File rijden.
Moderator: GVN
File rijden.
Naar aanleiding van het tragisch ongeval van deze morgen wil ik toch even de volgende vraag kwijt:
Waarom moeten wij als we door de file rijden tussen de 2 en 3 rijstrook rijden? Is uiterst rechts dus op de lijn van de pechstrook niet veel veiliger?
Waarom moeten wij als we door de file rijden tussen de 2 en 3 rijstrook rijden? Is uiterst rechts dus op de lijn van de pechstrook niet veel veiliger?
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
r1200 gsa Black
Ik heb me dat ook afgevraagd, maar toen ik vandaag met de koekedoos op de weg was, merkte ik dat het voor de auto's op de 3de rijstrook bollen, veel gemakkelijker is om uiterst links te rijden, dan diegene die op de middenstrook en rechter rijstrook om uiterst rechts te rijden. Dus ge hebt daar normalerwijs iets meer plaats.
Ik ben zelf wel een paar keer verschoten vandaag toen ik aan 120 op de linker rijstrook, nog moto's rechts aan mij voorbij zag knallen (ook BMW's), dus ik denk dat we als moto-rijder ook wel een beetje in eigen hart moeten kijken, want het is niet altijd gemakkelijk (zeker met de zon vandaag) om die "vliegers"op tijd te kunnen zien.
En op pechstrook rijden is sowiezo not-done, zeker niet als ge ziet hoe ze bij file de pechstrook opknallen om de afrit iets vroeger te kunnen halen
Ik ben zelf wel een paar keer verschoten vandaag toen ik aan 120 op de linker rijstrook, nog moto's rechts aan mij voorbij zag knallen (ook BMW's), dus ik denk dat we als moto-rijder ook wel een beetje in eigen hart moeten kijken, want het is niet altijd gemakkelijk (zeker met de zon vandaag) om die "vliegers"op tijd te kunnen zien.
En op pechstrook rijden is sowiezo not-done, zeker niet als ge ziet hoe ze bij file de pechstrook opknallen om de afrit iets vroeger te kunnen halen
Re: File rijden.
Er is dan inderdaad maar gevaar langs één kant te verwachten, hoewel je ook nooit weet of iemand wil ontsnappen via de pechstrook.de witten schreef:Naar aanleiding van het tragisch ongeval van deze morgen wil ik toch even de volgende vraag kwijt:
En automobilisten zullen wellicht verleid worden je voorbeeld te volgen via de pechstrook...
Ik vrees dat het a l t i j d een riskante zaak zal blijven om tussen auto- en vrachtwagenverkeer in sneller te willen rijden dan de verkeersstroom.
Ook al kunnen vierwielers niet ontsnappen aan de traagheid van de file, het zal sommigen wel blijven op de zunuwen werken, met een onbezonnen maneuver als uitlaatklep.
Neen, ik praat dit niet goed!
Wederzijds respect is de enige correcte verkeershouding.
Voor mijzelf denk ik dat het snelheidsverschil tussen moto's en auto's best beperkt blijft tot bv 20 km/u, en inhalen beneden de 40 km/u.
Jefke.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
Als ik mij het goed herinner, is het tussen files doorrijden niet toegelaten maar wordt het 'gedoogd'.de witten schreef:Naar aanleiding van het tragisch ongeval van deze morgen wil ik toch even de volgende vraag kwijt:
Het punt is m.i. niet waar je rijdt, maar wel HOE je rijdt. Ik sta ook heel regelmatig met de auto in de file naar Antwerpen of Brussel en als ik dan zie hoe sommige motards (ongeacht welk merk!!) tussen de files doorvliegen... ONVERANTWOORD!!!!!!!
'73 R75/5 --> '91 R100RT --> '96 K1100LTse --> 11/2006 niets meer... 

Het is een kwestie van begrip van beide kanten, zowel de motard als de bestuurder van een wegen.
De motards moeten ook niet aan volslagen grote snelheden tussen de auto's gaan laveren als er een file is onstaan.
En de autobestuurders moeten meer dan eens in hun zijspiegels kijken ipv de krant te lezen, briefings voor te bereiden, GSM'en, hun façade bijschilderen, neuspeuteren, boeken lezen, appels en andere aanverwanten te verorberen, slapen en nog zoveel dingen meer.
Ik maak het bijna dagelijks mee (zowel als motard en als bestuurder), die files en probeer er mij met alle voorzichtigheid naar te gedragen.
Die sensibiliseringscampagne van in het voorjaar is bij sommigen alweer in het achterhoofd verdwenen.
Stoffel
De motards moeten ook niet aan volslagen grote snelheden tussen de auto's gaan laveren als er een file is onstaan.
En de autobestuurders moeten meer dan eens in hun zijspiegels kijken ipv de krant te lezen, briefings voor te bereiden, GSM'en, hun façade bijschilderen, neuspeuteren, boeken lezen, appels en andere aanverwanten te verorberen, slapen en nog zoveel dingen meer.
Ik maak het bijna dagelijks mee (zowel als motard en als bestuurder), die files en probeer er mij met alle voorzichtigheid naar te gedragen.
Die sensibiliseringscampagne van in het voorjaar is bij sommigen alweer in het achterhoofd verdwenen.
Stoffel
HéHéHéJefke schreef:Er is dan inderdaad maar gevaar langs één kant te verwachten, hoewel je ook nooit weet of iemand wil ontsnappen via de pechstrook.de witten schreef:Naar aanleiding van het tragisch ongeval van deze morgen wil ik toch even de volgende vraag kwijt:
En automobilisten zullen wellicht verleid worden je voorbeeld te volgen via de pechstrook...
Ik vrees dat het a l t i j d een riskante zaak zal blijven om tussen auto- en vrachtwagenverkeer in sneller te willen rijden dan de verkeersstroom.
Ook al kunnen vierwielers niet ontsnappen aan de traagheid van de file, het zal sommigen wel blijven op de zunuwen werken, met een onbezonnen maneuver als uitlaatklep.
Neen, ik praat dit niet goed!
Wederzijds respect is de enige correcte verkeershouding.
Voor mijzelf denk ik dat het snelheidsverschil tussen moto's en auto's best beperkt blijft tot bv 20 km/u, en inhalen beneden de 40 km/u.
Jefke.
ik zeg niet vanap de pechstrook te rijden hé, dan zouden er snelheden gehaald worden van 200 per/uur tijdens de file,
Enig nadeel is de smurie aan die kant.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
r1200 gsa Black
-
brit
ART. 16.2 : "Wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 (=filerijden) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen IN EEN ANDERE RIJSTROOK OF FILE niet als inhalen beschouwd." Dus, indien men zich met twee (auto + motorfiets) op hetzelfde vak bevindt dan spreken we wel degelijk van inhalen als de auto gepasseerd wordt (voor zover ook deze in beweging is).Als ik mij het goed herinner, is het tussen files doorrijden niet toegelaten maar wordt het 'gedoogd'.
Concreet samengevat :
een motorrijder mag altijd tussen de files doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan
als de voertuigen in file in beweging zijn, mag hij een voertuig over DEZELFDE rijstrook slechts langs LINKS inhalen. Hij mag een rijdend voertuig in file nooit langs rechts inhalen over hetzelfde rijvak, wél langs de rechts ervan gelegen rijstrook.
Verder mag je uiteraard nooit de algemene verkeersregels uit het oog verliezen : ART. 16.5 : "Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen..." De motorrijder moet dus een voldoende veilige afstand bewaren tussen zijn en het in te halen voertuig. De wet zegt niet hoeveel die afstand juist bedraagt. Bij een eventueel incident zal een bevoegde rechter hierover uitspraak doen. Het komt erop aan gezond verstand te gebruiken.
Een ander artikel beschermt de motorrijder enigszins: ART. 16.7 : "Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren." Het is evident dat motorrijders hun snelheid moeten aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en zich moeten kunnen voorzien op mogelijke incidenten. Het is NIET zo dat autobestuurders moeten uitwijken om motorrijders vrije doorgang te verlenen. Zij moeten zich aanpassen aan de situatie op dat moment. Als de doorgang te smal wordt zodat de veiligheid in het gedrang komt, moeten zij wachten en in de rij aanschuiven. In geval van een aanrijding zal enkel een bevoegde rechtbank de zaak ten gronde kunnen onderzoeken en uitspraak doen."
Ondertussen zijn er al diverse uitspraken geweest die de motorrijder steeds in het gelijk heeft gesteld bij een ongeval tijdens filerijden.
Hier is de uitleg voor deze 'precedenten':
Motorrijders vormen in het hedendaagse drukke verkeer een "te voorziene hindernis" en was er niet bewezen dat ze aan overdreven snelheid doorheen de file reden. Dat is klare taal! Indien er getuigen waren geweest die beweerden dat ze met een rotvaart doorheen de file vlogen, dan zouden de motorrijders hun zaak wellicht verloren hebben. In deze vonnissen is dus duidelijk gesteld dat het in de verkeersdrukte van tegenwoordig niet meer dan normaal is dat motorrijders tussen de files door rijden. Zolang ze dit op een schappelijke manier – lees: met aangepaste snelheid – doen, bestaat de kans dat ze in geval van een ongeval in het gelijk gesteld zullen worden.
Hallo iedereen,
Zoals reeds eerder gepost valt het me op dat het voor vele motards niet snel genoeg kan in de file. Vandaag is me dit heel erg opgevallen. Dat de snelheid omhoog gaat als de file oplost vind ik nog ok, maar die kerels die zoeven tussen stilstaande autos zijn volslagen idioot!
72 km/h = 20 meter per seconde
Deze morgen zelfs een Pan gezien die langs de pechstrook ging inhalen. Sorry, maar dit kan echt niet. Hoewel ikzelf niet aan 30 km/h rij probeer ik meestal om maar in 2e te rijden en niet te versnellen. Je ziet dan idd massas chaufeurs die de krant lezen, bellen, zich scheren of zelfs dossiers klasseren
Een onvoorzichtige bestuurder, een moment van onoplettendheid, laagstaande zon en ongemakkelijke warme kleren... allemaal zijn het factoren die niet in het voordeel spelen van de motard. Laten we het risico dan ook niet gaan verhogen door in de file wat te sleuren aan het gas.
Please guys, laten we bij onszelf beginnen. Op die paar minuten zal het niet komen. We willen toch niet elke dag verongelukte motards op het avondnieuws zien? Telkens ik dit zie lopen de rillingen over mijn rug. Alweer een gezonde kerel die niet meer thuiskomt 's avonds of een gezin dat achterblijft zonder papa denk ik dan.
=> en nog iets: die noodknipperlichten zitten ook op je beemer. Ben ik de enige die daar gebruik van maakt?
keep it safe, tot morgen in de file
Xavier
Zoals reeds eerder gepost valt het me op dat het voor vele motards niet snel genoeg kan in de file. Vandaag is me dit heel erg opgevallen. Dat de snelheid omhoog gaat als de file oplost vind ik nog ok, maar die kerels die zoeven tussen stilstaande autos zijn volslagen idioot!
72 km/h = 20 meter per seconde
Deze morgen zelfs een Pan gezien die langs de pechstrook ging inhalen. Sorry, maar dit kan echt niet. Hoewel ikzelf niet aan 30 km/h rij probeer ik meestal om maar in 2e te rijden en niet te versnellen. Je ziet dan idd massas chaufeurs die de krant lezen, bellen, zich scheren of zelfs dossiers klasseren
Een onvoorzichtige bestuurder, een moment van onoplettendheid, laagstaande zon en ongemakkelijke warme kleren... allemaal zijn het factoren die niet in het voordeel spelen van de motard. Laten we het risico dan ook niet gaan verhogen door in de file wat te sleuren aan het gas.
Please guys, laten we bij onszelf beginnen. Op die paar minuten zal het niet komen. We willen toch niet elke dag verongelukte motards op het avondnieuws zien? Telkens ik dit zie lopen de rillingen over mijn rug. Alweer een gezonde kerel die niet meer thuiskomt 's avonds of een gezin dat achterblijft zonder papa denk ik dan.
=> en nog iets: die noodknipperlichten zitten ook op je beemer. Ben ik de enige die daar gebruik van maakt?
keep it safe, tot morgen in de file
Xavier
-
J-P
- Contacteer:
Ja, en het is best dat je daar mee stopt! ! Die noodknipperlichten dienen om anderen op GEVAAR te wijzen, ik mag hopen dat je jezelf niet als een gevaar ziet of gedraagt. Noodknipperlichten in files zijn uitermate irritant (zeker als het regent en er zit zo een knuppel voor je zodat je 100 knipperlichtjes door het water op je vizier ziet ipv 2) en inderdaad, je krijgt de aandacht, het is alleen een ander soort aandacht als wat je werkelijk wilt.Xavier schreef:
Xavier
Wil je tussen de file door? Hou je dan simpel weg aan de al eerder gemelde gedragscode, steek een bemoedigend handje op naar mensen die speciaal voor jou iets meer opzij zijn gegaan en hou de snelheid binnen de perken, zodanig dat je in noodsituatie altijd kan stoppen voor de klap. Hou daarbij rekening met de witte belijning op de weg.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
In het verkeersreglement staat dat de motorrijder tussen de files mag doorrijden als de voertuigen volledig stilstaan en als de file in beweging is mag hij de voertuigen langs links inhalen in hetzelfde rijvak.
Maar wat is nu een file?
Als ik 's morgen met mijn wagen tegen 90 km/h over de Brusselse ring rij, rij ik dan in de file? Zo nee, waarom flitsen al die motorrijders mij dan zowel links als rechts tegen een rotvaart voorbij?
Naar mijn mening is dit onaangepast rijgedrag, waarmee je zowel jezelf als motorrijder als de andere deelnemers aan het verkeer in gevaar brengt.
Maar wat is nu een file?
Als ik 's morgen met mijn wagen tegen 90 km/h over de Brusselse ring rij, rij ik dan in de file? Zo nee, waarom flitsen al die motorrijders mij dan zowel links als rechts tegen een rotvaart voorbij?
Naar mijn mening is dit onaangepast rijgedrag, waarmee je zowel jezelf als motorrijder als de andere deelnemers aan het verkeer in gevaar brengt.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Ik rij enkel tussen de file bij stilstaand verkeer, anders rij ik mee met het verkeer in de rijstrook naar keuze. Lijkt me de beste en veiligste oplossing.
Veel meer tijd win je er toch niet mee, en je wint al pakken door een stilstaande file door te fietsen.
P.S. Ik rijd ook niet sneller dan 30-50km/h voor een file, om eventuele bruuske bewegingen van voorgangers op tijd te kunnen ontwijken.
Keep it safe
Veel meer tijd win je er toch niet mee, en je wint al pakken door een stilstaande file door te fietsen.
P.S. Ik rijd ook niet sneller dan 30-50km/h voor een file, om eventuele bruuske bewegingen van voorgangers op tijd te kunnen ontwijken.
Keep it safe
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Iron Gonzo
ik heb eens de pechstrook gebruikt op de snelweg en je raad het al. waar het zwaantje vandaan kwam weet ik niet maar ik werd op de bon geslingerd. ook al reed ik stapvoets en was er door de versmalling geen plaats om te laveren tussen de autos. fille was meer da 10 km.
dus bij dergelijke filles neem ik nu de afrit en ga wel lekker cruisen langs de binnenbanen.
dus bij dergelijke filles neem ik nu de afrit en ga wel lekker cruisen langs de binnenbanen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Deze morgen weer even geluk gehad. Deze maal geen onverwacht manoevre van één of andere automobilist. Neen, een motorrijder die dacht dat de E19 één groot slalomparcours was en tegen meer dan 130km/h mijn langs rechts voorbij stak, net toen ik van rijstrook wilde veranderen. Al een geluk dat ik héél veel in mijn spiegels kijk.
Sorry Bart, boete dubbel en dik verdiend. Pechstrook is geen rijstrook, ook al staat de boel volledig stil. Waar zou anders de grens liggen tussen dat wat wel kan en net niet kan.
Op E313 gebruiken de motorrijders regelmatig de busstrook (linkse rijvak). Ook hier worden ze zonder pardon de bon op geslingerd.
Sorry Bart, boete dubbel en dik verdiend. Pechstrook is geen rijstrook, ook al staat de boel volledig stil. Waar zou anders de grens liggen tussen dat wat wel kan en net niet kan.
Op E313 gebruiken de motorrijders regelmatig de busstrook (linkse rijvak). Ook hier worden ze zonder pardon de bon op geslingerd.

-
Iron Gonzo
ik weet dat ik fout was en dat ik die boete verdien. was toen een 4000 frankskes.Frank K schreef:
maar met nen luchtgekoelde moto is het toch beter dat je kan rijden voor de koeling. dus daarom bij een fille, direct naar de dichstbijzijnde afrit en verder cruisen langs de binnen banen. Ik kwam toen van duitsland en dan wil je al eens rapper thuis zijn.
en het was op de E313 juist voor antwerpen dat ze mij toen hebben doen stoppen. tijdens de grote werkzaamheden daar.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
wat kan en wat niet?
goei vraag! ik zou 't wel willen weten. het zal alleszins niet mogen, maar zijn er al die er een boete voor gehad hebben (en niet van 'ik heb gehoord dat ze er daarvoor één geven..')? en ja, op een autosnelweg kan je tussen de files door, maar op 'gewone' wegen waar er slechts één rijstrook per rijrichting is, hoe is 't daar? je wil wel op dezelfde rijstrook blijven, maar als je ook wat afstand met hetgeen je voorbijsteekt wil houden, zal je sowieso toch ook al op het ander rijvak wat geraken... of zelfs over een witte streep rijden, of een 'verdrijvingsvak' (allemaal parallelle witte strepen) overrijden.... zal zeker niet mogen, maar lijkt me wel 'doogbaar'..? hetzelfde toch met een strook voor 'bussen', vb. in kampenhout? laat maar weten: wat doe je toch vaak zonder boetes, of welke boetes heb je al gehad voor dit soort zaken? kwestie dat ik als beginnend motorrijderke me weet waaraan te houden... of 'die van ons' legt hem aan de ketting als de eerste boete binnenkomt..! (maar dat zal wel niet pakken!
)
Re: wat kan en wat niet?
Deze zaken worden zeker weten niet gedoogd!yoooooh schreef: ...of zelfs over een witte streep rijden, of een 'verdrijvingsvak' (allemaal parallelle witte strepen) overrijden.... zal zeker niet mogen, maar lijkt me wel 'doogbaar'..? hetzelfde toch met een strook voor 'bussen' ...
Let dus toch maar op voor die ketting van 'die van u'...
'73 R75/5 --> '91 R100RT --> '96 K1100LTse --> 11/2006 niets meer... 

Yoooooh,
het vak voor de bussen .....
Als je van de E40 af Brussel binnenkomt in Ganshoren tijdens de ochtendspits dan zie je veel motorrijders inderdaad de busstrook rechts nemen. Als je 's nachts Brussel uit moet en er zijn weer eens werken in de tunnels dan wordt de busstrook ook veel gebruikt door moto's en taxi's.
Of het mag of niet weet ik niet, ik vermoed van niet en het is ergens begrijpelijk, maar wat op de uren dat er geen bussen meer rijden...
Verdrijvingsstroken en witte lijnen ...
neen, daar ga je niet over, gewoon niet doen.
het vak voor de bussen .....
Als je van de E40 af Brussel binnenkomt in Ganshoren tijdens de ochtendspits dan zie je veel motorrijders inderdaad de busstrook rechts nemen. Als je 's nachts Brussel uit moet en er zijn weer eens werken in de tunnels dan wordt de busstrook ook veel gebruikt door moto's en taxi's.
Of het mag of niet weet ik niet, ik vermoed van niet en het is ergens begrijpelijk, maar wat op de uren dat er geen bussen meer rijden...
Verdrijvingsstroken en witte lijnen ...
neen, daar ga je niet over, gewoon niet doen.
R1200C... zoveel beter dan Prozac !
-
dirk bruijns
- Contacteer:
Busstroken, verdrijvingsvlakken, witte lijn overschrijden wanneer je een stilstaande file inhaalt, rechts voorbijsteken ... allemaal verboden.
De kruik gaat zolang te water , tot ze barst , of er een politiecontrole is , en dan vallen ze gelijk vliegen. (E313 Wommelgem, bij file 70 overtreders per uur).
De kruik gaat zolang te water , tot ze barst , of er een politiecontrole is , en dan vallen ze gelijk vliegen. (E313 Wommelgem, bij file 70 overtreders per uur).
dan kom ik terug met m'n vraag: wie heeft dit dan wel al gedaan én heeft er een bekeuring aan overgehouden?
want ook al zeggen jullie dat het niet mag (wat ik wel wist) én dat het ook niet gedoogd wordt (versta ik indien motards pechstroken gebruiken), blijft nog de vraag: in hoeverre wordt het (niet) gedoogd?
want als ik jullie goed begrijp kan je dan in files buiten de autosnelwegen (waar er maar 1 rijstrook per richting is) nauwelijks sneller dan auto's... - je zou enkel die auto's mogen voorbijsteken die zelf helemaal rechts op het rijvak gaan rijden en waardoor je dan links, op hetzelfde rijvak, ze kan voorbijsteken. Niet echt realistisch, als ik in de praktijk ga kijken...
Komaan, wie heeft bekeuringen opgelopen voor dergelijke praktijken? Ondanks hetgeen jullie zeggen, vermoed ik dat er hiervoor toch niet teveel zijn? Lijkt zoiets als zonder gordel met de auto rijden, of nog: geen richtingaanwijzers gebruiken: mag niet, maar velen doen het en zelden wordt er bekeurd...
(ik doe wél m'n gordel aan in de auto overigens én ik gebruik steeds m'n richtingaanwijzers)
Laat maar weten hee!
want ook al zeggen jullie dat het niet mag (wat ik wel wist) én dat het ook niet gedoogd wordt (versta ik indien motards pechstroken gebruiken), blijft nog de vraag: in hoeverre wordt het (niet) gedoogd?
want als ik jullie goed begrijp kan je dan in files buiten de autosnelwegen (waar er maar 1 rijstrook per richting is) nauwelijks sneller dan auto's... - je zou enkel die auto's mogen voorbijsteken die zelf helemaal rechts op het rijvak gaan rijden en waardoor je dan links, op hetzelfde rijvak, ze kan voorbijsteken. Niet echt realistisch, als ik in de praktijk ga kijken...
Komaan, wie heeft bekeuringen opgelopen voor dergelijke praktijken? Ondanks hetgeen jullie zeggen, vermoed ik dat er hiervoor toch niet teveel zijn? Lijkt zoiets als zonder gordel met de auto rijden, of nog: geen richtingaanwijzers gebruiken: mag niet, maar velen doen het en zelden wordt er bekeurd...
(ik doe wél m'n gordel aan in de auto overigens én ik gebruik steeds m'n richtingaanwijzers)
Laat maar weten hee!
Er is een verschil tussen een busstrook en een bijzonder overrijdbare bedding.
Taxis mogen, maar dit hangt af van plaats tot plaats, gebruik maken van de bijzonder overrijdbare bedding. Busstroken mogen enkel bereden worden om aan een stoplicht of kruispunt rechtsaf te slaan. De vraag is natuurlijk vanop welke afstand tot het kruispunt je de busstrook mag oprijden.
Heel het probleem van de busstrook op de E313 is dat deze het overgrote deel van de dag niet gebruikt wordt omdat er dan bijna geen ritten zijn over de snelweg. Beter zou het zijn en dit zoals in Nederland de pechstook te reserven voor deze bussen als de snelheid, dmv electronische borden, beperkt wordt tot 50km/h. Dus bij snelheden boven de 50 rijdt de bus gewoon tussen de andere voertuigen.
Nu raken veel chauffeurs geïrriteerd door het feit dat zij stilstaan in de file en dat er nauwelijks een voertuig op de busstrook is.
En spijtig genoeg horen motorrijders niet thuis op een busstrook.
Taxis mogen, maar dit hangt af van plaats tot plaats, gebruik maken van de bijzonder overrijdbare bedding. Busstroken mogen enkel bereden worden om aan een stoplicht of kruispunt rechtsaf te slaan. De vraag is natuurlijk vanop welke afstand tot het kruispunt je de busstrook mag oprijden.
Heel het probleem van de busstrook op de E313 is dat deze het overgrote deel van de dag niet gebruikt wordt omdat er dan bijna geen ritten zijn over de snelweg. Beter zou het zijn en dit zoals in Nederland de pechstook te reserven voor deze bussen als de snelheid, dmv electronische borden, beperkt wordt tot 50km/h. Dus bij snelheden boven de 50 rijdt de bus gewoon tussen de andere voertuigen.
Nu raken veel chauffeurs geïrriteerd door het feit dat zij stilstaan in de file en dat er nauwelijks een voertuig op de busstrook is.
En spijtig genoeg horen motorrijders niet thuis op een busstrook.

-
brit
-
Iron Gonzo
inderdaad is volgens mij ook afhankelijk van dat.brit schreef:als het al gedoogd wordt, dan zal het volgens mij afhakenkelijk zijn van regio (gemeente, ...) tot regio.
nu, in orion zijn dat marsmannekes die komen controleren.
bij lichten probeer ik wel tussen de autos naar voor te rijden.
op de N49 tijdens het seisoen en met een rij die langer is of 2Km rij ik via de pechstrook naar de verkeerslichten.
eens dat ik zie dat het groen wordt en de autos beginnen te bewegen ga ik er wel terug invoegen.
1X in eeklo aan de legerstok had ik prijs.
lange reeks autos. ik via de middenstrook(die met dikke lijnen is gearceerd)naar voor. Eens het groen werd en ik vertrok stond er aan de andere kant 1 met een vlammende salami achter nen boom.
boete 2500Bfr toen en te laat in Gent voor mijn cursus PLOEGHELPER.(rode kruis)
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE