Eerste keer op reis met K75
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Eerste keer op reis met K75
Beste
Deze maand mei is gepland dat ik naar Les Salles de Castillon (Saint Emillion) reis met mijn 20j oude K75(62.000km op de teller). Dat is de eerste keer dat ik een grotere trip zal doen dan een ritje in Vlaamse Ardennen e.a..
Ik plan de heen en terugreis telkens in 2 dagen te rijden want zelf ben ik ook niet meer zo jong (58).
Mijn vrouw volgt met de trein. Maw ik hoef met niemand rekening te houden.
Hebben julie tips voor mij?
- Routes van Gent naar Bordeau
- Bivakplaatsen (Bed & Breakfast) ergens halverwege
- tips voor zorgenvrij rijden met een oude motor (welke checks?)
alvast bedankt
Paul
in Les Salles logeer ik een midweek bij de supertoffe vlamingen van Blueraisin.fr
Deze maand mei is gepland dat ik naar Les Salles de Castillon (Saint Emillion) reis met mijn 20j oude K75(62.000km op de teller). Dat is de eerste keer dat ik een grotere trip zal doen dan een ritje in Vlaamse Ardennen e.a..
Ik plan de heen en terugreis telkens in 2 dagen te rijden want zelf ben ik ook niet meer zo jong (58).
Mijn vrouw volgt met de trein. Maw ik hoef met niemand rekening te houden.
alvast bedankt
Paul
in Les Salles logeer ik een midweek bij de supertoffe vlamingen van Blueraisin.fr
BMW K75 '93,BMW R1100RT' 99
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
Re: Eerste keer op reis met K75
Ik ben benieuwd naar de goede tips die je hier gaat krijgen. Ik ga daar dan ook mijn voordeel mee doen.
Voor mijn trip naar de Alpen begin mei kom ik voorlopig niet verder dan: "Ik zou beter mijn remblokskes op voorhand eens checken".
De olie die erop zit is nog vers genoeg. De banden zijn dat ook.
Ik volg dit dus met belangstelling.
Voor mijn trip naar de Alpen begin mei kom ik voorlopig niet verder dan: "Ik zou beter mijn remblokskes op voorhand eens checken".
De olie die erop zit is nog vers genoeg. De banden zijn dat ook.
Ik volg dit dus met belangstelling.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
Beemerke Beem
lespaul schreef:Beste
Ik plan de heen en terugreis telkens in 2 dagen te rijden want zelf ben ik ook niet meer zo jong (58). Mijn vrouw volgt met de trein. Maw ik hoef met niemand rekening te houden.
alvast bedankt
Paul
Ik wordt dit jaar 60. Toen ik 58 was, ben ik in 1 ruk naar Prad am Stelvio gereden. Verleden jaar in september ben ik met de motor met aanhangwagen naar Barcelonnette (Crime de la Bonnette) gereden. U begrijpt dat je met een aanhangwagen niet te snel kunt rijden (veiligheidsmarches weet U wel). Ik rij wel met een K1200LT. Met m'n K100RT heb ik ook zo'n reisjes gedaan, maar toen was ik wel wat jonger. Maar voor beide motoren was het geen probleem. Alles hangt af van Uw conditie zo ik zeggen. Als je van plan bent in de toekomst naar de alpen te reizen, zou ik U willen aanraden deze reis ten vroegste in juni te plannen. De passen kunnen nog toe gesneeuwt zijn.
Hou je tanktas vrij voor kaarten en een fototoestel, zonnebril en andere dingen die je snel bij de hand wil hebben. Laat ook een plaatsje vrij voor middagmaal. Wij duiken onderweg wel eens een carrefour binnen voor stokbrood, beleg en drank om dat ergens verder onderweg languit in het gras te verorberen. Denk er aan dat veel van die winkels/tankstations wel eens dicht zijn onder de middag. (en meestal wat langer dan bij ons)
Wat betreft routes zou ik van de snelweg proberen afblijven en de departementales nemen. (In google streetview kan je checken of dat wel een leuke weg is, groene bies op de michelinkaarten is interessant, kan je effe checken)
Leuke hotelletjes kan je best wel vinden onderweg, zou ik mij geen zorgen over maken.
over de motor zou ik mij ook geen zorgen maken, misschien best een bandenreparatisetje meedoen, kan van pas komen.
Wat betreft routes zou ik van de snelweg proberen afblijven en de departementales nemen. (In google streetview kan je checken of dat wel een leuke weg is, groene bies op de michelinkaarten is interessant, kan je effe checken)
Leuke hotelletjes kan je best wel vinden onderweg, zou ik mij geen zorgen over maken.
over de motor zou ik mij ook geen zorgen maken, misschien best een bandenreparatisetje meedoen, kan van pas komen.
't is een oudere motor dus rijd er op voorhand al eens een flinke toer mee.
controleer je olie,batterij, koelvleoistof, remblokken, banden en alles een beetje visueel, lekkage,verduurde slangetjes, rammeltjes, ontbrekende schroefjes...gewoon algemeen blijven.
neem een bandensetje mee, wat spanbandjes, een paar voor de hand liggende schroefjes, wat tape etc. in de kont van de 75 is plaats genoge voor een extra koplamp en al die prul.
verder zou ik me niet teveel zorgen maken maar zoals gezegd ga er al eens een flinke rit mee maken dan sta je op vakantie na één dag al niet voor verrassingen. een 75 is oerdegelijk
wat de "routes" aangaat, waarom je niet laten leiden door een klassieke landkaart. pak een paar Michelins bij de hand en zet iets uit over de kleine wegen, zoals hierboven gezegd de groen afgelijnde maar ook gewoon de departementals die ongeveer in een lijn naar je bestemming gaan. natuurlijk zal er al eens een saaier stuk zijn maar daar ben je ook zo weer voorbij, de meeste van die wegen vallen niet tegen.
controleer je olie,batterij, koelvleoistof, remblokken, banden en alles een beetje visueel, lekkage,verduurde slangetjes, rammeltjes, ontbrekende schroefjes...gewoon algemeen blijven.
neem een bandensetje mee, wat spanbandjes, een paar voor de hand liggende schroefjes, wat tape etc. in de kont van de 75 is plaats genoge voor een extra koplamp en al die prul.
verder zou ik me niet teveel zorgen maken maar zoals gezegd ga er al eens een flinke rit mee maken dan sta je op vakantie na één dag al niet voor verrassingen. een 75 is oerdegelijk
wat de "routes" aangaat, waarom je niet laten leiden door een klassieke landkaart. pak een paar Michelins bij de hand en zet iets uit over de kleine wegen, zoals hierboven gezegd de groen afgelijnde maar ook gewoon de departementals die ongeveer in een lijn naar je bestemming gaan. natuurlijk zal er al eens een saaier stuk zijn maar daar ben je ook zo weer voorbij, de meeste van die wegen vallen niet tegen.
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik heb maar 2 tips.
Voor een lange motorreis met bagage heb ik altijd één accessoire mee. Een spinneweb net met haken.
Handig om die natte regenbroek of -jas onderweg onder te steken (en terug uit te halen) . Kan ook dienen om die extra fleece snel op te bergen of dat fameuse stokbrood te vervoeren tot aan de picknickplaats.
Mijn kleren en toiletgerief zitten in een tas die perfect past in één van mijn zijkoffers. Als ik ergens overnacht heb ik ineens alles mee.
En voor de route. Misschien autosnelweg tot voorbij Parijs (zeg Orleans) en dan de Michelin kaart bovenhalen en alle gele baantjes met een groene zoom opzoeken.
Zo bereid ik mijn routes op de GPS voor.
Goeie reis !
Voor een lange motorreis met bagage heb ik altijd één accessoire mee. Een spinneweb net met haken.
Handig om die natte regenbroek of -jas onderweg onder te steken (en terug uit te halen) . Kan ook dienen om die extra fleece snel op te bergen of dat fameuse stokbrood te vervoeren tot aan de picknickplaats.
Mijn kleren en toiletgerief zitten in een tas die perfect past in één van mijn zijkoffers. Als ik ergens overnacht heb ik ineens alles mee.
En voor de route. Misschien autosnelweg tot voorbij Parijs (zeg Orleans) en dan de Michelin kaart bovenhalen en alle gele baantjes met een groene zoom opzoeken.
Zo bereid ik mijn routes op de GPS voor.
Goeie reis !
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
gij zijt een luxepoezeke he BobMijn kleren en toiletgerief zitten in een tas die perfect past in één van mijn zijkoffers. Als ik ergens overnacht heb ik ineens alles mee.
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Klopt, en ge hebt mijn zijkoffers niet eens gezien

Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
patrick k100
heb ge daar een chakoske bij assortie ? 
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
-
colingoes
heb hier nog tanktas liggen welke je kan komen afhalen ( heb geen foto) Nieuwpoort
Leeftijd is geen probleem. Mijn vrouw en ik zijn allebei 58 en maken nog steeds kampeermotorreizen van 6000 km. It's all in the mind
. Verleden jaar had ik een Amerikaan op bezoek die met zijn GS een toer door Europa maakte. Hij was 77 jaar oud. We hebben dus nog ettelijke motorjaren voor de boeg als we een beetje chance hebben met de gezondheid.Wat uwen K75 betreft zou ik me ook geen zorgen maken. Als ie goed onderhouden is zijn dat bijna onverslijtbare machines hé.
Persoonlijk neem ik altijd wat spanbanden, ijzerdraad en ducktape mee. Een breekmes, knikptang en de BMW-gereedschapskit. Bandenreparatieset heb ik ook mee maar gelukkig nog nooit moeten gebruiken. O.. en ja reisbijstand!
Dat is nu eens 100 euro die ik graag aan de verzekeringen spendeer. Ik ben geen piekeraar maar het geeft je toch een zekere gerustheid. Heb die ook al eens nodig gehad. Vooral met een motorfiets vind ik dat geen overbodige luxe. Sla maar eens je voet om of breek je pols....als je dan je motor moet thuis krijgen.
Niet te veel piekeren en gewoon doen. Follow your passion.
Persoonlijk neem ik altijd wat spanbanden, ijzerdraad en ducktape mee. Een breekmes, knikptang en de BMW-gereedschapskit. Bandenreparatieset heb ik ook mee maar gelukkig nog nooit moeten gebruiken. O.. en ja reisbijstand!
Niet te veel piekeren en gewoon doen. Follow your passion.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
Beemerke Beem
Ben nog iets vergeten te schrijven. Het goedkoopst tanken, mijn ervaring is de Carrefour. Daar zijn de benzineprijzen het laagst. In de meeste gevallen.
beste allemaal
oprechte dank voor julli reacties!
hiermee stap ik al een keer richting garage voor een nazicht en onderhoud.
Ik neem de tips mee op mijn trip!
Bedoelen jullie met bandenset een reparatiekit?
vg
Ik breng zeker verslag uit met een fotooke!
groetjes
Paul
oprechte dank voor julli reacties!
hiermee stap ik al een keer richting garage voor een nazicht en onderhoud.
Ik neem de tips mee op mijn trip!
Bedoelen jullie met bandenset een reparatiekit?
vg
Ik breng zeker verslag uit met een fotooke!
groetjes
Paul
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
Beste colingoes
bedankt voor het aanbod van de tanktas. Heb er hier al eentje liggen.
groetjes
Paul
bedankt voor het aanbod van de tanktas. Heb er hier al eentje liggen.
groetjes
Paul
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
-
patrick k100
Dag Paul,
Met de K75 op reis.... met een machien dat nog maar +/- 60000km heeft gelopen......denk ik geen probleem.
Ben zelf een prille 60-ger, die er één heeft met 142.000km op de teller, en nog steeds geen problemen.
Enkele jaren terug naar Noorwegen geweest 5700km in 12 dagen, drie jaar terug Sardinië geweest en vanin Genua in één ruk naar huis +/- 1200km.
Twee jaar terug een heerlijke trip gemaakt naar Ierland, van in Dover door Engeland eventjes Wales meegenomen en zo naar de boot om de overtocht te maken naar Ierland.
Dus ik zou me geen zorgen maken om één van, zoniet de beste motor die BMW ooit gemaakt heeft, ..........er zijn er zelfs met +/- 300.000km op de teller.
Ik wens je veel succes en heel veel motorpret op je eerste grote reis.
groeten, Luc
Met de K75 op reis.... met een machien dat nog maar +/- 60000km heeft gelopen......denk ik geen probleem.
Ben zelf een prille 60-ger, die er één heeft met 142.000km op de teller, en nog steeds geen problemen.
Enkele jaren terug naar Noorwegen geweest 5700km in 12 dagen, drie jaar terug Sardinië geweest en vanin Genua in één ruk naar huis +/- 1200km.
Twee jaar terug een heerlijke trip gemaakt naar Ierland, van in Dover door Engeland eventjes Wales meegenomen en zo naar de boot om de overtocht te maken naar Ierland.
Dus ik zou me geen zorgen maken om één van, zoniet de beste motor die BMW ooit gemaakt heeft, ..........er zijn er zelfs met +/- 300.000km op de teller.
Ik wens je veel succes en heel veel motorpret op je eerste grote reis.
groeten, Luc
-
GSrijder
- Contacteer:
Herbert Roelandt verkocht er ooit ene met 600.000km op de teller, vraag het hem maar.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
patrick k100
ga in mei ook nen dag of4 met den K weg,gene schrik
-
Beemerke Beem
Was dat niet met een K100RTGSrijder schreef:Herbert Roelandt verkocht er ooit ene met 600.000km op de teller, vraag het hem maar.
http://www.bmwk.nl/webPaginas/literatuu ... 0000km.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Beste allemaal
hierbij mijn verslagje van een zalige week.
Ik ben op 7 mei aangezet met veel zin en vooral veel tijd. Maw geen haast om er te geraken.
Dag 1 was een rit naar Vittry aux Loges (28 km van Orléans).
Via départementales tot Senlis, dan de ring op op en via ETampes terug départementales tot in Vittry.
Droog en soms zon de hele dag door. Bij een tankbeurt krijg je steeds een gesprekje met andere motorrijders.
Zo was er die franse jongen die net als ik naar Bordeau reed om er zijn vrouw op te halen. Zij reden dan door naar Isle de Ré.
Mijn vrouw huurde in Bordeau een wagen waar we 4 dagen mee rond getourd hebben in de Régio van de Saint Emilion.
(mijn vrouwke rijdt niet mee op de motor)
Dag 2 was dit rit via de snelweg naar Bordeau. Eigenlijk een beetje dom want 30 eur péage, maar het regende ik wou snel op adres zijn in Les Sales de Castillon.
De terugrit verkoos ik van Castillon over Périgeux, naar Limoges, Vierzon terug naar Vittry voor de overnachting. Geen péage en 60 km korter, en heel mooie wegen. Meestal droog en zon.
De 2 dag van de terugrit was in de regen. Via Melun naar Parijs en dan terug naar huis.
In totaal 2000 km die een al genieten waren.
Dit vraagt naar meer.

hierbij mijn verslagje van een zalige week.
Ik ben op 7 mei aangezet met veel zin en vooral veel tijd. Maw geen haast om er te geraken.
Dag 1 was een rit naar Vittry aux Loges (28 km van Orléans).
Via départementales tot Senlis, dan de ring op op en via ETampes terug départementales tot in Vittry.
Droog en soms zon de hele dag door. Bij een tankbeurt krijg je steeds een gesprekje met andere motorrijders.
Zo was er die franse jongen die net als ik naar Bordeau reed om er zijn vrouw op te halen. Zij reden dan door naar Isle de Ré.
Mijn vrouw huurde in Bordeau een wagen waar we 4 dagen mee rond getourd hebben in de Régio van de Saint Emilion.
(mijn vrouwke rijdt niet mee op de motor)
Dag 2 was dit rit via de snelweg naar Bordeau. Eigenlijk een beetje dom want 30 eur péage, maar het regende ik wou snel op adres zijn in Les Sales de Castillon.
De terugrit verkoos ik van Castillon over Périgeux, naar Limoges, Vierzon terug naar Vittry voor de overnachting. Geen péage en 60 km korter, en heel mooie wegen. Meestal droog en zon.
De 2 dag van de terugrit was in de regen. Via Melun naar Parijs en dan terug naar huis.
In totaal 2000 km die een al genieten waren.
Dit vraagt naar meer.

BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
een vraagje
ikwou een bijstandsverzekering nemen voor de trip van hierboven, maar mijn makelaar liet me verstaan dat dit niet kon gezien de leeftijd van de motor.
Gelukkig had ik geen pech.
Hebben jullie andere ervaringen?
groetjes
Paul
ikwou een bijstandsverzekering nemen voor de trip van hierboven, maar mijn makelaar liet me verstaan dat dit niet kon gezien de leeftijd van de motor.
Gelukkig had ik geen pech.
Hebben jullie andere ervaringen?
groetjes
Paul
BMW 318DT 2010
BMW 318DT 2010
-
patrick k100
Heb touring en geen probleem , mijne k is 28 jaar jong
inderdaad bij Touring,
dat hoeft daar zelfs niet voor een heel jaar te zijn, maar kan bvb enkel voor de duur van je reis.
dat hoeft daar zelfs niet voor een heel jaar te zijn, maar kan bvb enkel voor de duur van je reis.
R1200GS LC
-
patrick k100
heb juist gebeld naar touring ivm mijne tweede moto en idd voor 5 euro per dag moto en rijder ben je verzekerd vanaf 1 dag zelfs liefst zei hij een dag of 2 tevoren bellen