Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Nick_66 »

Hallo alle,

Ik ben mijn motor een grondige poetsbeurt aan het geven en ga nu beginnen aan het uitlaatsysteem. Echt heel erg vuil is die niet, maar er zit op sommige delen aangekoekt vuil wat op roest lijkt. Heb op een deel wat weg zitten poetsen met staalwol en dat aangekoekte vuil krijg ik er wel mee af, maar daaronder zitten een soort sporen op het chroom. Beetje moeilijk uit te leggen, maar misschien begrijpen jullie wel wat ik bedoel.

Ook op de bochten zit wat licht aangekoekt vuil. Hoe krijg ik dit er nu het beste vanaf? Welk middel kan ik dan het beste gebruiken? Wondersteen, chroom polish, 3M Scotchbrite of toch staalwol?
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door dejos »

Uit mijn ervaring is "Never Dull" het beste produkt , 'tzijn een soort vochtige watten die in een metalen ronde pot zitten en verkrijgbaar bij http://www.louis.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit eigen ervaring , verontreiniging die je er met andere produkten niet afkrijgt , verwijder je met "never-dull".
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Danny »

of een borstel in boormachine:snoerloze schroevendraaier...om 't ergste weg te krijgen en dan weer blinken

verder zoals jezelf en Jos zegt meer middeltjes dan uitlaten. probeer dat wat 't beste bij jou past of beter waar je 't liefst mee werkt

laatst heb ik starclean geprobeerd in combinatie met wondersteen...ging ook best, paar uur kl.... :wink: maar 't resultaat mocht er zijn
Gustje
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jan 2007, 18:26
Woonplaats: Vosselare
Locatie: Oost vlaanderen

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Gustje »

Metal polish van cavaseul kan je in elke supermarkt vinden 3€, werkt zeer goed
Baetske
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 mar 2013, 09:42
Woonplaats: Borsbeek
Locatie: Antwerpen

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Baetske »

Wondersteen geprobeerd? http://www.wondersteen.com/
Verkrijgbaar bij bijna elke motorhandel.
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Nick_66 »

Ik heb het product Nevr Dull gebruikt, maar ben er niet echt enthousiast over. Op internet (Youtube) doen ze je laten geloven dat het een wonderproduct is, maar aangekoekt vuil krijg je er toch echt niet mee af. Moet zeggen dat ik het chroom op de uitlaat van mijn motor van een bedenkelijke kwaliteit vind. Op de pot van de uitlaat is het chroom er zelfs al af gekomen op sommige plaatsen. Ook aan de onderkant van de uitlaat op de lasnaad laat op sommige plaatsen het chroom al los. Het uitlaatsysteem op mijn eerste BMW (R1100R) was van een veel betere kwaliteit. Daar zat het chroom er nog gewoon goed op. Aan de zijkant van de uitlaat lijken een soort haarscheurtjes te zitten. Krijg dat er ook niet af gepoetst.

Zou eigenlijk toch niet mogen voor een motor die net 22000km heeft gelopen? Het is geen ramp natuurlijk, maar ik vroeg mij dit gewoon af.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Denk dat er twee oorzaken zijn. Bij- en onderhouden en de belangrijkste, het chroom van nu is niet meer het chroom van toen.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door John »

Je chroom is toch al niet meer wat het zou moeten zijn hé! En wil je toch een netjes uitziende uitlaat zonder "scheurtjes" of flarden chroom. Demonteer dan die handel en ga het ding te lijf met....zoutzuur.
Ja! Klinkt waarschijnlijk raar maar dan komt die chroomlaag er af en heb je een propere RVS basis om terug netjes te krijgen. NIET op de eindpot gebruiken! Enkel je uitlaatbochten en de onderpot.
Een polierborstel (op een hoogtoerige boormachine) met het nodige poliervet doet de rest. :wink:
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re:

Bericht door Nick_66 »

Obiwan schreef:Denk dat er twee oorzaken zijn. Bij- en onderhouden en de belangrijkste, het chroom van nu is niet meer het chroom van toen.
De vorige eigenaar heeft het uitlaatsysteem zeker niet goed bijgehouden en inderdaad, het chroom is niet meer van een beste kwaliteit tegenwoordig.
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door Nick_66 »

John schreef:Je chroom is toch al niet meer wat het zou moeten zijn hé! En wil je toch een netjes uitziende uitlaat zonder "scheurtjes" of flarden chroom. Demonteer dan die handel en ga het ding te lijf met....zoutzuur.
Ja! Klinkt waarschijnlijk raar maar dan komt die chroomlaag er af en heb je een propere RVS basis om terug netjes te krijgen. NIET op de eindpot gebruiken! Enkel je uitlaatbochten en de onderpot.
Een polierborstel (op een hoogtoerige boormachine) met het nodige poliervet doet de rest. :wink:
Pffff.....dat is wel heel erg radicaal om te doen! Nee, voorlopig laat ik het zo. Wat direct zichtbaar is, ziet er nog netjes genoeg uit.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door willy »

@John:
Ik weet weliswaar dat de ene pot de andere niet is, maar verder gaat mijn kennis niet echt :razz:
Curieus ben ik dan weer wel, in dit geval om te weten waarom van de achterste pot de
chroomlaag niet mag gestript worden en van de voorste wel :wink:
danny riemis
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 aug 2010, 09:55
Locatie: Beerse

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door danny riemis »

ik gebruik wonderstten en werkt vrij goed
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Uitlaat R1150RT weer netjes krijgen

Bericht door John »

willy schreef:@John:
Ik weet weliswaar dat de ene pot de andere niet is, maar verder gaat mijn kennis niet echt :razz:
Curieus ben ik dan weer wel, in dit geval om te weten waarom van de achterste pot de
chroomlaag niet mag gestript worden en van de voorste wel :wink:
De achterste pot, ttz het omhulsel heeft een (volgens mij) dikkere chroomlaag dan de rest.
En meestal is die (in het zicht) niet beschadigt. Chroom blinkt nog steeds harder dan RVS. Dus afblijven is dan mijn boodschap.
Plaats reactie