gps vs smartphone

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
erikvc
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 mar 2011, 13:18
Woonplaats: Groot Gent
Locatie: waar "Zij" is
Contacteer:

gps vs smartphone

Bericht door erikvc »

hoi,

ik ben op zoek naar een gps voor op de motorfiets. Ik heb echter een klein probleempje, ik rij op 1 jaar geen 10 ritten. Gezien een druk werkschema, aankoop huis, krijgen van een kindje... Maar eens om de zoveel tijd doe ik een dagtochtje ( vaak een bepijlde rit) of motor 2-3 daagse met nen maat (die ook weinig rijdt... ).
ik wil dus geen 4-500 euro geven voor een gps. Ik ben wat 2de hands aan het zoeken, maar vind niet direct mijn ding.

Nu heb ik sinds een week een gsm, ( nen htc desire X) die ook een ingebouwde gps heeft. Nu vroeg ik me af. Heb ik dan wel een gps ndoig, of kan die smartphone dat ook.
Heeft er iemand ervaring met smartphones op de moto? ik denk spontaan dat er nadelen zijn: trillingen, zonlicht ( slecht leesbaar scherm), regenbestendig, valbestendig...
see me on the road? gife me a footh, a thumps up, wave a little...and drive on...I drive my slow speed and alone!
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: gps vs smartphone

Bericht door p@rick »

Behalve alle 'nadelen' die je zelf opsomt moet je dan natuurlijk ook wel aanvaarden dat zo'n smartphone-gps je misschien wel van A naar Z zal navigeren, maar niet via B, C, D ... X en Y (zoals wél kan als je een route opstelt in de computer en dan oplaadt in een echte moto-gps.
Ook een route van iemand anders rijden wordt moeilijk als je je HTC (of andere smartphone) als gps zou willen gebruiken.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: gps vs smartphone

Bericht door Man in Black »

koop een GPS en gebruik die ook in de auto, fiets...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
erikvc
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 mar 2011, 13:18
Woonplaats: Groot Gent
Locatie: waar "Zij" is
Contacteer:

Re: gps vs smartphone

Bericht door erikvc »

hoi. Het feit dat idd veel medemotars een smartphone én een gps hebben, zal wel iets willen zeggen zekers. Maar ik heb terwijl gemerkt dat een fietsfreak maatje van me een gps heeft, die ik voor reizen en dagtochten kan lenen. Dat ding zal wel voldoen me dunkt.
see me on the road? gife me a footh, a thumps up, wave a little...and drive on...I drive my slow speed and alone!
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: gps vs smartphone

Bericht door Man in Black »

Lenen ? toch geen hollander zeker ? :lol:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: gps vs smartphone

Bericht door p@rick »

erikvc schreef:hoi. Het feit dat idd veel medemotars een smartphone én een gps hebben, zal wel iets willen zeggen zekers. Maar ik heb terwijl gemerkt dat een fietsfreak maatje van me een gps heeft, die ik voor reizen en dagtochten kan lenen. Dat ding zal wel voldoen me dunkt.
Me dunkt... hou er rekening mee dat niet elke losse gps geschikt is om op de moto te gebruiken. Waterdicht ? Schokbestendig ? Wat met de voeding ? Kan je het toestel veilig op de moto monteren met de houder... Want als je na je dagtrip een verzopen toestel moet teruggeven dat bovendien nog eens uit de houder gedonderd is tijdens het rijden... jouw fietsfreak maatje gaat daar niet mee kunnen lachen vrees ik.
In jouw plaats zou ik toch eerder op zoek gaan naar een degelijke tweedehandse moto-gps, af en toe steekt hier wel een goeie okkazie de kop op !
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gps vs smartphone

Bericht door Dirk Pauwels »

http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/gps ... 939647.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://nl.kapaza.be/limburg/zumo-220-75524690.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Rond de 200€ = aan een tempo van 10 ritten per jaar is dat 20€ per rit....... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: gps vs smartphone

Bericht door aantzeetje »

Was er hier op het forum niet iemand die een SP2820 verkocht voor 2 x niks? Kopen indien nog niet verkocht zou ik zeggen. Life time update aanschaffen en je bent nog voor jaren goed.

Smartphone? Er zijn reeds oplossingen voor het rijden van routes met behulp van een smartphone maar deze werkt nog niet goed.

Advies: nooit gaan voor een sub-oplossing. Levert alleen frustratie op.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie