Eerste onderhoud RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Pol

Re: Eerste onderhoud RT

Bericht door Pol »

Frank O schreef:en suggestie ? awel ja : Mabbe

Oeps daar is mijn buurman niet over te spreken. :shock: :shock: :shock:
Zo zie je maar.Ik heb bij drie dealers in mijn gat gekregen en op de lange duur begint da zier te doen!Da gaat dan van vijzen verliezen,thuiskomen en vaststellen dat er nog twee soeplepels afgedankte olie in mijn achterbrug zat en kleppen regelen zonder de deksels er af te nemen.Bij de drie klopten de facturen wel. Wie gaat er nu na en onderhoud terug de olie peilen op en achterbrug!Ikke en niet zonder reden.' heb er nog een paar goei maar waar stopt het dan!
bij Mabbe is da wel meegevallen.
Relax

Bericht door Relax »

Frank O schreef:
patrick k100 schreef:Tes nu wel uuk giene geweune hé euwe buurman :grin:
Tijdens m'n eerste onderhoud bij Peter 'dhaese...
Grtz,
Frank
En daar ben ik dan weer niet over te spreken....
I respect your opinion. But I don't give shit.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

niko schreef:wow dat zijn nogal eens prijzen :shock:

Heb hier vandaag op een rit van bmw ook verhalen gehoord en denk toch dat het wat aan de dealer zelf ligt waar je gaat want heb toch ferm verschil gehoord van prijzen :!:

Mss eens een goed idee om je vooraf te laten inlichten over de kostprijs en meerdere dealers binnen stappen .

Het kan niet zijn omdat je met een bmw rijd ze automatisch maar het geld uit je zakken moeten halen :clown:
Niko pakt u een stoel mee als ge met een K1200 op onderhoud gaat :grin: vooral de 30.000km en 60.000km ge slaat steil achterover van de prijs .
ik betaalde voor een klein onderhoud , inclusief remblokken vooraan (met slijtagesensor alleen bij BMW verkrijgbaar) 587.00 €
niko

Bericht door niko »

Jo De Paepe schreef:
niko schreef:wow dat zijn nogal eens prijzen :shock:

Heb hier vandaag op een rit van bmw ook verhalen gehoord en denk toch dat het wat aan de dealer zelf ligt waar je gaat want heb toch ferm verschil gehoord van prijzen :!:

Mss eens een goed idee om je vooraf te laten inlichten over de kostprijs en meerdere dealers binnen stappen .

Het kan niet zijn omdat je met een bmw rijd ze automatisch maar het geld uit je zakken moeten halen :clown:
Niko pakt u een stoel mee als ge met een K1200 op onderhoud gaat :grin: vooral de 30.000km en 60.000km ge slaat steil achterover van de prijs .
ik betaalde voor een klein onderhoud , inclusief remblokken vooraan (met slijtagesensor alleen bij BMW verkrijgbaar) 587.00 €

say what :shock: hoeveel liter olie gaat daarin ??
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
Obiwan

Bericht door Obiwan »

@Dirk Pauwels; BMW kent geen vastgestelde tarieven voor onderhoud of wat dan ook. Wat ze wel kennen zijn vastgestelde P.E's (Prestatie eenheden) voor (onderhoud) werkzaamheden. Één PE is vijf minuten maar wat zo'n PE kost mag iedere dealer zelf bepalen.

Een dealer die zonder verdere uitleg een afdichtingsset in rekening brengt besteelt je of heeft onhandige monteurs in dienst. Deze zijn namelijk vele malen herbruikbaar.
Dirk Pauwels

Re:

Bericht door Dirk Pauwels »

Obiwan schreef:@Dirk Pauwels; BMW kent geen vastgestelde tarieven voor onderhoud of wat dan ook. Wat ze wel kennen zijn vastgestelde P.E's (Prestatie eenheden) voor (onderhoud) werkzaamheden. Één PE is vijf minuten maar wat zo'n PE kost mag iedere dealer zelf bepalen.
voorbeeld K1200R: (boxer zal vast goedkoper zijn)
1ste beurt: 25 min
Klein onderhoud: 25 min (zonder kleppen checken/regelen - bougies vervangen)
groot onderhoud: 50 min (zonder kleppen checken/regelen - bougies vervangen)
Kleppen regelen (om de 30.000km) : 70 minuten
Bougies vervangen (om de 30.000km) : 5 minuten (wil ik wel es zien hoe ze dat op 5 min doen op een K1200)
Remblokken voor vervangen : 10 minuten
Remblokken achter vervangen: 10 minuten
dus als je het uurloon kunt achterhalen kan je uitrekenen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

kan bovenstaande niet goed volgen ???

Bij BMW werken ze ook met vastgestelde PE's voor werkzaamheden .
Elke PE is vastgelegd in kostprijs , daar zit een verschil in van dealer tot dealer van max 0.15€ .

bij een fleet leasing is de kostprijs van ondergeschikt belang , de leasingmaatschappijen betalen toch . Ik zou niet graag hun rekeningen betalen . :shock:
Bij ons worden bij een Mercedes elke 40.000 km zowiezo de banden vervangen , staat in het leasing contract. die banden kunnen gerust het dubbel aan
alfa

Bericht door alfa »

.
BMW R1100R zonder KFR
Nick

Bericht door Nick »

... en moest de belastingscontrole nu eens ...

Alle aangerekende PE's van een dealer over een heel jaar
vergelijken met het aantal gewerkte dagen per mekanieker
en nachecken hoeveel uur per dag die uiteindelijk gewerkt hebben dan ...

Kvrees dat er heeeeeel wat uren tekort op een dag zijn om deze allemaal te rechtvaardigen :clown:
Frank O

Bericht door Frank O »

Nick schreef:... en moest de belastingscontrole nu eens ...

Alle aangerekende PE's van een dealer over een heel jaar
vergelijken met het aantal gewerkte dagen per mekanieker
en nachecken hoeveel uur per dag die uiteindelijk gewerkt hebben dan ...

Kvrees dat er heeeeeel wat uren tekort op een dag zijn om deze allemaal te rechtvaardigen :clown:

Vrees een beetje dat het sjoemelen met PE's zowel bij de auto als motordealer een oud zeer is.
Ik weet niet of het helpt maar ik probeer er steeds bij te zijn als mijn fiets voor onderhoud binnen moet.
Na de garantieperiode voer ik zo wie zo het onderhoud zelf uit op het kleppen regelen na, dat laat ik liever over aan iemand met kennis van zaken.

Grts,

Frank
2013 - R1200RT
2017 - R Nine T
2020 - R1200RS LC Triple Black
2023 - F900R Triple Black
2024 - R Nine T Scrambler
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Dan valt het prijsverschil per PE in België reuze mee. In NL kan het verschil een paar Euro per PE bedragen.

Geloof me, de voorgeschreven PE's zijn redelijk krap berekend en de marge zoals hierboven omschreven zijn grote onzin.
Vergeet ook niet dat je aan de ene fiets kunt sleutelen met witte handschoenen aan terwijl de ander te goor is om beet te pakken. Wat te denken van de (zakelijke meestal) doorrijders zonder de fiets tegen pekel te beschermen. Zowat iedere bout en moer zit vastgerot of breekt af.

Goedkoper uit zijn en toch naar een dealer? Maak goede afspraken over hoe je de motor aanlevert. Koffers eraf, indien aanwezig, thuis zelf de kuipdelen verwijderen, de tank zo leeg mogelijk en ff schoonmaken voordat je 'm brengt kan echt tientjes schelen.
alfa

Bericht door alfa »

.
BMW R1100R zonder KFR
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Je mag denken wat jezelf wilt maar het blijft dikke onzin. Zijn er dealers die de kluit belazeren? Vast en zeker, maar dat zijn gelukkig toch uitzonderingen.
alfa

Bericht door alfa »

.
BMW R1100R zonder KFR
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Oh, je bedoelt een wedstrijdje storingzoeken? Ik begin onderhand te snappen waarom je ze jou de hoofdprijs voorrekenen. Ze hebben de stille hoop dat.....
Plaats reactie