Startproblemen GS
Moderator: GVN
Startproblemen GS
Hallo,
Ik wou mijn GS (2007) voor de eerste maal dit jaar opstarten.
Ondanks het feit dat ik heel regelmatig mijn CTEK-druppellader had aangelegd, kwam ik echter niet verder dan een click, click, click
Met de kabels op de autobatterij wel kunnen starten, doch na stilleggen van de motor (na 20 min) opnieuw niets meer
Na 4 u aansluiting op een klassieke batterijlader, kon de GS terug worden opgestart. Ik laat deze batterijlader nog aangesloten.
Mijn vraag was nu hoe ik deze baterij zelf kan testen (6 jaar oud) om ook dit jaar zonder problemen te kunnen genieten van de toerritten en een uitstap naar de Pyreneeën.
Bedankt voor uw reactie
Luc
Ik wou mijn GS (2007) voor de eerste maal dit jaar opstarten.
Ondanks het feit dat ik heel regelmatig mijn CTEK-druppellader had aangelegd, kwam ik echter niet verder dan een click, click, click
Met de kabels op de autobatterij wel kunnen starten, doch na stilleggen van de motor (na 20 min) opnieuw niets meer
Na 4 u aansluiting op een klassieke batterijlader, kon de GS terug worden opgestart. Ik laat deze batterijlader nog aangesloten.
Mijn vraag was nu hoe ik deze baterij zelf kan testen (6 jaar oud) om ook dit jaar zonder problemen te kunnen genieten van de toerritten en een uitstap naar de Pyreneeën.
Bedankt voor uw reactie
Luc
-
Jo De Paepe
Re: Startproblemen GS
dan zal je ze best vervangen. Ik denk dat ze op de limiet zit van haar houdbaarheidsdatum.(6 jaar oud) om ook dit jaar zonder problemen te kunnen genieten van de toerritten en een uitstap naar de Pyreneeën
Check eens het vloeistof niveau , de meeste batterijen (met zuur en water) drogen uit als ze te lange tijd niet bijgevuld worden
Ga misschien ineens voor een onderhoudsvrije gelaccu
-
Dirk Pauwels
6 jaar is idd wel lang voor een batterij. bovendien zijn de originele al niet zo denderend. Een batterij die eens goed plat geweest is, is meestal om zeep, je kan ze nog wel opladen, maar vaak is het een paar maanden nadien toch vervangen geblazen.
bij mijn weten zijn de batterijen op de 1200 sinds 2004 al gel batterijen,dus droogkoken kan ze in principe niet, maar ik ben geen 1200 kenner, dus kan me vergissen.
Je bent toch zeker dat je druppellader de boel oplaadt? Want bij de 1200 serie met canbus zijn genoeg verhalen bekent waarbij de canbus de lader afsluit als hij stroom begint te ontrekken in zijn ontlaad cyclus? Lader rechtstreeks aan de batterij geeft meer zekerheid dan via de accesoire stekker.
Een batterij in goede staat, moet in rust minstens 12-13v hebben en bij draaiende motor minstens 14v. Ook eens meten hoe diep ze gaat bij het starten kan al veel zeggen over de gezondh vd batterij.
Beetje oppassen met een echte batterijen lader, die zijn voor autobatterijen voorzien en hebben een vrij hoge laadcapaciteit. Te lang aan de lader is voor een motorbatterij niet echt gezond, tenzij de lader ook al vh "intelligent" type is. BMW batterijen hebben daar nu niet zo heel veel last van, aangezien ze meestal zwaarder zijn dan de andere motorbatterijen, maar 4 -5u aan een lader van 6A zou toch al voldoende moeten zijn. De druppelladers kunnen dan weer een volledige platte batterij niet geladen krijgen, de laadstr is daar te laag voor +/- 1A.
Een Odyssey batterij is veel degelijker, kan veel extremer situaties aan, kan dieper gaan en gaat daardoor langer mee. Ze kost mss ietsje meer dan een originele, maar persoonlijk zou ik voor de Odyssey gaan
bij mijn weten zijn de batterijen op de 1200 sinds 2004 al gel batterijen,dus droogkoken kan ze in principe niet, maar ik ben geen 1200 kenner, dus kan me vergissen.
Je bent toch zeker dat je druppellader de boel oplaadt? Want bij de 1200 serie met canbus zijn genoeg verhalen bekent waarbij de canbus de lader afsluit als hij stroom begint te ontrekken in zijn ontlaad cyclus? Lader rechtstreeks aan de batterij geeft meer zekerheid dan via de accesoire stekker.
Een batterij in goede staat, moet in rust minstens 12-13v hebben en bij draaiende motor minstens 14v. Ook eens meten hoe diep ze gaat bij het starten kan al veel zeggen over de gezondh vd batterij.
Beetje oppassen met een echte batterijen lader, die zijn voor autobatterijen voorzien en hebben een vrij hoge laadcapaciteit. Te lang aan de lader is voor een motorbatterij niet echt gezond, tenzij de lader ook al vh "intelligent" type is. BMW batterijen hebben daar nu niet zo heel veel last van, aangezien ze meestal zwaarder zijn dan de andere motorbatterijen, maar 4 -5u aan een lader van 6A zou toch al voldoende moeten zijn. De druppelladers kunnen dan weer een volledige platte batterij niet geladen krijgen, de laadstr is daar te laag voor +/- 1A.
Een Odyssey batterij is veel degelijker, kan veel extremer situaties aan, kan dieper gaan en gaat daardoor langer mee. Ze kost mss ietsje meer dan een originele, maar persoonlijk zou ik voor de Odyssey gaan
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 05 mar 2013, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bedankt mannen voor deze zeer complete uitleg.
Ik had wel degelijk mijn CTEK-druppellader rechtstreeks aan de batterij gekoppeld.
Wat mij wel verwonderde was dat enkel het middelste lampje (=batterij halfvol) bleef branden.
We hebben gisteren de batterij uit de motor gehaald en eens opgemeten.
Los bedroeg de spanning toen 12,5 volt (wat dus te weinig is volgens jullie?)
Misschien toch beter te vervangen vooraleer het seizoen echt begint.
Behalve in een BMW-garage zelf, waar kan ik het best een batterij vinden die dezelfde afmetingen en sterkte heeft als de originele?
Ook de prijs blijft wel belangrijk
Gr. van Luc
Ik had wel degelijk mijn CTEK-druppellader rechtstreeks aan de batterij gekoppeld.
Wat mij wel verwonderde was dat enkel het middelste lampje (=batterij halfvol) bleef branden.
We hebben gisteren de batterij uit de motor gehaald en eens opgemeten.
Los bedroeg de spanning toen 12,5 volt (wat dus te weinig is volgens jullie?)
Misschien toch beter te vervangen vooraleer het seizoen echt begint.
Behalve in een BMW-garage zelf, waar kan ik het best een batterij vinden die dezelfde afmetingen en sterkte heeft als de originele?
Ook de prijs blijft wel belangrijk
Gr. van Luc
-
costerke
Hier eens kijken,
http://www.accudienst.nl/prod/55239/ody ... 9x169.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Rudy
http://www.accudienst.nl/prod/55239/ody ... 9x169.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
Dirk Pauwels
12.5v in rust is nog normaal.
belangrijker is dan wat je meet bij draaiende motor, als ze nog goed oplaadt en na bv 14 dagen stilstand in rust nog 12v geeft, kun je het even afwachten.
Batterijen koop ik bij Quickly in Beveren, je geeft gewoon type motor op en je krijgt de juiste batterij. Waarschijnlijk gewoon in stock. als dat te ver uit de buurt is kun je ook bij http://www.accucentrale.com/docs/webshop.asp" onclick="window.open(this.href);return false; terecht. Varta en odyssey zijn volgens mij de beste.
belangrijker is dan wat je meet bij draaiende motor, als ze nog goed oplaadt en na bv 14 dagen stilstand in rust nog 12v geeft, kun je het even afwachten.
Batterijen koop ik bij Quickly in Beveren, je geeft gewoon type motor op en je krijgt de juiste batterij. Waarschijnlijk gewoon in stock. als dat te ver uit de buurt is kun je ook bij http://www.accucentrale.com/docs/webshop.asp" onclick="window.open(this.href);return false; terecht. Varta en odyssey zijn volgens mij de beste.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Beste GSluckie,
Ik heb de odyssee 535 ( waar Dirk het over heeft) 2 weken geleden hier besteld: http://www.nedplex.fr/pc535-odyssey,fr,3,12.cfm?marq=71 . Niet de duurste en na 4 werkdagen geleverd
Ik heb de odyssee 535 ( waar Dirk het over heeft) 2 weken geleden hier besteld: http://www.nedplex.fr/pc535-odyssey,fr,3,12.cfm?marq=71 . Niet de duurste en na 4 werkdagen geleverd
Groeten,
Domien
Domien
Ik vraag mij juist af of de batterijen die op deze sites worden vermeld, even gemakkelijk kunnen geplaatst worden als de originele batterij.
Ik denk dan aan de afmetingen van L - B -H.
Iemand ervaring mee?
Ik denk dan aan de afmetingen van L - B -H.
Iemand ervaring mee?
de Odyssey kan er zo in maar een klein hoekje eraf knippen (gaat vanzelf) en dan gaat ze er ook als vanzelf in. de maat is correct 
Ik bij zojuist een offerte gekregen van bij Accucentrale voor een Odyssey PC535 12v 15ah en voor een Deka 12v 14ah (specifiek hoge startstroom voor Harley Davidson)
Heeft een Gs ook deze hoge startstroom nodig?
Welke aanpassing is juist nodig aan de Odyssey?
Heeft een Gs ook deze hoge startstroom nodig?
Welke aanpassing is juist nodig aan de Odyssey?
http://www.rad.eu/nl/c/p/19885-yuasa-on ... -honda.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
En past deze batterij één op één?
Steek er gewoon een Odyssey in, de enige aanpassing (om 't jezelf makkelijk te maken) is een aan de zijkant een stukje uitstekend kunststof weg te knippen.gevolg ze gaat net ietsje beter tussen 't frame net daar waar de kabelboom -een beetje onhandig- de kader passeert om in het gereedschapsvak te verdwijnen.
Eventueel boor ik aan elke kant -verticaal- twee gaatjes om een spanband in te steken zo maak je twee handvatjes zoals aan autobatterijen en kan je ze er makkelijk weer uithalen.
Eventueel boor ik aan elke kant -verticaal- twee gaatjes om een spanband in te steken zo maak je twee handvatjes zoals aan autobatterijen en kan je ze er makkelijk weer uithalen.
Bij zowel mijn auto als motor heb ik na 3 jaar de batterij moeten vervangen.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
De levensduur hangt voor een groot deel af van hoe ze gebruikt word -wat niet wegneemt dat je geen pech kan hebben)- ik verving in mijn GS men Batterij na pakweg 8 jaar nog niet (Hawker) die van mijn auto heb ik na 6 jaar preventief vervangen omdat ik de standkachel veel gebruik en ze perfect moet zijn. een goeie batterij gaat naar huidige normen een eeuwigheid mee.