vast zittende bouten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Adriaan

vast zittende bouten

Bericht door Adriaan »

Na een paar jaar afwezig te zijn geweest heb ik het forum weer eens opgezocht. Ik ben momenteel bezig om een R100Rt te restaureren en loop tegen een paar problemen op. Ik kan de moeren van de voorvork en balhoofd niet los krijgen om de vork te demonteren, tevens krijg ik de moeren van de achterbrug niet los (welke maat is dit ik denk 27 maar een dop past er niet tussen) ook de voorste ophanging van de motor geeft een probleem is dit een doorlopende bout net als achter of korte bouten vast in het frame. Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven.
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
Jo De Paepe

Re: vast zittende bouten

Bericht door Jo De Paepe »

Adriaan schreef:Na een paar jaar afwezig te zijn geweest heb ik het forum weer eens opgezocht. Ik ben momenteel bezig om een R100Rt te restaureren en loop tegen een paar problemen op. Ik kan de moeren van de voorvork en balhoofd niet los krijgen om de vork te demonteren,
WD40 en dagje laten trekken dan de vork brug opwarmen met een hete lucht blazer en dan de bout laten schrikken met een ferme tik
tevens krijg ik de moeren van de achterbrug niet los (welke maat is dit ik denk 27 maar een dop past er niet tussen)
op zoek gaan naar een dop die dunwandig is of je bestaande dop afdraaien ,slijpen
ook de voorste ophanging van de motor geeft een probleem is dit een doorlopende bout net als achter of korte bouten vast in het frame. Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven.
dit is een doorlopende bout, door de motor , contramoer opzeten en voorzichtig proberen links rechts draaien tot ze vlot loskomen dan motor ondersteunen en voorzichtig doortikken en uittrekken
de achterste motorbout geeft doorgaans meer probs , deze loopt door een alu bus boven de versnellingsbak deze corrodeert meestal vast , > WD 40 en laten inwerken , eventueel bus opwarmen en voorzichtig doortikken
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

ambetant hé :grin:
Als het met WD40 niet lukt probeer eens een goeie kruipolie, die is wat agressiever en droogt zo snel niet op. Ook de boel warmstoken tot 100°C wil wel es helpen, vervolgens goed passende dop erop, lange hefboom (ik gebruik ene van ongeveer 1m) en kracht zetten en efkes vasthouden. Vaak hoor je dan een krak en de boel is los. tik met de hamer mag ook, maar is meestal niet nodig. Probleem is dat de koppen meestal al kapot gedraaid zijn

Ik sta hier met een RT die precies een jaar in de noordzee gelegen heeft, er groeien nog just geen mosselen op. Daar zitten een 4 tal kuipboutjes muurvast en allemaal kapotgedraaide inbussen. Da's 1 voor 1 uitboren..... en da's nog maar de kuip.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Alpineovi

Bericht door Alpineovi »

WD40 is zeker geen krachtig spul! :roll:
Koop u een deftige kruipolie en spuit daar alles wat je los wil krijgen mee in. Dagje daarna roest verwijderen en nog eens inspuiten en zo tot het los komt.
Ik werk al heel mijn leven aan oude auto's en oldtimers en spreek dus uit ervaring.
Veel mensen spuiten kruipolie en 10 minuten later zitten zich dan bewusteloos te sleuren aan een bout die al 20, 30 of meer jaren vastzit en dat is dus niet de bedoeling! Het noemt niet voor niets "kruipolie"! :mrgreen:
Adriaan

Bericht door Adriaan »

Alvast bedankt voor de tips het onderdeel kruipolie al tot in den treure geprobeerd drie vier keer per week ingespoten 3 tot 4 weken lang maar geen resultaat. Warm stoken nog niet geprobeerd maar dat ga ik nu dus maar proberen. Nog even over de achter brug klopt het dat dit een maat 27 is?
Sinds 27 april 2007 na 20 jaar weer BMW rijder R80RT uit 1990, 2010 een R1100RT uit 2001 en hiernaast een restauratie project R100RT uit 1980
alfa

Bericht door alfa »

.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie