zin of onzin van moderne technologie.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

sjezer
Contacteer:

zin of onzin van moderne technologie.

Bericht door sjezer »

Bij het lezen van enkele topics over de K1600GT(L) en de nieuwe R1200GS LC viel het mij op dat er heel veel te doen is rond ESA, motormappings e.d.

Anno 2013 is het voor fabrikanten haast ondenkbaar geworden om een nieuw model te lanceren zonder enige vorm van elektronische hokuspokus. Zelfs op 600cc supersport machines zit er tractiecontrole, ABS en zelfs een keuzeknop om het met minder vermogen te stellen. Het is zelfs al een verkoopsargument geworden.

Meer en meer motoren van allerlei slag hebben vermogens waar je 10 a 15 jaar geleden duizelig zou van zijn geworden. Ne reisenduro met 150pk is den dag van vandaag normaal, een sportbom wordt nimeer bekeken als hij minder dan 180pk heeft. Maar : al dat moois stopt men vol elektronica allerhande: meervoudig instelbare tractiecontrole, uitschakelbaar ABS met een offroad setting, verschillende gasrespons settings, motormappings, voorafgeprogrammeerde veringinstellingen (met duo/bagage/offroad of een combinatie), tot zelfs launchcontrole en wheelycontrole (Aprilia en BMW)
Stilaan teveel om op te noemen dus.

Ik stel mij daar vragen bij. Let op: Een en ander heeft uiteraard zijn nut, zeker inzake veiligheid. Geen mens die efficiënter remt dan een modern ABS systeem. En om de lompsten onder ons tegen zichzelf te beschermen is zo'n tractiecontrole waarschijnlijk ook een goed idee.

Maar toch: Zijn we niet stilaan de essentie uit het oog aan 't verliezen?

Ik hoef geen meervoudig instelbare gasrespons, ik wil een deugdelijk werkend injectiesysteem (we kunnen niet meer zonder aan emissienormen te denken) dat zo smooth is dat je zou zweren dat 't een gouwe ouwe carburator is. 't Is mogelijk, het bestaat zelfs.

Ik hoef geen ESA, op zich een leuk speeltje maar uiteindelijk wil ik gewoon een goei vering, met de juiste veerconstante voor mijn gewicht en een correcte demping.

ik hoef geen toermotor met 170pk, daar zie ik eerlijk waar het nut niet van in. Leuk is het uiteraard wel, maar niet nodig. Laat staan dat het een verkoopsargument zou zijn. Met pakweg 140pk heb ik meer dan voldoende om zelfs Duitsland door te knallen.

Ik hoef geen tractiecontrole. Met een motor met een mooi zoete gasrespons is mijn rechterpols fijnzinnig genoeg om het vermogen mooi te doseren. (al kan ik hier nog begrip op brengen, 't is en blijft veiligheidverhogend)

Blijft er over : ABS, en dan al zeker de modernste systemen : Meer dan welkom. Ja, ik durf zeggen dat ik kan remmen, goed remmen zelfs. Maar in een noodsituatie is de kans groot dat ik het in een paniekreactie verknal. En dan is zo'n ABS systeem een levensreddend vangnet. 't is zelfs een geruststelling te weten dat het er is indien nodig. Goed, hard remmen is een van de moeilijkste oefeningen die je kan doen met een motorfiets.

Trek de term technologie gerust breder dan wat ik hier voorstel, 't is zijn maar een paar gedachten die ik tracht te formuleren.
Hoe denken jullie daarover?
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Jo De Paepe

Re: zin of onzin van moderne technologie.

Bericht door Jo De Paepe »

Persoonlijk hoef ik al die technologie niet meer.
33 jaar geleden toen ik begon te rijden met mijn eerste RD250 cc tweetakt was daar ook geen sprake van .
Ik heb bewust mijn 1200GT (156 pk met ASC,ABS,ESA ,....) verkocht. Ik beleefde geen plezier meer om er mee te rijden , het gevoel ontbrak.
Ik ben toen terug gekeerd naar mijn eerste liefde , de 2klepper boxermotor. 60PK geen ABS , 2 carbs en een goede Ohlins vering; ongeveer 200kg
Daar heb ik terug plezier in , dit geeft je terug het gevoel van motorrijden .
je voelt letterlijk de machinerie werken onder je kont en elke wisseling in wegdek wordt direct gevoeld in het stuur.
Enige beperking is misschien dat mijn kruissnelheid op autowegen geen 160 km/h meer is maar een rustige 125. Langere afstanden zie ik nu een beetje tegenop.
Op secundaire wegen daarentegen is het terug party time :twisted: en heeft menige GS of zware chopper :roll: het moeilijk om bij te benen.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

De markt vraagt erom, dus wordt er tijd en geld in geïnvesteerd. Daarnaast, veel technieken vinden hun oorsprong in de autowereld, waar toenemende veiligheidseisen en NCAP sterren een must zijn, waar een autofabrikant op wordt afgerekend. Die technieken druppelen ook door de motorwereld in, omdat toenemend vermogen en verkeersdrukte meer eisen gaan stellen aan de motorfiets.

... en als het gros van de kopers al die gadgets er wel op wil hebben, dan zal de fabrikant maar al te graag die speeltjes op de brommers schroeven. Als ze daarmee meer verkopen ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
De Jempy

Bericht door De Jempy »

Persoonlijk denk ik dat al die argumenten niet zozeer dienen om te verkopen, maar wel om achteraf het onderhoud te kunnen doen.
Bij de eenvoudige techniek van voor de jaren '80 kon de meerderheid nog zelf het onderhoud van hun stalen ros doen.
Tegenwoordig moet je voor het minste al naar de garage.
Bij de auto's bijvoorbeeld al om een lampje te vervangen.
En zo is het met meerdere luxeartikelen. Men laat ons geloven dat we niet meer zonder kunnen.
Vermoedelijk denken er nu velen dat ik van de oude stempel ben. En gelijk hebben ze.
Afbeelding
Afbeelding
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Tja,

Er kan inderdaad een boompje over opgezet worden. Je techniek evolueert nu eenmaal. Uiteraard heb je al die snufjes niet nodig om je te amuseren. Zonder lukt ook perfect. Mijn dochter wordt binnenkort 18 en zal dus moeten beginnen met een 125. Ik kijk er eigenlijk wel naar uit om nog eens met zo'n ding te kunnen rond rijden en zo weinig mogelijk te proberen te remmen om toch maar de snelheid er in te houden.
Alle snufjes op mijn 1600 Gt heb ik eigenlijk ook niet nodig, uitgezonderd ABS dan en misschien tractiecontrole in regenweer. Maar voor de rest zou ik perfect zonder kunnen. Ik zou er niet minder gelukkig om zijn.
Maar, de techniek bestaat, ik kan het betalen dus waarom er niet eens van proeven. Misschien wordt ik het met de tijd ook wel beu en koop ik mij een Enfield Bullet. Maar momenteel geniet ik met volle teugen van mijn GT
Danny

Bericht door Danny »

Bied morgen maar eens ne moto aan in de toonzaal met carburatie en een simpel concept... binnen 3 jaar mag je gaan kijken dan heeft die alle hoeken van de toonzaal gezien en is nog niet verkocht.

Sommige dingen daar wil je echt niet naar terug, toen de elektronische ontsteking kwam dan waren de die hards aan 't roepen; geef mij maar platinnekes. dan kwam de injectie en riep iedereen geef mij maar -de ondertussen ingeburgerde- elektronische ontsteking.
Nu zitten er geen zekeringen meer in en is 't canbus... en weer zijn we aan 't roepen.
Innovatie hou je niet tegen, ik hoef den tijd van toen niet meer de moderne technologie is prachtig met ontelbare mogelijkheden.
Voor mij is de enige domper op de zaak 't gebruik van minderwaardige materialen die snel moeten sneuvelen en die dan bij de BMW juwelier moeten aangekocht worden.

Of mijn R1200GSA minder rijplezier zou geven dan mijn R100GSPD van 20 jaar terug moet ik ontkennen, de 1200 is beter, simpel, beter uitgebalanceerd, bescherming, stuurgedrag, vering etc... ik wil niet terug, ik wil wel graag een goeie kwaliteit van (sommige) onderdelen. maar dan draait de economie niet he... :mrgreen:

Ik maak een groot onderscheid tussen zinloze gadgets en nuttige motor of rijgedrag sturingen.
Iedereen is tegen de technologie maar 95% hier op 't forum geraakt niet meer van zijnen hof zonder GPS of een voorgekauwde route.
Er zijn dus pro's en contra's...
MidlifeCruise

Bericht door MidlifeCruise »

Andere benadering:
Voor mij ook geen toeters en bellen, hoewel de ABS een must was, dus een 1150GSA monospark, 48000km, zonder rembekrachtiging, 10 jaar oud ondertussen, doet volledig wat nodig is voor mij.
...tot je op de meest onmogelijke moment, net voor een gepland moto weekend met kennissen, stomweg omvergereden (achteruit manoeuvre door camionette) wordt.
Volledig in mijn recht uiteraard, verzekering, expertise en heel het geleuter.
Soit dan merk je wat dat geeft als je bewust voor minder kiest, duwen ze je af met een minimale kost en vrees ik dat de norm ook heel verschillend hoe ze naar schade kijken.
Uiteindelijk wil je wel met een veilig gevoel terug de baan op en dan denk ik dat ik misschien ook maar voor een recente toeters en bellen machine moet gaan?
Grtz, Luc
Just call me Luc
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Jo De Paepe schreef:Persoonlijk hoef ik al die technologie niet meer.
33 jaar geleden toen ik begon te rijden met mijn eerste RD250 cc tweetakt was daar ook geen sprake van .
Ik heb bewust mijn 1200GT (156 pk met ASC,ABS,ESA ,....) verkocht. Ik beleefde geen plezier meer om er mee te rijden , het gevoel ontbrak.
Ik ben toen terug gekeerd naar mijn eerste liefde , de 2klepper boxermotor. 60PK geen ABS , 2 carbs en een goede Ohlins vering; ongeveer 200kg
Daar heb ik terug plezier in , dit geeft je terug het gevoel van motorrijden .
je voelt letterlijk de machinerie werken onder je kont en elke wisseling in wegdek wordt direct gevoeld in het stuur.
Enige beperking is misschien dat mijn kruissnelheid op autowegen geen 160 km/h meer is maar een rustige 125. Langere afstanden zie ik nu een beetje tegenop.
Op secundaire wegen daarentegen is het terug party time :twisted: en heeft menige GS of zware chopper :roll: het moeilijk om bij te benen.
Kan ik me zeker in herkennen; was de voornaamste reden om een "prehistorische" Guzzi te kopen. Eindelijk terug rijplezier bij 70 km/hr! Idealerwijze zou een merk als BMW kopers de keuze laten tussen modellen a la K1600GT met alle toeters, sensors en bellen, en basic, back to the roots boxers (naast moderne boxers of course)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
GSMax

Bericht door GSMax »

Danny schreef:Bied morgen maar eens ne moto aan in de toonzaal met carburatie en een simpel concept... binnen 3 jaar mag je gaan kijken dan heeft die alle hoeken van de toonzaal gezien en is nog niet verkocht.

Sommige dingen daar wil je echt niet naar terug, toen de elektronische ontsteking kwam dan waren de die hards aan 't roepen; geef mij maar platinnekes. dan kwam de injectie en riep iedereen geef mij maar -de ondertussen ingeburgerde- elektronische ontsteking.
Nu zitten er geen zekeringen meer in en is 't canbus... en weer zijn we aan 't roepen.
Innovatie hou je niet tegen, ik hoef den tijd van toen niet meer de moderne technologie is prachtig met ontelbare mogelijkheden.
Voor mij is de enige domper op de zaak 't gebruik van minderwaardige materialen die snel moeten sneuvelen en die dan bij de BMW juwelier moeten aangekocht worden.

Of mijn R1200GSA minder rijplezier zou geven dan mijn R100GSPD van 20 jaar terug moet ik ontkennen, de 1200 is beter, simpel, beter uitgebalanceerd, bescherming, stuurgedrag, vering etc... ik wil niet terug, ik wil wel graag een goeie kwaliteit van (sommige) onderdelen. maar dan draait de economie niet he... :mrgreen:

Ik maak een groot onderscheid tussen zinloze gadgets en nuttige motor of rijgedrag sturingen.
Iedereen is tegen de technologie maar 95% hier op 't forum geraakt niet meer van zijnen hof zonder GPS of een voorgekauwde route.
Er zijn dus pro's en contra's...
In deze uitleg kan ik me wel vinden. Wat de GPS betreft, ik geraak nog wel van mijnen hof, maar vind het toch een verdomd handig ding, wat me op korte tijd toch prachtige streken heeft laten zien, waar ik zonder waarschijnlijk nooit zou gepasseerd zijn 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Danny

Bericht door Danny »

In deze uitleg kan ik me wel vinden. Wat de GPS betreft, ik geraak nog wel van mijnen hof, maar vind het toch een verdomd handig ding, wat me op korte tijd toch prachtige streken heeft laten zien, waar ik zonder waarschijnlijk nooit zou gepasseerd zijn 8-)
't was maar ter illustratie... :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

GPS is een schitterende uitvinding, ook al is het soms al eens vloeken, zonder GPS was ik wss op veel mooie plaatsen/wegen niet eens geraakt.

Voor de rest ben ik vh idee dat je geen electronica verzameling nodig hebt om rijplezier te hebben. Helaas is het een logische evolutie om overal de mindere kantjes af te halen mbv electronica, maw als het via mechanische weg niet meer lukt, dan maar wat printjes erop gooien. Dat dit bij defecten een serieus prijskaartje zal hebben is duidelijk, maar dat zal de fabrikant worst wezen. Eigenlijk is electronica zeer goedkoop te produceren en zeer duur te verkopen dus voor hen is het een goeie zaak. Ze moeten ook wel want het overgrote deel van hun publiek vraagt naar dergelijke dingen.

Bij mij is het niet echt back to basics, meer iets van back to basics plus, een 1150 zonder ABS is een hele leuke, redelijk basic moto vergeleken met de nieuwe. Die nieuwe zijn beter in alles, maar eerlijk gezegd amuzeer ik mij met de 1150 prima, mss dat ik er ooit nog eens een F800GS bijkoop.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax

Bericht door GSMax »

Ge kunt dat doortrekken naar zowat alles wat er in een huishouden gebruikt wordt. Een broodroaster heeft ook niemand nodig, maar iedereen heeft dat... Ik was mijn haar met goeie shampoo die geproduceerd wordt aan misschien 0,1€/lit maar verkocht wordt aan 10€/bus. Zou dat ook met gewone zeep kunnen doen, maar toch er zijn grenzen (ook maar ter illustratie Danny).... Als er vraag is naar dergelijke electronische gadgets op moto's, dan zal dat geproduceerd worden, zo simpel is 't. Ofwel gaat ge daar in mee ofwel niet. Maar ben bijna zeker dat als er 2 stuks K1600 te koop zijn, 1 zonder ESA en 1 met, dat die met, sneller verkocht zal zijn :-?
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Alpineovi

Bericht door Alpineovi »

Ik hou ook niet van al die elektronische shit! :-?
Koop ik eens een moderne moto en heb al meteen het probleem dat de stappemotors blijkbaar zorgen dat zo'n R1200RT regelmatig stilvalt op ralenti? :twisted:
Heb enkele dagen terug nog eens mijn Silver Wing 650 uit 1985 uit de garage gehaald waar ik al 10 jaar niet meer aankon omdat hij helemaal vanachter onder de rommel stond. Heb de motor het laatste jaar dat ik er mee gereden heb nog helemaal uit elkaar gehaald en gereviseerd maar toen met mijn vrouw bijna een ongeval gehad wegens de ongelooflijk slechte remmen. Opdracht gekregen van mijn vrouw om meteen een andere moto te kopen want ze wou met die "bompa" motor geen meter meer meerijden.
Stond dus al 10 jaar stil maar nadat de 2 carburators zich lekker vol bezine gezogen hadden kwam hij meteen tot leven.
Toerke mee gaan rijden en toch echt zalig om nog eens met een ECHTE moto te rijden waar je echt moet op werken om die door een bocht te krijgen en dat zalige geluid van deze V2. :lol: Misschien toch eens werk maken om daar eens deftige remmen op te zetten maar voor de rest dus betrouwbare en degelijke techniek zoals je ze nu niet meer tegen komt.
Werk ook nog steeds liever aan mijn oldtimer auto's dan aan dat moderne dieselke dat ik onlangs gekocht heb voor mijn dochter.
Ben zeker niet ontevreden over mijn BMWke en ongelooflijk hoe dat ding door de bochten gaat en vooral hoe goed de remmen zijn maar nadat ik er een groot onderhoud van gedaan heb is het duidelijk dat er weer veel dingen opzitten waar we zelf niet veel meer aan zullen kunnen doen als er iets misgaat en dat is spijtig.
stefke2

Bericht door stefke2 »

sjezer schreef: Hoe denken jullie daarover?
Krak 't zelfde... :grin:

maar ik ben wel blij met mijn jaren 90, jaren 00 spul. Prima voor alledaags gebruik. En mijn auto's? 1978, 1985 en 1991. Zegt genoeg zeker? 8-)
alfa

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

alfa schreef:Wat ik wel weet is, met mijne r1100r minder problemen geeft en minder mijn geldbeugel moet opendoen dan huidige raketten.
Maar dat zullen de huidige kopers van space shuttels wel weten zeker of nog ondervinden.
Het is door al die power dat die snufjes er moeten komen , belachelijk .
Minder power en die handel kan er af , enkel ABS is nuttig .
Alsof ze aan Bolt een magneet moeten zetten als die te vlug start
Zeer mooi machines , maar ik droom er niet van .
Groeten
Chris
Als je een zespitter koopt weet je op voorhand dat er meer bougies in moeten dan in een boxer, weet je ook dat er meer kuipwerk moet los gevezen worden voor je aan het blok kan. Als ik een motor van 25000 euro kan kopen dan kan het onderhoud 1x om de 10000 km mij niet echt schelen. Dat zal het verschil niet maken. Ik ga er geen boterham minder door eten.
Ieder doet zijn goesting en koopt wat hij kan betalen. Of dat nu een space shuttle is of een tractor is maakt mij niet uit. Ik heb voor iedereen evenveel respect.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Afbeelding
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

alfa schreef:Wat ik wel weet is, met mijne r1100r minder problemen geeft en minder mijn geldbeugel moet opendoen dan huidige raketten.
Maar dat zullen de huidige kopers van space shuttels wel weten zeker of nog ondervinden.

Heet dit niet opheffen van cognitieve dissonantie? :roll:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

Dat zou ik niet durven zeggen. Oude moto's geven ook problemen omwille van hun leeftijd. En ze herstellen is niet altijd simpel of goedkoop want in de jaren '90 gebruikte men ook al elektronica. (remember BMWmotard zijn 1100RS)
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Ik heb anderzijds niks lievers. GPS om op 45 minuten Parijs binnen te rijden, de Eifeltoren, Arc de Triomphe en vrijheidsstandbeeld te zien en terug Parijs uit te rijden tijdens de vrijdagmiddagspits. Electronica om het verbruik te dempen. ESA zodat ik niet professioneel met een sleuteltje de zadels moet oplichten om met de natte duim een hardere instelling te kiezen als ik een duo even meeneem. Radio voor enigszins wat afleiding en nieuws, bluetooth intercom om te kunnen bellen. Verwarmd zadel en handvaten om niet kou te hebben, instelbare voorruit om net wel het wat koeler te hebben. En dan nog moet ik sukkelen zonder centrale vergrendeling, meedraaibare koplampen, ... Maar ik gebruik de motorfiets dan ook om met plezier van A naar B te rijden, en levend en wel bij B aan te komen. Heb een jaar gereden op een fiets met carburatoren en geen ABS, en kon het plots rijden op 1 cilinder of het onderuit gaan op de E40 missen als kiespijn.
Pol

Bericht door Pol »

®win schreef:

Heet dit niet opheffen van cognitieve dissonantie? :roll:
Kan iemand mij uitleggen wat dat wil zeggen ?
merci
V

Bericht door V »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Pol

Bericht door Pol »

Dirk Pauwels

Flat Twin Power schreef: Als je een zespitter koopt weet je op voorhand dat er meer bougies in moeten dan in een boxer, weet je ook dat er meer kuipwerk moet los gevezen worden voor je aan het blok kan. Als ik een motor van 25000 euro kan kopen dan kan het onderhoud 1x om de 10000 km mij niet echt schelen. Dat zal het verschil niet maken. Ik ga er geen boterham minder door eten.
Ieder doet zijn goesting en koopt wat hij kan betalen. Of dat nu een space shuttle is of een tractor is maakt mij niet uit. Ik heb voor iedereen evenveel respect.
:thumleft:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

sjezer schreef:
Dat zou ik niet durven zeggen. Oude moto's geven ook problemen omwille van hun leeftijd. En ze herstellen is niet altijd simpel of goedkoop want in de jaren '90 gebruikte men ook al elektronica. (remember BMWmotard zijn 1100RS)
niet helemaal akkoord. de electronica op een R1100/1150 is vrij beperkt. Hall geverplaat en bobijn kost slechts een fraktie van wat de diverse electronica modules op de nieuwe kosten, zijn meestal vrij vlot 2dehands te vinden en die dingen zitten ook nog altijd op de nieuwe, dus kunnen daar ook kapot. de oude stuurdozen gaan zelden defect, oude ABS modules gaan defect meestal om mechanische redenen. Op een R1100/1150 en eventueel de eerste generatie R1200 wil ik nog gaan storingzoeken, op de een K1300-1600 laat ik het over aan mensen die er iets van kennen...
Plaats reactie