1ste versnelling
Moderator: GVN
-
ThePianist
1ste versnelling
Heb net een nieuwe BMW r1200 rt aangeschaft en rij nu m'n 1ste weekje rond. Ik heb meestal problemen om (vanuit neutraal) hem in 1ste versnelling te krijgen. Terugschakelen van 2de naar 1ste is geen probleem.
Is er een bepaalde truc voor?
Doe ik iets fout?
Moet ik geduld hebben ( moet nog ingereden worden ) heeft nu 650km op de teller?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Mvg Patrick
Is er een bepaalde truc voor?
Doe ik iets fout?
Moet ik geduld hebben ( moet nog ingereden worden ) heeft nu 650km op de teller?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Mvg Patrick
It’s not what you ride, it’s your attitude that it counts.
Re: 1ste versnelling
Ik ga er eerst en vooral van uit dat het schakelen niet steeds écht stroef verloopt, want dan is er misschien iets anders mis. Maar voor je 'm in eerste wil zetten eens tweemaal ontkoppelen durft al eens helpen. Of bij 't schakelen met de voet zachtjes de koppeling al laten komen en als hij in versnelling springt weer intrekken (tenzij je ineens ook wil vertrekken).
Of 't allemaal koosjer is wat ik hier schrijf, weet ik niet want ik ben geen technieker, maar aangezien het bij al mijn BMW's al eens nodig was en hielp maak ik er me niet teveel zorgen over.
Of 't allemaal koosjer is wat ik hier schrijf, weet ik niet want ik ben geen technieker, maar aangezien het bij al mijn BMW's al eens nodig was en hielp maak ik er me niet teveel zorgen over.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
hla
- Contacteer:
Ik rij niet zoveel, heb nu ergens rond de 28 K op de teller staan.
En ik heb dat ook ALTIJD bij KOUDE motor.
Eenmaal opgewarmt is het geen probleem.
Ik denk dat dit gewoon de boksermotor en BMW is.
Die waren al altijd stroef en schakelen al eeuwen met een behoorlijk geluid;
Dus geen zorgen in maken. Lijkt me normaal.
En ik heb dat ook ALTIJD bij KOUDE motor.
Eenmaal opgewarmt is het geen probleem.
Ik denk dat dit gewoon de boksermotor en BMW is.
Die waren al altijd stroef en schakelen al eeuwen met een behoorlijk geluid;
Dus geen zorgen in maken. Lijkt me normaal.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
-
®win
- Contacteer:
Misschien klikt ie er makkelijk in eerste als je de motor een paar cm laat rollen.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
Belangrijk is er niet op gaan stampen zoals ik zo vaak zie...
voet op 't pedaal en met gevoel drukken, de bak moet als 't ware in eerste vallen, gaat dat niet laat dan je koppeling eens opkomen (los)
opnieuw inknijpen en nog eens proberen in z'n één te zetten.
wil ie nog niet dan laat je opnieuw de hendel vd koppeling los en trek of duw de motor (naargelang omstandigheden) een beetje naar voor of naar achter.
Een centimeter of 10 is genoeg, koppeling inknijpen en zeker weten dat hij in versnelling valt...
versnellingen behandel je met gevoel, stamp en trekwerk zijn nergens voor nodig en als 't echt moet dan is er wat mis maar meestal (excuseer) ligt het aan de chauffeur (weet het niet juist) dus probeer bovenstaande maar eens.
PS ik ben geen fan van de koppeling iets laten opkomen en dan in z'n één te trappen of met veel druk op de pedaal te werken
voet op 't pedaal en met gevoel drukken, de bak moet als 't ware in eerste vallen, gaat dat niet laat dan je koppeling eens opkomen (los)
opnieuw inknijpen en nog eens proberen in z'n één te zetten.
wil ie nog niet dan laat je opnieuw de hendel vd koppeling los en trek of duw de motor (naargelang omstandigheden) een beetje naar voor of naar achter.
Een centimeter of 10 is genoeg, koppeling inknijpen en zeker weten dat hij in versnelling valt...
versnellingen behandel je met gevoel, stamp en trekwerk zijn nergens voor nodig en als 't echt moet dan is er wat mis maar meestal (excuseer) ligt het aan de chauffeur (weet het niet juist) dus probeer bovenstaande maar eens.
PS ik ben geen fan van de koppeling iets laten opkomen en dan in z'n één te trappen of met veel druk op de pedaal te werken
-
ThePianist
Oeps ik heb al geprobeerd met te "stampen" had niet de indruk dat dit beter ging.
Doorrollen doe ik telkens maar soms helpt dit niet. Kan gebeuren dat ik 3 a 4 keer moet proberen ( in slechtste geval)
Ik ga zeker eens proberen mijn voet op de pedaal te houden en met gevoel in te drukken.
Voorlopig durf ik bij lichten niet in neutraal te gaan uit schrik dat de auto's achter mij te lang moeten wachten als ik begin te sukkelen. Vele automobilisten hebben weinig geduld tegenwoordig.
Doorrollen doe ik telkens maar soms helpt dit niet. Kan gebeuren dat ik 3 a 4 keer moet proberen ( in slechtste geval)
Ik ga zeker eens proberen mijn voet op de pedaal te houden en met gevoel in te drukken.
Voorlopig durf ik bij lichten niet in neutraal te gaan uit schrik dat de auto's achter mij te lang moeten wachten als ik begin te sukkelen. Vele automobilisten hebben weinig geduld tegenwoordig.
koppeling los en een paar centimeter vezetten en dan moet het als vanzelf gaan 
-
Dirk Pauwels
Kan alleen maar afgaan of wat geschreven wordt, maar als het echt zo moeizaam gaat, best eens richting dealer, of gewoon iemand met meer BMW ervaring efkes laten testen. Ik heb op al mijn BMW kms met 4 BMW's eigenlijk nooit dergelijk probleem gehad. Vanuit neutraal, licht tikje en ik zit in eerste. Eigenlijk had ik meer problemen met sommige jappen, die enkel na een harde klak in eerste gingen.
Aangezien het een nieuwe motor is, controleer efkes of het pedaal voor jou goed staat afgesteld, mss staat het te laag of te hoog, waardoor je een slechte hoek met je voet moet maken. Ook op de middenbok, moet je motor gewoon met de hand al naar eerste kunnen. Mss zit het ook wel in mijn koppeke, maar ik vond altijd dat terugschakelen met een dotje gas beter ging.
Ik geloof niet (meer) in het verbeteren vh schakelgedrag naargelang de moto ingelopen is. Met de huidige inbouw nauwkeurigheid moet de moto gewoon van in het begin goed schakelen.
Wel is het zo dat bij koude motor de bak wat stroever zal gaan, dit is na enkele minuten al opgelost.
Aangezien het een nieuwe motor is, controleer efkes of het pedaal voor jou goed staat afgesteld, mss staat het te laag of te hoog, waardoor je een slechte hoek met je voet moet maken. Ook op de middenbok, moet je motor gewoon met de hand al naar eerste kunnen. Mss zit het ook wel in mijn koppeke, maar ik vond altijd dat terugschakelen met een dotje gas beter ging.
Ik geloof niet (meer) in het verbeteren vh schakelgedrag naargelang de moto ingelopen is. Met de huidige inbouw nauwkeurigheid moet de moto gewoon van in het begin goed schakelen.
Wel is het zo dat bij koude motor de bak wat stroever zal gaan, dit is na enkele minuten al opgelost.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
®win
- Contacteer:
Ook kan de afstelling van de koppeling een rol spelen. Op mijn GTL bijvoorbeeld had ik ook problemen met schakelen (o.a. N -> 1) wat deels werd toegeschreven aan de koppeling.
Groet,
Erwin
Erwin
Koppelingshendel niet volledig indrukken maar wat lossen. Dan valt ie er zo in.
-
hla
- Contacteer:
Als hij koud is duw ik hem in eerste juist voor dat je volledig stil staat, op zelfs OP het ogenblik dat je stil staat.
Dan gaat het altijd soepel.
Eenmaal warm, dan heb je nooit problemen.
Enkel bij start moet ik ook wel eens iets achteruit bollen om hem in eerste te krijgen.
Ik zou dus de koudstart en koudsituatie niet beoordelen maar kijken hoe hij reageert wanneer hij warm is.
Als het dan niet lukt, dan klopt er iets niet helemaal.
Anders, gewoon BMW.
Niets van aantrekken.
Gewoon voorzichtig in eerste duwen, bij zeer zeer lage snelheid, en dan heb je nooit problemen of moeite.
Dan gaat het altijd soepel.
Eenmaal warm, dan heb je nooit problemen.
Enkel bij start moet ik ook wel eens iets achteruit bollen om hem in eerste te krijgen.
Ik zou dus de koudstart en koudsituatie niet beoordelen maar kijken hoe hij reageert wanneer hij warm is.
Als het dan niet lukt, dan klopt er iets niet helemaal.
Anders, gewoon BMW.
Niets van aantrekken.
Gewoon voorzichtig in eerste duwen, bij zeer zeer lage snelheid, en dan heb je nooit problemen of moeite.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
R1200RT
By the way aan een 1200 boxerkoppeling is niks te stellen 
-
ThePianist
Vandaag eens extra opgelet tijdens het rijden met jullie opmerkingen in het achterhoofd.
Als de motor warm is gaat het inderdaad vanzelf
Durf dus nu aan verkeerslichten wel in neutraal te zetten. Veel comfortabeler.
Als de motor koud is lukt het nog niet van de 1ste keer maar ik probeer het nu (succesvol) opnieuw zonder te "stampen".
Mijn RT is jullie hiervoor dankbaar !
Als de motor koud is lukt het nog niet van de 1ste keer maar ik probeer het nu (succesvol) opnieuw zonder te "stampen".
ThePianist schreef:Vandaag eens extra opgelet tijdens het rijden met jullie opmerkingen in het achterhoofd.
op termijn uwe portemonee ook
-
ThePianist
We zitten nu over de 1200 km en heb toch de indruk dat het nu al een beetje soepeler gaat - kan ook tussen de 2 oren zitten.
Alleszins de raad om het "zachtjesaan" te blijven doen ipv te proberen "stampen" was een hulp.
Heb nog maar enkele keren gehad dat ik meer dan 2x de moto een beetje moest verrijden en/of verschillende keren ontkoppelen.
Dit is duidelijk alleen bij het vertrekken - dus bij de "koude" start.
Iedereen alvast bedankt voor de goede raad en hulp !
mvg
Patrick
Alleszins de raad om het "zachtjesaan" te blijven doen ipv te proberen "stampen" was een hulp.
Heb nog maar enkele keren gehad dat ik meer dan 2x de moto een beetje moest verrijden en/of verschillende keren ontkoppelen.
Dit is duidelijk alleen bij het vertrekken - dus bij de "koude" start.
Iedereen alvast bedankt voor de goede raad en hulp !
mvg
Patrick
-
ThePianist
Heb het gevonden hoe ik zonder problemen koud in 1ste versnelling geraak :
1) Koppelingshendel volledig indrukken
2) Met de voet naar beneden duwen en blijven licht duwen
3) Koppelingshendel +- 1cm loslaten en hij valt vanzelf in 1ste
Wooter had dit al +- geschreven
Ik hoop dat anderen hier iets mee zijn
-
Nick
... en anders gewoon in tweede vertrekken met een flinke dot gas ... 
Nee ben met die info niks,dat is een alternatiefje.... dien bak gaat vanzelf in eerste op een normale manier, maw ge hebt het dus nog niet gevonden.ThePianist schreef:Heb het gevonden hoe ik zonder problemen koud in 1ste versnelling geraak :