R1200RT 2009 versus 2010...2013
Moderator: GVN
R1200RT 2009 versus 2010...2013
Ik ben benieuwd naar de verschillen in rijervaring tussen een RT van 2009 en het huidige model.
Het is mijn 5de en laatste jaar afschrijving. Normaal gezien is dat voor mij geen reden om van
fiets te wisselen, maar wie weet doe ik het deze keer toch. Er zijn enkele contra's (zoals de geleipotten)
maar wellicht zijn er ook pro's. Bij voorbaat dank voor de ervaringen en overpeinzingen
Het is mijn 5de en laatste jaar afschrijving. Normaal gezien is dat voor mij geen reden om van
fiets te wisselen, maar wie weet doe ik het deze keer toch. Er zijn enkele contra's (zoals de geleipotten)
maar wellicht zijn er ook pro's. Bij voorbaat dank voor de ervaringen en overpeinzingen
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
bovenliggende nokkenaskes... enkele kinderprullen die ietwat werden aangepast.
voor de PK's hoef je 't niet te doen, als je 't je kan veroorloven waarom niet
voor de PK's hoef je 't niet te doen, als je 't je kan veroorloven waarom niet
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Voor de pk's op zich zou ik het niet doen, die heb ik nu al genoeg.
Als ik het goed begrijp dat rijd de huidige versie niet erg verschillend?
Als ik het goed begrijp dat rijd de huidige versie niet erg verschillend?
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
de 2010 versie voelt iets anders aan maar om nu te zeggen ik moet dat hebben
Ik zou gewoon eens proefbollen als je zelf van een pre 2010 komt voel je nog 't beste wat er beter(?) gaat, de vering is er zeker op vooruit gegaan (WP) en 't blok voelt een beetje pittiger aan maar daar is 't je niet om te doen...
klepkes stellen is ook ineens niet meer mogelijk op vakantie als je wat hoort knetteren onderin
Ik zou gewoon eens proefbollen als je zelf van een pre 2010 komt voel je nog 't beste wat er beter(?) gaat, de vering is er zeker op vooruit gegaan (WP) en 't blok voelt een beetje pittiger aan maar daar is 't je niet om te doen...
klepkes stellen is ook ineens niet meer mogelijk op vakantie als je wat hoort knetteren onderin
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Hallo,
Zo'n techneut ben ik niet, maar ik kan toch mijn persoonlijke subjectieve bevindingen meegeven;
Ik vind mijn nieuwe R1200RT soepeler in de toeren gaan. De motor voelt dus soepeler aan.
Tevens heb ik nu de ESA-vering, en dit is echt wel een aanrader, zeker als je vaak eens een duozit(s)ter mee neemt.
Moest ik door omstandigheden moeten terugkeren op een pré-2011-model, dan zou ik het zeker beschouwen als een stap achteruit.
Advies: ga eens testrijden met eentje.
Grts,
Stelo
Zo'n techneut ben ik niet, maar ik kan toch mijn persoonlijke subjectieve bevindingen meegeven;
Ik vind mijn nieuwe R1200RT soepeler in de toeren gaan. De motor voelt dus soepeler aan.
Tevens heb ik nu de ESA-vering, en dit is echt wel een aanrader, zeker als je vaak eens een duozit(s)ter mee neemt.
Moest ik door omstandigheden moeten terugkeren op een pré-2011-model, dan zou ik het zeker beschouwen als een stap achteruit.
Advies: ga eens testrijden met eentje.
Grts,
Stelo
R1200RT
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Proefrijden, goed idee (ik heb mijn RT van 2009 gekocht zonder proefrit, om maar te zeggen
dat er veel manieren van waanzin zijn).
Wat betreft kleppen stellen heb ik de ervaring dat ontwerpen waarbij gebruik gemaakt wordt van
een of andere vorm van afstands-tussenschijf (of zoiets) niet vaak verlopen.
Ik vrees dat ik niet lang genoeg in vakantie zal kunnen gaan om onderweg de kleppen te moeten stellen
Verder moet ik ook eens bekijken wat de realistische verkoopswaarde eind van 't jaar nog zal zijn...
dat er veel manieren van waanzin zijn).
Wat betreft kleppen stellen heb ik de ervaring dat ontwerpen waarbij gebruik gemaakt wordt van
een of andere vorm van afstands-tussenschijf (of zoiets) niet vaak verlopen.
Ik vrees dat ik niet lang genoeg in vakantie zal kunnen gaan om onderweg de kleppen te moeten stellen
Verder moet ik ook eens bekijken wat de realistische verkoopswaarde eind van 't jaar nog zal zijn...
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
En wachten op de volledige nieuwe 2014 rt. Of zie je dat niet zitten ?
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
dus geen ervaring met de DOHC kop van BMW... zijn erbij die flink verlopen, waaraan 't ligt is me ook niet duidelijkWat betreft kleppen stellen heb ik de ervaring dat ontwerpen waarbij gebruik gemaakt wordt van
een of andere vorm van afstands-tussenschijf (of zoiets) niet vaak verlopen
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Eventueel wel, maar niet als proefkonijn, ttz dat ik schuw ben om nieuwe ontwikkelingen te kopenFlat Twin Power schreef:En wachten op de volledige nieuwe 2014 rt. Of zie je dat niet zitten ?
zolang ze hun deugdelijkheid niet (min of meer) bewezen hebben.
Ik zit niet echt op een watergekoeld blok te wachten, zonder gaat ook
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Ik ben overgestapt van een 2007 model naar een 2011 model. Ik moet zeggen dat dit een heel andere fiets is qua rijgedrag. Heeft dacht ik evenveel pk's als de 2007 maar pakt stukken beter aan, geeft niet het gevoel dat je geschakeld hebt maar het is net of je het gas gewoon effe toe en open draait. Hij stuurt nog scherper, staat nu zelfde voorvork in als GS. Ga hem testen en overtuig uzelf.
Wat betreft die wiebelpotjes op het stuur, één schakelaar voor de pinkers (voor mij een hele verbetering toz van die flippers), dat ben je snel gewoon.
Wat betreft die wiebelpotjes op het stuur, één schakelaar voor de pinkers (voor mij een hele verbetering toz van die flippers), dat ben je snel gewoon.
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Pinkers bedienen op z'n Japans vanaf 2010? Dat was ik vergeten!
Ik vind het BMW systeem best ok, maar "de Japanse methode" ook. Voor mij is dat niet van
veel belang, eerder een kwestie van gewoonte
De andere voorvork, dat zou wel eens een verschil van betekenis kunnen zijn. Als dat nog even
doorgaat dan zal ik me wellicht verplicht gaan voelen om een nieuwe te kopen, ttz, als ik het
bij de grote chef ook verkocht krijg
Ik vind het BMW systeem best ok, maar "de Japanse methode" ook. Voor mij is dat niet van
veel belang, eerder een kwestie van gewoonte
De andere voorvork, dat zou wel eens een verschil van betekenis kunnen zijn. Als dat nog even
doorgaat dan zal ik me wellicht verplicht gaan voelen om een nieuwe te kopen, ttz, als ik het
bij de grote chef ook verkocht krijg
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Ik heb een 2010, mijn broer een 2006. Geef mij maar de 2010. Lijkt iets vinniger, iets baanvaster (ik heb ESA), en de knoppenwinkel op de 2010 is veel beter.
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Zelf rij ik met het 2013 model dus met DOHC kop. Een 3 tal weken geleden eens met de RT model 2005 van de buurman gereden en heb het volgende vastgesteld.
Pro model 2013:
1. Gaat veel sneller in toeren.
2. Hernemingen gaan stukken vlotter.
3. 1 Knop voor de pinkers.
4. Nieuwe gevormde voorruit waardoor je veel minder wind vangt.
5. Uitlaat klinkt dynamischer.
6. Dashboard kleine facelift.(brilleke rond de klokken)
7. Wijzerplaten grafisch licht gewijzigd.
8. Olievuldop verplaatst naar de rechter cylinderkop waarbij de kuip minder in de weg zit en het vullen praktischer gaat.
9. Koppel is vroeger beschikbaar.
Contra model 2013:
1. Bij een koude machine is de motor vrij stug en nukkig.
2. Geen servo remmen zoals bij de 2005 alhoewel de 2013 versie met bijna de zelfde handkracht goed remt.
3. Is bokkiger onder de 2200 RPM, de 2005 is hier in meer vergevingsgezind.
Mogelijks zijn de contra punten 1 en 3 het gevolg dat mijn 2013 RT "amper" 2200km en nog verder moet ingereden worden.
Frank
Pro model 2013:
1. Gaat veel sneller in toeren.
2. Hernemingen gaan stukken vlotter.
3. 1 Knop voor de pinkers.
4. Nieuwe gevormde voorruit waardoor je veel minder wind vangt.
5. Uitlaat klinkt dynamischer.
6. Dashboard kleine facelift.(brilleke rond de klokken)
7. Wijzerplaten grafisch licht gewijzigd.
8. Olievuldop verplaatst naar de rechter cylinderkop waarbij de kuip minder in de weg zit en het vullen praktischer gaat.
9. Koppel is vroeger beschikbaar.
Contra model 2013:
1. Bij een koude machine is de motor vrij stug en nukkig.
2. Geen servo remmen zoals bij de 2005 alhoewel de 2013 versie met bijna de zelfde handkracht goed remt.
3. Is bokkiger onder de 2200 RPM, de 2005 is hier in meer vergevingsgezind.
Mogelijks zijn de contra punten 1 en 3 het gevolg dat mijn 2013 RT "amper" 2200km en nog verder moet ingereden worden.
Frank
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Een dynamischer uitlaatgeluid, moet ik dat lezen als luider?
Wat een voor-of nadeel is niet altijd absoluut. De servo remmen vind ik een nadeel, geen voordeel.
Wat een voor-of nadeel is niet altijd absoluut. De servo remmen vind ik een nadeel, geen voordeel.
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Vrij moeilijk om dit precies weer te geven maar hij klinkt inderdaad iets luider en dieper.willy schreef:Een dynamischer uitlaatgeluid, moet ik dat lezen als luider?
Wat een voor-of nadeel is niet altijd absoluut. De servo remmen vind ik een nadeel, geen voordeel.
Frank
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Ik mankeer eigenlijk niks aan de knoppen op mjn 2009, ik neem aan dat je bedoelt dat de ergonomie beter is?wooter schreef:Ik heb een 2010, mijn broer een 2006. Geef mij maar de 2010. Lijkt iets vinniger, iets baanvaster (ik heb ESA), en de knoppenwinkel op de 2010 is veel beter.
Wat de kwaliteit betreft lees ik spijtig genoeg minder positieve dingen, zoals hier bijvoorbeeld:
http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopi ... 8802833281" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
- Woonplaats: Wuustwezel
- Locatie: Antwerpen - Wuustwezel
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
minder positief is wat kort door de bocht, ik lees voor het eerst dat er bij iemand de knoppenwinkel vervangen diende te worden op een 2010.... Ik ben in ieder geval wel tevreden dat men het pinkersysteem nu alleen met de linker duim kan bedienen, scheelt toch wel 3 lepeltjes.
Voor de rest kocht ik deze omdat mijn 2006 -model afgeschreven was. nu heb ik wat meer optie's (niet zelf voor gekozen, ze stonden er op als okkasiemotor), zoals ESA, cruise-control, zowat alles behalve de radio. Nu de ESA gebruik ik occasioneel als ik al eens met 2 rij of wat bagage mee heb, ik kan daarvoor evengoed aan een stelknop draaien (veervoorspanning) zoals op mijn 2006-model; Cruise-control zou ik ook best kunnen missen, ik gebruik het bijna nooit.
Als mijn 2006 model niet fiscaal afgeschreven was had ik hem niet weg gedaan, ik was er best tevreden over. Hetgene me wel is opgevallen bij het 2010 model is dat de km-tellerschaal moeilijker leesbaar is dan het vorige model, vermits ik om dichtbij te zien al een brilleke nodig hebt valt me dit wel op. Langs de andere kant nog positief is dat je de remservo niet meer hoort piepen zoals bij het vorige model.
Voor de rest kocht ik deze omdat mijn 2006 -model afgeschreven was. nu heb ik wat meer optie's (niet zelf voor gekozen, ze stonden er op als okkasiemotor), zoals ESA, cruise-control, zowat alles behalve de radio. Nu de ESA gebruik ik occasioneel als ik al eens met 2 rij of wat bagage mee heb, ik kan daarvoor evengoed aan een stelknop draaien (veervoorspanning) zoals op mijn 2006-model; Cruise-control zou ik ook best kunnen missen, ik gebruik het bijna nooit.
Als mijn 2006 model niet fiscaal afgeschreven was had ik hem niet weg gedaan, ik was er best tevreden over. Hetgene me wel is opgevallen bij het 2010 model is dat de km-tellerschaal moeilijker leesbaar is dan het vorige model, vermits ik om dichtbij te zien al een brilleke nodig hebt valt me dit wel op. Langs de andere kant nog positief is dat je de remservo niet meer hoort piepen zoals bij het vorige model.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Dat de knoppenwinkel mogelijk niet deugd heb ik ook maar pas gelezen, mogelijk occasioneel (alhoewel, meerder keren vervangen....)
Wat remmen betreft: was het een grote aanpassing van servo-remmen naar "gewone"? 't Is niet mijn probleem, de 2009 heeft ze ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd of het erg aanpassen was
Wat remmen betreft: was het een grote aanpassing van servo-remmen naar "gewone"? 't Is niet mijn probleem, de 2009 heeft ze ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd of het erg aanpassen was
Laatst gewijzigd door willy op 29 jun 2013, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
- Woonplaats: Wuustwezel
- Locatie: Antwerpen - Wuustwezel
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
i.v.m. de remmen totaal geen verschil volgens mij, men hoort alleen niets meer piepen ....
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Re: R1200RT 2009 versus 2010...2013
Dan zou je kunnen stellen dat ze beter zijn