Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door GSrijder »

Er wordt hier heel wat geleuterd en gezeverd over de motor. Ik blijf erbij het is een verbetering t.o.v het vorige model.

1. Het blok: subliem, vinnig ( zeker in dynamic ) en verrassend soepeler ( lees minder bokkig ) wat me enorm hielp om scherpe hairpins in de Zwitserse Alpen te nemen. Zoals Geert in een ander topic aanhaalt lijkt het wel een 4 cilinder van smeuigheid maar toch blijft het een karaktervolle twin ( al zijn het hangtieten :lol: )

2. Het zadel: een verbetering, zelfs een ritje van 1200km op 1 dag zorgde niet voor doorgezeten bips terwijl dit bij mijn vorige wat lastiger was tenzij ik mijn lederhosen droeg.

3. Olieverbruik: 0cc. Peilglaasje staat nog tjokkevol. De vorige lustte op 10.000km wel een litertje zeker als hij moest bergbeklimmen.

4. Losstaand van de motor: Tourance next - Plakt heel goed aan de weg, motor laat zich gedwee van links naar rechts gooien. Na 10K is de achterband klaar voor recyclage en da's gezien mijn rijstijl niet slecht al heb ik zin om de nieuwe Anakee 3 eens te testen. Heb nl. een voorkeur voor Michelin, zeker bij nat alhoewel ik hier zeker geen klagen over had bij de Next.

En voor de rest kan ik alleen Geert maar bijtreden.
BTW: mijn gereden kilometers zijn pure hobby kilometers vrnml. kleine bochtige wegen waarbij veel gedraaid, geremd en geschakeld moet worden. geen rechttoe rechtaan snelweg kilometers.

En mooi of niet mooi. Mijn vrouw in 2008: " Dit is de lelijkste moto die je al had", mijn antwoord: "idd, maar wel de leukste om mee te rijden" En dat is wat telt, RIJPLEZIER tenzij je motor dient om aan een terras mee te paraderen, tu mas vu.
Geert_GS schreef:
Ride by Wire is niks mis mee,alleen hangt hij neiger aan de gas in "Dynamic" mode.
Als m'n dat ook al vindt in "Road" modus moet m'n eens dringend leren rijden ofwel moet m'n zich een 50cc scooterke kopen...

Schakelbak kan nog verbeterd worden,opschakelen is echter minder problematisch maar terugschakelen,vooral van 3de
naar 2de, durft die wel eens tussen de twee versnellingen blijven hangen.
"Minder last van, enkel de neutraal is soms moeilijker te vinden"

Frame is stijver,de motor gaat strakker door de bocht dus van schommelen geen enkele sprake van.
De motor is minder ruw als bij de luchtgekoelde boxer en draait zelfs als een kleine "K blok" turbine.
Alleen in stationair draaien lijkt het soms dat die onregelmatig draait maar ik vermoed dat dit veel te maken heeft door
de waterkoeling.

Ieder moet zelf maar weten welke motor hun het beste past of niet en niet iedereen moet de nieuwe GS aan kopen.
Maar de motor afbreken als zijnde slecht of zelfs rampzalig kan maar beter thuis in zijn zetelke blijven zitten en
forums zoals deze niet meer langer bevuilen door zo een prietpraat.

Trouwens,met de BMW Motorrad Days in Garmisch viel het toch enorm op hoeveel er van de nieuwe GS rond bolden en dus ook
al verkocht zijn.

Alsook als m'n al de motormagazines mag geloven (en dat maakt dan ook maar ieder voor zich uit) is de nieuwe GS terug de nummer 1
van al de hoogpoters van dit moment.

Grtz,Geert
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Geert_GS »

Mijn GS LC heeft nu ongeveer 5.300 kilometer.
Er zullen er nog wel wat bij komen en tegen begin september zal deze ook afklokken aan 10.000 kilometer wegens Noorwegentrip.

Wat betreft Metzeler Tourance Next banden, een hele verbetering t.o.v. de gewone Tourance of de Tourance EXP.
Grip en slijtage gevoelig verbeterd en veel meer grip in natte omstandigheden.
Banden hebben zich 2x een stapje opzij gezet tijdens de Garmisch trip.
1x voorband en 1x achterband maar bij de achterband kon het wel mijn eigen schuld zijn omdat ik misschien
iets te vroeg op de gas ging bij het uitgaan van een U-bocht :oops:

Wat wel opvalt is dat deze band ook gevoelig sneller zijn grip terug vindt nadat hij eventjes zijn grip heeft kwijtgespeeld.
Dat is al een grote geruststelling en zeker bij de voorband.

Er zijn nog niet veel banden beschikbaar voor de nieuwe GS en met de Noorwegentrip nog voor de boeg denk ik het
zekere voor het onzekere te nemen en de achterband allersinds te laten vervangen door een nieuwe Metzeler Tourance Next.

Blijkbaar mag m'n in sommige landen niet met 2 verschillende merken van banden rijden en dan kan m'n beter geen risico's nemen.

Grtz,Geert
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Man in Black »

Dat wilde ik horen (lezen) mannen...commentaar van rijders na hun "eerste" kilometers, op basis van mijn test kmtrs kan ik alleen maar bijtreden.
Mijn grootste liefde zullen altijd racemotoren blijven, maar de GS geeft denk ik altijd rijplezier onder verschillende omstandigheden.
En ne mens wordt al wat ouder he en dan is comfort en windbescherming ook niet onbelangrijk :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je je koffers al :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door IB1 »

Hier inmiddels ruim 12500 km. En ik kan de opsteller bijtreden. Goede motor, met een beetje een nukkige versnellingsbak (af en toe in neutraal bij niet juist schakelen, soms vind ik 1e niet, soms neutraal niet).
Ik heb inmiddels de Anakee3 laten leggen achter en die maakt wel iets meer geluid.

Voor de rest: ik ben zeker tevreden met de aankoop. :grin:
Eentje met 2 wielen en een stuur.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door GSrijder »

IB1 schreef:Hier inmiddels ruim 12500 km. En ik kan de opsteller bijtreden. Goede motor, met een beetje een nukkige versnellingsbak (af en toe in neutraal bij niet juist schakelen, soms vind ik 1e niet, soms neutraal niet).
Ik heb inmiddels de Anakee3 laten leggen achter en die maakt wel iets meer geluid.

Voor de rest: ik ben zeker tevreden met de aankoop. :grin:
Spelbreker, ik wou de meeste hebben :lol:

Heb terug de Next laten opleggen achter wegens zeer tevreden van de band alhoewel ik op voorhand, reeds bij oplevering van de moto overtuigd was om de Anakee 3 te nemen.
Mijn dealer heeft bevestigd dat de Anakee idd meer geluid produceert maar dat ik met mijn 10K lang met de Next heb gedaan. Blijkbaar zijn er al gevallen bekend op 3K en 4K de Next achter versleten.

Na 10K ook de remblokken achter weg wat ik wel vlug vind. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik in de passen in de korte hairpins veel de achterrem gebruik in combinatie met het gas om kort te kunnen draaien.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door IB1 »

GSrijder schreef:
IB1 schreef:Hier inmiddels ruim 12500 km. En ik kan de opsteller bijtreden. Goede motor, met een beetje een nukkige versnellingsbak (af en toe in neutraal bij niet juist schakelen, soms vind ik 1e niet, soms neutraal niet).
Ik heb inmiddels de Anakee3 laten leggen achter en die maakt wel iets meer geluid.

Voor de rest: ik ben zeker tevreden met de aankoop. :grin:
Spelbreker, ik wou de meeste hebben :lol:

Heb terug de Next laten opleggen achter wegens zeer tevreden van de band alhoewel ik op voorhand, reeds bij oplevering van de moto overtuigd was om de Anakee 3 te nemen.
Mijn dealer heeft bevestigd dat de Anakee idd meer geluid produceert maar dat ik met mijn 10K lang met de Next heb gedaan. Blijkbaar zijn er al gevallen bekend op 3K en 4K de Next achter versleten.

Na 10K ook de remblokken achter weg wat ik wel vlug vind. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik in de passen in de korte hairpins veel de achterrem gebruik in combinatie met het gas om kort te kunnen draaien.
Dat is normaal. De mijne waren na 7500km op en dat duurde lang. 1500km a 5000 km zijn normale waarden. Er zat blijkbaar een fout bij de eerst batch. Normaalgezien moet deze set onder garantie vervangen worden (heb ergens opgevangen dat het beleid het gratis vervangen voor 10000km inhoud).
In mijn garage is er een met een pak meer kms. En voor mij zitten de reizen en tripjes erop, de rest van het jaar nog WW kilometers.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Man in Black »

Wat ik opgevangen heb bij een dealer: dat de eerste uitgeleverde serie te zachte remblokken hadden achteraan, en omdat er automatisch voor ±25% geremd wordt achteraan tijdens het remmen, slijten deze te snel. Bleek ook vooral bij rijders te zijn die niet (te) zacht remmen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Dirk Pauwels »

Man in Black schreef:Wat ik opgevangen heb bij een dealer: dat de eerste uitgeleverde serie te zachte remblokken hadden achteraan, en omdat er automatisch voor ±25% geremd wordt achteraan tijdens het remmen, slijten deze te snel. Bleek ook vooral bij rijders te zijn die niet (te) zacht remmen.
Dat weten ze toch al vanaf de 1200 bouwjaar 2004? Gaan ze weer opnieuw beginnen....?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Relax »

Snap ik ook niet.

Of toch: snap ik wel. 't Is BMW.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Den Dirk »

Dirk Pauwels schreef:
Man in Black schreef:Wat ik opgevangen heb bij een dealer: dat de eerste uitgeleverde serie te zachte remblokken hadden achteraan, en omdat er automatisch voor ±25% geremd wordt achteraan tijdens het remmen, slijten deze te snel. Bleek ook vooral bij rijders te zijn die niet (te) zacht remmen.
Dat weten ze toch al vanaf de 1200 bouwjaar 2004? Gaan ze weer opnieuw beginnen....?

Ik heb op de mijne (2007) op 40.000 kms reeds 2x mijn achterste remblokken moeten laten veranderen...de voorste nog niet, en ik rem denk ik 3 x per jaar met achterste rem....
De eerste keer op 10.000 , 2de maal op 36.000 ( met hardere blokken)...
I like my bike!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Dirk Pauwels »

Relax schreef:Snap ik ook niet.

Of toch: snap ik wel. 't Is BMW.
Wat ik niet snap is dat gij nog Bmw rijdt, gij krijgt er meer defecten aan dan anderen, en ze (garage en Bornem ) laten u in de steek???
Relax rijdt ook meer kms dan anderen, Herbert Roelands niet meegerekend. :grin:
Als je het van bornem moet hebben moet je daar iemand kennen bij BMW, anders praat je tegen een muur, geen greintje motard gevoel die gasten, enkel big bucks tellen daar.
Ne goeien dealer kan en wil veel doen voor de klant, maar als je pech hebt en je hebt ne poenpakker en dozenschuiver(*), kun je beter op een ander gaan.

(*) Een dozenschuiver is een winkel waar zowel de verkopers als de klantenservice („technische dienst”) weinig of geen technische kennis hebben over de producten die ze verkopen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Bob »

Dirk Pauwels schreef: (*) Een dozenschuiver is een winkel waar zowel de verkopers als de klantenservice („technische dienst”) weinig of geen technische kennis hebben over de producten die ze verkopen
Meer toelichting onder deze link
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Relax »

Relax schreef:Snap ik ook niet.

Of toch: snap ik wel. 't Is BMW.
Wat ik niet snap is dat gij nog Bmw rijdt, gij krijgt er meer defecten aan dan anderen, en ze (garage en Bornem ) laten u in de steek???
Meer defecten? Zoals Dirk zegt rij ik ook veel meer dan anderen. Ik ga er van uit dat, indien iedereen zoveel km's zou doen, iedereen zoveel stukken zou hebben. Ik weet dat dit natte-vinger-werk is, maar neem mij niet kwalijk dat ik BMW niet meer het voordeel van de twijfel wens te geven.

Intussen ben ik van dealer veranderd, waar ik binnen enkele maanden een nieuwe GSA hoop te bestellen, en ik hoop dat de behandeling daar beter is.

En waarom nog een BMW?
't Is redelijk simpel: die GSA rijdt geweldig goed én beantwoordt perfect aan de eisen die ik er aan stel. Er is momenteel geen andere motor op de markt die hieraan voldoet.
't Is gewoon jammer dat het een BMW is.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Relax »

Euuuuh, waarom zou ik dat niet willen? Omdat ik een probleem had met platte batterijen in de RDC? Dan moet ik een motor vragen zonder kardan en dat rijdt voor geen meter. 't Is m'n derde.

RDC moet er op. Het systeem is ok, 't is de attitude van dealer en moederhuis die suckt. En nu weten we hoe die panne érg goedkoop te repareren.
ESA komt er normaal ook op, maar verbetert met een goede veer.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GS-Walter
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 sep 2013, 18:07
Woonplaats: 2360

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door GS-Walter »

Hela,
een 2-tal jaar geleden had ook ik genoeg van de 'onwillekeurigheid' waarmee BMW omging met zijn klanten. De overstap naar Japan (Honda en Yamaha) leerde mij dat hun producten super goed zijn, maar dat ze spijtig genoeg (ervaring) toch niet kunnen tippen aan de Duitse 'Gründlichkeit'. Na me mateloos gestoord te hebben aan allerlei 'kleine vervelende zaken', nam ik met schaamrood op de wangen terug contact op met mijn dealer in de buurt voor prijsofferte van een GS LC, en een dag later was de bestelbon voor de LC getekend, en een week later kon ik hem afhalen (stond in toonzaal in configuratie die ik wou).
En 3 weken later staan er 2500 km op de teller, elke km gereden met het plezier waarom ik toch zo graag met de moto rijd. Net zoals met de GSA's had ik 's avonds na mijn werk weer zin om een toerke te doen, en neem ik elke gelegenheid te baat om de sleutel in het contact om te draaien om nog eens te genieten van de LC.
Ik heb meerdere BMW-modellen onder mijn krent gehad, en de LC is echt het allerbeste waar ik ooit op gereden heb. De GSA was net iets te 'topzwaar' omwille van de grote tank, hoewel de rest precies was wat ik zocht, op de metalen koffers na. Daarom heb ik niet gewacht op de GSA LC. Ik vermoed dat men het 'topzware' niet kan wegwerken, en voor de rest vind ik de GS LC met valbeugels net zo stoer uitzien als de 'preview' foto's van de GSA. De metalen koffers hoef ik niet, want de moduleerbare kunststof koffers vind ik veel interessanter.
Verder rij ik op de Conti's en die voldoen tot nu toe perfect. Hoewel ik al reed in gietende regen op zeer bochtige wegen, net zoals bij droog weer en warm, zette de GS nog geen millimeter- stap opzij.
Het frame is ten opzichte van de GSA zeker stijver geworden.

Voor de rest verwijs ik naar mijn reactie bij de rubriek 'update'.

Grtz
GS-Walter.
R1200GS Adventure LC
vasco66
Berichten: 306
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:09
Locatie: Ham

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door vasco66 »

hoy
bij mij waren de remblokken achter weg op 8000 km en er werd mij verteld dat ik het nog lang volgehouden heb
er zijn mensen die al op 3000km de blokken weg waren
mijne garagist is hier niet mee akkoord en heeft bornem gebeld
en er werd daar direkt aan de telefoon verteld dat ik de blokken aan halve prijs krijg
en als ik nog niet akkoord was moest ik dit laten weten aan bornem
contact.be@bmw.be ten name van middelen thomas
of
customer.service@bmw.be
en als hier genoeg klachten binnen komen zullen we iets bekomen
want middelen thomas vertelt dat de garagisten dit probleem moeten oplossen
dan vraag ik mij af wat zijn werk is ??????
terwijl hij boven de garagisten staat
dus mannen allemaal de klachten door mailen
en dit is ook voor de k 1600 rijders die zitten met het zelfde probleem
Krisis
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 mar 2006, 18:07
Locatie: Ronse

Re: Opinie R1200GS LC na 10.000 kilometers

Bericht door Krisis »

Hoi,

Mijn blokken werden zonder enig commentaar in garantie vervangen op 2500 km. Waren toen nog niet helemaal op, maar toch al flink geminderd.
Aangezien ik toen vertrok op reis naar Italië vond de dealer het best ze meteen te vervangen om geen risico te lopen.
100 % in garantie dus :-)

grtjs
Kris
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Plaats reactie