Het grote filmpjes topic

Onze virtuele toog...

Moderator: GVN

Plaats reactie
VFooR

Re: Het grote filmpjes topic

Bericht door VFooR »

Ik moet wel zeggen dat die man best goed rijdt. Sportief, soms wat afwijkend van de lijn, maar....dan we doet niet allemaal als we er dergelijke snelheden aanhouden? Heeft wel vaak de apex hoor. In de praktijk kan je die apex trouwens nooit steeds zeer perfect nemen...er is ook gefilmd vanuit kikkerpersepectief waardoor het voor ons zichtbaarder is.

Ik weet trouwens uitervaring dat eerst de voetsteunen aan grond gaan en in see de koffers de grond niet raken, tenzij dat deze koffers misschien wat breder zijn.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Relax schreef:Te vroeg insturen, te ver uitkomen, niks apex.
Noem me dom of onwetend, maar wat is apex?
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Lukas

Bericht door Lukas »

Ik heb het ook moeten opzoeken.
Hier vind je het o.a. terug: http://www.viragoclub.com/index/html/bochten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Ralph

Bericht door Ralph »

VFooR schreef:Ik weet trouwens uitervaring dat eerst de voetsteunen aan grond gaan en in see de koffers de grond niet raken, tenzij dat deze koffers misschien wat breder zijn.
Maar als je de druk van de binnenste voetsteun haalt klapt die wat in, met als gevolg dat de koffers wel kunnen raken. :grin:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Oud filmpje, echt iets voor de beginners :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=atDFqxHLctE" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Nico
MG Breva 850
Relax

Bericht door Relax »

VFooR schreef:Ik moet wel zeggen dat die man best goed rijdt. Sportief, soms wat afwijkend van de lijn, maar....dan we doet niet allemaal als we er dergelijke snelheden aanhouden? Heeft wel vaak de apex hoor. In de praktijk kan je die apex trouwens nooit steeds zeer perfect nemen...er is ook gefilmd vanuit kikkerpersepectief waardoor het voor ons zichtbaarder is.

Ik weet trouwens uitervaring dat eerst de voetsteunen aan grond gaan en in see de koffers de grond niet raken, tenzij dat deze koffers misschien wat breder zijn.
Tweede deel achter de GSA was veel beter, maar eerste deel was bij cameraman dikwijls op 't randje. GSA-man deed het beter, maar toch paar keer bijna de bosrand in. Ook heb bijsturen een paar keer verraadt dat hij de apex van kort noch ver benaderde.
Maar 't is idd zoals je zegt: apex is moeilijk te rijden, vooral op onbekende wegen als je flink doorknort.

demito schreef:
Dom is dat niet, nagenoeg niemand in België leert motorrijden met dat begrip. Zelfs nu wordt nog rijles gegeven zonder het één keer over de apex te hebben. 'k Heb intussen in de praktijk gezien hoeveel voordeel het heeft de apex zo goed mogelijk te benaderen en je rijdt niet alleen veel veiliger, maar ook sneller. Enkel dat beetje lef om je laat om te gooien moet er zijn. Lijkt me voor jou niet echt een probleem.
Ik moet er me echt op gefocust houden als ik hard ga rijden, anders stuur ik ook te vroeg in.
Laatst gewijzigd door Relax op 22 mar 2013, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Relax

Bericht door Relax »

Wiedewa schreef:Oud filmpje, echt iets voor de beginners :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=atDFqxHLctE" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Nico
Geinig.

Tom is a boring twat.
Ralph

Bericht door Ralph »

Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Prachtig manneke!! Je bent wél op de openbare weg bezig hé! Dus die "apex" mag je daar op "je buik" schrijven. :mrgreen:
Ralph

Bericht door Ralph »

verkeerd gedacht :wink:
Alleen zijn er in België te weinig bochten waar je effectief de apex kan opzoeken.
Meestal ben je de bocht al door en heb je nog geen deftige apex gevonden :lol:
Relax

Bericht door Relax »

Staat toch nergens dat je per definitie de hele breedte van de weg moet gebruiken? Op één rijstrook kan dat ook hoor. Bij voorkeur die in jouw rijrichting.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

... en dan blijkt ineens dat op de openbare weg de gele lijn met zijn late turn-in point, waardoor je de late apex pakt, prima voor de openbare weg geschikt te zijn!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
horzel600

Bericht door horzel600 »

als je de juiste kijktechniek gebruikt(in dit geval toch)kom je inderdaad bij de gele lijn uit....
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

demito schreef:
Dat is een dan de eerste zaken die je geleerd krijgt bij een bochtencursus, wij zegden vroeger den binnenkant van den bocht...., maar wel dat van uw rijvak :wink:
I like my bike!!
Ralph

Bericht door Ralph »

Léon schreef:Ik denk dan dat het eerder een techniek is om op het cirquit een zo hoog mogelijke bochtsnelheid te halen.
Als je je op de openbare weg ( waar je rekening moet houden met tegenliggers en onverwachte toestanden ) aan verantwoorde snelheid houdt, neem je de bocht gemakkelijk zonder apex toestanden.
Een apex is er altijd hoor, behalve op rechte banen :wink:
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
John
Contacteer:

Bericht door John »

stefke2

Bericht door stefke2 »

Relax schreef: Dom is dat niet, nagenoeg niemand in België leert motorrijden met dat begrip. Zelfs nu wordt nog rijles gegeven zonder het één keer over de apex te hebben.
In het gewone rijlessenpakket van 6u voor het behalen van een voorlopig rijbewijs liggen de prioriteiten helaas wat anders wat niet wegneemt dat daar in de betere rijscholen toch een belangrijk hoofdstuk aan besteed wordt. Natuurlijk is het in de eerste plaats belangrijk dat een beginner deftig leert manoeuvreren, deftig leert schakelen en remmen zonder daarbij nog te veel te moeten nadenken. Een deftige stuur/duwtechniek voor snel uitwijken/sturen past ook in dat plaatje en dat alles kan uiteraard niet zonder een goeie kijktechniek. Pas daarna kan je al eens beginnen met plaats op de rijbaan/bochtentechniek/risicoperceptie. Vanaf 1 mei zijn er meer uren voorzien in de nieuwe rijopleiding, dan zijn er toch nog weinig excuses over om die bochtentechniek links te laten liggen... :roll: Helaas zijn ook niet alle lesgevers noodzakelijkerwijs gedreven motorrijders.... :roll:
Maar wie al een een doorgedreven rijopleiding gevolgd heeft zou daar toch al zeker iets moeten van gehoord/gezien hebben.
Relax schreef: 'k Heb intussen in de praktijk gezien hoeveel voordeel het heeft de apex zo goed mogelijk te benaderen en je rijdt niet alleen veel veiliger, maar ook sneller.
Ik zou eerder zeggen dat een goede rijlijn je toelaat om niet zoveel te moeten afremmen voor de bocht, dus hou je de moto ook stabieler (in de bocht), dus kan je in principe veiliger door de bocht... 8-)
Relax schreef: Enkel dat beetje lef om je laat om te gooien moet er zijn. Lijkt me voor jou niet echt een probleem.
Ik moet er me echt op gefocust houden als ik hard ga rijden, anders stuur ik ook te vroeg in.
Met lef alleen kom je er niet natuurlijk. Hier komt dan weer de juiste stuur/duwtechniek van pas. Weten wat tegensturen is en dat bewust kunnen gebruiken is hier toch van groot belang. Een belangrijk lesonderdeel waar in sommige rijscholen helaas weer te weinig of dikwijls helemaal geen aandacht aan besteed wordt... :roll:
stefke2

Bericht door stefke2 »

Léon schreef:Ik denk dan dat het eerder een techniek is om op het cirquit een zo hoog mogelijke bochtsnelheid te halen.
Als je je op de openbare weg ( waar je rekening moet houden met tegenliggers en onverwachte toestanden ) aan verantwoorde snelheid houdt, neem je de bocht gemakkelijk zonder apex toestanden.
euhhh, waarom zou je dat doen als het ook makkelijker en eenvoudiger kan?
Relax

Bericht door Relax »

Absoluut. Je kan het perfect toepassen op de openbare weg. Beter zelfs.

Stefke, ben het volledig met je eens.
Puntje 2: 'k Zou soms wat meer woorden moeten gebruiken om me duidelijk te maken, maar dat impliceert het natuurlijk.
K1neke

Bericht door K1neke »

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=1303343" onclick="window.open(this.href);return false;
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Zo rond minuutje 5 wordt het een beetje scary... WTF!

http://www.youtube.com/watch?v=0BOOxl8jQhc&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Nahoj

Bericht door Nahoj »

Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300