Minimale dikte voorremschijven

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

moh_fan
Contacteer:

Minimale dikte voorremschijven

Bericht door moh_fan »

Afgelopen week is mijn RT voor een 60K beurt geweest.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat mijn voorremschijven aan vervanging toe waren.
Verbazing omdat er zuiver visueel nauwelijks sprake is van inslijping, de kilometerstand er niet naar is en mijn rijstijl er niet bij past...

Mijn vraag is dan ook; Kent iemand de marges van slijtage van voorremschijven bij een RT model 2010?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Danny

Re: Minimale dikte voorremschijven

Bericht door Danny »

ik dacht 4.5mm achteraan en 4 mm vooraan :mrgreen:

't staat er ook vaak in gegraveerd net aan een montagebus :mrgreen:
timon

Bericht door timon »

Op de rockster is het voor en achter 4.5
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Dank voor de info!

Via TapaTalk
R1200RT LC
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

60k en voorste remschijven versleten? :shock:
dan heb je ofwel met heeeeele harde remblokken gereden, of je hebt staal op staal gereden of je hebt een eyeball popping remstijl

Meestal haal je met de voorste remschijven 120k en meer... Ik heb er 90k en nog steeds perfect in orde.

Ik heb onlangs 94£ betaald voor een remschijf bij Motorworks, origineel BMW, ( voor een 1150 GSA), dus 2 voor 220€ excl verzending.
Of je koopt EBC of grimeca of lucas, voor ongeveer 120 per schijf, oa bij de hobbyist. kwil ze gerust monteren voor je.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

ik veronderstel dat het een officiële dealer is die ze wil vervangen? Ik vraag me af of die gasten niet op easy money uit zijn :-? . Ze zijn versleten zonder dat jij er iets van ondervonden hebt? niks trilling? niks laat aangrijpen? niks gegroefd oppervlak?
Eerst zien, dan geloven zei de blinde...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Alx

Bericht door Alx »

De vw-dealer in de buurt heeft mij zo ook eens gezegd dat de achterremschijven van de auto versleten waren en dat ik er niet meer mee door de keuring zou geraken, bestek van rond de 360 euro. Dat kon ik moeilijk geloven, ik had de auto (6 j en 100000 km) net overgenomen van een dame met niet bepaald sportieve rijstijl ... mijn moeder :lol: en ik had bij de winterbandenwissel niks bijzonders opgemerkt.

Even nameten leerde mij dat de schijven met 8,6mm nog vrij ver van de ondergrens van 7,0mm zaten, zelfs nog vrij dicht bij de nieuwstaat 9,0mm. En dat dat bedrijf dus een klant kwijt is.

Met de moto - wel de Honda :bom: - rijd ik wel een set voorremschijven op op 60000km (woon-werk, file en Brussel-centrum, zomer en winter, brembo sinter blokken en eventjes een slepende remprobleem) en ik vind dat niet zo erg, als ze mij maar op tijd stoppen. 4,0mm is hier ook de ondergrens, staat gegraveerd in de schijf. De aftermarket schijven van TRW Lucas gaan wel een stuk sneller dan de originele.
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
Danny

Bericht door Danny »

Alx jou VW verhaal is helemaal 't mijne, alleen voor de T5 was 't bestek bijna 1000€ :roll:
stefke2

Bericht door stefke2 »

Dirk Pauwels schreef:60k en voorste remschijven versleten? :shock:
bof, ik weet wel een paar moto's staan die de 25k nog moeten passeren en de remschijven zitten eigenlijk al tegen de limiet... 8-) En daar rijden alleen maar beginners mee... 8-)
maar ook hier hangt weer alles af van de rijstijl natuurlijk.

de remschijven van mijn werkpaard zaten met een dikte van 2,1mm een beetje (ver) onder het minimum. 120k woon-werk zomer en winter.
Afbeelding
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

@ sjezer
Yep, officiële (voor mij nieuwe) dealer die à raison de €620 inc. de boel wil vervangen. :scratch: Ik vond dat nogal wat...
Versleten is een groot woord... Ze zijn gebruikt. Hard remmen probeer ik te allen tijde te vermijden! :-P

@ Dirk Pauwels
Ik gebruik gesinterde remblokken van Brembo.
...waar ik overigens ook een opmerking over kreeg. "Imitatie-spul" :lol:
Dank voor je aanbod trouwens!

Met mijn huis-tuin-en-keuken schuifmaat meet ik aan buitenrand precies 4,5mm
Het slijtvlak blijft, kijkende met mijn timmermansoog :cyclops: ,binnen de minimale marge van 4mm ...wat bij nadere inspectie idd op de schijf stond... :oops:

Schijven blijven voorlopig nog even zitten waar ze zitten!
R1200RT LC
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Grappig trouwens dat BMW-Brembo schijven 4.5mm dik zijn en Brembo schijven 5.0mm!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
R1200RT LC
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

moh_fan schreef:Ik gebruik gesinterde remblokken van Brembo.
...waar ik overigens ook een opmerking over kreeg. "Imitatie-spul" :lol:
Daar heb ik ook zo'n leuke annekdote over :mrgreen:

Rond kmstand 25000 vond ik het tijd om mijn orginele remblokken te vervangen. Ik was toevallig in Gent dus wip bij die bewuste dealer even binnen om 2 setjes remblokken te kopen. Wa moet da kosten? "90€....per klauw.." *bonk* :eye: Was me da verschieten! Nieuwe blokken voor de voorkant komt dus op 180€. Da feest ging mooi niet door.

Ik rij dus wa verder, richting Drongen. Ik dacht, das nen officieuze die zal da wel voor 't prijske hebben.
Daar aangekomen zakte mijn broek zo mogelijk nog verder af. Zonder kmstand te weten bekeek die mijne moto vanachter zijn balie en zei doodleuk dat mijn remblokken nog ni versleten konden zijn. Nen helderziende! :lol: Na veel blabla en gezever nam hij 2 setjes... identiek dezelfde als bij de voorgaande! 90€ per klauw meneer maar ze gaan zéker 40000km mee! "'t zijn die af fabriek en 'k heb er 25000km mee" Zijn antwoord : da kan ni. Tsja, dan hebde gedaan met klappen é...

Uiteindelijk heb ik ze dan bij de Yamahadealer in de buurt besteld. gesinterde Brembo's, die rode. 42€ per klauw en den deze had zijn gerief...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Dirk Pauwels

moh_fan schreef:[

Schijven blijven voorlopig nog even zitten waar ze zitten!
Ik snap die dealer eigenlijk ook wel een beetje, bij de meeste schijven is de slijtage limit 4.5mm, en daar zit je nu, Hij moet je daar wel van op de hoogte stellen. Maar hij had dit mss beter gewoon als opmerking op de faktuur gezet, zonder al meteen te zeggen dat je ze moet vervangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

De tendens is; als dealer inschatten of je er nog veilig je volgende onderhoudsbeurt mee haalt.
De opmerking moet dus gemaakt worden, alleen de prijzen zijn tegenwoordig buiten proportie :roll:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Kijk eens bij http://www.on2wheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Die verkoopt TRW/Lucas schijven en blokken. Beter dan OEM en vele malen goedkoper dan de dealer.

Ik heb laatst twee set blokken voor de voorremmen gekocht: € 65,- franko thuis.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Danny

Bericht door Danny »

®win schreef:Kijk eens bij http://www.on2wheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Die verkoopt TRW/Lucas schijven en blokken. Beter dan OEM en vele malen goedkoper dan de dealer.

Of TRW/lucas beter is laat ik in 't midden, de originele voldoen ruimschoots voor mij en gaan eigenlijk een eeuwigheid mee, op gesinterde blokken die wij als standaardjes kopen in de winkel zal wel niet veel verschil zitten. Origineel is enkel te duur anders duwde ik die er gewoon in...
J@n

Bericht door J@n »

®win schreef:Kijk eens bij http://www.on2wheels.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Die verkoopt TRW/Lucas schijven en blokken. Beter dan OEM en vele malen goedkoper dan de dealer.

Rad verkoopt ook TRW blokken, goedkoper en zonder verzendingskosten. :wink:

Ik heb zowel met originele (dure) BMW blokken gereden als met gesinterde (goedkope) TRW's en ze gaan beide even lang (of beter kort) mee.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Is idd een nette prijs. Voor mijn GTL (MCB736SV) bij RAD € 31,99 voor een setje, waar ik ze kocht € 32,50.

Voor BE dus ook een goedkoop adres...
Groet,
Erwin

®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Danny schreef:Of TRW/lucas beter is laat ik in 't midden, de originele voldoen ruimschoots voor mij en gaan eigenlijk een eeuwigheid mee, op gesinterde blokken die wij als standaardjes kopen in de winkel zal wel niet veel verschil zitten. Origineel is enkel te duur anders duwde ik die er gewoon in...

Testresultaat bij een R1200GS:
Afbeelding
Groet,
Erwin

Relax

Bericht door Relax »

Ik kocht Brembo's bij http://www.mojomoto.be" onclick="window.open(this.href);return false;, op basis van een gelijkaardige test.
44 euro.
I respect your opinion. But I don't give shit.
timon

Bericht door timon »

Tijdens tripje e-bay volledig setje ebc gesinterd (voor en achter) 64€, 12€verzendkosten.. Verdacht weinig of weinig winstmarge? wel voor 1150
Dirk Pauwels

timon schreef:Tijdens tripje e-bay volledig setje ebc gesinterd (voor en achter) 64€, 12€verzendkosten.. Verdacht weinig of weinig winstmarge? wel voor 1150
Welke leverancier als ik mag vragen? Kun je een link doorsturen?
Is dit een handelaar of particulier die zijn overschotje verkoopt? Zelfs als je grotere hoeveelheden inkoopt geraak je niet aan die prijs, dus ik denk eerder aan verlies dan aan winst voor de verkoper.... Voor een R1150GS zou dit een FA407HH vooraan zijn en de FA363HH achteraan, aan die prijs wil ik wel "enkele" setjes kopen :lol:
timon

Bericht door timon »

Al 2de keer daar besteld, dus geen restpartij denk k.
Dacht auto trend op Duitse ebay, k ga nog eens zoeken..

http://www.ebay.de/itm/EBC-Sinter-Brems ... 3f1a985775" onclick="window.open(this.href);return false;
Danny

Bericht door Danny »

ongelofelijke kerels he die remblokken zo kunnen vergelijken dat ze er met puntjes tegenaan kunnen gooien.

Die mannen moeten toch echt een computergeheugen hebben om al die ervaringen op te slaan en dan nog eens om te zetten in een tabel.

daarbovenop voelen ze losjes uit de pols effe de al heel erg kleine verschillen in gesinterde blokken.

testen van motormagazines hebben me nooit geboeid en staan meestal niet voor mijn rijstijl laat staan eigen ervaring.
ik hou 't wel gewoon bij EBCkes of brembo, al jaren tevreden van en eigenlijk merk ik met mijn manier van rijden dan weer geen verschil tussen de originele die erop liggen en Brembos achteraf. Enkel in de prijs.

remblokkendiscussies gaan gauw dezelfde weg op als al die banden waar velen op schuiven en anderen tegen 140 op een nat wegdek mee door de bocht kelen... daar schrijven motormagazines ook mooie sprookjes over :clown:
Dirk Pauwels

timon schreef:Al 2de keer daar besteld, dus geen restpartij denk k.
Dacht auto trend op Duitse ebay, k ga nog eens zoeken..

http://www.ebay.de/itm/EBC-Sinter-Brems ... 3f1a985775" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe doen ze het hé, voor die prijs.... ik heb mijn blokken daar ook terug gevonden, voor een spotprijs....
Plaats reactie