goed weer- of all weather rijder. De een doet er 40k mee de ander slechts 20k.....De ene rijdt die prutsen volledig op met alle risico vandien en de ander vervangt op tijd etc....

Ketting zal sowieso gecontroleerd worden tijdens onderhoudsbeurt. Als je je handen niet vuil wil maken laat je het idd gewoon over aan de garage, maar reinigen doen die niet, hoogstens eens (meestal te strak :-? ) aanspannen en smeren.

Enige dingen waar je op zou kunnen letten in uw geval is gewoon regelmatig smeren, na een rit en aan binnenkant ketting. Rest wordt dan wel door de dealer gedaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: ketting smeren

Bericht door gianni »

SaP schreef:
Freddie schreef:Er zijn tegenwoordig handige hulpmiddelen voor je ketting te reinigen en te smeren.
als je het hebt over een scottoiler... neh dankje.
Zie niet op tegen t smeren maar wil t wel wat goed doen :)
scotoiler of veel te veel of veel te weinig kan ik zeker inkomen
twee gehad maar enorm gepruts

osco oiler

veel handiger
je bepaald zelf wanneer je smeert vb na een rit door de regen of om de tankbeurt
gewoon stapvoets rijden knop bedienen en ketting gesmeerd
simpeler kan niet
Lucifer
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2010, 15:37
Locatie: Rijmenam

Re: ketting smeren

Bericht door Lucifer »

Ik heb een F800GS en ik onderhoud men ketting op de volgende manier:

Het reinigen:

Voor het reinigen gebruik ik geen kettingreiniger maar simpelweg petroleum. Reinigt zeer goed en houd de ketting toch nog een beetje vettig (vind je ook terug in busjes van 1l in elke doe-het-zelf).
Ik bevochtig een doek met petroleum (doek mag niet doorweekt zijn), en gewoon over de ketting wrijven tot ze proper is. Alvorens terug in te vetten ga ik er nog eens over met een droge doek zodat de meeste restjes petroleum er af zijn. Ik garandeer u dat uw ketting blinkt opt einde.

Hoe vaak reinig ik mijn ketting? Ik reinig mijn ketting elke keer ik mijn motor kuis.

(Ik gebruik petroleum trouwens ook om eens over mijn moto te wrijven na het kuisen, de volgende keer kuist hij makkelijker en hij blinkt terug gelijk in de showroom)

Het invetten:
Voor het invetten gebruik ik gewoon een goede spray met PTFE (teflon). Ik gebruik gewoon de spray die je bij de RAD winkel vind (S100 noemt die). Ik spuit mijn spray in het midden tussen de schakels. Ik zet mijn motor op de middenbok, met één hand spin ik het achterwiel rond, zodat de ketting rond draait, en met de andere hand spuit ik tegelijkertijd de spray erop. Duurt geen 5 minuutjes.

Hoe vaak moet je je ketting smeren. Simpele regel, een ketting moet vettig zijn. Voelt uw ketting droog aan, dan smeer je ze. Plakt ze nog, dan is alles ok.

Wanneer smeer je je ketting. Ik doe dat altijd NA het rijden.

Het aanspannen van de ketting:
Wanneer moet je nu een ketting aanspannen en hoe zie je dat. Simpel. Je zet eerst je motor gewoon op de zijpikkel, niet de middenbok. In het midden tussen je grote en klein tandwiel duw je het onderste deel van de ketting omhoog, kan je de ketting meer dan 3 - 3,5 cm omhoog duwen dan moet je je ketting aanspannen (omhoog duwen zoals in afbeelding).

Afbeelding
Plaats reactie