Eerste onderhoud RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

Volgende week gaat de R1200RT binnen voor een 1K onderhoud, daags nadien vertrekken we voor een 3 daagse naar de Eifel.
Nu mijn vraag wat wordt er bij het eerste onderhoud zo allemaal uitgevoerd en wat kost dit ongeveer?

Thanx!

Frank
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Jo De Paepe »

1° onderhoud is olie en filter vervangen.
wat dat kost , geen idee .
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Danny »

daags na een onderhoud vertrekken is nooit verstandig, altijd beter een paar dagen ervoor.
Is er wat fout dan ben je je eerste dag van de vakantie tenminste niet de sigaar... een softwareupdate een lekkend kleppendeksel of weet ik veel wat nog allemaal en je vakantie start al in mineur.
altijd je motor en jezelf na een onderhoud een paar rijdagen gunnen dan loopt er niks mis :mrgreen:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

ben ook van dat idee . Als er iets misgelopen is bij het onderhoud heb je nog tijd om het op te lossen.
Alhoewel ik vermoed dat ze bij een eerste onderhoud geen kleppendeksel zullen opendoen :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Danny »

da durf ik nie hardop zeggen :clown:
LievenRT
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jun 2012, 20:46
Locatie: Schelle

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door LievenRT »

1ste onderhoud is gewoon olie en filter vervangen, algemene controle, 181 € :shock:
Kan geen kwaad als je direct op reis vertrekt, ik heb dat ook al gedaan 8-)
Greetz, Lieven

BiezonderMooieWege in men drome
Flat Twin Power

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Flat Twin Power »

181 euro. Dat is geen onderhoud, dat is diefstal. Of het moet zijn dat ze gesmolten goud in uw carter gieten ipv olie. Ik heb (let wel, 5 jaar geleden) 99 euro betaald voor eerste onderhoud. Ik kan me echter niet voorstellen dat de prijs van onderhoud op 5 jaar tijd verdubbeld is.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Klopt, anders zou het € 198,- zijn ;-)

Nog nooit betaald voor een 1000 beurt. Ik neem dat altijd mee in de onderhandelingen bij aanschaf.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Danny »

LievenRT schreef:1ste onderhoud is gewoon olie en filter vervangen, algemene controle, 181 € :shock:
Kan geen kwaad als je direct op reis vertrekt, ik heb dat ook al gedaan 8-)
nee 't kan geen kwaad tot je na 50 km ontdekt dat je oliefilter lekt of iets anders, 't kan maar of 't verstandig is :lol:
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

Als een oliefilter of kleppedeksel lekt na een onderhoud is dat een grove fout van de mechanicien die niet kan getolereerd worden en is dit een blaam voor de Beemer dealer. Aan de andere kant ben ik in Beemerland en kan er me weinig gebeuren. :-)
180 euro vindt ik er ook flink over voor het vervangen van een paar liter (goud) olie en een filter lncl. controle.

Na de garantieperiode van mijn Deauville NT700VA deed ik het onderhoud zelf, bij de Beemer zal dit niet anders zijn.
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Ja, das een stuk goedkoper natuurlijk. Tenminste totdat je serieus panne hebt aan cardan of versnellingsbak en je dealer stelt dat van coulance geen sprake is ivm afwijken van het voorgeschreven onderhoud.
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door judge »

Als je garantie er nog is wat ik veronderstel moet het via een dealer .
Eens die voor bij is voor mij geen dealer meer tenzij het niet echt anders kan .
Hebben mij en nog veel andere in het zak gezet rekenen zelfs dingen die er niet op zitten ??
Weet niemand is perfect maar als je afspraken maakt en ze komen die niet na is dat voor niet meer te vertrouwen .
Als je zelf niks van mechaniek kent ben je de klos in veel gevallen ,ik ga liever bij iemand zoals hier op het forum.
Zijn zeker zo goed ,kan nog iets bijleren en veel goedkoper .
Groeten
Patrick en Daniella
mag hier geen reclame geven en zeg ook niet dat alle dealers slecht zijn .
Maar heb zelf iets ervaren waarbij het vertrouwen zwaar geschaad is en heb ze dat ook gezegd en zien mij niet meer .
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

1K onderhoud net achter de rug. Het onthaal aan de balie was heel vriendelijk net als de mechanicien.
Om half 9 stipt werd de Beemer op de brug gereden om na 50 minuten terug op de parking te staan.

Wat werd er uitgevoerd:

Olie vervangen.
Oliefilter vervangen.
Cardanolie vervangen.
Dimlichten afstellen.
Controle werking ABS achterwiel.
Algemene inrijcontrole.


Prijs incl. uurloon, milieubijdrage & kleinmateriaal -> 149 euro.

Valt reuze mee! Als ik dit vergelijk met het eerste nazicht van mijn Deauville NT700VA 4 jaar terug is de BMW amper duurder. :wink:
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

judge schreef:Als je garantie er nog is wat ik veronderstel moet het via een dealer .
Eens die voor bij is voor mij geen dealer meer tenzij het niet echt anders kan .
Hebben mij en nog veel andere in het zak gezet rekenen zelfs dingen die er niet op zitten ??
Weet niemand is perfect maar als je afspraken maakt en ze komen die niet na is dat voor niet meer te vertrouwen .
Als je zelf niks van mechaniek kent ben je de klos in veel gevallen ,ik ga liever bij iemand zoals hier op het forum.
Zijn zeker zo goed ,kan nog iets bijleren en veel goedkoper .
Groeten
Patrick en Daniella
mag hier geen reclame geven en zeg ook niet dat alle dealers slecht zijn .
Maar heb zelf iets ervaren waarbij het vertrouwen zwaar geschaad is en heb ze dat ook gezegd en zien mij niet meer .


Ben mechanieker. :grin: :grin:
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
jan caers
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2013, 19:25
Woonplaats: 2850
Locatie: antwerpen/boom
Contacteer:

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door jan caers »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, en ben sinds 20 November 2012 in het bezit van een nieuwe 1200 rt.
Op 18 December het eerste onderhoud ( 1000 km) laten doen, som uurloon, 85.50 , som wisselstukken, 65.33 , som andere, 3.27, tot. btw inclusief 186.46.
Op 2 augustus het 10.000 km. onderhoud, ik had er ondertussen 12460 opstaan na een reis naar Roemenië, en omdat ik een volledige maand moest wachten eer ik op onderhoud kon komen.
Totale kostprijs 367.26
Ik weet niet of dit een normale prijs is, doch wat ik niet begrijp is dat de remvloeistof voor en achter nu al vervangen werd, dit kostte voor 23.25 , achter, 9.30 plus tweemaal 0.25 l. aan remolie , tweemaal 3.13.
Dit is mijn eerste bmw, mijn vorige motors waren allen Japanners, en daar werd de remolie slechts vervangen na twee jaar.
Is het eveneens nodig na 10 000 km de kleppen te controleren? kost, 37.2 aan werkuren en 55.27 voor een afdichtset van de kleppendeksels.
Ik ben overgestapt naar deze rt na het lezen van de langeduurtest in " motoren & toerisme", waar de facturen van het onderhoud beduidend goedkoper waren.
Mijn vorige motor was een honda goldwing gl 1800, en deze was tot hiertoe goedkoper aan onderhoud dan de bmw.
Nu vraag ik mij af of ik in de toekomst nog dergelijke en misschien nog grotere facturen mag verwachten?
Zo ja, dan word dit een dure motor aangezien ik tussen de 25 en 30 000 km per jaar rijd.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik heb er sinds Juni ook een R 1200 RT in de garage staan(twedehands gekocht met 8.000 km)
Op 2 Augustus heb ik een 10.000 km beurt laten doen(nog garantie tot Juli 2014),en dat koste
293,74 €
Bij mij is de remolie voor en achter ook vervangen,en klepspeling gecontroleerd,maar die afdichtset
staat er bij mij niet op. En wat jij opgeeft van prijzen voor het vervangen van de remolie,dat staat
op mijn factuur net hetzelfde,dus dat zou wel eens kunnen kloppen,alleen zal uw mekanieker er mischien
iets langer over gedaan hebben in werkuren,want voor de rest klopt het wel ongeveer,behalve dan die
55,27 € voor dat dichtingset.
Hopelijk heb je hier wat aan,en blijf je ondanks dit toch BMW rijden.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
niko
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:16
Locatie: zwijnaarde

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door niko »

wow dat zijn nogal eens prijzen :shock:

Heb hier vandaag op een rit van bmw ook verhalen gehoord en denk toch dat het wat aan de dealer zelf ligt waar je gaat want heb toch ferm verschil gehoord van prijzen :!:

Mss eens een goed idee om je vooraf te laten inlichten over de kostprijs en meerdere dealers binnen stappen .

Het kan niet zijn omdat je met een bmw rijd ze automatisch maar het geld uit je zakken moeten halen :clown:
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Dirk Pauwels »

Onderhoud kent bij BMW vastgestelde tarieven , dus behalve de speciale verzoeken en de gebruikte olie zou het overal evenveel moeten kosten.
Op de luchtgekoelde moet idd elke 10k de klepspeling gecontroleerd worden, al is dit sinds de 2010 modellen met pastillen, dus normaal heel weinig verloop.
Bij de Lc is er een serieuze vooruitgang qua onderhoudsvriendelijkheid, zou eigenlijk goedkoper moeten zijn in onderhoud.
Om geen onaangename verassingen te krijgen kan je van tevoren vragen wat het ongeveer zal kosten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door John »

Die dichting set was al zeker weg gesmeten geld.
jan caers
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2013, 19:25
Woonplaats: 2850
Locatie: antwerpen/boom
Contacteer:

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door jan caers »

Bedankt, allen voor uw antwoord, ik moet in garantie nog een volledige nieuwe knoppenwinkel op mijn linkerstuurhelft laten monteren waarna ik dan maar zal uitkijken naar een andere dealer voor het onderhoud.
Persoonlijk hou ik niet van grote dealers met veel personeel en weinig persoonlijk contact maar kleinere dealers moeten er spijtig genoeg allemaal tussenuit, de fabrikanten stellen steeds meer eisen ( net zoals bij autodealers) indien iemand een suggestie heeft waar ik naartoe kan weet ik dit graag.
Ik vind het wel lastig bij een andere dealer te moeten aankloppen dan waar ik hem heb gekocht, het geeft mij een gevoel dat ik moet gaan bedelen om het onderhoud over te nemen.
Groeten, Jan
niko
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:16
Locatie: zwijnaarde

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door niko »

als je het gevoel hebt dat uw huidige dealer ermee rammelt is dat toch de normaal dat je uitkijkt naar een ander .
Voor de nieuwe dealer betekend dit de kans een nieuwe klant in huis te halen voor onderhoud en herstellingen en mss wel met de tijd een verkoop .
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Pol »

jan caers schreef:Bedankt, allen voor uw antwoord, ik moet in garantie nog een volledige nieuwe knoppenwinkel op mijn linkerstuurhelft laten monteren waarna ik dan maar zal uitkijken naar een andere dealer voor het onderhoud.
Persoonlijk hou ik niet van grote dealers met veel personeel en weinig persoonlijk contact maar kleinere dealers moeten er spijtig genoeg allemaal tussenuit, de fabrikanten stellen steeds meer eisen ( net zoals bij autodealers) indien iemand een suggestie heeft waar ik naartoe kan weet ik dit graag.
Ik vind het wel lastig bij een andere dealer te moeten aankloppen dan waar ik hem heb gekocht, het geeft mij een gevoel dat ik moet gaan bedelen om het onderhoud over te nemen.
Groeten, Jan
en suggestie ? awel ja : Mabbe
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

en suggestie ? awel ja : Mabbe

Oeps daar is mijn buurman niet over te spreken. :shock: :shock: :shock:
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door patrick k100 »

Tes nu wel uuk giene geweune hé euwe buurman :grin:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Frank O
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jan 2013, 20:39
Locatie: Gandea

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Frank O »

patrick k100 schreef:Tes nu wel uuk giene geweune hé euwe buurman :grin:
Da's juust !!!! Hij is momenteel op reis ene verdikke es da hier rustig. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tijdens m'n eerste onderhoud bij Peter 'dhaese informeerde ik wat een 10K onderhoud ongeveer kost en daar vertelde men mij dat ik op een 250 euro mocht rekenen.


Grtz,

Frank
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Plaats reactie