Plaatsen van Xenon-verlichting: goede ervaring te delen?
Moderator: GVN
Re: Plaatsen van Xenon-verlichting: goede ervaring te delen?
Tja zonder verlichting tot bij de dealer rijden daar kan ik niet tegenop 
Hoi allemaal,
heb gisteren op een Frans Forum gelezen dat er in de omgeving van Parijs een Politie kontrole is gehouden.
Deze kontrole hield in dat alle motoren met Xenon verlichting aan de kant werden gezet.
Deze waar de Xenon montage niet de originele is/was, kregen maar eventjes 138€ als boete !!
Daar niet konform aan de homologatie van de motor en blijkbaar moet op het glas van de koplamp iets opstaan van Xenon of zo en idem op het inschrijvingsdocument !
Ook dat de wetgeving zegt dat de voertuigen die een Xenon verlichten hebben moeten uitgerust zijn met:
- koplichtsproeiers
- automatsche lichtstraal aanpassing aan de lading van het voertuig.
Dit ter info .......... .
heb gisteren op een Frans Forum gelezen dat er in de omgeving van Parijs een Politie kontrole is gehouden.
Deze kontrole hield in dat alle motoren met Xenon verlichting aan de kant werden gezet.
Deze waar de Xenon montage niet de originele is/was, kregen maar eventjes 138€ als boete !!
Daar niet konform aan de homologatie van de motor en blijkbaar moet op het glas van de koplamp iets opstaan van Xenon of zo en idem op het inschrijvingsdocument !
Ook dat de wetgeving zegt dat de voertuigen die een Xenon verlichten hebben moeten uitgerust zijn met:
- koplichtsproeiers
A man's got to do what a man's got to do, to get the job doneDanny schreef:Tja zonder verlichting tot bij de dealer rijden daar kan ik niet tegenop
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Op een motorkakiek schreef: Ook dat de wetgeving zegt dat de voertuigen die een Xenon verlichten hebben moeten uitgerust zijn met:
- koplichtsproeiers
Als die verplichtingen zin hebben bij een auto, dan hebben ze dat wellicht ook op een motorfiets.RBee schreef:Op een motorkakiek schreef: Ook dat de wetgeving zegt dat de voertuigen die een Xenon verlichten hebben moeten uitgerust zijn met:
- koplichtsproeiers
Of dat praktisch haalbaar is, da's wat anders, maar het doet denk ik niet af aan de eventuele noodzaak ervan.
Is extra uitrusting nodig maar praktisch niet haalbaar, dan is mogelijk HID op een motorfiets geen goed idee,
tenminste niet voor de andere weggebruikers
Voor de koplichtsproeier(s) kan je dit toch echt niet menen hoop ik. 
Wat betreft (eventuele) noodzaak voor extra uitrusting wel, ttz, als ze nodig zijn om
anderen niet te hinderen, dan zijn ze nodig. En als ze technisch niet kunnen, dan is
het systeem niet geschikt om gebruikt te worden. Dat daarmee het belang van de
motorrijder mogelijk niet gediend is kan uiteraard zijn, maar daar kan je de veiligheid
van de andere weggebruikers niet per definitie aan opofferen.
Dit allemaal met het nodige "als" en "indien" natuurlijk
Hetgeen ik wel degelijk vaststel is dat HID verlichting mij vaak stoort, van auto's zowel
als van motorfietsen, de laatsten slagen soms zelfs in om mij te verblinden via mijn
speigels terwijl ze achter me rijden. Of het daarbij om onaangepast dan wel om slecht
afgesteld materiaal gaat, dat weet ik niet. Wel weet ik, dat als ik met collega motorrijders
praat, ze op het vlak van verlichting vaak enkel van het eigen belang terzake uitgaan en
daarbij mogelijk, als dat tot gevolg heeft dat andere weggebruikers hinder ondervinden,
de veiligheid van de motorrijder niet noodzakelijk ten goede komt.
Wat betreft beschikbaar licht kan ik enkel voor de 1200RT spreken. Ik heb de stellige indruk
dat als die niet genoeg licht geeft dat er dan ofwel iets mis is met de ogen van de piloot
ofwel dat hij mogelijk (veel sneller) wil rijden dan de omstandigheden toelaten.
anderen niet te hinderen, dan zijn ze nodig. En als ze technisch niet kunnen, dan is
het systeem niet geschikt om gebruikt te worden. Dat daarmee het belang van de
motorrijder mogelijk niet gediend is kan uiteraard zijn, maar daar kan je de veiligheid
van de andere weggebruikers niet per definitie aan opofferen.
Dit allemaal met het nodige "als" en "indien" natuurlijk
Hetgeen ik wel degelijk vaststel is dat HID verlichting mij vaak stoort, van auto's zowel
als van motorfietsen, de laatsten slagen soms zelfs in om mij te verblinden via mijn
speigels terwijl ze achter me rijden. Of het daarbij om onaangepast dan wel om slecht
afgesteld materiaal gaat, dat weet ik niet. Wel weet ik, dat als ik met collega motorrijders
praat, ze op het vlak van verlichting vaak enkel van het eigen belang terzake uitgaan en
daarbij mogelijk, als dat tot gevolg heeft dat andere weggebruikers hinder ondervinden,
de veiligheid van de motorrijder niet noodzakelijk ten goede komt.
Wat betreft beschikbaar licht kan ik enkel voor de 1200RT spreken. Ik heb de stellige indruk
dat als die niet genoeg licht geeft dat er dan ofwel iets mis is met de ogen van de piloot
ofwel dat hij mogelijk (veel sneller) wil rijden dan de omstandigheden toelaten.
-
Flat Twin Power
Neen, want mijn 1600 GT heeft af fabriek xenon en die heeft geen koplampsproeiersRBee schreef:Voor de koplichtsproeier(s) kan je dit toch echt niet menen hoop ik.
-
pacman_cs
Slecht afgesteld materiaal???? Laten we eerst een keer de vraag stellen hoe wie wat en waar het afgesteld wordt. Mijn bmw garagist heeft gewoon mijn xenon naast een fabrieksmoto gezet en zo afgeregeld. Wanneer ik hem de vraag stelde hoe hoog de light beam moest komen op de muur op bv 10m.Door Willy Hetgeen ik wel degelijk vaststel is dat HID verlichting mij vaak stoort, van auto's zowel
afgesteld materiaal gaat, dat weet ik niet
Ik weet niet hoe het gedef. is in de wetgeving, maar persoonlijk ben ik niet tevreden met mijn hid kit en ben al 2 a 3 maanden bezig met oplossing te zoeken. Zelfs BMW Bornem laat verstek gaan op de vragen van mijn garagist ( heb hier op forum post geplaatst ivm koplamp r1100r vs r1200r). Via andere forums ben ik te weten gekomen dat mijn koplampspiegel niet geschikt is voor xenon.
Maar geen enkele garagist ik al gecontacteerd heb, weet hoe je een xenonlamp moet wettelijk afstellen, hun methode is steeds naast een fabrieksmoto zetten en hetzelfde zetten indien mogelijk via motomodel of gewoon lamp vervangen door xenon. En bij auto's is het zo dat ik geen mens dat ooit bijregelt tenzij dat ze naar autokeuring moeten. Dus ja het stoort mij ook, maar het is water naar de zee brengen.
ivm koplamp sproeiers, ik heb steeds een koplampsproeier op zak, nml mijn brilschoonmaaksproeierke van de opticien. Lang leve de brildragers.
BMW R1100R bj '95
't is ook de hoofdbundel die telt he, 't probleem is gewoonweg veel strooilicht. naar alle kanten heb je witte lijnen en die zijn hinderlijk voor tegenliggers. wat je dealer doet is eigenlijk correct ik heb ook nog nergens wat gelezen of gehoord van een andere afstelling voor xenon...Maar geen enkele garagist ik al gecontacteerd heb, weet hoe je een xenonlamp moet wettelijk afstellen
-
sjezer
- Contacteer:
Ik doe dat af als een indianenverhaal. En in België zie ik dat al helemaal niet gebeuren.
Er is geen enkel organisme of dienst bevoegd voor het controleren van motorfietsen op het conform zijn van hun pvg, voor zover ik weet ook niet in Frankrijk. Voor auto's is er wel zo'n organisme, de autokeuring. Als de politie aan de conformiteit van een auto twijfelt nemen ze die mee naar een keuringstation, om daar dan heel het voertuig te controleren op zowel technische staat als conformiteit. De politie zal nooit op eigen houtje verbaliseren als het over zoiets gaat, omdat ze zich op niks kunnen baseren.
Den dag dat de motokeuring er door komt (wat ik écht ni zie gebeuren de eerste 10 a 15 jaar) is't wa anders...
Er is geen enkel organisme of dienst bevoegd voor het controleren van motorfietsen op het conform zijn van hun pvg, voor zover ik weet ook niet in Frankrijk. Voor auto's is er wel zo'n organisme, de autokeuring. Als de politie aan de conformiteit van een auto twijfelt nemen ze die mee naar een keuringstation, om daar dan heel het voertuig te controleren op zowel technische staat als conformiteit. De politie zal nooit op eigen houtje verbaliseren als het over zoiets gaat, omdat ze zich op niks kunnen baseren.
Den dag dat de motokeuring er door komt (wat ik écht ni zie gebeuren de eerste 10 a 15 jaar) is't wa anders...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
-
sjezer
- Contacteer:
Nu vertel je een halve waarheidkakiek schreef:
- koplichtsproeiers
Waar moto's met xenon aan moeten voldoen staat nergens op papier dus die moeten niks extra hebben
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Ik heb 2 x 1200Rt's gehad. Op alle 2 de motoren stond er een originele af-fabriek radio. De 1e was van 2005. Xenon-lampen gemonteerd en nooit enig probleem ondervonden. De 2e was van 2008. Ook xenon op gemonteerd en de ontvangst van de radio was weg. Veel geruis en soms eens een post die er tijdelijk dan wat door kwam. Van alles geprobeerd en overal naar toe gelopen om de radio weer normaal te doen ontvangen maar tevergeefs. Ten einde raad de xenon's der weer afgegooid.
Ook andere fora stonden vol met deze problemen. Mocht je geen originele radio hebben, dan kan er geen probleem zijn.
Ook andere fora stonden vol met deze problemen. Mocht je geen originele radio hebben, dan kan er geen probleem zijn.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
interferentie tussen de balast van de Xenon en uw radio-antenne.poestexas schreef:Ik heb 2 x 1200Rt's gehad. Op alle 2 de motoren stond er een originele af-fabriek radio. De 1e was van 2005. Xenon-lampen gemonteerd en nooit enig probleem ondervonden. De 2e was van 2008. Ook xenon op gemonteerd en de ontvangst van de radio was weg. Veel geruis en soms eens een post die er tijdelijk dan wat door kwam. Van alles geprobeerd en overal naar toe gelopen om de radio weer normaal te doen ontvangen maar tevergeefs. Ten einde raad de xenon's der weer afgegooid.
Balast ergens anders onderbrengen had dat normaal gezien moeten oplossen.
R1200GS LC
-
Flat Twin Power
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn RT. Ik ben 4 keer terug gegaan naar de installateur om het goed te krijgen. Hij heeft het na veel zoeken en prutsen en het monteren van verschillende ballasten telkens op andere plaatsen voor 90 procent goed gekregen maar perfect was het nooit. Op de sterke zenders (VRT) had ik geen storing. Q-music had ik storing in stadscentra maar op grote wegen niet. Lokale radio stations had ik steeds storing.roadster schreef:interferentie tussen de balast van de Xenon en uw radio-antenne.poestexas schreef:Ik heb 2 x 1200Rt's gehad. Op alle 2 de motoren stond er een originele af-fabriek radio. De 1e was van 2005. Xenon-lampen gemonteerd en nooit enig probleem ondervonden. De 2e was van 2008. Ook xenon op gemonteerd en de ontvangst van de radio was weg. Veel geruis en soms eens een post die er tijdelijk dan wat door kwam. Van alles geprobeerd en overal naar toe gelopen om de radio weer normaal te doen ontvangen maar tevergeefs. Ten einde raad de xenon's der weer afgegooid.
Balast ergens anders onderbrengen had dat normaal gezien moeten oplossen.
Alls ik me niet vergis dan dient een voertuig te voldoen aan de beschrijving die issjezer schreef:Waar moto's met xenon aan moeten voldoen staat nergens op papier dus die moeten niks extra hebben
opgenomen in het gelijkvormigheidsdossier.
Gesteld dat daar geen HID verlichting in vermeldt wordt, zou het dan niet kunnen dat deze
vorm van verlichting bij het later inbouwen eenvoudigweg niet toegelaten is?
In dat geval is er bijgevolg ook geen sprake van extra's...
-
sjezer
- Contacteer:
willy schreef:Alls ik me niet vergis dan dient een voertuig te voldoen aan de beschrijving die is
opgenomen in het gelijkvormigheidsdossier.
Gesteld dat daar geen HID verlichting in vermeldt wordt, zou het dan niet kunnen dat deze
vorm van verlichting bij het later inbouwen eenvoudigweg niet toegelaten is?
In dat geval is er bijgevolg ook geen sprake van extra's...
Dat klopt, maar wie is bevoegd om dat te controleren?
zag vandaag een kit met LED vervangings lampen, iemand daar ervaring mee, prijs ongeveer 150€ voor twee lampen en sturing.
The road goes ever on...
Misschien een naam en type bij vermelden als ook waar je dat zag ( link op www )STErik schreef:zag vandaag een kit met LED vervangings lampen, iemand daar ervaring mee, prijs ongeveer 150€ voor twee lampen en sturing.