uitbalanceren of niet

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSluckie
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jan 2013, 22:56

uitbalanceren of niet

Bericht door GSluckie »

Vandaag iemand ontmoet die zelf zijn banden verandert en die mij vertelde dat hij enkel het voorwiel uitbalanceert en niet het achterwiel.
Wat zijn de gevolgen van een niet-uitgebalanceerd achterwiel?
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door Dirk Pauwels »

GSluckie schreef:Vandaag iemand ontmoet die zelf zijn banden verandert en die mij vertelde dat hij enkel het voorwiel uitbalanceert en niet het achterwiel.
Wat zijn de gevolgen van een niet-uitgebalanceerd achterwiel?
effe de zoek functie gebruiken, is al veel over geschreven.
reden waarom hij het achterwiel niet uibalanceerd is simpel, hij heeft waarschijnlijk de speciale adapter niet voor het BMW wiel :grin:
Achteraan heb je niet zoveel last van een niet uitgebalanceerd wiel. Als je het echt zou voelen is er iets serieus mis met de band of de velg. Voor lagers ed is het aangeraden een goed uitgebalanceerd wiel te hebben, maar zoals gezegd, als je het niet voelt is er meestal geen probleem
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Eddy1966
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jun 2012, 08:35
Woonplaats: Put
Locatie: Boven op de grens

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door Eddy1966 »

Net voor ik op vakantie ging nog even een verse achterband laten leggen...
Nog een paar dagen hier gereden...en wat trilde de gsa...boven de 80 ...dacht nog band moet zich even zetten..
Toen ik zou vertrekken na 4 dagen toch maar even langs de winkel gereden...wat bleek hij was vergeten te balanceren..
Na excuses van zijn kant...een paar loodjes erop en hij reed weer als nieuw :grin:
Dat een paar kleine loodjes zoveel kan doen..en nee er is niets met de velg :grin:
R1200GSA LC 2015
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door bmwfreakske »

De velgen die met RDC uitgerust zijn moet je uitbalanceren, het ventiel is te zwaar!!!
Andalousie 09/2018
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door st1100 »

Volgens mij is dat dus dikke zever. Dan zou er lood moeten hangen aan de tegenovergestelde kant van het ventiel , en ben net gaan kijken , dat is NIET het geval. ;-)
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door bmwfreakske »

st1100 schreef:Volgens mij is dat dus dikke zever. Dan zou er lood moeten hangen aan de tegenovergestelde kant van het ventiel , en ben net gaan kijken , dat is NIET het geval. ;-)

Laat dat wiel maar eens uitbalanceren, dan zie je dadelijk dat er 50 gr lood moet bijkomen... en inderdaad aan de tegenovergestelde kant.
Zowel vooraan als achteraan.
Andalousie 09/2018
Eddy1966
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jun 2012, 08:35
Woonplaats: Put
Locatie: Boven op de grens

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door Eddy1966 »

bmwfreakske schreef:
st1100 schreef:Volgens mij is dat dus dikke zever. Dan zou er lood moeten hangen aan de tegenovergestelde kant van het ventiel , en ben net gaan kijken , dat is NIET het geval. ;-)

Laat dat wiel maar eens uitbalanceren, dan zie je dadelijk dat er 50 gr lood moet bijkomen... en inderdaad aan de tegenovergestelde kant.
Zowel vooraan als achteraan.
Heb net ook even gekeken...is inderdaad aan overkant van het rdc ventiel.. :-)
R1200GSA LC 2015
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door Dirk Pauwels »

Eddy1966 schreef:Net voor ik op vakantie ging nog even een verse achterband laten leggen...
Nog een paar dagen hier gereden...en wat trilde de gsa...boven de 80 ...dacht nog band moet zich even zetten..
Toen ik zou vertrekken na 4 dagen toch maar even langs de winkel gereden...wat bleek hij was vergeten te balanceren..
Na excuses van zijn kant...een paar loodjes erop en hij reed weer als nieuw :grin:
Dat een paar kleine loodjes zoveel kan doen..en nee er is niets met de velg :grin:
Als de velg ok is en je voelt zo duidelijk het trillen dan is de band niet zo denderend. Of er is geen rekening gehouden met de stip op de band die ter hoogte vh ventiel moet zitten. Kan mij moeilijk voorstellen dat je bv 5 of 10 gr verschil gaat voelen. Meer dan 40 ga je wss wel voelen. En met die bandendruk controle ventielen ga je wss wel wat meer aandacht aan balanceren moeten geven. Ik heb al een paar keer zelf zowel een voorband als achterband (dunlop - metzeler) moeten leggen, en telkens alleen voorwiel gebalanceerd, nooit iets gemerkt van trillen, zolang je rekening houdt met de stip (op een GS1150)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door st1100 »

Ik moet mijn velgen niet laten balanceren , want dat is gedaan en geen loog tegenover het rdc ventiel!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door V »

Heb vrijdag nieuwe banden laten zetten en was verwonderd hoeveel gewichtjes ze er hadden opgeplakt. :roll:
Het dubbele van de vorige keer.
Grtz V
Afbeelding
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: uitbalanceren of niet

Bericht door Mil »

V schreef:Heb vrijdag nieuwe banden laten zetten en was verwonderd hoeveel gewichtjes ze er hadden opgeplakt. :roll:
Het dubbele van de vorige keer.
Grtz V
Bij mijn nieuwe voorband moesten er ook seriues veel gewichtjes op.
Bandenboer heeft de band op de velg een halve toer rondgedraaid en nadien bij het uitbalanceren moesten er plots veel minder op. :cyclopsani:
En inderdaad, de loodjes plakken tegenover het rdc ventiel.
Leven is het meervoud van lef...
Plaats reactie