vergeet de noodzaak van een zware toermotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Ik denk dat het niet uitmaakt welke cc je hebt, als je je maar amuzeerd.

Elke moto is wel goed voor iets, dus een volledige all-round moto bestaat der niet.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
torro

Bericht door torro »

Het gaat er hem volgens mij vooral over dat de maatschappij zich zodanig aan elkaar opdringt als ga je pas meetellen als je de grootste en de nieuwste, de duurste hebt ....
Ik citeer hoerbij naar de vele vragen van beginnende motorrijders met hun twijfel of hun vb 850 motor die ze willen aankopen wel zwaar genoeg is ... of ze met een roadster eigenlijk wel op reis kunnen .... of ze dat wel zouden vertrouwen om die 1100 tweedehands te kopen, want is die 1150 wel niet zooooo veel beter ... ?
Het zware, het nieuwste, het duurste ... is vandaag de dag zo fel ingelepeld dat er zoveel mensen zijn die met de waan rondlopen dat het met minder echt niet lukt.
Vandaar de simpele boodaschap na wat ik zag op de steile bergpassen, wat ik zag van de op reis trekkende motorrijders bepakt en beladen, vaak nog met duo.

JA de lichtere motoren zijn meer dan voldoende, JA de oudere boxers zijn nog goed genoeg, JA ook de "F" motor en de roadster zijn heel geschikt om op reis te gaan. NEE, de dikke toermachines zijn geen noodzaak.

peter
R 1100 R
Nolle

Bericht door Nolle »

torro schreef:Het gaat er hem volgens mij vooral over dat de maatschappij zich zodanig aan elkaar opdringt als ga je pas meetellen als je de grootste en de nieuwste, de duurste hebt ....
idd , zelfs Motoren & Toerisme bezondigt zich daar aan : je moet maar eens enkele testen lezen van die middenklassers , ze spreken bijna altijd van het "blokje" , het "motorblokje" enz.....
vr gr,

waarom heb ik mij dan een 1150 RT gekocht : ik had enkel keus uit volgende 3 motoren die aan mijn wensen voldeden : de BMW , de Pan en de Yam FJR.....en voor mij kwam de BMW er als "beste koop" uit.
maar als morgen MZ een evenwaardige motor zou uitbrengen dan zou ik niet aarzelen , het "BMW" logo maakt mij niets uit.
vr gr,
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

ikzelf rij met een GS1150 en mijn vriendin met een GS650. maar af en toe maak ik ook wel een rit met die GS650. en inderdaad, daar is niks op aan te merken. genoeg vermogen, genoeg comfort, enfin alles wat je nodig hebt om motor te rijden. gewoon effe aanpassen van rijstijl.
je hebt inderdaad niet steeds het nieuwste nodig om je te amuseren. integendeel zou ik zelfs soms durven zeggen.
ik rij al 18 jaar met de motor en al die snufjes van tegenwoordig bestonden vroeger zelfs niet. en we reden evengoed en evenveel dan nu. we zijn gewoon wat te fel verwend of lopen graag hoog op met 'het allernieuwste' op de markt.
een 'echte' motorrijder ken je niet alleen aan zijn machine maar ook aan zijn manier van leven, denken, rijden.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

update :
dus ik heb nu eindelijk mijn zwart ros kunnen binnenbrengen voor een 43.800km onderhoud :lol:
als vervanger : F650GS Paris Dakar ... leuke motor, heeeel leuke motor ! wendbaar, veeeeeederlicht (ik had hem bijna tot brussel willen dragen :lol: ) en vermogen, tja, genoeg, daar zeker niet van. Overschot van vermogen is een andere zaak als je een RT gewoon bent. Let wel ! Ik rijd veel autostrade voor mijnen traveaux !!!
De verschillen, net als bij de andere vervangers die ik al had (R1200GS, R850R) zijn mijns inziens vooral te zoeken in comfort (en dat is een heel erg groot verschil) en de wegligging. Van alles wat ik tot nu toe probeerde moet ik zeggen dat de wegligging van den RT toch wel SUPER is. Dat ding is (mede door zijn gewicht natuurlijk) niet van zijn spoor te krijgen, voelt enorm vertrouwd aan en het lijkt wel of ie alles kan (maar dat is dus NIET zo :lol: )
en natuurlijk, de remmen ! Lang leve die rembekrachtiging want ge weet pas wat het is als ge het niemeer hebt ! :wink:

Toch een vraag voor die 650GS'ers : heeft dat ding eigenlijk een choke ??? :oops: anders moet ik mijnen dealer straks zeggen dat ie serieus vierkant draait (van 1000tpm naar 1800tpm om dan weer 1500tpm te draaien).
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

Xa4,

onze 650GS (bwj 2005) heeft geen choke. van de vorige jaargangen weet ik het niet.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

okay merci ... kheb zitten zoeken maar vind nikske. het ding heeft 14.000km (tis een test/vervangmotor) dus ik denk wel dat die ook van 2004-2005 is :wink:
GOLDEN 5 member
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

@ Xa4, dat moet nogal een zicht zijn. Jou zien zitten op een F650GS. :lol:
Je knieën raken gegarandeerd het stuur, of niet? Als je kan stuur dan eens ne foto want het Humor Forum is wat stilgevallen ... 8)

Stoffel :wink:
Afbeelding
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Stoffel schreef:@ Xa4, dat moet nogal een zicht zijn. Jou zien zitten op een F650GS. :lol:
Je knieën raken gegarandeerd het stuur, of niet? Als je kan stuur dan eens ne foto want het Humor Forum is wat stilgevallen ... 8)

Stoffel :wink:
rofl
doov

Bericht door doov »

Ik heb ook al diverse malen een 650 GS of CS meegekregen al vervang motor. Veel vermogen hebben die fietsen niet. In de stad en tussen de files door zijn ze wel zeer wendbaar. Maar in een lange snelwegbocht bij een tempo van zo'n 140 km gaan ze steevast wiebelen, terwijl mijn RT dan geen krimp geeft. Kan ook aan mijn gewicht liggen, maar ik wilde het toch ff melden.
Of if DooV ben? Jazeker.
leslie

zware toermotor in de bergen ???

Bericht door leslie »

Hallo " Torro ", ben vorig jaar gaan toeren in de Dolomieten met m'n R1100R . Had dit voordien al eens gedaan met een Kawasaki GTR en een Triumph Trophy, telkens met passagier... Dus ik kan vergelijken ...

Ik zou zeggen, wij van de " lage landen " mogen al blij zijn na enkele dagen het passen-rijden een beetje onder de knie te hebben. En laat je vooral niet opjutten door de plaatselijke bikers... Geniet van je trip en doe het voorzichtig aan ... Of je nu 100 of 60 pk onder je kont hebt, dat doet er niet toe ... En met je R1100 R kan je zeker veel plezier hebben ..

Groetjes...

[img][img]http://images5.theimagehosting.com/timmelsjoch2004-2.JPG[/img][/img]
mike the bike

Bericht door mike the bike »

nee dat ding heeft geen choke enkel starten en brommen maar heb zelf
3 jaar met gereden prachtige motor maar zo als je zij iets te weinig
vermogen Groeten van een S rijder nu.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
En laat je vooral niet opjutten door de plaatselijke bikers... Geniet van je trip en doe het voorzichtig aan ... Of je nu 100 of 60 pk onder je kont hebt, dat doet er niet toe ... En met je R1100 R kan je zeker veel plezier hebben ..
En of, verleden jaar mij vreselijk geamuseerd met m'n R-ken, enneuuh, niet laten opjutten door de locals zegt ge, eigenlijk hebt ge overschot van gelijk, maareuuh, als GIJ de locals kunt opjutten, dan is 't echt wel dikke fun zenne :twisted: :twisted:

Grtz, Philip!

P.S. Sorry, efkens mijne "slechte" ik laten spreken, maar als er ne FJR1300, ne GSXR750, ne Speed Triple en nen Honda X11 met Zwitserse platen voor uwe neus de Stelvio aan 't opknallen zijn :o , en gij komt met uw (80pk) Beemerke die mannen wat opjagen :shock: , dan is 't genieten met de kraan open :lol: :twisted: :wink:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

eigenlijk komt het erop neer da we blij zijn da die BMW's zo'n degelijk koppel hebben ! Het vermogen doet er in de bergen denk ik minder toe, wel het feit dat ze van in de lage toeren al goed pakken en blijven doorgaan, waar strijkijzers op die heuvelkes altijd hogere toeren moeten aanhouden. Die van ons zijn daar gewoon voor gemaakt, 100 of 60 PK.

Maar zoals ik zei ... kben heel blij dak mijn zwart boerenpaard terug heb hoor ... ritje autostrade vanmorgen was een hele verademing tov de 650GS. Das IN MIJN OGEN (!) gene brommer om 30.000km autoroute per jaar mee te doen ... :wink:

@ stoffel : neen, spijtig genoeg geen foto's :lol: al moet ik zeggen dat ik verbaasd was van de hoge zit. Ze zijn dan wel smal, ma klein zeker nie :wink:
GOLDEN 5 member
Zwerten
Contacteer:

Bericht door Zwerten »

Lang leve het koppel :lol: :wink:
... Als er maar 2 wielen onderstaan ....
Keeperke

Bericht door Keeperke »

Ik vind dat schitterend dat er van die gasten zijn die elke keer er een nieuw model uitkomt persé dat nieuw model willen , zo kan den gewone burger tenminste betaalbare bmw's kopen waar toch nog niet veel met gereden is. Zo heb ik mijn r1100r van 97 kunnen kopen en geloof mij in de Pyreneeën en den Elzas geen power te kort gekomen volledig bepakt en met duo rijder. Dus ik zou zeggen kopen maar die nieuwe moto's
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik vind het ook goe dat er om de zoveel tijd nieuwe modellekes uitkomen ... dan maken ze een speciale versie van het vorige model en kan ik die kopen :lol: lang leve mijne blackline ! 8)
GOLDEN 5 member
wouteRT

Bericht door wouteRT »

Toch tourmotor. Met name als je zoals ik het hele jaar door kachelt, dan blijken onze zomers erg kort!! Met zo'n kuip rijdt het een heel stuk prettiger door weer wind en sneeuw. Centrale verwarming aan boord en werkspullen veilig in koffer. Weinig lichte fietsen die je tegenkomt!!!!!! Alleen om een tourer te kopen om het vermogen??? nee neem dan een jap racer.
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
YOwan

Bericht door YOwan »

Maurice schreef:met een Kawa Z 550 Ltd, nooit last gehad nooit problemen gehad en dit met duo en bagage
Inderdaad, en zo zijn er vele voorbeelden.
Wat nog maar eens bewijst hoe verwend de 'moderne motorrijder' wel is !
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
torro

Bericht door torro »

Inderdaad, mensen die beroepshalve ; of een flinke verplaatsing heen en terug naar de werkvloer afleggen. Ik kan er inkomen dat het voor dergelijke mensen een deugddoende investering is om een motor met degelijke wind/regen bescherming aan te kopen.
Maar laat het vooral een signaal zijn naar mensen die het puur voor hun hobby 'motorrijden' doen. Of naar beginnende motorrijders jong van geest en al dan niet jong van hart. Dat zij hun 'ogen niet laten uitsteken' door al die glitter.
Dat het verdorie heel goed kan en soms al es beter kan, met een "naked" of vooral, met een motor met wat minder vermogen.

Succes en rij de kilometers aanéén! peter.
R 1100 R
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mijn vrouw reed 3 jaar lang elke week op en neer naar A`dam voor haar werk (maandag heen-vrijdag terug) op een CB500 van 1996. Geen centje pijn en oerdegelijk, een goede 100.000 km mee gebold. Voor het plezier had ze ernaast nog een Honda NX650 dominator. Daar ging ze mee op vakantie, ritten van 7000 km in 3 weken. Dat ging allemaal prima.

Nu heeft ze de CB en NX als het ware samengevoegd in een GS1150 en rijdt ze voor het offroadgebeuren op een XT350 en een DR350. Als je haar vraagt waar ze de meeste lol op heeft dan zijn het de lichte fietsen.... maar in Luxemburg was de GS weer super. Eigenlijk zou eenieder meerdere motoren moeten hebben :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
debeest

wasdaveuriet??dedju

Bericht door debeest »

deze zomer in't zwarte woud een beetje de beest uit gaan hangen met enkele collega's en vrienden.
wij rijden met 'zware' beemers en er was ook een fireblade bij.
rijstijl sport-touring en soms wat teveel van 't ene of 't andere.
worden we plots voorbijgescheurd door nen type met een yamaha eencylinder (kan me de naam niet meer herinneren, weet nog wel van vroeger dat deze een 650 mono was...szr, tzr...soit.)
fireblade zette de aanval in....en da was't dan.
niet bij te houden dus. en d'r zat dan nog een gast op van mijn postuur, een goei 100 kilo dus...
straf hé.... :shock:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

awel, den harald heeft het omgekeerde gedaan in schotland ... een paar van die lichte strijkijzers in de bergen achterna gegaan met zijne bepakte RT ... 8) ze raakten hem nie kwijt :lol:
GOLDEN 5 member
Mark

Bericht door Mark »

Inderdaad, ik vind het nog steeds spijtig dat ze de GS niet meer in 850 uitvoering brengen.
Een maandje geleden in de Dolomieten aan de babbel graakt met een duitse motard. Hij reed met een KTM 640 Duke en moest van al die "viel Dampf Maschinen nichts haben". Jongens ik kan u verzekeren, er gaan er niet veel met een GS die kerel volgen in de bergen. Die vloog gewoon de collekes op en af. Ik was jaloers op zijn "fietske".Geen spek voor de bek van mijn Adv. :oops:
Natuurlijk zijn de heen en terugreis voor mij veel comfortabeler verlopen dan voor die kerel op zijn Duke, maar hij geraakte ook tot in Italië en terug. 't Is al een kwestie van keuzes natuurlijk. Als je tijdens het jaar ook regelmatig woon-werk ritjes doet, is een beetje comfort natuurlijk niet onbelangrijk.
Plaats reactie