garantie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

willy

Re: garantie

Bericht door willy »

De belangen van de dealer liggen soms anders dan die van de klant. Iedereen maakt voor zichtzelf uit wat hij
doet mbt tot onderhoud en eventuele problemen bij het naleven van de garantie.
De strategie die door (sommige?) dealers wordt gebruikt om de indruk te wekken dat je bij hen moet zijn of
ze je anders een (€€€)poot uitdraaien is voor mij een brug te ver, zo'n dealer ziet mij hooguit één keer.
Het is volgens mij niet correct om hier te stellen dat de garantieverplichting vervalt na "vreemd" onderhoud
terwijl de wet duidelijk anders stelt. Dat is foute informatie en dat kan, denk ik, niet de bedoeling van een forum zijn.
PS: al 2 keer kunnen antwoorden zonder mislukken, het gaat er op vooruit :lol:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Klopt, wel zul je aan moeten tonen dat al het onderhoud uitgevoerd is conform fabrieksvoorschriften, de nodige modificaties zijn uitgevoerd en voldaan is aan de terugroepacties. De kans dat er discussie ontstaat over wel of geen garantie is natuurlijk wel een stuk groter. Enige coulance kun je natuurlijk helemaal op je buik schrijven en ook bij inruil zal de prijs naar beneden bijgesteld worden. Onderaan de streep kan goedkoop dan wel eens duurkoop worden.
Ben je echt thuis in een bepaald motorfietsmerk en/of type dan zie je in één oogopslag of je te maken hebt met een fiets die bij een dealer of elders onderhouden is. Vind je het gewoon leuk om zelf (deel) onderhoud aan je motorfiets te doen dan is het vaak mogelijk om hierover afspraken te maken met je dealer. Hij kan de beurtjes dan gewoon afstempelen en je hebt geen gezeur over garantie. Rij je op een motorfiets met kuip, kofferset etc. dan kun je al geld verdienen door dit zelf te demonteren voordat je de motor voor onderhoud brengt. Zelfs je motor netjes schoon inleveren kan al pe's en dus geld schelen. Maak hierover wel van te voren duidelijke afspraken.

Gelijk hebben is één maar het ook daadwerkelijk krijgen kan zelfs in een rechtstaat een dure aangelegenheid zijn.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Danny

Bericht door Danny »

Ben je echt thuis in een bepaald motorfietsmerk en/of type dan zie je in één oogopslag of je te maken hebt met een fiets die bij een dealer of elders onderhouden is
Ik haal ze er direct uit, dewelke waar en hoe is onderhouden laat ik in 't midden.... :twisted:
willy

Bericht door willy »

Obiwan schreef:Klopt, wel zul je aan moeten tonen dat al het onderhoud uitgevoerd is conform fabrieksvoorschriften, de nodige modificaties zijn uitgevoerd en voldaan is aan de terugroepacties.
De bewijslast voor het al dan niet comform uitgevoerde onderhoud ligt bij de partij die het
in twijfel trekt, in dit geval de dealer dus, niet bij de klant.
Maar u heeft gelijk, het zal, in geval de dealer die kant op gaat, mogelijk tot discussies leiden
waarbij de klant uiteindelijk het onderspit kan delven.
Plaats reactie