Constant rpm 4500 is dat gezond voor 1100 boxer motor?????

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pacman_cs

Constant rpm 4500 is dat gezond voor 1100 boxer motor?????

Bericht door pacman_cs »

Mijn idee is om van de zomer naar Zweden te rijden met mijn BMW R1100R. Maar ik ben nogal wantrouwig dat die motor dat zal appreciëren, want bij een constante 120km/u zit ik rond de 4500 rpm in 5de versnelling (hoogste versnelling, spijtig genoeg).

Het betreft een BMW R1100R bj 1995 gekocht vorig jaar met 17000km op de teller, gekocht van een oudere heer die op pensioen ging. Zijn grootste verplaatsing die hij gedaan heeft was vorig jaar naar Bordeaux rijden op sec. wegen aan een gezapig tempo (+/- 90 a 100km/u).

De doelstelling is dat ik de trip naar Stockholm in 2 dagen afleg, dit is dus via autostrade constant dus aan 4500 a 5000 rpm en dan ginder gezapig een 3tal weken rondtrek in Zweden. Volgens mijn routeplanner zal ik in totaal zo een goeie 7800 km afleggen. Daarom dat ik hier de vraag stel is het schadelijk voor de motor constant in die rpm te draaien, dat ik ginder niet tot de werkplaats moet wenden met een kapotte motor.
Dan zou het goedkoper uitkomen, hier het vliegtuig opspringen en daar een motor te huren.

Tips zijn welkom

Met vriendelijke groeten,
pacman_cs
BMW R1100R bj '95
Léon

Re: Constant rpm 4500 is dat gezond voor 1100 boxer motor?????

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick

Bericht door Nick »

EEN boxerblok type rt1100-1150 is gemaakt om in dat toerental te cruisen.

Of JOUW boxer dat aankan hangt zoals hierboven omschreven af van de staat van uw voertuig.

Zorg alvast voor een perfecte start (onderhoud voor vertrek) en je zou een zorgeloze trip moeten afleggen.

... en in die glazen bol kan niemand kijken ... het blijft techniek ... en dat heb je zelf niet in de hand.

Kortom: Die constante 4000-4500 tpm is de boxer zijn leefgebied.
jakke

Bericht door jakke »

Mijn R1100R zat idd rond dat toerental bij die snelheid. Nooit een probleem bij ondervonden, ook niet op lange afstanden.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Geen probleem, zal uwen boxer goed doen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

Ok, thx voor alle reacties.

Persoonlijk vond ik constant 4500rpm rijden, nogal hoog maar jullie reacties hebben me gerustgesteld.

Op onderhoudsvlak ben ik nogal simpel:
-als er iets aan je motorfiets scheelt, dan laat ik dat repareren door een official werkplaats (niet zoals zoveel anderen(merken), zelf aan prutsen) want je rijdt maar op 2 wielen.
-als je bmw rijder bent kun je niet op onderhoud besparen want dat heeft effect op levensduur/ restwaarde van je motorfiets/ rijplezier.

Gtz
Pacman_cs
BMW R1100R bj '95
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

-als er iets aan je motorfiets scheelt, dan laat ik dat repareren door een official werkplaats (niet zoals zoveel anderen(merken), zelf aan prutsen) want je rijdt maar op 2 wielen.
er zijn hier wel heel wat prutsers die de prutsen van de official werkplaats soms mogen oplossen. :mrgreen:

Veel veilige km met uwe beemer :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Danny

Bericht door Danny »

Op onderhoudsvlak ben ik nogal simpel
ga maar naar de BMW juwelier met je brommer dan is hij zeker perfect in orde en kan je veilig op twee wielen verder :mrgreen:
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

ja en dan heb je bmw juweliers die wel pak goedkoper blijken te zijn maar de helfd van de aangerekende stukken zijn dan niet vervangen. spreek nu uit ervaring
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

pacman_cs schreef:Ok, thx voor alle reacties.

Persoonlijk vond ik constant 4500rpm rijden, nogal hoog maar jullie reacties hebben me gerustgesteld.

-als je bmw rijder bent kun je niet op onderhoud besparen want dat heeft effect op levensduur/ restwaarde van je motorfiets/ rijplezier.

Gtz
Pacman_cs
Nu ben ik wel geshockeerd !
Ten eerste die zinloze vraag: "Mag zo'n zware motor constant 120-130 rijden? " 't Zou nog mankeren...... :-?
En dan nog meer onzin ! In de zin van: "Official dealers only !" en "Als BMW rijder bespaar je niet op onderhoud"

Goed nieuws voor "den dieler" maar triest voor ons, de "techneuten"of "prutsers" die de mensen op dit forum willen helpen hun passie te beleven op een budgetvriendelijke manier.

Allez, nu op zoek naar den dieler met de beste koffie. Voor mij ne Nespresso :razz:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Synchro Bob schreef:
pacman_cs schreef:Ok, thx voor alle reacties.

Gtz
Pacman_cs
Nu ben ik wel geshockeerd !
Ten eerste die zinloze vraag: "Mag zo'n zware motor constant 120-130 rijden? " 't Zou nog mankeren...... :-?
En dan nog meer onzin ! In de zin van: "Official dealers only !" en "Als BMW rijder bespaar je niet op onderhoud"

Goed nieuws voor "den dieler" maar triest voor ons, de "techneuten"of "prutsers" die de mensen op dit forum willen helpen hun passie te beleven op een budgetvriendelijke manier.

Allez, nu op zoek naar den dieler met de beste koffie. Voor mij ne Nespresso :razz:
Ach ieder zijn ding. De dealers moet ook leven :grin: en als Pacman zich beter voelt bij een official dealer is dat zijn goed recht. Ik voel me als prutser in ieder geval niet geviseerd :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
niko

Bericht door niko »

ik zou wel wat meer willen prutsen maar verder dan ne andere demper zal het niet komen denk ik :mrgreen:

Véél plezier met de moto in zweden :clown:
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

Om toch misverstanden ivm het woord prutsers te vermijden of mensen die zich aangesproken voelden.

Prutsers zijn mensen die denken dat ze het zelf kunnen doen omdat ze het handboek hebben, maar geen kaas gegeten hebben van techniek.
Techneuten zijn mensen die WEL kaas gegeten hebben van techniek, en soms een handboek/cursus gevolgd hebben om hen meer info verschaffen.

K zie het in mijn eigen vriendenkring, vb ze werken aan hun remmen, en komen tot vaststelling dat hun remmen nog slechter werken dan voordien (en blijven voortrijden), gewoon omdat ze hun leidingen niet ontlucht hebben of hebben een xenon lamp geinstalleerd en als je ze dan ziet rijden het is een flikkerende kerstboom voor je. Gewoon door slecht contact.

Voor techneuten heb ik respect, voor prutsers GEEN. Mocht een dealer zitten prutsen, wel dan zeg ik mijn gedacht,volk of geen volk in de winkel.
En NEEN niet alle dealers zijn techneuten, heb dat met mijn vorige (Honda) motorfiets meegemaakt, maar men mag toch hopen dat ze hun merk/job kennen, daar ze een gepeperde rekening opmaken.

Gtz
Pacman_cs
BMW R1100R bj '95
bert111bel

Bericht door bert111bel »

pacman_cs schreef:Mijn idee is om van de zomer naar Zweden te rijden met mijn BMW R1100R. Maar ik ben nogal wantrouwig dat die motor dat zal appreciëren, want bij een constante 120km/u zit ik rond de 4500 rpm in 5de versnelling (hoogste versnelling, spijtig genoeg).

Met vriendelijke groeten,
pacman_cs

Hoeveel toeren mag hij draaien voor hij in het rood gaat ??

Ik ben nog iemand van de oude stempel :grin: en mij hebben ze altijd geleerd ( spreek van 30 jaar terug ) max toerental voor het rood /3 x 2 ..........tis te zeggen
als je een motor hebt die bij 9000 toeren in het rood gaat , delen door 3 en dat getal vermenigvuldigen met 2 , en dat is het toerental dat je uuuuuuuren kan aanhouden zonder dat er problemen zou mogen van komen .
In het beval van de 9000 touren motor zou dat dan worden : 9 : 3 =3 3x2 = 6000 touren /min
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Zo hebben ze het mij ook geleerd, maar tijden veranderen! Om eerlijk te zijn pas het ook nog altijd toe.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
bert111bel

Bericht door bert111bel »

tijden veranderen , maar de oude motoren blijven :grin:

Wilt dit dat zeggen dat hij meer of minder toeren mag ??? :?:
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

pacman_cs schreef: Voor techneuten heb ik respect, voor prutsers GEEN.
Volgens mij moet je, vooraleer je kan doorgroeien tot techneut, eerst het stadium van prutser voorbij... Al doende leert men.
Niks doen en voor 't gemak of de gemoedsrust (!) naar de dealer is natuurlijk ook een optie. Het staat je vrij te kiezen en vooral niet te besparen :roll:
Als je op je reis door Zweden ergens in the middle of nowhere stukken hebt, zal je nog jaloers zijn op die prutsers :lol:

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

De max toerental voor het rood = 7500
Dus volgens de oude stempel dat ik ook altijd gehoord heb = 7500/3x2 = 5000 toerkes.

Ik kom van een racemachine (honda vtr1000f) en nu op een naaimachinetje (bmw r1100r), daarom dat ik die vraag stelde. Vroeger reed 150km/u in 6de aan 3500 toerkes, terwijl hij maar pas aan 10500 in het rood ging.
Hartelijke dank voor je antwoorden in ieder geval.

tav Demito

Ik zou graag meer zelf kunnen doen aan mijn motorfiets, maar ik ken te weinig ervan. Zou ik ergens cursussen of clubs vinden die dat geven (liefst in het weekend), zou ik me daar zeker voor inschrijven. Hier in W-Vl ken ik maar 1 plaats en dat is syntra veurne, wel dat is 1u rijden van bij mij thuis en als ik dan s avonds thuiskom is het na 23u, maar s morgens moet ik er wel 4u30 a 5u terug uit om te gaan werken. Wel dat is er voor mij teveel aan.

K wil dan eerst wel een prutser zijn met een vangnet, en niet dat ik garagist/dealer mijn (eigen gemaakte) miserie opzadel.

Voor gemak of gemoedsrust moet je niet naar dealer gaan soms. Dat is de reden waarom ik van Honda naar BMW overgeschakeld ben. vb Bij honda duurde de levering van een batterij 10 werkdagen, bij bmw heb ik die direct mee. Ok iets duurder maar time is money.
BMW R1100R bj '95
Dirk Pauwels

pacman_cs schreef:Ik zou graag meer zelf kunnen doen aan mijn motorfiets, maar ik ken te weinig ervan. Zou ik ergens cursussen of clubs vinden die dat geven (liefst in het weekend), zou ik me daar zeker voor inschrijven. Hier in W-Vl ken ik maar 1 plaats en dat is syntra veurne, wel dat is 1u rijden van bij mij thuis en als ik dan s avonds thuiskom is het na 23u, maar s morgens moet ik er wel 4u30 a 5u terug uit om te gaan werken. Wel dat is er voor mij teveel aan.

K wil dan eerst wel een prutser zijn met een vangnet, en niet dat ik garagist/dealer mijn (eigen gemaakte) miserie opzadel.

Voor gemak of gemoedsrust moet je niet naar dealer gaan soms. Dat is de reden waarom ik van Honda naar BMW overgeschakeld ben. vb Bij honda duurde de levering van een batterij 10 werkdagen, bij bmw heb ik die direct mee. Ok iets duurder maar time is money.
Cursussen prutsen bestaat dat dan? :grin:

Iemand die je toont hoe het moet, de geschikte manual, een beetje feeling, een beetje common sense en veel tijd en geduld en je kan al veel zelf doen aan een boxer. Meestal is die tijd en geduld er niet, waardoor het bij velen de mist in gaat. Als je er niet echt interesse voor hebt en geen plannen om met die kennis later iets te gaan doen, is het volgen van een syntra cursus geld en tijdverspilling. Dan ben je beter af met een bezoekje aan de dealer of aan een betrouwbare sleutelaar.
Plaats reactie