versnellingsbakprobeem of koppeling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
1150rt
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2009, 11:56
Locatie: haaltert

versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door 1150rt »

Sinds kort maakt mijn 1150rt (2001) in neutraal een klein rammelend geluid. Dit verdwijnt met de ontkoppeling in te trekken. Het rare is dat het geluid er soms is en andere keren weer niet (verdwijnt soms met de koppeling even in te trekken en weer te lossen). De koppeling zelf is niet versleten (zelf getest) en schakelen op zich gaat ook perfect. Heb recent ook de versnellingsbakolie ververst. Iemand een idee wat dit is en of ik binnenkort mij portefeuille moet opentrekken?

met dank
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door Dirk Pauwels »

Km's?

Waarschijnlijk lagers, ik heb net hetzelfde, maar ik rij zo al 30.000km (90.000km). Onlangs een revisie boite vd knalpot gemonteerd, ging na montage niet naar 3de, dus mocht ik er terug vanonder sleutelen (zwaar pissed....) en gaat back to sender 1 dezer dagen (jaar garantie).
Toen ze nog gemonteerd was klonk die revisie boite veel en veel stiller in neutraal, ook bij rijden in 1ste en 2de veel stiller.
zolang je nog goed kunt schakelen zijn er geen essentiele problemen met assen ed denk ik, toch is het demonteren, opengooien, nwe lagers steken en alles terug monteren een dure zaak, dus niet te snel beginnen sleutelen, eerst efkes in de gaten houden.
Welke olie zit erop?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
1150rt
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2009, 11:56
Locatie: haaltert

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door 1150rt »

ongeveer 70000km gereden. De olie is, als ik me goed herinner 75-90w. Enfin, het is alleszins de olie voorgeschreven door BMW. alleszins al bedankt, ik ben dus nog hopelijk vele kilometers op mijn gemak.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door tweecilinderke »

Zoals Drik reeds zei ,niet veel zorgen in maken. Mijne gs heeft dit ook al enkele 15000km. De boite vul ik wel met 80/90 maar dat zal bij u niet het verschil maken. Wel het lawaai in de gaten houden natuurlijk. Als het geluid blijft zoals het nu is niet slechter word ..........rijden maar.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door Dirk Pauwels »

BMW schrijft 80W90 voor dacht ik, al doe ik er ook 75w90 op, schakelt iets beter koud. Zou kunnen dat een 80W90 iets meer "dempt". Als je merkt dat hij slechter begint te schakelen, of het gerammel verergert aanzienlijk, zou je kunnen overwegen uit te kijken voor een revisie boite, of je boite open doen, maar dat kan evengoed nog heel lang duren.
Je zou eventueel een additief kunnen proberen, zelf geloof ik er niet zo in, maar je weet nooit.....
http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/ ... itief.aspx
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door mecapuet »

Heb die van mij eens op 153.000 km open gedaan...heeft er nu 180.000 km.
Kosten vallen goed mee...als je het zelf doet . ;-)
Hoorde al een tijdje een rollager zingen in de V-bak, was nieuwsgierig welke... :D
Eentje van de secundaire liep te grommen.

Afbeelding

Drukstift ging er ook niet soepel uit, moeten uittrekken gelijk bij de tandarts.
Stift zat wat weinig gesmeerd in de krukas,

Afbeelding

Andere koppeling gestokken, was nog niet versleten en zou de 200.000 wel gehaald hebben...maar had toch nog eentje liggen.

Afbeelding

Hier verzamelt zich water bij elkaar, beschermhoes los gemaakt.

Afbeelding

Heb nieuw rollager en keerringen gestoken.
Afbeelding

Controle van blokmaat.

Afbeelding

Bak staat terug in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door Dirk Pauwels »

Daar leer je nog iets van se... Dat zie ik altijd graag zo'n foto's

Dat met die koppelingsleiding hebben ze dus blijkbaar meer, die van mij had het ook, de nippel was daar al volledig opgeroest. Bovendien lekte de hulppomp lichtjes. (vervangen). Ik heb toen ook de koppeling vervangen, ook al was de oude nog niet versleten, maar ja als de boel toch open ligt...

Dat opmeten vd blokmaat is dat nodig als er enkel andere lagers ingaan? Ik neem aan dat er shims gebruikt worden, als die netjes terug op dezelfde plaats komen kan er toch niets veranderen?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6464
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door Danny »

nope gewoon andere erop, controle kan natuurlijk geen kwaad, Herr Getrag is over 't algemeen heel nauwkeurig :mrgreen:
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door mecapuet »

Ik controleer graag, BMW shimt goed uit...normaal gezien als de lagers even dik zijn, is er geen probleem.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
1150rt
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 jul 2009, 11:56
Locatie: haaltert

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door 1150rt »

de boodschap is duidelijk, zolang alles goed blijft schakelen...afblijven dus. Dat zal ik doen (hoewel mijn handen jeuken :rabbit: )

allen bedankt
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door mecapuet »

Voor iemand die zal blij zijn dat die terug kan rijden... ;)
Duidelijk rollager hoorbaar en wipt uit derde versnelling...nog even geduld. :wink:

Afbeelding

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door Dirk Pauwels »

mecapuet schreef:Voor iemand die zal blij zijn dat die terug kan rijden... ;)
Duidelijk rollager hoorbaar en wipt uit derde versnelling...nog even geduld. :wink:

Afbeelding

Gr, meca.
Moest ik die moto zelf gekocht hebben, kzou toch es een ferm woordje gaan klappen :eye: met de verkoper. Ik ken aannemen dat iemand zijn motor verkoopt in de voeronderstelling dat hij goed is, maar met een duidelijk niet werkende ABS, boite die uit 3de springt, lawaai uit de bak en alle andere problemen... lijkt mij toch dat de verkoper niet van de eerlijkste was.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: versnellingsbakprobeem of koppeling

Bericht door mecapuet »

Inderdaad Dirk...sommige mensen zijn niet beschaamd hun medemens in het zak te zetten.
Maar, komt in orde...dank zij goede zielen. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie