gel batterij 1150GS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Krisis
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 mar 2006, 18:07
Locatie: Ronse

gel batterij 1150GS

Bericht door Krisis »

Ik heb vorige week efkes moeten blijven door starten om de motor in gang te krijgen, bleek nu nadien dat het klokje op 0:00 terug gereset was.
Kan het zijn dat de batterij te diep is moeten gaan bij het starten waardoor de spanning te laag werd voor het klokje?
Batterij zijnen besten tijd gehad?

grtjs
Kris
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
GSBerre
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 okt 2004, 21:16
Locatie: Balder

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door GSBerre »

Krisis schreef:Ik heb vorige week efkes moeten blijven door starten om de motor in gang te krijgen, bleek nu nadien dat het klokje op 0:00 terug gereset was.
Kan het zijn dat de batterij te diep is moeten gaan bij het starten waardoor de spanning te laag werd voor het klokje?
Batterij zijnen besten tijd gehad?
Heb dit deze winter ook geregeld voor gehad omdat mijn prut batterij niet goed presteert bij koud weer.
Is al veel over geschreven wrs is het de staat van uw batterij maar die kan mss wel nog mee als je ze eens goed oplaadt en bij warmere temperaturen.
Wil je zeker spelen, koop dan een nieuwe en dan mss best ineens een Odysey, zie http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =4&t=35759" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel soms kan het ook zijn dat er iets mis is met de startmotor maar dat zijn de uitzonderingen.
Bernard
R100GS
R1200GS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door willy »

Als je kon blijven starten wil dat zeggen dat de accu daar nog genoeg voor in huis had.
Het is dus op zich geen indicatie dat ze aan vervanging toe is. Dat is wel het geval als ze
het tijdens het starten opgeeft, maar dat lees ik uit uw verhaal niet.
Dat de boordspanning onder de minimumwaarde gezakt is die nodig is om het klokje te
laten werken, dat zou kunnen. Maar dat is, aangezien er over langer dan normaal starten
sprake is, ook niet noodzakelijk een teken dat de accu het stilaan gehad heeft.
Hangt uiteraard af van hoelang "efkens" is :wink:
Langer dan normaal moeten starten vooraleer de motor aanslaat kan tal van oorzaken hebben.
Krisis
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 mar 2006, 18:07
Locatie: Ronse

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door Krisis »

Verduidelijking van de omstandigheden:
Motor startte quasi onmiddellijk toen ik hem van stal haalde en heeft dan een klein minuutje op rallenti gedraaid alvorens te vertrekken.
Bij het afdraaien van mijn oprit viel de motor stil; wanneer ik terug startte wilde de motor niet aanslaan.
Ben toen blijven doorstarten tot em de startmotor nog nauwelijks rond kreeg, plots sloeg de motor toch weer aan.
Net op tijd denk ik of ik mocht de GS terug naar binnen duwen om aan de Optimate te hangen.

Twee weken geleden had de batterij drie dagen aan de Optimate4 gehangen, gevolgd door een ritje van een uurke.
Dus 1 week later het verhaal zoals hierboven beschreven.
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door willy »

Het blijft moeilijk om op afstand iets definitiefs te zeggen, maar indien, zoals ik hierboven
al aangaf, je een redelijk lange tijd kon blijven starten wil dat zeggen dat de accu daar het
nodige voor in huis had en ze bijgevolg niet te zwak was/is.
Het aangehouden starten is uiteindelijk een belastingstest. Een beter idee kan je krijgen door
tijdens het starten te meten hoe diep de spanning zakt. Dat is best niet tot onder de 11V, de
spanning moet nadien terug opveren tot minstens 12V. Als de motor niet aanslaat en de accu
moet blijven leveren kan dat uiteraard niet blijven duren en de spanning zal uiteindelijk zakken
en, als je dat lang genoeg volhoudt, laag blijven. Zover drijf je het echer best niet.
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door WALTER GSAdventure »

Volgens mij is een Optimate geen lader op zich. Hij houdt de batt op spanning en ja er wordt een beetje opgeladen maar dit is echt niet zo veel. Een echte batt lader die doet zijn werk natuurlijk en daarna, heel de winter zelfs aan de Optimate.
Ik had 3 jaar de origenele batt tot ze stuk was. Dan een gel batt gekocht en dat is werkelijk top. Ook geen witte neerslag of zout op de klemmen. Kies voor gel.
Grtjs. Walter
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door willy »

De Optimate (4) kan een lege accu helemaal opladen, derhalve is het wel degelijk een lader.
Op vele vlakken is de Optimate meer dan enkel een lader, het is weliswaar geen snellader.
Krisis
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 mar 2006, 18:07
Locatie: Ronse

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door Krisis »

Batterij wordt inderdaad wel degelijk opgeladen met 0.8A tot de volledige lading bereikt is.
Zopas eens gemeten met de verbruik van alle lichten op --> spanning daalt naar 11,3V en herstelt zich daarna terug langzaam naar 12.4 V.
Batterij is inmiddels 5 jaar oud, ik ga ze vervangen door een Odyssey Pc680 en daarna zal ik wel zien of er nog iets anders schort.

grtjs
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door willy »

Die waarden zijn ok, maar dat langzaam terugkeren, dat klinkt niet zo geweldig, toch niet na enkel de
verlichting aan te hebben gehad.
Je zal van de aanschaf van een PC680 geen spijt krijgen, hopelijk is het probleem daarmee van de baan.
Is dat spijtig genoeg niet zo, dan heb je alvast één van de beste accu's waar je nog jaren plezier van zal hebben.
Gezien de niet zo gelukkige plaatsing van de accu is dat een dubbel voordeel!
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: gel batterij 1150GS

Bericht door lekkerweg »

Het kan wel een weekje duren voordat de Optimate een lege Odysse weer opgeknapt heeft. Maar het is geen capaciteit tester. Daarvoor moet je, zoals reeds aangegeven, de motor herhaaldelijk starten.
Overigens, laat de Optimate IV, ondanks de stevige (spat)waterdichte behuizing niet vallen, want dan is het over.
Er zit een spoel in, en die zit alleen met de dunne spoeldraadjes vast aan de printplaat. Een klodder kit onder die spoel is niet aangedacht.
Daarna kom je snel in verwarring, want bij aansluiten geeft ie wel groen links, maar laadt niet op, en geen verdere waarschuwing.
Niet laten vallen, en je hebt een uitstekend (recupereer) laadapparaat.
Plaats reactie