rij je nu minder als gevolg van de dure brandstofprijzen???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

brit

rij je nu minder als gevolg van de dure brandstofprijzen???

Bericht door brit »

benzine is duur en zal enkel maar duurder worden. mijn gemiddelde brandstofkost lag tot voor 2,5 maand op 100-150 euro per maand (enkel voor motor). geld dat ik nu niet moet uitgeven als gevolg van het verplicht stallen van mijn motor...

de saoedisch doen al jaren mysterieus over hun olievoorraden, maar volgens kenners is schaarste dichter bij dan ooit. en dat bepaalde saoedische figuren de laatste maanden 'zaken' in die zin lieten uitschijnen, is alvast geen goed teken...

zijn er hier die nu minder rijden met de motor?

mij lijkt het dat motorrijden zoals het nu is, in de toekomst voor de beter begoede mens zal weggelegd zijn...

tot vorig jaar werden alle woon-werkkm's met de motor afgelegd door mij. sinds ik een golfke op lpg heb, denkt geen haar op mijn hoofd om nog met de motor naar het werk te rijden (ook al is het 1000x leuker met de motor, het moet betaalbaar blijven)
Jefke
Contacteer:

Re: rij je nu minder als gevolg van de dure brandstofprijzen

Bericht door Jefke »

brit schreef:tot vorig jaar werden alle woon-werkkm's met de motor afgelegd door mij. sinds ik een golfke op lpg heb, denkt geen haar op mijn hoofd om nog met de motor naar het werk te rijden (ook al is het 1000x leuker met de motor, het moet betaalbaar blijven)
Voor mij zijn de pure brandstofkosten voor 5,2 liter benzine voor elke K100RT-km ongeveer evenveel als de 12 liter lpg per 100 km met Saab900.
Maar niet vergeten dat er ook de afschrijving moet meegeteld worden voor de hele lpg-installatie...
Elke hobby kost geld en levert plezier op. Ontspannen is hoe dan ook nodig, ne keer buiten komen ook.
Ik rij niet minder met motor nu, wel rustiger.
Ik stel vast dat ik vaak alleen met hooguit een boekentasje in de auto op pad ben, dat is niet zo rationeel eigenlijk, dan kan ik beter leuk met de motor op stap naar een vergadering (in vol ornaat, natuurlijk) en de zijkoffers benutten om kledij weg te steken indien nodig.
Dus : ik wissel af, naargelang de omstandigheden.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Wingman X
Contacteer:

misschien wat research naar alternatieven?

Bericht door Wingman X »

Hi all,
De brandstof wordt idd aan de zware kant.. Vrienden van mij laten de auto al wat vaker staan. Ikzelf bol rustig door met de moto. Als je wat rustiger rijdt dan zakt je verbruik bijna 10%. Tegenover mijn Golf TDI komt de RT qua fuel nu niet zoo veel duurder uit. Bovendien win ik per dag een uur. Als je een uur langer kunt werken ipv van in de file te staan mag je dat ook in je kostenplaatje optellen. Op weekbasis is dat direct 10h verschil...

Trouwens. Brandstof op zich is niet duur, het is wat de staat erbij kwakt dat ons treft. En wat de OPEC ook mag beweren, ik geloof daar geen snars van. Het insinueren van schaarste speelt in hun voordeel. In ieder geval hoop ik dat de dure prijzen de lat voor alternatieve brandstoffen lager legt. Koolzaadolie of brandstofcellen. Als er daar eens deftig werk zou van gemaakt worden dan waren we meteen van een aantal andere problemen af...

En waarom ook niet.. waarom wordt er geen werk van gemaakt van pakweg een tourder met Tweecilinder Diesel? BMW heeft de techniek zeker in huis. Als je zit wat ze krijgen uit het blokske van een 320d... Ne halve blok moet al voldoende zijn. In een tourmodel is plaats zat en qua koppel en getril zullen we niet eens het verschil voelen tov een boxer. Rijbereik kan meteen ook de hoogte in en zo is iedereen blij. Misschien moeten we er zelf maar eens ineenknutselen... Nen Diesel RT :D 8) Moet een boeiend project zijn.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Ik laat allezins mijn auto en motor niet thuis omwille van de prijzen...

auto en motor zijn je vrijheid... kan ik toch niet meer zonder :wink:
brit

Re: rij je nu minder als gevolg van de dure brandstofprijzen

Bericht door brit »

Jefke schreef:12 liter lpg per 100 km met Saab900.
de mijne is een 2.0 en verbruikt 7 liter/100 km woon-werk. in de winter kan het tot 10 liter gaan.
brit

Bericht door brit »

motorprinsesje schreef:auto en motor zijn je vrijheid... kan ik toch niet meer zonder :wink:
heb ik ook altijd gedacht... tot ik zag wat mijn vriendin ieder jaar meermaals doet... rugzak en tentje nemen, deur achter zich dichttrekken en dan, afhankelijk van land/regio, gewoon liften, trein, vliegtuig, ... nemen en éénmaal aangekomen stappen, liften, 's avonds tentje opzetten, ...

ze heeft geen auto/motor/brommer (hoeft ze ook niet, want ze heeft geen rijbewijs) maar ze raakt ook overal.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

same here als maurice ... RTke is mijn only means of transportation dus ik word ook "gegijzeld" door die olieprijzen.
Dat van een maand nie gaan tanken, allemaal goe en wel, maar de brandstofleveranciers zijn dan evenzeer failliet ... denk dat het voor die mannen ook geen makkelijke periode is :?
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
brit

Bericht door brit »

zien jullie dat blijven volhouden... alle km's afleggen met motor? ik heb ook 1,5 jaar enkel maar een motor gehad. heb dan ff de rekening gemaakt en een tweedehandsauto gekocht. motorrijden was te duur (ook al schreef ik hem af...).
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als je ziet dat de nafte hier maar 0,50 euro kost kan je wel eens een berekeningske maken van wat de staat wint aan tax.

ik ga allesinds een koersfietske kopen om naar het werk te rijden.
mijn beemerke is afgeschreven volgend jaar en dus kan ik hem niet meer inbrengen. Alleen mijn Km en verbruik zullen dan nog tellen.

het is maar 13Km. dus mijn motorke heeft nog niet eens warm en verbruikt daar dus wel wat meer door.
we krijgen ook een fietsvergoeding dus dat is mooi meegenomen.

ik zal dan een weekend rijder worden denk ik. :(
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

brit schreef:zien jullie dat blijven volhouden... alle km's afleggen met motor? ik heb ook 1,5 jaar enkel maar een motor gehad. heb dan ff de rekening gemaakt en een tweedehandsauto gekocht. motorrijden was te duur (ook al schreef ik hem af...).
ik moet wel zeggen dat ik hem ook voor het werk (en dus ook tijdens het werk gebruik). Ok, ik moet wel alles "voorschieten", maar het is voor mij jaarlijks nog steeds voordeliger dan een wagen :?
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Frank K

Bericht door Frank K »

Bart zei:
als je ziet dat de nafte hier maar 0,50 euro kost kan je wel eens een berekeningske maken van wat de staat wint aan tax.
Allemaal goed en wel, maar wat is het gemiddeld inkomen van de inwoners??????
Lijkt mij niet echt goedkoop.

Ik probeer wat meer op mijn rijstijl te letten.
Voor de rest zijn er genoeg alternatieven mocht het echt niet meer kunnen. Erger vind ik het gesteld met de mazoutprijzen. Verwarming lijkt geen luxe.... (even off topic)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo

Frank K schreef:Bart zei:
Allemaal goed en wel, maar wat is het gemiddeld inkomen van de inwoners??????
Lijkt mij niet echt goedkoop.
het gemiddelde inkomen weet ik niet.( er rijden hier wel massas autos en motos rond, op indische wijze he. dus 1grote warboel) maar als de afgaanse staat ook al wint op 0.50cent, zit de belgische staat redelijk goed aan onze centjes te knabbelen om de kas te spijsen.
moesten ze die liefdadigheids miljarden euro, die naar het buitenland worden versast om de zogeheten 3dewereld landen te helpen(waar wij jammer genoeg nog geen resultaat van hebben gezien) eens naar onze eigen bevolking gaan. Was er al heel wat minder miserie in belgenland. en de prijzen mischien ook niet zo hoog
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GSfili

Bericht door GSfili »

woon-werk is ( gelukkig ) het noodzakelijke kwaad, maar om nu een "toerke te gaan rijden" staat de naft me toch wat duur :oops: .
De bitter pil slikken en een auto(motor)loze zondag of twee invoeren in heel Europa,... :?: Dat stemt de speculanten wel tot nadenken want het is daar dat de prijs gecrëeerd wordt.

grtz
Harald

Bericht door Harald »

Moesten we nu in heel Europa is allemaal samen 2 dagen niet gaan tanken, ge zou ze zien kijken aan den top.
inkomsten gaan zo naar beneden :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
brit

Bericht door brit »

maar als de afgaanse staat ook al wint op 0.50cent, zit de belgische staat redelijk goed aan onze centjes te knabbelen om de kas te spijsen.
ongeveer 50% van het bedrag op een liter benzine gaat naar de staatskas. voor de diesel is dat iets minder geloof ik.

belgië (en onze westerse samenleving) is op alle gebied eigenlijk verschrikkelijk duur aan het worden.

zat onlangs naar een docu te kijken over st-johns (een eiland in de caraïben). daar koop je een ruim appartement met 3 slaapkamers, 2 badkamers, gemeenschappelijk zwembad en jacuzzi, keuken en living, bemeubeld, ... gelegen aan het strand voor 'maar' 105000 euro. en het leuke is: ze verhuren dan die appartementen voor ruim 1200-1500 euro / maand aan de westerse vakantiegangers...
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

de olieprijzen zijn inderdaad schandalig hoog. wij rijden met z'n tweeen met de motor, dus dat maakt het dubbel zo duur. gelukkig zijn de motoren nog zuinig (5 en 3 liter elk/100 km).
naar het werk ga ik met de fiets (14 km) en m'n vriendin te voet of ook met de fiets (1,5 km). dat maakt veel goed natuurlijk.
maar besparen op onze ritjes/uitstapjes/reizen met de motor doen we voorlopig in geen geval.
wanneer je praat over besparen door de bevolking, dan stel ik me daar toch vragen bij.
alle restaurants/tavernes zitten elke dag van het weekend barstensvol. iedereen gaat lustig op zomer én skivakantie. er rijden massa's nieuwe en dure auto's en moto's rond. de prijzen in de winkels rijzen de pan uit en toch kopen ze zonder zich te bedenken.
wat denkt vadertje staat dan? zolang onze onderdanen dat kunnen, is er niks aan de hand, dus laat maar komen die taksen en accijnzen.
de onderste lagen van de bevolking zullen het het meest en het eerst voelen natuurlijk, maar dat valt voorlopig nog niet op, dus houdt men daar geen of weinig rekening mee.
volgens wat ik in de krant las vandaag is dit nog maar het begin.
het luxe leventje dat we nu kennen zal dus in de toekomst misschien nog maar alleen voor een beperkte en bevoorrechte groep mensen weggelegd zijn. laat ons hopen van niet, maar ik heb er schrik voor.
dus laat ons nu nog maar genieten zolang we nog kunnen.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
brit

Bericht door brit »

GS 'ers schreef:er rijden massa's nieuwe en dure auto's en moto's rond.
idd, niettegenstaande de hoge brandstofprijzen werden er tot nu toe al meer wagens verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

ook de beperking (bijkomende taks) op bedrijfswagens schrikt blijkbaar niet af.
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

Als iedereen zijn masjien binnen laat staan omwille van de hoge benzineprijzen en daarom geen toerkes meer gaat rijden...

... dan komen er binnenkort misschien wel interessante koopjes op de tweedehandsmarkt voor degene die wel blijven rijden...

Ach, alles kost geld, op stamenee gaan, gaan sjotten, naar de voetbal gaan kijken enz.
Een goei verslaving mag geld kosten!!
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
petje

Bericht door petje »

mijn beemerke is afgeschreven volgend jaar en dus kan ik hem niet meer inbrengen. :([/quote

hoezo is een boxer naar 120000 km afgeschreven ?

petje
Iron Gonzo

petje schreef:mijn beemerke is afgeschreven volgend jaar en dus kan ik hem niet meer inbrengen. :([/quote

hoezo is een boxer naar 120000 km afgeschreven ?

petje
eu je zit in de verkeerde richting te denken petje.
als we hier een moto kopen kunnen we die aangeven in de belastingen gedurende 3 jaar.(aankoop prijs, verbruik, onderhoud, enz... kosten)
wat voor een gewone mens die de moto gebruikt als woon-werk mooi meegenomen is.
in mijn situatie vroeger 340Km enkel naar mijn werk en vorig jaar 200Km enkel was dit ideaal.
nu is het maar 13Km enkel en is het dus minder intresant, aangezien we een fietsvergoeding krijgen per Km, als we naar het werk fietsen.

met 120000Km is hij nog lang niet versleten hoor 8)
TRIUMPH TROPHY SE
Frans

Bericht door Frans »

[ een auto(motor)loze zondag of twee invoeren in heel Europa,... :?: Dat stemt de speculanten wel tot nadenken want het is daar dat de prijs gecrëeerd wordt.

grtz[/quote]
een auto(motor)loze week is misschien nog beter :wink:

Ik vind dat geklaag over dure benzine niet logisch.
Toen ik in 66 benzine tankte koste een liter ongeveer 7 frank,een R4 45 000bef,een volvo amazone 90000fr ,was het startloon van een bediende tussen de 5000 en 7000 frank en drie pintjes had je voor 20 frank en een pakje sigaretten 13 bef.
Dus 1,50 € voor de benzine is ergens een logische indexaanpassing.
En in de sixties hadden we ook al het Rapport van Rome dat waarschuwde dat er tegen 2000 geen olie meer zou zijn :cry:
brit

Bericht door brit »

Frans schreef:Dus 1,50 € voor de benzine is ergens een logische indexaanpassing.
niet echt denk ik... het is eerder die olieprijs die de index de hoogte injaagt.

maar... zijn we als bmw-rijder niet allemaal beter begoed dan andere merkenrijders :twisted: :lol: :lol: :lol: en hebben we bijgevolg dan niet minder last van die hoge benzineprijs??? :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie