fiscaal vraagske

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tvtes
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2013, 13:28

fiscaal vraagske

Bericht door tvtes »

Hey,

Ik heb een vraagske ivm fiscaliteit.

Ik heb in januari 2013 een moto gekocht voor woon werk, dus volgend jaar geef ik deze aan voor de eerste keer.
Nu wil ik iets anders kopen omdat ik hem wat vind tegenvallen, maar als ik in 2013 nog een andere koop, wat breng ik dan volgend jaar in?
-1ste schijf van de GS en de onderhoudskosten + taks en verzekering GS
Of
-onderhoudskosten van de GS+ taks en verzekering GS +de eerste schijf van de nieuwe moto?

ik weet dat het veel handiger zou zijn om te wachten tot na nieuwjaar, maar ik krijg ergens een mooie korting op een toonzaalmodel.


alvast bedankt
Bob
Berichten: 1655
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: fiscaal vraagske

Bericht door Bob »

Je mag zelf kiezen uit die twee mogelijkheden, wat jou best uitkomt. Dus als de vervanger duurder is dan de GS neem je optie twee, of vice-versa.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
tvtes
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2013, 13:28

Re: fiscaal vraagske

Bericht door tvtes »

Bedankt voor de snelle reactie,

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik van beiden tax, verzekering en onderhoud inbrengen, maar slechts van 1 van de 2 de eerste afschrijving voor een volledig jaar. Ook al schrijf ik de nieuwe pas in november in?
Bob
Berichten: 1655
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: fiscaal vraagske

Bericht door Bob »

Dat van die afschrijving klopt alvast (één van beide moto's voor één schijf afschrijven). Wat verzekering en rijtaks betreft : je mag uiteraard niet meer dan 12 maanden premie en/of taxen aanrekenen, dus de overlappende periode waarin de nieuwe moto al in gebruik is maar de GS misschien nog niet verkocht, kan je niet dubbel aanrekenen. Voor brandstof, onderhoud, slijtage en herstellingen mag je aanrekenen à rato van het verreden aantal woon-werkkilometers.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Bob
Berichten: 1655
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: fiscaal vraagske

Bericht door Bob »

Nog een tip : hou rekening met eventueel fiscaal verlies. Als je je op factuur GS voor minder verkoopt dan wat hij volgens zijn afschrijving nog waard zou zijn, mag je het verschil als fiscaal verlies toevoegen aan de eerste afschrijving van de nieuwe moto.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
tvtes
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2013, 13:28

Re: fiscaal vraagske

Bericht door tvtes »

Bedankt voor de info,

Ben benieuwd wat ze er voor geven als ik hem overgeef aan de garage.
Ga er dit weekend langst en dan hoor ik het wel he.
Particulier is altijd beter, maar dan moet je tijd hebben he.
tvtes
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2013, 13:28

Re: fiscaal vraagske

Bericht door tvtes »

Nog een bijkomend vraagske, stel dat ik voor aangifte jaar 2013 toch de eerste schijf van de GS gebruik, moet ik dan voor aangifte jaar 2014 de eerste schijf van de nieuwe laten vallen en de 2de gebruiken?
Bob
Berichten: 1655
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: fiscaal vraagske

Bericht door Bob »

Ja, ongeacht welke keuze je maakt voor inkomstenjaar 2013, voor inkomstenjaar 2014 zal je schijf twee van de nieuwe moeten inbrengen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: fiscaal vraagske

Bericht door hla »

ja, 2013 is het laatste jaar van de eerste moto of het eerste van de tweede.
De kalender draaid gewoon verder.
Kosten 2014 is dan het 2° jaar van de tweede moto, ongeacht of je die nu in 2013 wel of niet ingebracht hebt.

De leeftijd van een moto veranderd niet met het al of niet inbrengen.
Dat wordt veel te veel gemixt.
De jaren lopen door, wat je ook doet.

Je gaat toch ook niet zeggen tegen uw kind: dit jaar vieren we uw 10° verjaardag niet, en volgend jaar zullen we dan uw 10° vieren.
Of je nu viert of niet, volgend jaar is het zijn 11° verjaardag, willen of niet.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
tvtes
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jan 2013, 13:28

Re: fiscaal vraagske

Bericht door tvtes »

Bedankt voor de info. Het is me helemaal duidelijk.
En op gebied van kledij, mag je een winter en een zomerpak inbrengen of slechts 1 pak
Het lijkt me nl niet logisch dat je in de zomer met hetzelfde rijd als bij 2 graden.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: fiscaal vraagske

Bericht door hla »

Zomer, winter, regen! Alle drie mogen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie