Vraagje aan de blauwhoezen hier

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

edargpu

Vraagje aan de blauwhoezen hier

Bericht door edargpu »

Kan ik het vlaams gewest aansprakelijk stellen of is het vechten tegen de bierkaai.
Mij relaas......Ik kom ergens met mijn koekenblik waar het een betrekkelijke smalle weg is en er komt een tegenligger af.Ik moet uitwijken en kom met het R.achterwiel in een vrij diepe put terecht.Onmogelijk hem te ontwijken.Ik hoor een luide klap en zet me wat verder aan de kant.Ik merk dat het R.achterwiel schuin staat. Ik parkeer de wagen op een iets meer veilige manier en ga zien naar het beschadigde wegdek.Ik kon mijn ogen niet geloven wat voor een put daar ligt.Ik spreek de man iets verderop in de straat aan of deze put hier op deze manier lang bijligt.Ho meneer.......wat u komt vertellen.Ze doen er helemaal niets aan.Dien toch maar klacht in want zo te zien is uw wagen goed beschadigd.
Met de wagen naar de plaatselijke politie om klacht in te dienen en meneer de agent kom me met zekerheid zeggen dat ik naar mijn centen zal mogen.........je weet wel.
Toch maar PV opgesteld met foto's van de optische schade aan mijn wagen en dan mijn makelaar op de hoogte gebracht en nadien naar mijn garage.Blijkt dat de ophanging en velg is beschadigd en verder rijden niet meer verantwoord is.Ik zal diep mogen tasten in de geldbeugel :-(
Wat zijn mijn mogelijkheden :roll:
Hier het putteke
Afbeelding

Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Relax

Re: Vraagje aan de blauwhoezen hier

Bericht door Relax »

'k Heb mij nav het topic van J met z'n beschadigde velg ietwat verder geïnformeerd en het is inderdaad zo dat Ethias, die gemeenten en steden verzekert, de boot afhoudt. Ze steken zich weg achter een aantal artikels in de wetgeving, oa dat je voor elke te voorziene hindernis moet kunnen stoppen.
Volgens ons is dit nonsens, maar zij weten dat er niemand gaat procederen, hoewel wij denken dat je zeker wint.
Volgens mij kan je het volgende doen: je rechtsbijstand aanspreken, een goede advocaat zoeken die betaald worden door je verzekering, en Ethias aanklagen. De kans is niet onbestaande dat ze het niet zo ver laten komen en je toch betalen. Doen ze dat niet, dan kost het jou ook niks en ga je procederen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
edargpu

Bericht door edargpu »

Relax schreef: Volgens mij kan je het volgende doen: je rechtsbijstand aanspreken, een goede advocaat zoeken die betaald worden door je verzekering, en Ethias aanklagen.
Die heb ik Dirk en is volledig onafhankelijk van mijn eigen autoverzekering.Dus dat is al een goede stap in de richting.Thx

"" R1200GS Adventure ""
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Luc, hopelijk heb je rechtsbijstand onafhankelijk van je verzekering dan ga je een heel stuk verder komen vrees ik.(das bv)
En ben je niet verzekert bij ethias !
het is inderdaad zo dat Ethias, die gemeenten en steden verzekert
Want dan ben je helemaal gesjareld .
De pech blijft u toch achtervolgen :roll:
suc6 met de verdere afhandeling!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
edargpu

Bericht door edargpu »

Garage gaat er alles aan doen om hem nog voor Vrijdag met een soort van (foto expertise) of zoiets te herstellen en zoniet ben ik hem door de verlofperiode 2 of was het 3 weken kwijt.Geen koekenblik en geen beemer meer gvd toch :twisted:

"" R1200GS Adventure ""
Relax

Bericht door Relax »

't Zou misschien niet eens slecht zijn om bij Ethias verzekerd te zijn. De advocaat die je neemt via rechtsbijstand is een advocaat die JIJ aanduidt, niet je verzekering. Zij mogen 'm betalen.
Ethias wéét volgens mij wel dat ze nooit kunnen winnen en zal dus snel kiezen voor simpele afhandeling. Ze winnen al genoeg door het overgrote deel niet uit te betalen.

Soit, ik ken nog niemand met praktijkervaring hierin. Succes en laat ons iets weten.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Mijn zoon heeft in een gelijkaardig geval toch aan het kortste eind getrokken :-(
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Luc,
baantje langs l'Auberge du pécheur naar Bachte?

succes met de afhandeling , heb een gelijkaardig voorval gehad met een steen in de voorruit van de wagen(niet daar , Zwijnaarde)
Politie wou niet ter plaatse komen om PV op te stellen moest dit de volgende werkdag (maandag) op het commissariaat doen.
na enkele maanden een bericht van de Provinciale overheid onder wie de weg resulteerd ,dat de schade-eis onontvankelijk verklaard is omdat er geen PV opgemaakt is op het moment zelf :roll:
Relax

Bericht door Relax »

Synchro Bob schreef:Mijn zoon heeft in een gelijkaardig geval toch aan het kortste eind getrokken :-(
Da's kak. Dan weet ik geen oplossing, maar 'k zou ermee doorgaan.
edargpu

Bericht door edargpu »

@ Jo,yep das de plaats.Pv is er opgemaakt en politie ging ter plaatse foto's gaan nemen,omdat ze mijn foto's niet mogen gebruiken als bewijs,wat begrijpelijk is. Mijn verzekering is AXA en mijn rechtsbijstandsverzekering is Euromex. Laat het in mijn geval goed aflopen. Let's cross fingers.

"" R1200GS Adventure ""
vacaro
Contacteer:

Bericht door vacaro »

@ Jo, met die steen zou zelfs met PV ook niet goed gekomen zijn, als je kan aantonen dat de steen van een vrachtwagen of voorganger gevallen is, dan heb je kans. omdat er dan sprake is van verzuim van lading of restlading(steen in dit geval) vast te maken.
Als deze voorganger de steen die op de baan ligt omhoog gooit heb je pech dan niemand aansprakelijk.
Heb ooit voorgehad met steen die omhoog gegooid werd door vrachtwagen, men eigen omnium moeten aanspreken voor ruit te laten vervangen!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik zou inderdaad mijn rechtsbijstand aanspreken en eventueel naar de rechtbank stappen. Mijn schoonvader heeft ook zo iets voor gehad. Ethias wilde niet betalen. Hij is via zijn rechtsbijstand naar de rechtbank getrokken en heeft de zaak gewonnen.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Natuurlijk wil de staat (of de verzekering ervan) niet betalen, van diegene die zich laten intimideren en opgeven hebben ze dan toch al gewonnen, gemeen spelleke :twisted:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100

Bericht door st1100 »

Jullie vergeten toch één belangrijke vraag volgens mij : stond er een verkeersbord om de put(ten) aan te duiden en/of zo'n verkeersbord met weg in slechte staat ofzo?? Indien dit er stond heb je weinig kans volgens mij , stond het er niet heb je alle kans...
JOANNES

Bericht door JOANNES »

Heb zelf , zij het wel verschillende jaren terug , de twee gevallen voor gehad , beide met de moto :
1 - putten in de weg (Antwerpen Luchtbal) --> met BMW R850R
2 - putten in de weg en aangeduid door verkeersbord (Hoboken-Schoonselhof --> lang geleden,net voor wegveranderring) --> met HONDA Goldwing GL1500

In het eerste geval , aangifte bij politie en foto's genomen door hen (ook door mijzelf) . Beide verzekeringen waren aangesloten bij Ethias . Hierbij heb ik mijn been stijf moeten houden om een vergoeding te bekomen , maar met resultaat , mits onderlinge maar lagere overeenkomst !

In het tweede geval betrof het een staatsbaan , dus verschillende verkeringen . Aangifte bij politie en waarbij +/- 3 weken later , rond de put een afrastering geplaatst werd (zelf foto's genomen) .Ook hier werd geprobeerd de oorzaak af te schuiven , door de aanduiding van "wegdek in slechte staat" , maar uiteindelijk werd toch een vergoeding toegekend . Hier was het doorslagevende argument , mijn verklaring bij politie en eigen verzekering , dat ik mijn snelheid zodanig had aangepast , wetende dat de rijbaan in slechte staat was , maar de put van 11 cm niet kon voorzien ! (weinig bodemspeling bij een Goldwing)

Ondertussen zijn verzekeringen zo gedreven dat , als ze uitkeringen kunnen uit- of afstellen , dit niet zullen nalaten dit te doen !
{ Het zijn dikwijls ook de kleine lettertjes die het doen , zoals een juist omschreven ongevallenformulier --(--> juist zelf ondervonden !!!) }
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

Zoals ST1100 zegt, ben ik niet mee akkoord.

Jullie vergeten toch één belangrijke vraag volgens mij : stond er een verkeersbord om de put(ten) aan te duiden en/of zo'n verkeersbord met weg in slechte staat ofzo?? Indien dit er stond heb je weinig kans volgens mij , stond het er niet heb je alle kans...
Vervang dan de Belgische vlag in een verkeersbord weg in slechte staat, de Staat/gemeente/gewest is dan zeker ingedekt. Wel dan zal ik in de winter een bordje slipgevaar zetten op mijn trottoir, wanneer het sneeuwt of vriest. Dan ben ik ook niet meer aansprakelijk als iemand op mijn trottoir valt, geen familiale verzekering meer nodig dan, kostenbesparing. Dat is een vlieger die niet opgaat zunne.

Maar terug naar het pu(n)tje van de dag.
Persoonlijk heb ik goeie ervaringen met het melden van putten en verkeersonveilige zaken via http://www.wegenenverkeer.be/contacteer ... edure.html.
Niet dat ik veel van deze dienst gebruik maak, maar wanneer je putten meldt dan kan ik bevestigen dat meestal binnen de week verbeterd/putten opgevuld worden. IPV putten persoonlijk melden aan stadsbestuur die vertikaal geklasseerd worden.
Misschien kan je via advokaat rechtsbijstand of persoonlijk bij die dienst informeren als daar klachten zijn van binnengekomen, dan kan de gemeente/gewest/staat zich niet meer wegsteken achter het punt dat men het niet wist. Dan zal je wel sterker staan denk ik, ben geen advocaat.
BMW R1100R bj '95
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Da's klote Luc!

Mss een domme vraag, maar ben je omnium verzekerd? Gewone schade aan band of velg wordt vaak niet onder omnium vergoed, maar als je door de pv kan aantonen dat het door slecht wegdek kwam kan je de schade, afsleepkosten, vervangwagen etc... meestal wel op de omnium verhalen.
Tevens als de garage bv in vakantie gaat en je je wagen 2 weken moet missen, zou je de kosten van een huurwagen ook naar de verzekering kunnen doorschuiven. Aangezien je zelf met je wagen naar de garage gereden bent heb je geen recht op een gratis vervang wagen (bv bij VAB, 1 week gratis), want dat is enkel geldig als je je hebt laten afslepen, raar maar waar....

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
edargpu

Bericht door edargpu »

Ik ga hier een paar vragen beantwoorden.
Er stond(en) geen verkeersborden met "slecht wegdek" .Dat men ten allen tijde moet kunnen uitwijken.......was echt niet mogelijk.
Mij eigen wagen is eigenlijk maar verzekerd met een kleine omnium,dus deze schade en vervangwagen valt daar niet onder.
Heb al een mail gekregen van mijn makelaar,die ondertussen in actie is geschoten,met een mail naar het vlaams gewest om hen in gebreke te stellen en een expert aan te stellen .Ook al bericht gekregen van mijn rechtsbijstandsverzekering dat zij ook al de nodige acties hebben ondernomen om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen. Dus ik heb een klein beetje hoop,alhoewel :-?

"" R1200GS Adventure ""
de klei'n

Bericht door de klei'n »

je kan proberen maar ik vrees ervoor, de put ligt naast de weg, er staat een snelheidsbeperking van 40 km dus kan je veilig stoppen en uitwijken. Hopelijk lukt het je maar ik denk dat ze bovenstaande zaken zullen aanhalen.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Johan V

Bericht door Johan V »

Ik heb 2 jaar terug een voorval gehad in Oostende bubbel op nieuwe winterband (500 Km), laten vaststellen met PV. Ethias heeft aan het kortste eind getrokken. Met klank gehaald bij de rechtbank, ze probeerden nog vermindering te vragen voor slijtage, belachelijk zei de rechter.

Ik heb wel zelf een advocaat gekozen via rechtsbijstand.
K1600 GT
Relax

Bericht door Relax »

Told ya. Gewoon voor gaan. Wordt het niks, dan heb je twee verzekeringen geld uit hun zakken geklopt. Ook geen drama.
edargpu

Bericht door edargpu »

Bedankt mannen voor alle bruikbare info.Mijn makelaar zet er wel degelijk druk achter hoor. Gemaild en gebeld naar de instanties om zo snel mogelijk de juiste persoon vast te krijgen die een expert moet aanstellen.Blijkbaar zit die instantie in bollenbergen op zwijnaarde die deze expert vanuit brussel moet aanstellen.Vandaag weet ik van de garage welke schade er is en wat ze hoeven te herstellen. We gaan door Relax,tot er een einde aan komt :mrgreen:

"" R1200GS Adventure ""
de klei'n

Bericht door de klei'n »

AWV zit inderdaad in bollebergen, maar die zijn enkel voor gewestwegen.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Lucsken, wat komt gij weer tegen ???
Nen nee heb je en nen ja kan je krijgen.
Veel succes met de afloop hé.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
edargpu

Bericht door edargpu »

Tja Koen.Geluk is voor de..........Zal wel eens ophouden.Trouwens heb ik er een goed gevoel bij.Tis zoals je zegt nen nee heb ik nen ja kan ik krijgen.
Vingers kruisen :-P

"" R1200GS Adventure ""
Plaats reactie