onderhoud 20000 km
Moderator: GVN
onderhoud 20000 km
Hallo,
IK vroeg aan 3 dealers hoeveel tijd ik zou moeten voorzien voor het 20000 km-onderhoud van mijn GS1200.
1e antwoord : 's avonds binnen brengen, daags nadien komen halen
2e antwoord : 's morgens binnen, 's avonds komen halen
3e antwoord : bij opening om 8.30 binnen brengen en rond de middag vertrekken.
Ik verkies uiteraard het laatste voorstel, maar kan een groot onderhoud op die korte tijd worden uitgevoerd?
Bedankt voor uw reactie.
IK vroeg aan 3 dealers hoeveel tijd ik zou moeten voorzien voor het 20000 km-onderhoud van mijn GS1200.
Ik verkies uiteraard het laatste voorstel, maar kan een groot onderhoud op die korte tijd worden uitgevoerd?
Bedankt voor uw reactie.
Re: onderhoud 20000 km
Dat onderhoud zal nooit langer dan 60 à 90 min. duren.
Stel dat ze éérst de kleppendeksels demonteren
om de kleppen te laten afkoelen.
Vervolgens de warme olie aftappen.
De luchtfilter demonteren en vervangen.
Terug olie vullen.
Na een nieuwe oliefilter te hebben gestoken.
Nu zal uwe moto wel voldoende zijn afgekoelt om de kleppen te regelen en de boel te syncroniseren.
Intussen heeft de klant wat rond gesnuisterd en misschien nog iets gekocht uit de mooie etalage.
Een koffie gedronken of een testritje gerden met een vervangmoto.
Stel dat ze éérst de kleppendeksels demonteren
om de kleppen te laten afkoelen.
Vervolgens de warme olie aftappen.
De luchtfilter demonteren en vervangen.
Terug olie vullen.
Na een nieuwe oliefilter te hebben gestoken.
Nu zal uwe moto wel voldoende zijn afgekoelt om de kleppen te regelen en de boel te syncroniseren.
Intussen heeft de klant wat rond gesnuisterd en misschien nog iets gekocht uit de mooie etalage.
Een koffie gedronken of een testritje gerden met een vervangmoto.
hebt ge naar en prijs gevraagd ook? Want dat kan ook een beetje verschillen soms.... 
I like my bike!!
Eer 't blok echt voldoende afgekoeld is om kleppen te stellen daar gaan toch al gauw een paar uurtjes over, bij voorkeur zal de technieker dan ook eerst de olie uit het blok laten en de kleppendeksels verwijderen. Nog wat andere prullen uitvoeren en ondertussen al een andere motor effe uitkleden of verder aankleden.
Neem de proef maar eens op de som, eer zo'n blok gekoeld is tot laat ons zeggen handwarm zijn er algauw 2 uren verstreken.
Zelfs koude olie erin gieten koelt de koppen niet want die staat onmiddelijk onderaan in 't carter...
kleppen warm stellen zullen ze ook wel doen denk ik want 't moet vooruit gaan he, doch iemand die 't boekje volgt doet die wacht tot het blok gekoeld is
Neem de proef maar eens op de som, eer zo'n blok gekoeld is tot laat ons zeggen handwarm zijn er algauw 2 uren verstreken.
Zelfs koude olie erin gieten koelt de koppen niet want die staat onmiddelijk onderaan in 't carter...
kleppen warm stellen zullen ze ook wel doen denk ik want 't moet vooruit gaan he, doch iemand die 't boekje volgt doet die wacht tot het blok gekoeld is
Al bedankt voor de reacties.
Ik heb bij Mabbe (Wielsbeke) afspraak gemaakt vlg donderdag. Normaliter tegen de middag terug weg.
Qua prijs : ik hoorde navragen aan de telefoon: rond de 180 euro.
Ik heb op het forum ook al reactie gelezen in dit verband : bij Mabbe "100 euro goedkoper dan in het mooie Sint-Martens-Lathem"
Ook reacties hierop?
Ik heb bij Mabbe (Wielsbeke) afspraak gemaakt vlg donderdag. Normaliter tegen de middag terug weg.
Ik heb op het forum ook al reactie gelezen in dit verband : bij Mabbe "100 euro goedkoper dan in het mooie Sint-Martens-Lathem"
Ook reacties hierop?
@ Luc, ik ga ook altijd naar Mabbes en het viel mij ook al op hun prijzen precies lager liggen dan andere dealers van vrienden van me. Ik betaalde voor mijn 20 000beurt een jaar geleden zo'n 183 euro!
Peugeot Fox > Kawasaki KDX250 > Yamaha YZF450 > Kawazaki Z750 '08 > BMW R1200GSA '06 > F800GS '09 > R1200GS Triple Black '12
bij meeusen te meerhout 405 euro
voor een gewoon onderhoud van 20 000 km
er waren wel 2 garantie gevallen bij
HEB IK WAARSCHIJLIJK OOK MOGEN BETALEN
dit faktuur wordt nu door gegeven aan test aankoop
-
Dirk Pauwels
bmw geeft op dat de temp vd koppen max 35° c mag zijn voor kleppen stellen. Zoals Danny zegt duurt het best lang voor je van een motor op bedrijfstemp afkoelt naar 35°. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een nachtje laten staan, smorgens binnen en rond 16h afregelen zal ook wel kunnen, smorgens binnen en om 12 al terug lijkt mij dat als je dan nadien je kleppen zou checken bij volledig koude motor dat je dan een afwijking gaat zien, maar of dat veel rol speelt, kzou het niet weten. Ik doe dat alleszins niet, maar bij mij is time geen moneyluc R80RT schreef:Al bedankt voor de reacties.
Ook reacties hierop?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Weer een prachtig voorbeeld van mensen die het niet kunnen laten om hun dealer af te schieten zonder enige vorm duidelijkheid over wat het juist gaat.
Het is hier echt een sport om dealers te zien als profiteurs, aftroggelaars, ... Het is wel die dealer die je nodig hebt als er een echt probleem zich voordoet.
Alsof elk onderhoud volledig identiek is aan elke moto, gooit men hier met prijzen alsof ge op de markt staat.
PRAAT met je dealer, ONDERHANDEL met je dealer ... Als hij je respecteert als klant, en jij hem, dan kom je er wel uit.
En als dit toch niet lukt, is het NOOIT een oplossing om in 4 zinnen op een veel gelezen forum die dealer af te knallen...
Probeer de rollen soms ook eens om te draaien of stel je zelf soms ook eens in vraag ... Hier kom je veel verder mee.
Btw: ik wil hier de dealers niet heilig verklaren, zeker niet. Maar een zeer ernstige discussie met mijn dealer heeft er voor gezorgd dat het probleem werd opgelost en ik het volledige vertrouwen nog steeds in hem heb.
En ik heb daar geen forum voor nodig gehad....
Het is hier echt een sport om dealers te zien als profiteurs, aftroggelaars, ... Het is wel die dealer die je nodig hebt als er een echt probleem zich voordoet.
Alsof elk onderhoud volledig identiek is aan elke moto, gooit men hier met prijzen alsof ge op de markt staat.
PRAAT met je dealer, ONDERHANDEL met je dealer ... Als hij je respecteert als klant, en jij hem, dan kom je er wel uit.
En als dit toch niet lukt, is het NOOIT een oplossing om in 4 zinnen op een veel gelezen forum die dealer af te knallen...
Probeer de rollen soms ook eens om te draaien of stel je zelf soms ook eens in vraag ... Hier kom je veel verder mee.
Btw: ik wil hier de dealers niet heilig verklaren, zeker niet. Maar een zeer ernstige discussie met mijn dealer heeft er voor gezorgd dat het probleem werd opgelost en ik het volledige vertrouwen nog steeds in hem heb.
En ik heb daar geen forum voor nodig gehad....
zie ook het probleem niet van hem daar een nachtje te laten staan
mijne gaat nu binnen voor 80.000 en onderhoud was altijd savonds binnen brengen volgende dag klaar
werk zelf ook veel liever aan een koele motor in plaats van je steeds te verbranden ...
zal ook een van de laatste officiele beurtjes zijn, garantie zit erop nu,
zal nu meer zelf gaan doen maar blijf voor grote zaken wel bij dealer
heeft bij garantie prima alles geregeld voor me dus ik heb daar geen probleem mee om hem beter te betalen
en ter info een uurtarief van om en bij de 35 euro ... daar vind je zo goed als niemand meer voor, vind maar is een loodgieter electricien enz... die officieel zo wei nig rekent
vraag me zelfs af waar een garagist nog aan verdient, winstmarge op nieuw is zeer beperkt, kosten personeel, showroom, administratie ...enz...
enkel een kleine zelfstandige zonder personeel kan nog is "duiken" onder de prijzen maar een grotere zaak ....forget it...al zouden ze willen ze kunnen gewoon niet
mijne gaat nu binnen voor 80.000 en onderhoud was altijd savonds binnen brengen volgende dag klaar
werk zelf ook veel liever aan een koele motor in plaats van je steeds te verbranden ...
zal ook een van de laatste officiele beurtjes zijn, garantie zit erop nu,
zal nu meer zelf gaan doen maar blijf voor grote zaken wel bij dealer
heeft bij garantie prima alles geregeld voor me dus ik heb daar geen probleem mee om hem beter te betalen
en ter info een uurtarief van om en bij de 35 euro ... daar vind je zo goed als niemand meer voor, vind maar is een loodgieter electricien enz... die officieel zo wei nig rekent
vraag me zelfs af waar een garagist nog aan verdient, winstmarge op nieuw is zeer beperkt, kosten personeel, showroom, administratie ...enz...
enkel een kleine zelfstandige zonder personeel kan nog is "duiken" onder de prijzen maar een grotere zaak ....forget it...al zouden ze willen ze kunnen gewoon niet
-
Dirk Pauwels
Zomaar totaalprijzen van onderhoud vergelijken is geen beginnen aan, kan je enkel als je de detail vd factuur bekijkt.
Het verschil zit hem in bv de gebruikte olie, er is volgens mij niet echt een opgelegd merk of zo van BMW uit, dus elke dealer gebruikt olie vh merk waar hij de beste condities op krijgt, bovendien steken sommige d'office full synth en anderen half synth. Daar zit al behoorlijk wat verschil op, kan soms al 40-50 euro zijn.
Verder zijn de tarieven vd voorgeschreven werkzaamheden vastgelegd, dus dat zou bij alle dealers hetzelfde moeten zijn.
en dan zijn er ook nog de werkzaamheden die niet onder het normale onderhoud vallen, daar vraagt de dealer dan een forfait of rekent het uurtarief aan.
en sommige laten ook remblokken en banden bij de dealer steken , of laten GPS houders, en andere accessoires monteren die dan in de prijs vh onderhoud zitten etc......
Wat is trouwens het beste: een dealer die een degelijk onderhoud geeft en de voorgeschreven werkzaamheden uitvoerd en kwaliteits olie gebruikt en dan uiteraard ook wat duurder is of eentje die er met zijn klak naar gooit en bijgevolg goedkoper is?
Het verschil zit hem in bv de gebruikte olie, er is volgens mij niet echt een opgelegd merk of zo van BMW uit, dus elke dealer gebruikt olie vh merk waar hij de beste condities op krijgt, bovendien steken sommige d'office full synth en anderen half synth. Daar zit al behoorlijk wat verschil op, kan soms al 40-50 euro zijn.
Verder zijn de tarieven vd voorgeschreven werkzaamheden vastgelegd, dus dat zou bij alle dealers hetzelfde moeten zijn.
en dan zijn er ook nog de werkzaamheden die niet onder het normale onderhoud vallen, daar vraagt de dealer dan een forfait of rekent het uurtarief aan.
en sommige laten ook remblokken en banden bij de dealer steken , of laten GPS houders, en andere accessoires monteren die dan in de prijs vh onderhoud zitten etc......
Wat is trouwens het beste: een dealer die een degelijk onderhoud geeft en de voorgeschreven werkzaamheden uitvoerd en kwaliteits olie gebruikt en dan uiteraard ook wat duurder is of eentje die er met zijn klak naar gooit en bijgevolg goedkoper is?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
YOO
@Dirk. Ik kan je redenering wel volgen, maar ik hoop dat je niet wil zeggen dat elke dealer die niet 't onderste uit je broekzak haalt daarvoor een knoeier is.
En zoals je zelf zegt, er is een lijst van punten en items die bij een onderhoud moeten gedaan worden, ook bij een 20000km onderhoud. Hoe kan 't dan, tenzij er idd andere dingen zoals remmen en banden oid bijgerekend zijn, dat er zoveel verschil op de rekening zit?
Ga zelf al jaar en dag bij Mabbe, altijd goed en vriendelijk bediend, onderhoud gebeurt zoals 't hoort, alle dingen worden wel degelijk nagekeken. Ik weet 't omdat ik bij Mabbe gewoon in de werkplaats mag rondkuieren terwijl ze aan m'n motor bezig zijn. En dat ik kan zien wat er wordt aan gedaan.
En ik heb nog nooit voor een onderhoud (zonder remmen, banden en andere prul uiteraard) meer dan 300€ betaald me dunkt.
Kortom, 't is niet omdat 't goedkooper kan dan anderen, dat 't werk daarom sowieso minderwaardig is, zeker niet
Grtz, Philip!
@Dirk. Ik kan je redenering wel volgen, maar ik hoop dat je niet wil zeggen dat elke dealer die niet 't onderste uit je broekzak haalt daarvoor een knoeier is.
En zoals je zelf zegt, er is een lijst van punten en items die bij een onderhoud moeten gedaan worden, ook bij een 20000km onderhoud. Hoe kan 't dan, tenzij er idd andere dingen zoals remmen en banden oid bijgerekend zijn, dat er zoveel verschil op de rekening zit?
Ga zelf al jaar en dag bij Mabbe, altijd goed en vriendelijk bediend, onderhoud gebeurt zoals 't hoort, alle dingen worden wel degelijk nagekeken. Ik weet 't omdat ik bij Mabbe gewoon in de werkplaats mag rondkuieren terwijl ze aan m'n motor bezig zijn. En dat ik kan zien wat er wordt aan gedaan.
En ik heb nog nooit voor een onderhoud (zonder remmen, banden en andere prul uiteraard) meer dan 300€ betaald me dunkt.
Kortom, 't is niet omdat 't goedkooper kan dan anderen, dat 't werk daarom sowieso minderwaardig is, zeker niet
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
20000 km onderhoud voor 2012 triple black r1200gs kost den dag van vandaag 460€ bij BMW dealer. 154€ uurloon en 226€ stukken en andere. Ni slecht zou ik zo zeggen....
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
-
Dirk Pauwels
Heb je toevallig de detail van die 406€? 226€ aan stukken lijkt mij meer dan enkel een 20k onderhoud. Wss zitten daar remblokken of andere extra's in. Volgens mij moet dat perfect kunnen voor 300€GSMax schreef:20000 km onderhoud voor 2012 triple black r1200gs kost den dag van vandaag 460€ bij BMW dealer. 154€ uurloon en 226€ stukken en andere. Ni slecht zou ik zo zeggen....
-
GSrijder
- Contacteer:
Als dat al de maatstaf is om een dealer te kiezen waar zijn we dan mee bezig.luc R80RT schreef:Hallo,
Bedankt voor uw reactie.
Wat voor mij het allerbelangrijkste is da's toch wel de service, zowel na aankoop van ons geliefde speelgoed als bij eventuele mankementen.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
Dirk Pauwels
bij woon/werkers speelt dat wel ne rol natuurlijk. In tegenstelling tot de meeste autozaken zijn de motorshops nog steeds niet ingesteld op woon/werk verkeer. Ze gaan pas open na 09h en sluiten al om 18h. Onmogelijk voor de meeste om hun moto dan voor het werk of na het werk binnen te brengen, dus moet je verlof nemen en dan is een halve of hele dag verlof al heel wat.GSrijder schreef: Als dat al de maatstaf is om een dealer te kiezen waar zijn we dan mee bezig.
Wat voor mij het allerbelangrijkste is da's toch wel de service, zowel na aankoop van ons geliefde speelgoed als bij eventuele mankementen.
een slimme dealer zou mss wel wat kunnen regelen met een paar van zijn werknemers, eentje vroeg beginnen en eentje laat blijven en probleem is opgelost. Als het bij autozaken kan moet het bij motorzaken ook kunnen.
174€ voor mijn 20K onderhoud bij Meeusen Meerhout.vasco66 schreef:bij meeusen te meerhout 405 euro
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
Ik heb onderhoud laten uitvoeren 20.000 km GSA 2011: Totaal faktuur € 491.91 werk € 225,06 stukken 266,85: oops:Dirk Pauwels schreef:Heb je toevallig de detail van die 406€? 226€ aan stukken lijkt mij meer dan enkel een 20k onderhoud. Wss zitten daar remblokken of andere extra's in. Volgens mij moet dat perfect kunnen voor 300€GSMax schreef:20000 km onderhoud voor 2012 triple black r1200gs kost den dag van vandaag 460€ bij BMW dealer. 154€ uurloon en 226€ stukken en andere. Ni slecht zou ik zo zeggen....
Uurloon 67.52 / uur BTW incl.
Geen speciale of abnormale stukken nodig gehad: Alle olie's (motor, boite, cardan, remmen) Filters olie en lucht, 4 dichtingen, 4 bougies, kleppendekseldichtingen € 66,88, afdekkapje?)
Kleppen enkel gecontroleerd (€ 50,65), waren al geregeld bij 10.000 km (14 maanden ervoor) ,(volgens mij kunnen de rubbers perfect hergebruikt worden)
BMW service, motorsynchronisatie instellen, PC uitlezen totaal € 60,14, testrit kost € 22,50 (pittig detail, ik kom toe bij de dealer om mijn motor af te halen en zien mijn hem van de brug gehaald worden, 5 min later rij ik weg bij thuiskomst heb ik zelf nog mijn banden bijgeblazen) dus 0 test KM !!,
Ook worden alle stukken per prestatie behandeld, dus zoals in elke merkgarage en komt ook vadertje staat er nog bijkijken.
Ik kan hierover 1 ding kwijt, mocht mijn motor niet meer in garantie zijn, ik simpelweg niet meer voor onderhoud in bij een dealer binnenstap.
Mensen ik ben ook zelfstandig, en kan ook wel tegen een duwtje, maar er zijn grenzen hé.
PS Factuur heb in detail bekeken bij thuiskomst, had op het eerste moment niet veel zin om discussie aan te gaan.
K1600 GT
-
Man in Black
In Limburg heb ik volgens mij niet veel keus, is maar ene BMW-dealer.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
Flat Twin Power
Bij aankoop van mijn 1600 Gt heb ik 4 dealers gedaan. Ik ben het best en het vriendelijkst ontvangen bij Mabbe met een complete rondleiding overal in de zaak erbij. Ik kreeg ook duizend ( 1000) euro meer voor mijn Rt dan bij de andere dealers. Dan is de keuze snel gemaakt. Vorige week binnen gedaan voor eerste onderhoud. Ik heb eerst een praatje gemaakt met de mecanieker en wat op zijn handen staan kijken. Vervolgens vertrokken met een gratis (andere dealers vragen 25 euro) vervangmotor. Ik mocht zelfs kiezen uit drie verschillende vervangmotoren (800 Gt, 800 Gs of Bmw scooter). Enkele boodscappen gedaan. Na een paar uur terug geweest. Ik weet nog niet hoeveel het was want ik mocht zo vertrekken, de factuur wordt opgestuurd. Ik ben in ieder geval zeer tevreden van de service.
prijs TotaalDirk Pauwels schreef:Heb je toevallig de detail van die 406€? 226€ aan stukken lijkt mij meer dan enkel een 20k onderhoud. Wss zitten daar remblokken of andere extra's in. Volgens mij moet dat perfect kunnen voor 300€GSMax schreef:20000 km onderhoud voor 2012 triple black r1200gs kost den dag van vandaag 460€ bij BMW dealer. 154€ uurloon en 226€ stukken en andere. Ni slecht zou ik zo zeggen....
11427673541 Oliefilter B2C 1 Stuk 13,65 13,65
7119963252 Afdichtring P2B 1 Stuk 0,45 0,45
WS1550 Motorolie high performance 15w50 OLIE 4 Stuk 14,1 56,4
12127726112 Bougie B3D 4 Stuk 12,54 50,16
13717706414 Luchtfilterelement B2E 1 Stuk 19,51 19,51
7119963132 Afdichtring P2B 1 Stuk 0,45 0,45
WS8090 Castrol axle epx 80w90 OLIE 0,18 Stuk 11 1,98
208 liter
83130443027 Remvloeistof dot4 lv, laagviskeus OLIE 0,25 Stuk 53,23 13,31
83130443027 Remvloeistof dot4 lv, laagviskeus OLIE 0,25 Stuk 53,23 13,31
11127723216 Afdichtset kleppendeksels B1G 1 Stuk 55,27 55,27
13547694924 Afsluitkapje gasklep P2C 2 Stuk 0,76 1,52
tot 226,01
Grtz
Marc
Marc
Prijzen dealers liggen dus ver uit een:
Vb: de een rekent remolie aan € 53,23 / liter, bij mij was dit € 12,68 / liter.
maw ze permitteren zich wel heel ver.
Vb: de een rekent remolie aan € 53,23 / liter, bij mij was dit € 12,68 / liter.
maw ze permitteren zich wel heel ver.
K1600 GT
-
alfa
.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
Jo De Paepe
dat is appels met peren vergelijken . L&C zijn al enkele jaren geen officiele BMW dealer meer .alfa schreef:L&C motors in Olen naast winkelcentrum.
Rekenen normale prijzen en maken degelijke afspraken .
Mij zien ze nooit meer , ooit eens gaan kijken voor een R80GS Basic die te koop stond voor 5500 €
En als ik er papieren bij wilde om hem in te schrijven in Belgie was het opeens 7.500€
van sjacheraars gesproken
Rekenen normale prijzen en maken degelijke afspraken
Lees het verhaal van Duck maar eens...
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ck#p405338
Vertel me eens hoe vaak ben je er zelf al op onderhoud geweest??