tiltslaan van de bandenspanningsmeting

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ils&Johan

tiltslaan van de bandenspanningsmeting

Bericht door Ils&Johan »

Toen ik onlangs even over en weer naar de Pyreneeën reed met de R1200 R, kreeg ik problemen met de funcie van de bandenspanningsmeter.
Na meerdere 100 km rijden ging deze opeens in alarm, zogezegd geen druk meer op zowel voor als acherband.
Uiteraard was er in de realiteit geen probleem.
Motor even uitgezet en alarm-aanduiding was weg, helaas maar voor enkele 10 talle kilometers. Dan verschijnt het weer.
Dit heb ik zo ongeveer elke dag voor gehad. :-(

Wie heeft dit ook als eens meegemaakt? Hoe kan ik dit eventueel oplossen?
Ik vermoed dat het een "computer" probleem is.
Dirk Pauwels

Re: tiltslaan van de bandenspanningsmeting

Bericht door Dirk Pauwels »

Go see the dealer, of iemand met een GS911.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
maskot

Bericht door maskot »

Ik heb bij mijn uitstap naar de Alpen deze zomereen afgebroken ventiel gehad van mijn bandenspanningscontrole (afgebroken bij het bijpompen van de achterband).
De bandencentrale hehft dan het ventiel met ingebouwde spanningscontrole gedemonteerd en vervangen door een gewoon ventiel.
Tijdens mijn ritten kreeg ik na enkele 10-tallen kms een oranje lampje en streepjes bij de bandenspanning (voor en achter). Na een 80-tal kms werd het een rood flikkerlicht.
Ik wist dat het controlesysteem van de bandenspanning tilt sloeg , dus kon ik verder rijden.
Ik heb inmiddels een nieuwe klaar liggen voor wanneer ik mijn achterband ga vervangen.

De bandenspanningscontrole is een in één stuk ingegoten stuk dat integraal vervangen moet worden wanneer de batterij leeg is.
Ik heb ergens gelezen dat het systeem zich activeert wanneer de band ronddraait.
Dit houdt in dat iemand die weinig kms rijdt lang met het systeem kan rijden voor het uitvalt, maar iemand die veel rijdt komt sneller in de problemen door het uitvallen van het systeem omdat de batterij dan sneller plat is.
kostprijs van één stukje : 114,50 Euro + BTW
groetjes
Maskot
Suzuki GS1000E, R1150GS, R1200RT
Ils&Johan

Bericht door Ils&Johan »

dit houdt steek, mijn batterij is deze winter kapot gegaan :-?
'k vraag me af of ik het systeem niet kan uitschakelen.
't stond als optie op de motor toen ik hem als toonzaalmodel kocht, maar ik vind het zeker niet nodig.
Liever dat dan een paar honderd euro's eraan uitgeven.
Zo blijven rijden is ook niet echt een optie, want op den duur werkt dat rode flikkerlicht heel irriterend.
willy

Bericht door willy »

De sensor zelf moet niet vervangen worden, wel de ingebouwde batterij.
Er zijn video's te vinden die laten zien hoe de batterij vervangen kan worden
zoals bijvoorbeeld deze: http://www.youtube.com/watch?v=Mpjz0cDjnK4" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax

Bericht door Relax »

Spit ook deze even door: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =7&t=33749" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik erger mij nog rot als ik aan de toeren van zowel dealer als constructeur denk om er onderuit te komen.

Ils&Johan: je kan dit laten uitzetten door de dealer. Bij heractivatie gaat dat je dan wel 40 euro kosten (of aan de nieuwe eigenaar).
I respect your opinion. But I don't give shit.
Ils&Johan

Bericht door Ils&Johan »

oké, bedankt voor alle tips.
Ik ga voor de eenvoudigste oplossing, gewoon laten uitschakelen. Géne zever nimeer.
In Europa hebben alle "luchtstations" een drukmeter en buiten Europa kan ik het simpelweg doen met zo'n simpel drukmetertje dat je bij de Auto5 koopt voor een paar euro.

lang leve de KISS-regel :grin:
willy

Bericht door willy »

Uitschakelen is een oplossing, je gaat daarmee wel voorbij aan de bedoeling en het nut van het systeem.
Het gaat niet om een digitale manometer maar om een systeem dat je waarschuwt dat er een band aan
't leeglopen is zodat je nog kan stoppen vooraleeer je in de eerstvolgende snelle bocht zelf plat gaat.
Relax

Bericht door Relax »

Ook mijn idee. Ik ben er één keer door verwittigd geweest toen ik net, aan bepaald hoge snelheid, de autosnelweg mee opreed. Vóór ik iets voelde aan de motor wist ik al hoe laat het was en kon ik anticiperen.
Meestal voel ik wel wanneer er te weinig druk is, maar zonder de RDC voel ik me gewoon meer onzeker vwb de bandenspanning. Ik checkte het ding élke dag. Makkelijk én geruststellend.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik heb op 20jaar geen enkele kapotte band gehad onderweg, en nu met de F800R al 2x op 2.5jaar.
En laat de RDC nu de enige optie zijn die ik er niet bijgenomen heb.
Ik zie het nut er nu wel van in.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Net van een klein baantje gekomen in Spanje terug de grote baan op en volop gas. Gaat daar plots een Rode driehoek branden met melding bandenspanning 1.5 bar. Stukje silex in achterband wat er ter plaatse uitgefriemeld werd en wiek gestoken. 3 bonbonnetjes CO2 er in en bandenspanning van 1.4 bar. Stapvoets naar pompstation gereden (4km) en CO2 er uit en lucht er in. Niks gevoeld in de rechte lijn, dus geen idee wat er ging gebeuren als ik die scherpe bocht 100 m verder had genomen met een lekke band. Tevreden dat er RDC op staat die zijn werk doet. Enig gevolg is dat ik u heb ik 6 bonbonnetjes CO2 mee heb.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Relax schreef:Spit ook deze even door: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =7&t=33749" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik erger mij nog rot als ik aan de toeren van zowel dealer als constructeur denk om er onderuit te komen.

Ils&Johan: je kan dit laten uitzetten door de dealer. Bij heractivatie gaat dat je dan wel 40 euro kosten (of aan de nieuwe eigenaar).
Kan ook uitgezet worden door iemand met een GS911. Kan bijgevolg ook terug geactiveerd worden door een GS911, en je kan als dat niet zou lukken om 1 of andere reden nog een 2de set sensors activeren.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax

Bericht door Relax »

Just, vergeten dat jij dat kon. Ik kom er voor langs na de volgende bandenwissel.
de Ron

Bericht door de Ron »

Geeft bij mij nu toch ook een storing denk ik, banddruk achter stond volgens display op 2,6 bar. Bijgezet tot 2,9 à 3 bar en display geeft nog altijd maar 2,6 of soms 2,7 bar aan.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Vanguard

Bericht door Vanguard »

de Ron schreef:Geeft bij mij nu toch ook een storing denk ik, banddruk achter stond volgens display op 2,6 bar. Bijgezet tot 2,9 à 3 bar en display geeft nog altijd maar 2,6 of soms 2,7 bar aan.
Dat doet de mijne al van hem nieuw is, voor mij geen probleem, blaas er tot 2.6/2.9 in met compressor. bijzonderste is dat hem op display alarm geeft bij lekke band. :-)
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie