GS-ruit : hoofdstuk zoveel...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

p@rick

Re:

Bericht door p@rick »

Obiwan schreef:Een lagere ruit kan ook DE oplossing zijn.
Awel, ik heb vanmorgen deze tip eens uitgeprobeerd. Ruit zo laag mogelijk en zo door de miezerige regen naar 't werk vertrokken.
Ik moet eerlijk toegeven dat dit eigenlijk véél aangenamer rijden was dan met de ruit zo hoog mogelijk. Zat nu wel met mijn hoofd in de (rij-)wind, maar het echte storende gebulder rond mijn oren was wél verdwenen...
Dat ik nu wat meer wind tegen mijn lijf en vooral mijn schouders kreeg is geen noemenswaardig probleem. Daarnaast kreeg ik nu ook wel wat meer regen tegen het vizier, maar daar kan ik voorlopig ook best mee leven. Voor die ene keer dat 't hier bij ons regent gaan we daar toch niet over zagen, we zijn tenslotte toch geen pussies (hé Dirk P :wink: )
So far is de ruit in laagste stand dus al een duidelijk merkbare verbetering. Probleem is bij deze dan ook een beetje minder dringend geworden, en dat geeft me rustig de tijd om nog eens wat andere mogelijkheden te bestuderen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
b@RT
Contacteer:

Re: GS-ruit : hoofdstuk zoveel...

Bericht door b@RT »

Voor mij doet zo'n opzetstukje het nodige. Je kan dat wat regelen naargelang... Eigenaardig maar op reis - met bepakking, passagier en zonder opzetstukje - is de turbulentie het minst. Zal dus alles met de stand van de motor te maken hebben. Maar ik heb een GSA 1150 dus niet vergelijkbaar zeker.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ik ben blij met de GIVI van RAD, :wink:
I like my bike!!
roadster

Bericht door roadster »

Den Dirk schreef:Ik ben blij met de GIVI van RAD, :wink:
ja, ik ook.
alleen is het bij 30° en meer wel serieus puffen achter die spinnakker... :drunken:
gelukkig zitten die temperaturen er dit jaar niet in... 8-)
R1200GS LC
WouterFr

Bericht door WouterFr »

Bij Kohl in Aachen kan je, als je op voorhand iets laat weten, verschillende modellen ruiten testen. Je kan dit bv combineren met een weekendje Eifel: vrijdag ruit 1 ophalen, zaterdag ruit 2, zaterdagavond beslissen. Als je met een kameraad GSrijder gaat kan je er zo al gauw 4 testen. En als je daar dan toch bent: je kan hetzelfde doen met verschillende zadels. (Voor zover ze de merken/types die je wil testen verdelen natuurlijk).

Wat mij betreft is het een Wunderlich FlowJet geworden: laag scherm dus, waardoor ik in de wind zit ipv in de turbulentie zoals hoger ook reeds vermeld. Dit in combinatie met een goede helm was voor mij de oplossing. Adv scherm ook even kort getest (op een parking, dus niet echt in volle wind), maar voor mij kwam de bovengrens van dit scherm op een vervelende plaats in mijn zichtveld: ik had de neiging mij altijd wat te bukken of rechter te zetten om erboven of eronder te kijken. Iets wat je wel gewoon wordt vermoed ik (zoiets als door een bril kijken :-)).

w
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
p@rick

Bericht door p@rick »

Den Dirk schreef:Ik ben blij met de GIVI van RAD, :wink:
Over de efficientie van deze ruit enkel nog maar goeie dingen gehoord. Vind ze alleen niet mooi, maar dat zal wel aan mij liggen zeker ?
Ondertussen heb ik er gisterenavond voorlopig toch maar terug mijn MRA VarioScreen ruit opgezet, deze is iets dunner van constructie en iets minder breed dan de standaard GS-ruit (waardoor ik wat meer druk krijg op mijn schouders) maar in de hoogste stand is ze wel +/- 12 cm hoger en dat vertaalt zich in heel wat minder gebulder rond mijn hoofd. Is natuurlijk wel wat minder stoer dan de GS of de GS/A ruit, maar wél mooier dan de Givi.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Chrisser

Bericht door Chrisser »

Ook ik heb lang gezocht naar een gepaste oplossing voor de turbulentie sinds ik twee jaar geleden overgestapt ben op een GS. Ik heb namelijk permantente tinnitus (blijvende ruis of fluittoon in de oren, hoe je het ook wil noemen). Een andere ruit heeft geen soelaas gebracht; ook werd mij een GSA scherm afgeraden. Uiteindelijk heb ik mij bij Laperre oordoppen op maat laten maken (een model dat niet uit uw oren steekt maw als je je helm afneemt blijven ze nog mooi op de plaats zitten). Het is natuurlijk even wennen aan het gedempte geluid van alles wat je hoort (ik heb er -15dB filters in zitten) en ik moet zeggen : als ik voordien 120/130 op de autostrade reed gedurende een paar uur, dan was ik helemaal flabbergasted van de turbulentie; met de oordoppen kan het me niet echt meer deren. Achter drie weken zijn we weg voor een 4-daagse naar Zwitserland met de moto : ik zal na deze trip verslag uitbrengen of deze oordoppen voldoende bescherming geven (ik heb een vergelijk : vorig jaar na 4 dagen Wales draaiden mijn oren 4 weken overtime qua fluittoon : dat wil ik écht niet meer meemaken).
En voor diegene die denken dat de moto oorzaak is van mijn tinnitus : no worries : the 25 years of playing in a guitarrockband with the volume at 11 gave me the fweeeeeeeeeet.... :)

greetz,

chris
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik heb DE oplossing , bij de nieuwe GS testrit is mij vooraf verteld dat bij 180km/u de wind precies volledig wegvalt.
Ik proberen natuurlijk, en klopte toch wel zeker, bij ±180 geen wind meer te voelen, heel bizar.
Of het op vorige GS'sen ook werkt weet ik niet :-)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Danny

Bericht door Danny »

Mijn Gsa rijd het comfortabelste aan 150 a 160 per uur zeker weten... laatst een stukje snelweg geprobeerd.
Jammer genoeg iets te snel maar 't werkt :lol:
tommyvdv

Bericht door tommyvdv »

het zantje dat je nadien in de bus krijgt zal ongetwijfeld duurder uitvallen dan een andere ruit vermoed ik
Plaats reactie