Motorkeuring

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

pacman_cs

Motorkeuring

Bericht door pacman_cs »

Belgische EU-parlementariërs drukken technische keuring voor motorfietsen door.

Europees Parlement keurt wetsvoorstel technische controle voor motorfietsen goed maar de kogel is nog niet door de kerk.

Het leek definitief van de baan maar niet is minder waar. Op dinsdag 2 juli stak de verplichte technische controle voor motorfietsen opnieuw de kop op. Het Europees parlement keurde in de plenaire zitting van dinsdag de invoering van een verplichte technische controle voor motorfietsen vanaf 2016 goed.

Belgisch getint

Dat gebeurde echter niet met een ruime meerderheid. 354 europarlementariërs stemden voor, 322 stemden tegen het wetsvoorstel dat oa door Isabelle Durant (Ecolo) en Saïd El Khadraoui (Sp.a) werd ingevoerd. Durant was van 1999 tot 2003 minister van Mobiliteit in de Paarse regering van premier Guy Verhofstadt. Volgens FEMA – de belangenvereniging van Europese Motorrijdersfederaties – was de invoering van een technische controle voor motorfietsen voor Durant en El Khadraoui een principekwestie.
Het voorstel voorziet dat nieuwe motorfietsen die vanaf 2016 geleverd worden, in 2020 voor het eerst een technische keuring moeten ondergaan. Daarna zal die controle iedere twee jaar uitgevoerd moeten worden.

Nog niet in voege

Het wetsvoorstel mag dan aangenomen zijn toch is het nog verre van zeker dat het wel degelijk in voege zal treden. Gezien de krappe meerderheid zal het debat over de periodieke technische keuring voor motorfietsen de komende maanden opnieuw gevoerd worden. De technische keuring voor motorfietsen moet nu door de Commissie Transport van het Europese Parlement in een algemene tekst gegoten worden. Dat werk begint pas in september na het zomerreces.

Bron: http://www.demotorsite.be/content/belgi ... etsen-door

Alsof de EU niet beter de crisis zou aanpakken ipv de EU burgers met extra kosten op te zadelen. Wanneer gaat men eindelijk een keer die discussie beëindigen. :roll:
K ben die serie keuring of niet, stilaan beu aan het worden.
BMW R1100R bj '95
Gerard L

Re: Motorkeuring

Bericht door Gerard L »

Tja, bekijk onderstaande filmpjes en oordeel zelf.
Iemand moet die verkwisting betalen hé.
http://www.50plusser.nl/?page=magazine& ... o.facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn motor verliest geen olie..... hij markeert zijn territorium.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

De filmkes bekeken Gerard...werd er een beetje misselijk van...wat een verspilling.
Ik werk momenteel aan een project voor de Europese unie, nieuwe bouw in Brussel, ook niet normaal wat daar aan geld in omgaat
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Gerard L

Bericht door Gerard L »

En die mensen moeten beslissen over wetten in Europa....
Mijn motor verliest geen olie..... hij markeert zijn territorium.
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Gerard L schreef:En die mensen moeten beslissen over wetten in Europa....
En dat zal duren zolang men op die sujetten blijft stemmen :-x
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
GSMax

Bericht door GSMax »

Moesten we Syriers, Egyptenaren of Turken zijn, dan waren we allang op t straat gekomen :-? Europa is 1 grote verkwisting :-(
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
niko

Bericht door niko »

GSMax schreef:Moesten we Syriers, Egyptenaren of Turken zijn, dan waren we allang op t straat gekomen :-? Europa is 1 grote verkwisting :-(

agree !!!
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Europa is geen verkwisting, daar ben ik niet mee akkoord.
Het zijn de individuen die er nu de schepter zwaaien die de verkwisting zijn.
Al die onnozelaars buiten smijten en gevolgen aan hun handelingen koppelen.

maar dat is evengoed in ons eigen land.
neem nu vb de slechte wegen, daar kunnen ze bij ons niets aan doen want het vries kappot na de regen en in de zomer smelt het.
Maar we doen er iets aan zeggen ze en dat is dan herstellen.
Buiten smijten die beslissers en buiten smijten die aannemers.
Die zorgen gewoon voor eigen zak dat ze morgen ook nog kunnen werken, en dus doen ze het moetwillig slecht.
En als het kappot is dan kijken we vlug voor budget om het te herstellen.

Ik zou zeggen: laten uitvoeren zoals in de landen waar ze er iets van kennen, we moeten het niet zelf uitzoeken of proberen.
Dan een 15 jaren garantie erop. Dat zal geld kosten, maar op de lange termijn opbrengen.
En niet goed? Dan op kosten van de aannemer gewoon opnieuw laten doen met dezelfde eisen, dus terug 15 jaar.
En dus geen nieuw budget.
En de politieker die daar niet mee akkoord gaat, die vliegt er direct uit wegens omgekocht en belangenvermenging.
Het zou rap gedaan zijn met al die zever!
Gelijkaardige regels voor alles, aangepast aan het onderwerp natuurlijk.
Zo werkt toch iedere goede huisvader?
Of smijt je ze er in de huiskamer ook zo door de venster als in de politie?
Ik denk van niet.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
GSMax

Bericht door GSMax »

Het gegeven "Europa" zoals het nu voorligt is wel degelijk een verkwisting. En het zijn inderdaad de individuen die het gegeven "Europa" vormen, die er een melkkoe van maken. Al eens gezien hoeveel Euro parlementariërs er zijn, en wat die kosten? Ook had men nooit landen zoals Spanje, Griekenland, Portugal, en andere wiens financiën niet op orde waren, mogen toelaten tot de Europese Unie. Europa nu is een quasi onbestuurbaar gedrocht met verschillende snelheden... Nope ben geen voorstander :twisted:
Grtz
Marc

Man in Black

Waarom denk je dat ze iedere afgeschreven politieker naar Europees parlement sturen...die gaan daar graag hun laatste jaren nog wat zakken vullen tot hun vervroegd pensioen.
En dan niet alleen de politici, ook andere medewerkers die daar een zeer zeer goed loon hebben. Daar postbode spelen of keukenhulp of ... moet ook nogal wat opbrengen
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
GS1995

Bericht door GS1995 »

!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 06 jan 2014, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

De doelstelling van dit onderwerp was, dat ik dacht dat dit onderwerp vorig jaar in de ijskast beland was. K ben toch naar Brussel getrokken vorig jaar, naar MAG meeting.
En nu moet ik vaststellen dat er plots over gestemd geweest is, zonder enige ruchtbaarheid op enig forum what so ever.

Met betrekking tot de politiek ben ik simpel, het is een geldverslindende machine die gewoon een familie aangelegenheid wordt. Hoe men stemt is onbelangrijk, daar alles gewoon onder tafel geregeld wordt. (vb fam Vanrompuy, D'haene, Degucht, Declerck,….) De EU instellingen worden voor alles en nog wat gebruikt en misbruikt, maar als gewone burger heb je geen nut aan deze instellingen daar deze enkel voor nationale doeleinden/misbruiken bestemd zijn.

Er had hier iemand iets gezegd van goeie huisvader, wel een politieker is een goeie huisvader als hij zorgt dat hij gepromoveerd wordt naar EU of OESO, …. en zijn zakken heeft gevuld voor het begint te stinken. En nooit verantwoordelijk is voor de (mis)daden tov zijn burgers.

De enige politieker die me verrast heeft is Maggie Deblock, die zei dat ze 80 ml euro teveel had en meer nieuwe Belgen heeft buitengewerkt, waarschijnlijk een unicum hier in Belgie.

Laten we gewoon zeggen dat we een FIERE hardwerkende uitgeperste Belg zijn in een uniek land.
Onze Belgische troeven:
+ punten:
- hoge loonlasten (top5)
- notionele intrest afgeschoten door EU
- 3 koninginnen en 2 koningen
- meeste politiekers op een bevolking van 11 miljoen
- massa's ambtenaren
- GAS boetes en andere belachelijke reglementen

- punten:
- opvang voor vreemdeling niet meer op hotel :roll:
- een fantastische staatsschuld van 100% :grin:
- een wegnet als een biljarttafel :lol:
- politiekers die je kunt vertrouwen
- goedkoop internet, elektriciteit, gas en water
- werkloosheidsuitkering aan de lage kant

Maar dit alles gezegd zijnde, het onderwerp was motorkeuring en niet BE of EU politiek, het is een gegeven dat de Belg een boontje heeft regelkes en belastingen.
Laten we afsluiten met een goeie noot: volgend jaar mogen we onze fiere burgerplicht vervullen door onze rode potlood weer een keer de nieuwe zakkenvullers aan te duiden. :-P
BMW R1100R bj '95
costerke

Bericht door costerke »

pacman_cs schreef:Laten we afsluiten met een goeie noot: volgend jaar mogen we onze fiere burgerplicht vervullen door onze rode potlood weer een keer de nieuwe zakkenvullers aan te duiden. :-P
En gij denkt dat er ook maar iets gaat veranderen. :roll: Kijk maar naar deze regering, zitten zelfs ministers in
die niet op een lijst gestaan hebben.
En trouwens er is ondertussen gestemd en ...... kijk maar,

http://www.demotorsite.be/content/belgi ... etsen-door" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
willy

Bericht door willy »

Er zijn nogal wat dingen binnen het europese gebeuren die (vaak terecht) als verkwisting bestempeld worden.
Maar daarom is Europa nog geen verkwisting, dat is een verregaande simplificatie.
Waarschijnlijk hebben we dank zij Europa al meer dan een halve eeuw geen oorlog meer gekend in W. Europa.
Ik weet niet of er hier zijn die familieleden verloren hebben in WOII.
Ik wel en voor mijn part is Europa zowat het beste wat er kon gebeuren.
Uiteraard kan dat geen vrijgeleide zijn voor verkwistingen en/of misbruiken en het wil ook niet zeggen dat het allemaal OK is.

Om terug te keren tot het onderwerp:
Ik vind een technische keuring voor motorfietsen niet meer dan normaal. De argumentatie die hier al werd aangehaald
heeft niets met het gegeven op zich te maken.
GSMax

Bericht door GSMax »

willy schreef:Er zijn nogal wat dingen binnen het europese gebeuren die (vaak terecht) als verkwisting bestempeld worden.
Maar daarom is Europa nog geen verkwisting, dat is een verregaande simplificatie.
Waarschijnlijk hebben we dank zij Europa al meer dan een halve eeuw geen oorlog meer gekend in W. Europa.
Uiteraard kan dat geen vrijgeleide zijn voor verkwistingen en/of misbruiken en het wil ook niet zeggen dat het allemaal OK is.
Over welk Europa hebt ge het Willy? Het Europa van 1958 of het Europa van nu? Ik heb het over het Europa en de Europese instellingen van nu. Het Europa van 28 landen. Het Europa van 28 verschillende snelheden, het Europa dat werkt met verschillende maten en gewichten, het Europa dat meer en meer inspraak wenst in de verschillende deelstaten zonder eigenlijk de finesse van de verschillende deelstaten echt te kennen. Het Europa dat 7 verschillende instellingen nodig heeft om te kunnen besturen, met een triljoen aan zeer dure ambtenaren, daar heb ik het over, en nee ik ben absoluut geen voorstander.
Grtz
Marc

Mil

Bericht door Mil »

willy schreef:Er zijn nogal wat dingen binnen het europese gebeuren die (vaak terecht) als verkwisting bestempeld worden.

Om terug te keren tot het onderwerp:
Ik vind een technische keuring voor motorfietsen niet meer dan normaal. De argumentatie die hier al werd aangehaald
heeft niets met het gegeven op zich te maken.
Dat is een veel gebruikt argument hetgeen op niks gestoeld is. Geen enkele wetenschappelijke basis maar toch wordt het steeds naar voor geschoven door pro Europa aanhangers. :roll:
Het Europa zoals het tegenwoordig gestructureerd is kan niet werken, integendeel op termijn zal het tot een verpaupering leiden van het welvarende (echte) west Europa....exodus van bedrijven en immigratie van goedkope werkkrachten is daar een bewijs van.
Het sociale stelsel dat wij hier hebben is, en je zal het moeten toegeven, één van de beste ter wereld.
Wel ook dat zal op termijn onhoudbaar worden want het heeft geen draagkracht genoeg om de stroom immigranten hetzelfde sociale stelsel te bieden. Waar wij tegenwoordig al een hospitalisatieverzekering moeten afsluiten is het hele pakket gezondheidszorg voor die immigranten VOLLEDIG gratis....en dat is maar één aspect van het totale pakket dat aangeboden wordt.

Maar we wijken af...
Op zich heb ik geen probleem met een technische keuring, maar niet zoals die nu gestructureerd is.
Stel, ik onderhoud mijn auto, motor zoals het hoort en laat de nodige herstellingen uitvoeren wanneer die zich voordoen.
Nu zegt de staat kan zijn, maar ik geloof dat niet. Op dat moment ligt de bewijslast bij hen, maar neen zij staan daar natuurlijk boven en verplichten je om tegen betaling een technische controle te laten uitvoeren.
Ik voel mij daarbij 'gepakt' want ik betaal om mijn voertuigen technisch perfect in orde te houden en ik mag nog eens betalen om een, op dat ogenblik, totaal overbodige schouwing te laten uitvoeren.
Technische schouwing, oké maar dan gratis als het voertuig in orde is.
Nog zo een onrechtvaardigheid, een bestelwagen (lichte vracht) moet nog vóór de in verkeerstelling een technische keuring hebben, niettegenstaande het gelijkvormigheidsattest...en dan om het jaar. Een personenwagen niet én is vier jaar vrij van technische controle...
Sedert de keuring uitgegeven is aan een commerciële firma is het onpartijdig uitvoeren ook ver te zoeken. 'Tuurlijk hoe meer (her)schouwingen hoe meer kassa kassa voor die gasten.
Zoals de technische controle nu is, is het gewoon een verkapte vorm van belastingen. Niet meer, maar zeker ook niet minder.
Leven is het meervoud van lef...
willy

Bericht door willy »

Dat Europa de oorzaak is van een lange vrede kan eveneens niet geloochenstraft worden en wel
vanwege de simplele reden dat die vrede er nu eenmaal is en dat ze er vroeger niet was.
Wat de onhoudbaarheid van een aantal dingen betreeft, dat zijn dan weer kenwijsjes van
voorstanders van een heel anders gestructureerde maatschappij. Het schieten op groepen zoals
immigranten behoort daar ook toe. Voor die stellingen bestaat ook geen wetenschappelijk bewijs.
Wat betreft technische keuring is het altijd hetzelfde liedje:
Niemand is tegen, iedereen is voor, maar....., en in die maar zit het dan. Allerhande argumenten
die wederom met de kern van de zaak niks te maken hebben, die er de meest vergezochte dingen
bij de haren bijsleuren maar diebovenal het werkelijke standpunt onthullen, nl: de keuring is ongewenst.
John
Contacteer:

Bericht door John »

@Willy, word eens wakker kerel! Heb je nu echt niet door wat er aan't gebeuren is?
Relax

Bericht door Relax »

Willy heeft gelijk.
I respect your opinion. But I don't give shit.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Stoker! :mrgreen:
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

Mil schreef:Stel, ik onderhoud mijn auto, motor zoals het hoort en laat de nodige herstellingen uitvoeren wanneer die zich voordoen.
Nu zegt de staat kan zijn, maar ik geloof dat niet. Op dat moment ligt de bewijslast bij hen, maar neen zij staan daar natuurlijk boven en verplichten je om tegen betaling een technische controle te laten uitvoeren.
Ik voel mij daarbij 'gepakt' want ik betaal om mijn voertuigen technisch perfect in orde te houden en ik mag nog eens betalen om een, op dat ogenblik, totaal overbodige schouwing te laten uitvoeren.
Technische schouwing, oké maar dan gratis als het voertuig in orde is.
Nog zo een onrechtvaardigheid, een bestelwagen (lichte vracht) moet nog vóór de in verkeerstelling een technische keuring hebben, niettegenstaande het gelijkvormigheidsattest...en dan om het jaar. Een personenwagen niet én is vier jaar vrij van technische controle...
Sedert de keuring uitgegeven is aan een commerciële firma is het onpartijdig uitvoeren ook ver te zoeken. 'Tuurlijk hoe meer (her)schouwingen hoe meer kassa kassa voor die gasten.
Zoals de technische controle nu is, is het gewoon een verkapte vorm van belastingen. Niet meer, maar zeker ook niet minder.

Mag ik het hier oneens mee zijn? Ik zal er maar meteen bijzeggen dat ik mijn brood verdien op die volgens u verkapte vorm van belastingen. :grin:

Mijn eerste opmerking: 't is niet omdat een voertuig door een garagist onderhouden wordt dat dat altijd in orde is. Niet tegenstaande u daar inderdaad mooi geld voor betaald en er logischerwijs van uit gaat dat het in orde zou moeten zijn. Meestal zijn voertuigen die recht van degelijke garages komen inderdaad in orde, gelukkig maar, maar er zijn genoeg prutsers die zich garagist durven nomen... Klein voorbeeld : BMW 3 e46 heeft een ziekte aan de achtervering, die durft snel te breken. Komen ze bij de herkeuring doodleuk af met nieuwe Schokdempers. :roll: :roll: Al meer dan 1 keer gezien... En dan moet ge tegen de klant gaan uitleggen dat meneer de garagist het verkeerde heeft vervangen...

mijn 2de opmerking : een lichte vracht moet zijn eerste keuring krijgen onmiddellijk NA zijn inschrijving, niet ervoor, zoals u schrijft. Dit is vooral om het laadvermogen te bepalen. Het spreekt voor zich dat een lege camionet meer mag/kan vervoer dan bijvoorbeeld diezelfde camionet die voorzien is van een vaste compressor of kastjes vol met gerief voor een loodgieter. Dat deze vanaf nieuw zijn jaarlijks naar de controle moeten, daar zit ook een logica achter. Lichte vrachten leggen doorgaans meer kilometers af dan personenwagens en vooral in zwaardere omstandingheden (dikwijls volgeladen).
Een personenwagen is inderdaad 4 jaar vrij van controle tenzij deze meer dan 750kg sleept, dan is het wel vanaf inschrijving en jaarlijks. Alweer omwille van de zwaardere belasting.

Dat de wetgeving op redelijk wat vlakken bij 't haar getrokken is geef ik grif toe, maar dat ligt niet aan de keuringcentra op zich. Dat ligt aan de Belgische wetgever of in dit geval degene die ze in woorden giet. Goca dus... En uw opmerking over onpartijdigheid : Elk keuringcentrum moet zich aan de regels houden, die regels staan op papier. Als u, naar uw gevoel, onrechtvaardig behandeld wordt aarzel dan niet om onmiddellijk uw verhaal te halen bij de stationsverantwoordelijke. Die zal u niet afwimpelen maar u zwart op wit tonen waarom er iets al dan niet door de beugel kan.

Wat betreft de motokeuring op zich. Ik ben voorstaander op voorwaarde dat heel de reglementering logisch en doordacht in elkaar zit,zonder kafkaiaanse toestanden zoals het bij de huidige wetgeving wel 't geval is... Met andere woorden: rust laten waar rust is, laat het maar zo!
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
GSMax

Bericht door GSMax »

Relax schreef:Willy heeft gelijk.
Nee Willy heeft geen gelijk, maar vanuit uw relatie met Willy, kan ik begrijpen dat ge hem gelijk geeft.

Wat die motorkeuring betreft, dat is het zoveelste bewijs dat, de dag van vandaag, socialisten en groen wereldvreemde politiekers zijn. Saïd El Khadraoui, hoogstwaarschijnlijk ne slimme mens, moet zijn postje als europarlementariër kunnen verantwoorden, vandaar de principe kwestie. Durant, groen, need i say more. Pro Europees pur sang, zoals de Willy, en diegene die zei dat de omwonenden van Zaventem gelijk hadden en de nachtvluchten maar afgeschaft moesten worden. Beetje uitgespuwd door de belgische politiek, is dan ook maar Europarlementariër geworden. Verdient naar t schijnt redelijk goed. Geen van beide heeft ooit ne moto van dichtbij gezien. Ik weet pertinent zeker dat 90% van alle moto's technisch in orde zijn om bestuurd te kunnen worden op die kutwegen dat ons land rijk is. Men zou beter daar eens een technische keuring van maken, EN een vergelijkende studie met de ons omringende landen.
Grtz
Marc

sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

GSMax schreef:Ik weet pertinent zeker dat 90% van alle moto's technisch in orde zijn om bestuurd te kunnen worden op die kutwegen dat ons land rijk is. Men zou beter daar eens een technische keuring van maken, EN een vergelijkende studie met de ons omringende landen.

Dat onze wegen er maar besch*ten bijliggen, daar heb je volledig gelijk in. Maar dat 90% van alle moto's technisch in orde zijn, daar twijfel ik toch sterk aan.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Man in Black

Right on... :thumleft:
Lid BMW MC VL.
GSMax

Bericht door GSMax »

sjezer schreef: Mijn eerste opmerking: 't is niet omdat een voertuig door een garagist onderhouden wordt dat dat altijd in orde is.
We kunnen dat ook omkeren hé. 't Is niet omdat een wagen technisch gekeurd is dat deze technische in orde is hé. Voorbeelden legio van wagens die rode kaart kregen, paar dagen wachten, terug naar controle zonder ook maar langs een garage gepasseerd te zijn en dan alsnog een groene kaart krijgen.
Grtz
Marc

Plaats reactie