Vuldop versnellingsbak gs 2008 kapot

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ltwp

Vuldop versnellingsbak gs 2008 kapot

Bericht door ltwp »

Weet iemand raad, ik wou op 40.000 km mijn versnellingsbakolie verversen van mijn 2008 gs. Eén af andere onverlaat heeft deze vuldop meer dan 30Nm vast gedraaid vorige keer. Heb de dop (inbus) kapot gedraaid, inbus past niet meer shit wat nu?! weet iemand raad. motor is mijn woon werk verkeer.

ltwp
R1200GS 2008 en G 450 X
Danny

Re: Vuldop versnellingsbak gs 2008 kapot

Bericht door Danny »

plakt hem voorlopig vast met siliconepakking of loctite.

daarna proberen draad op te schonen, indien die te ver heen is dan evt een maatje groter draad in trekken en een grotere stop erin :mrgreen:

die dingen gaan niet stuk van wat te vast maar wel van dezelfde dichting te gebruiken en dan vast te zetten
John
Contacteer:

Bericht door John »

Je hebt waarschijnlijk slecht gereedschap gebruikt als de dop er nog in zit. (dit is wat ik van je verhaal begrijp, niet zoals Danny die denkt dat je schroefdraad kapot is)
Je kan een gaatje boren en een linkse tap gebruiken of een speciale sleutel gebruiken voor beschadigde inbus-bouten.
ltwp

Bericht door ltwp »

Is in orde gekomen. Ik had de dop zelf, dus het gat waar je de inbus insteekt rond gemaakt(sorry voor het misverstand). Heb de dop eraf gekregen met een waterpomptang. morgen nieuwe dop bestellen met een nieuwe dichting. Altijd naar dealer geweest om het onderhoud te laten uitvoeren. Ik doe het voor de eerste maal zelf en dan gebeurt zo iets. Het kan toch niet moeilijk zijn om een schroef los en vervolgens terug vast te draaien. ik ben er zeker van, die schroef stond veel te vast. Maar we geven niet op het is crisis voor iedereen.

Weet er trouwen iemand om de hoeveel km de cardanolie vervangen moet worden, en hoeveel olie er in gaat bij een gs van 2008, ik heb nu toch 75w 90 over.
R1200GS 2008 en G 450 X
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

ltwp schreef: Weet er trouwen iemand om de hoeveel km de cardanolie vervangen moet worden, en hoeveel olie er in gaat bij een gs van 2008, ik heb nu toch 75w 90 over.
Beetje lastig hé, bij mijne houdt ik altijd na de bak 100cc over op 'n liter olie.
In de cardan moet 150cc in, dus je hebt 'n beetje te weinig :lol:

Je kan de afgetapte olie van de cardan in 'n beker opvangen en 'n nacht laten bezinken.
Dan van het bovenste terug erin doen dat je toch op peil bent.

Vernellingsbak en cardan-olie verslijten niet maar verouderen, waardoor verversen 1x per 5jaar nodig is.
Of je koopt 'n volle fles die je jaren kunt bewaren, die doe je niet weg omdat er bijna niets uit is :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
John
Contacteer:

Bericht door John »

Als je die dop los krijgt met een waterpomptang dan ligt het gewoon aan't manneke hé makker! En niet de schuld proberen te steken op een ander! Steek in't vervolg de juiste inbus er in en teneinde in dat gat. :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

John schreef:Als je die dop los krijgt met een waterpomptang dan ligt het gewoon aan't manneke hé makker! En niet de schuld proberen te steken op een ander! Steek in't vervolg de juiste inbus er in en teneinde in dat gat. :wink:
Altijd tactvol onzen John :lol: Maar hij heeft gelijk. Waarschijnlijk heb je niet de juiste inbusmaat gebruikt, moet een 10 zijn dacht ik. Als je zelf sleuteld zorg dan voor goed gereedschap, hoeft niet superduur of professioneel te zijn, maar brol gereedschap zorgt ook voor brol werk.... :wink:

Cardan vd 2008 heeft al een aflaat en vulstop, Je moet wel het wiel eraf halel om aan de vuldop te kunnen. (inbus op 10h op dezelfde hoogte als de abs/kmteller sensor), aflaten bij warme cardan, nieuwe dichting erop, 230ml
Afbeelding
ik steek er elke 20k andere olie op. Geeft een goede indicatie van aankomende lager problemen. ik smeer ook elke 20k de spiebanen met Staburag, daarvoor klik je de cardan naar onder door de scharnier bouten los te maken. Hoeft niet echt op 20k maar dan wel zeker op 40k doen.
Voordeel vd 1200 is dat spiebanen smeren eenvoudiger is dan bij de 1100/1150, daar doe ik het elke 40k.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
LucVB

Bericht door LucVB »

Dirk kan je eens uitleggen wat die "spiebanen " zijn.Misschien een fotoke.
Alvast bedankt

Luc
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

LucVB schreef:Dirk kan je eens uitleggen wat die "spiebanen " zijn.Misschien een fotoke.
Alvast bedankt

Luc
spiebaan rear drive is de as die je op de foto ziet in het opengeklapte gedeelte, een as met langsgroeven in, (vertande as?)
zonder de boel helemaal uiteen te halen is dit de enige spiebaan as die je kan smeren, De andere zijn de uitgaande as boite, en de ingaande as die in de koppelingsschijf past. Reden waarom ik die smeer is om slijtage te verminderen. Als het met Staburag gedaan wordt houdt dit vet vrij lang. Denk dat er veel bollen waar het nooit gesmeerd wordt.
Zoals gezegd is het bij de 1200 modellen vrij makkelijk om dit te doen, bij de 1100/ 1150 vraagt het een klein beetje meer werk
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
LucVB

Bericht door LucVB »

Dat is service, dank u Dirk
Plaats reactie