zadelpijn

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Kurt1200

zadelpijn

Bericht door Kurt1200 »

Reeds een 4-tal maanden rijd ik met een R1200RT.
Na een kleine 100 km heb ik last van zadelpijn.
Ik heb het standaard zadel. Zijn er nog mensen die dit ondervinden en zijn er die al eventuele maatregelen genomen hebben?
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Ik heb al 150 km gereden aan één stuk met zadel van fundurooke en nog geen last van gehad. Draag wel bij lange afstanden een koersbroek onder mijn lederen broek... :wink:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Hallo Kurt,

Zadelpijn :?
Denk dat elke biker daar vroeger of later last van heeft...

Wat mij het meeste helpt is af en toe wat verzitten, stoppen en even de benen strekken. Dat kost geen geld en het helpt, echt :wink:
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, ben zeker dat ze hierondr nog gaan volgen :!:

Nog veel prachtige kms gewenst,
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Berre

Bericht door Berre »

Ik heb na ongeveer 100km ook pijn aan mijn stuit. Bij mij helpt een koersbroek en een riem/bretellen om mijn gore-tex broek op zijn plaats te houden. Zonder wintervoering durft die nog al eens schuiven en ik heb gemerkt dat ik met riem veel minder last heb. Een lederen broek heb ik nog niet geprobeerd.
Danny

Bericht door Danny »

voor geen zere kont helpt maar één ding echt en dat is zadelvlees kweken maw rijden, rijden en nog eens rijden...
Geerty

Bericht door Geerty »

Twee dingen werken zeker :
1. Kijk de vering na. Waarschijnlijk staat deze veel te zacht waardoor je gaat "doorzitten". Harde vering is niet alleen goed voor de stab. van motorfiets (zeker wanneer je sportief rijdt) maar ook om pijn aan achterwerk te vermijden. (vergelijk met een te zacht bed = rugpijn).
2. Koop een lederen motorbroek. Deze "verschuift" niet bij het rijden en vormt zich ook beter rond je achterwerk dan bv. een gore-tex.
(wanneer je eder koopt, investeer in een degelijke en koop ze net gepast of misschien iets te spannend. Na enige tijd gaat het leder zich volledig naar je lichaam zetten en vermijd je "pamperzakken") :wink: :wink:
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Geerty schreef:Twee dingen werken zeker :
1. Kijk de vering na. Waarschijnlijk staat deze veel te zacht waardoor je gaat "doorzitten". Harde vering is niet alleen goed voor de stab. van motorfiets (zeker wanneer je sportief rijdt) maar ook om pijn aan achterwerk te vermijden. (vergelijk met een te zacht bed = rugpijn).
2. Koop een lederen motorbroek. Deze "verschuift" niet bij het rijden en vormt zich ook beter rond je achterwerk dan bv. een gore-tex.
(wanneer je eder koopt, investeer in een degelijke en koop ze net gepast of misschien iets te spannend. Na enige tijd gaat het leder zich volledig naar je lichaam zetten en vermijd je "pamperzakken") :wink: :wink:
Zit heel veel waarheid in, want mijn veer staat op zijn hardst en draag voor de moment lederen broek en heb nog nooit pijn mijn achterste gehad :!:

En mijn lederen pak was ook te klein en nu is er al veel plaats bij 8)
raymond

Zadelpijn

Bericht door raymond »

Ook ik krijg na een uurtje of twee al lichte zadelpijn, is ook het enige nadeel van de motor.
Daarvoor heb nu weer een Corbin zadel bestelt, had ik op mijn vorige motor ( R 1100 RT ) ook en hier kon ik de hele dag op zitten.
Het is een duur zadel maar het geld zeker waard.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Heb al tochten van 600 Km gemaakt zonder noemenswaardige "zitlast".
Vermoedelijk zijn de mensen die op verlof gaan met de moto nog langere ritjes gewoon.
Vermoedelijk zijn er geen wondermiddelen.
Elke oplossing heeft zijn eigen specifieke problemen ook.

Maar zadelpijn na slechts 100 Km, d'as wel heel rap.
Dat zal niet aan de moto liggen denk ik, maar eerder aan Uw zithouding, ervaring, vetkussentjes enz. :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Danny

Bericht door Danny »

voila 't is als fietsen je moet er aan wennen... tuurlijk heeft een goed zadel er mee te maken maar dat van de vering daar ben ik niet in mee in dat verhaal :roll: ik zie 't verband gewoon niet :wink:
Geerty

Bericht door Geerty »

als 't dan toch zoals fietsen is, waarom hebben de coureurs dan een hard zadel op hun fietske en geen groot en zacht zoals bv. op een damesfiets ? Vering heeft wel degelijk belang en er is zeer zeker een verband. :x :x
Probeer maar eens uit ... Zet de vering van uw moto eens "slapper" en probeer dan nog eens zelfde aantal km's, ge zult wel anders piepen :twisted: :twisted:

"Wie zijn g.. verbrandt moet op de blaren zitten" :wink: :wink:
Geerty

Bericht door Geerty »

Ge kunt ook nog altijd den truuk met de biefstuk eens proberen :wink: :wink:
Wel rauw en niet gekruid he :P :P
Danny

Bericht door Danny »

mijn zadel blijft even hard als ik de vering zachter zet...
Mijn fietszadel is ong.even hard en mijn fiets is ongeveerd, als ge niet gewend zijt van te fietsen dan staat uw kont in de fik en heb je flinke pijn... die theorie saat volgens mij nergens op want dan zou je op elke hoogbenige moto zeer moeten hebben... zet iemand met een ongetrainde kont op gelijk wat en die zal altijd zeer krijgen... :roll:
11rt

Bericht door 11rt »

Je gaat best uitkijken naar een ander zadel ,of het originele laten aanpassen.Ik heb in elk geval nog uiterst zelden last van zadelpijn.

Ik heb mijn zadel (zelf) aangepast,tot het goed was.
Gewoon ,horizontaal moet dat zitvlak worden.
Je moet en kan zitten als op je comfortabele stoel thuis.
Als je op een (keuken)stoel slecht zit ,dat je vooruitschuift ,en al je gewicht op het achterste van je kont drukt ,kan je ook niet blijven zitten.

Uiteraard is en nog een verschil in soorten schuimrubber of vulling.
Maar de vorm is het belangrijkste.Corbin bv.is zeer hard ,maar de vorm is voor velen perfect.

Gebruik eens de zoekfunctie,er is al veel over geschreven.

En motorijden ,is niet te vergelijken met op een matras in bed liggen!
Alhoewel,daar speelt ook de drukverdeling op de matras een grote rol.
De vering/schokdempers kan veel helpen,aan de bestuurbaarheid ,wegligging,enz ;;;Nog heel goed gemerkt sinds ik nieuwe dempers/vering heb.
Maar dat je van zachte schokdemper-veer instelling zadelpijn krijgt?????? Er veranderd toch niets aan de geometrie van je lichaam?Voetsteunen,knie-hoek,rughoek ,wordt toch niet veranderd door de schokdempers?

Zoek eens uit wat er fout is.Loopt het zadel ,zoals vele bmw-modellen,naar voor naar beneden? Hierdoor zit je gewicht eigenlijk achteraan op je kont/staartbeen ,zeker niet relax (plat,horizontaal).
Daardoor steun je zeker niets op je hele zitvlak en bovenbenen.
Zoek een dun kussen ,maak het op een of andere manier even vast op je zadel ,en test dit.Eventueel wigvormig kussen om naar een horizontaal zitvlak te komen.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Aangepast ondergoed kan ook wat helpen. Na het lezen van wat topic hier ook ODLO onderbroeken gekocht. Tis geen Corbinzadel maar slecht is het zeker niet.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Met de originele zadels nog geen pijn aan men kontje gehad. Ik draag steeds wel een lederen broek. Krijg bij lange ritten eerder pijn aan men knieën. Versta wel dat er mensen zijn die niet zo goed tegen de warmte kunnen. Enkel bij +35° draag ik tegen m'n principe in een jeans, maar dan geen van die flidderdunne maar een goede stevige stijve jeans. :oops: Heb dan wel eens last van men zitvlak.
Heel misschien is een lederen broek een oplossing :?:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Danny schreef:voor geen zere kont helpt maar één ding echt en dat is zadelvlees kweken maw rijden, rijden en nog eens rijden...
Juist maar met de huidige benzineprijs gaat het dan ergens anders pijn doen :wink:

Serieus:
- een spannende boxershort zonder naden als onderbroek
- een welpassende en niet zwetende motorbroek (ben net overgestapt van Hein Gericke naar Richa (waterdicht textiel), een verademing op alle gebied)
- regelmatig veranderen van zithouding; ook goed voor de rug
- aan iets anders denken dan uw kont :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

bdemeyer schreef:...
- aan iets anders denken dan uwkont :wink:
aan die van uw madam ??? :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Xa4 schreef:aan die van uw madam ??? :lol:
Juist ! Aan die van uw madam :lol:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hendrik RT
Contacteer:

zadelpijn R 1200 RT

Bericht door Hendrik RT »

Zaak is : vroeger R 1100 RT en R 1150 RT geen kontpijn en nu met R1200 RT voor zelfde gebruik wel !
Volgens mij één van de minpunten van de nieuwe RT! :cry:
WilBikeRT

zadelpijn

Bericht door WilBikeRT »

Kurt 1200 en HendrikRT ik moet jullie bijtreden. Jarenlang reed is met boxers GS/RT en had weinig last van enige zadelpijn. Nu rijd ik met een KLT en heb noch ikzelf, noch mijn echtgenote zadelpijn zelfs niet na een dagrit van meer dan 800 km gewone baan. Enkele maanden terug reed ik echter een rit van een 500-tal kilometers met de nieuwe R1200RT. Een zalige motor alléén... had ik zadelpijn. Ik vind dat dit voor een nieuwe fiets van dit niveau echt niet mag kunnen. En zeg nu niet dat ik gewoon ben aan de brede zit van mijn LT want voor woon- werkverkeer en diverse boodschappen gebruik ik dagelijks een andere motor. Voor lange ritten draag ik boxershort-ondergoed zonder naden type 'The North Face' in combinatie met textielbroek welke op het zitvlak met leder werd afgewerkt.
Ik vermoed dat er wel degelijk iets veranderde aan de zitvorm van het zadel op de 1200 tegenover de vorige RRT-uitvoeringen :roll: .

Vriendelijke groeten,

Wilfried
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Relax

Bericht door Relax »

'k Had in den beginne, toen de dieren nog spraken, ook serieus last van zadelpijn, meer bepaalt staartbeen. Nu, na 2 jaar en 60.000 funkilometers nagenoeg niks meer, volgens mij enerzijds door zitvlees te kweken en regelmatig te bewegen op je motor en anderzijds (met stip) door het dragen van een niergordel. Hierdoor kantelt m'n bekken wat naar voor en steun ik niet meer op m'n staartbeen.
Heb feitelijk alleen nog wat last bij lange ritten op de autobaan, en dat waarschijnlijk door de zich weinig wijzigende zithouding.

O ja, 'k rij met een harder zadel van Wünderlich op m'n 1150, wat ook al een verbetering was to het originele.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik had dat in beginne ook ... na een 300 km al. Nu, 47.000 km en een klein jaar later, bijna niks meer en kheb niks speciaals gedaan :wink:
ik denk 2 zaken : uw billekes moeten wat wennen (schotland en 2x oostenrijk zullen die van mij wel wat gehard hebben) en ik denk ook dat de zadel zich wat moet "zetten" ... dat 2de is maar een vermoeden hé maar er moet toch iets zijn. Laatste keer heb ik bijna 1100 km op 1 dag gedaan en niks nada noppes zadelzeer :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Plaats reactie