witte rook
Moderator: GVN
witte rook
vorige zaterdag rit gemaakt met k 1200 lt en gaan tanken om gisteren naar de kust te rijden, bij het starten van de motor veel witte rook en bij het vertrekken ook na 500 meter niets meer. Van gans de dag niets meer gezien. Wat zou dit kunnen zijn
-
®win
- Contacteer:
Als een K-tje enige tijd op de zijstandaard staat, dan loopt er een minimale hoeveelheid olie langs de zuigerveren de cilinder in. Als je daarna start zal dit resulteren in een mooie witte rookpluim, waar het conclaaf van Rome jaloers op mag zijn.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Iemand die ik ken heeft ook dit probleem met een K1200RS van 1997, ze raadden hem aan hem steeds op de middenbok te plaatsen. Sindsdien minder last van.
Naar het schijnt was het oliesmeersysteem ook anders bij die eerste reeksen, en zijn ze veranderd in 2001.
Naar het schijnt was het oliesmeersysteem ook anders bij die eerste reeksen, en zijn ze veranderd in 2001.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

witte rook
allemaal bedankt nu ben ik gerust
Ik heb me bij mijn vorige 1100 LT ook die vraag gesteld. Koudstarten gaf meestal een wit wolkje dat ne 1à2 minuten verdween. Het verhaal van de zijstander klopt misschien wel, maar olie geeft een veel donkere wolk die ook langer blijft hangen. Na wat nadenken en proberen bleek dat de motor vooral rookte als hij een nacht of een avond had buitengestaan. Zette ik hem warm in de garage en direct de poort dicht, wat ik raar of zelden deed, dan rookte hij niet of toch veel minder. Mijn besluit: condens in de uitlaat. Dit id te verklaren door de snellere afkoeling van de uitlaat.
Althans dat is mijn theorie.
Althans dat is mijn theorie.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS

olie in de verbrandingskamers is een door BMW gekend probleem, de reden waarom de zuigerveren geborgd werden met de sluiting naar boven wijzend vanaf de 16 kleppers in voege gebracht... enkele miniscule hoeveelheden olie kunnen dus in de kamer terechtkomen na lang zijpikkel staan, bij mij twee K1100den had ik er geen last van , mijn 100 daarvoor was een ideale betogingsmoto je kon er heel de straat mee verduisteren 
Re: witte rook
Had dat ook bij k100rt '87 nadat ie in flinke plensbui had gestaan op middenbok, en dan bij het gaan tanken op de zijpikkel. Forumleden hebben me helemaal gesust met het feit dat water zich verzamelt onder de benzinetank, en dat loopt dan weg over de uitlaatpijpen... met dampende stoom als spectaculair resultaat.zarraken schreef:vorige zaterdag rit gemaakt met k 1200 lt en gaan tanken om gisteren naar de kust te rijden, bij het starten van de motor veel witte rook en bij het vertrekken ook na 500 meter niets meer. Van gans de dag niets meer gezien. Wat zou dit kunnen zijn
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Jep... normaal gezien :
Wit : condensatie, water, kan voorkomen door kort te laten draaien en uitlaatgassen die condenseren in de uitlaat, daarna even starten en alles warmt op = stoomvorming
Idem ook in de winter, zolang de uitlaat niet op bedrijfstemperatuur staat heb je witte rook.
Problematischer is het als je een "cilinderkoppakking" probleem hebt (ne joint de culasse in 't schuun vloms) dan komt water van de koeling binnen in de verbrandingskamers, al dan niet vermengd met olie..
Blauw : verbranden van olie, binnenkomend via klepgeleiders of andere.
Grijs / lichtbruin : onverbrande benzine.
Groetjes
Wit : condensatie, water, kan voorkomen door kort te laten draaien en uitlaatgassen die condenseren in de uitlaat, daarna even starten en alles warmt op = stoomvorming
Idem ook in de winter, zolang de uitlaat niet op bedrijfstemperatuur staat heb je witte rook.
Problematischer is het als je een "cilinderkoppakking" probleem hebt (ne joint de culasse in 't schuun vloms) dan komt water van de koeling binnen in de verbrandingskamers, al dan niet vermengd met olie..
Blauw : verbranden van olie, binnenkomend via klepgeleiders of andere.
Grijs / lichtbruin : onverbrande benzine.
Groetjes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007