Eerste rijervaringen R1200GS 2013 ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Man in Black

Eerste rijervaringen R1200GS 2013 ?

Bericht door Man in Black »

Ik ben heel benieuwd naar de eerste km's die er vast en zeker al gemaakt zijn met de R1200GS 2013.
Iedereen die zijn indrukken wil delen, kom maar op met de testverslagen...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Den Dirk

Re: Eerste rijervaringen R1200GS 2013 ?

Bericht door Den Dirk »

De boekske staan er vol van....hijis dus beter dan de vorige :wink: , maar de KTM is evengoed maar goedkoper...
I like my bike!!
Danny

Bericht door Danny »

Den Dirk schreef:De boekske staan er vol van....hijis dus beter dan de vorige :wink: , maar de KTM is evengoed maar goedkoper...
beetje kort door de bocht maar ik lees dan ook geen boekskes...
Man in Black

wat in de boekskes staat dat weet ik, die lees ik ook.
Maar wat vinden de "gewone" motorrijders van hun aankoop?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Harald

Bericht door Harald »

edjemx schreef:..................
Maar wat vinden de "gewone" motorrijders van hun aankoop?
ik had hier graag iets gepost, maar ik ben gene " gewone " motorrijder. jammer :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
GSMax

Bericht door GSMax »

:lol: :lol: :lol:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Man in Black

allee de buitengewone mogen ook reageren...maar die rijden niet op een nieuwe GS hé :-P
Lid BMW MC VL.
Supermario

Bericht door Supermario »

Als ik van mijn 1100GS naar mijn huidige 1200GSA ging vond ik dat hij even goed rijdt maar een beetje rapper optrok.
Heb nu eens met een 1200GS LC gereden, die rijdt ook even goed en trekt terug iets rapper op dan mijn huidige 1200.

Conclusie voor mij: trekt rapper op dan een "oude" GS en rijdt ongeveer hetzelfde. Remmen, schakelen en vering zijn ongeveer hetzelfde.
Ook wat meer elektronische dingen aan. Ik vond ook dat er lawaai kwam vanonder de "klokken"(het geluid van de waterkoeling?).

Beetje wachten op GSa (voor mij dan).
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
gsluc

Bericht door gsluc »

Heb met den KTM 1190 & den 1200GS LC gaan rijden...2 dijken van motors , ...maar voor mezelf kom ik meer thuis op de GS ,...en aangezien mijn madam graag heeft dat ik thuis kom zal het terug de zoveelste gs worden zekers...
1200gs/lc triple black...
RBee

Bericht door RBee »

KTMluc klinkt ook niet zo echt. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
IB1

Bericht door IB1 »

De eerste 6500 km zitten er inmiddels op en de afspraak voor 10k km is inmiddels ook gemaakt. In het kort: rijdt best wel goed (understatement). :grin:
Naast de WW kms ook inmiddels een kort tripje naar duitsland gemaakt van ongeveer 2000 km en daar ging alles ook goed.
Met 3 volle koffers is bij een erg sportieve rijstijl aan hoge snelheid de stabiliteit wel iets minder dan zonder koffers (in de remmen duiken, overschakelen van 4 naar 5 onder vol gas ... ) Zonder koffers gaat dit perfect (vermoedelijk de schuld van mijn topcase icm mijn laag gewicht).
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

In de laatste Motoplus kunt ge meer lezen over de GS als op een forum :wink: .....
I like my bike!!
Man in Black

maar allee,
is hier nu echt niemand buiten IB1 die een nieuwe GS gekocht heeft?
Lid BMW MC VL.
Harald

Bericht door Harald »

edjemx schreef:maar allee,
is hier nu echt niemand buiten IB1 die een nieuwe GS gekocht heeft?

Waarschijnlijk wel, maar die zitten niet achter hun PC maar op hunne GS.
Ga ééns kijken via FB op het GS pagina of op het Nl GS forum.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Allee Edje ik zal mijn goed hart eens tonen.

De nieuwe GS rijdt zoals een GS alleen stukken beter.

Even verduidelijken. Vanaf de eerste meters op de nieuwe meteen een vertrouwd gevoel. Qua gewenning weinig op aan te merken. Zithouding voelt aan zoals de vorige alleen met een beter zadel heb ik al gemerkt. Ik bedoel het adel op de huidige is beter.

Het rijden op zich, alles verloopt net ietsje smeuïger dan op de oude. Veel minder last van een on-off gevoel. De oude was iets bruter bij het dicht en open schroeven van de gas in lage toeren. De extra toeters en bellen zijn mooi meegenomen. De mappings, in Duitslan aan de Moezel op dynamic gereden, hier in de boerenwegels meestal op road. OP road leunt hij het dichtste aan bij de oude, op dynamic is het een gecamoufleerde sportmotor. Heel directe gasrespons.

De ESA reageert veel beter dan op de vorige. Oneffenheden en zelfs vluchtheuvels worden heel goed opgevangen.

De 2008 GS was een plezier om mee te rijden, de 2013 LC nog een veel groter plezier.

Tot hiertoe maar 1 minpuntje, de interconnectie tussen motor en GPS werkt niet en ja het is een Navigator 4.

Voor de rest eens gaan proefrijden en je bent verkocht.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Krisis

Bericht door Krisis »

"Tot hiertoe maar 1 minpuntje, de interconnectie tussen motor en GPS werkt niet en ja het is een Navigator 4."

Wat bedoel je exact met de interconnectie tussen motor en Gps??

grtjs
Kris
Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Krisis schreef:"Tot hiertoe maar 1 minpuntje, de interconnectie tussen motor en GPS werkt niet en ja het is een Navigator 4."

Wat bedoel je exact met de interconnectie tussen motor en Gps??

grtjs
Kris
De motor zou het uur van de gps overnemen en wanneer de motor op brandstofreserve komt zou hiervan een melding moeten komen op de gps met het dichtsbijzijnde tankstation al dan niet op de route.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Man in Black

GSrijder schreef:....Voor de rest eens gaan proefrijden en je bent verkocht.
Ah testrit heb ik al gedaan en verkocht ben ik al :-) ,maar een testritje is maar kort hé.
Ben gewoon benieuwd naar de indrukken na vele km's, en bv van diegene die van een vorig model afkomen.
Merci voor de reactie.
Lid BMW MC VL.
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

GSrijder schreef:Allee Edje ik zal mijn goed hart eens tonen.

De nieuwe GS rijdt zoals een GS alleen stukken beter.

Even verduidelijken. Vanaf de eerste meters op de nieuwe meteen een vertrouwd gevoel. Qua gewenning weinig op aan te merken. Zithouding voelt aan zoals de vorige alleen met een beter zadel heb ik al gemerkt. Ik bedoel het adel op de huidige is beter.

Het rijden op zich, alles verloopt net ietsje smeuïger dan op de oude. Veel minder last van een on-off gevoel. De oude was iets bruter bij het dicht en open schroeven van de gas in lage toeren. De extra toeters en bellen zijn mooi meegenomen. De mappings, in Duitslan aan de Moezel op dynamic gereden, hier in de boerenwegels meestal op road. OP road leunt hij het dichtste aan bij de oude, op dynamic is het een gecamoufleerde sportmotor. Heel directe gasrespons.

De ESA reageert veel beter dan op de vorige. Oneffenheden en zelfs vluchtheuvels worden heel goed opgevangen.

De 2008 GS was een plezier om mee te rijden, de 2013 LC nog een veel groter plezier.

Tot hiertoe maar 1 minpuntje, de interconnectie tussen motor en GPS werkt niet en ja het is een Navigator 4.

Voor de rest eens gaan proefrijden en je bent verkocht.
Ik kan alleen maar beamen want Rony er over zegt.
Heb alleen geen ervaring met Navigator 4,simpelweg omdat ik deze niet heb.

Wat ik er alleen nog aan kan toevoegen is dat het nieuwe blok minder ruw aanvoelt dan het volledig luchtgekoelde blok.
Ik durf zelfs te stellen dat het water/luchtgekoelde blok dicht aanleunt bij de K blokken.
Een fantastische motor die op elk aspect een verbetering is t.o.v. de vorige GS.

Indien je het echt wil weten ga hem eens dan test rijden maar let wel op,het zou wel eens kunnen zijn
dat je snel een bestelbon zou ondertekend hebben. :wink:

Grtz,Geert
Man in Black

Geert, testrit heb ik al gedaan, en verkocht ben ik ook al :grin: eind dit jaar wordt er eentje besteld.
Lid BMW MC VL.
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

De testrit heb ik ook achter de rug... twee weken geleden test gedaan, week geleden er eentje besteld, de gs sprak me al altijd aan, maar kleine drie jaar terug dan toch de super tenere gekocht wegens compleet, en geen peperdure opties, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan en ondertussen is de super ten verkocht, alsook de gsxr1000 k9 waar ik me heel hard mee geamuseerd heb, alleen is ons belgenlandje niet geschikt voor deze zitpositie, en vermogen, de nieuwe gs liet me voelen dat er een waardig alternatief is, welliswaar niet qua vermogen, maar des te meer qua beleving.
ten opzichte van de super ten .... daar is alles de overtreffende trap, op de bediening van de pinkers na, da is echt prullen.
de gasrespons op de dynamic stand is fenomenaal, de remmen bijten alsof je tegen een muurtje aanrijdt, de afwerking van het geheel is heel netjes, en de motor ziet er gelikt uit met en zonder koffers. zelfdovende pinkers zijn een leuk extraatje, daar ik dat nog eens vergeet uit te zetten.
het grootste nadeel van de nieuwe gs is eigenlijk de levertermijn, ik ben namelijk geen geduldig mens, twee maand lijkt me nu een eeuwigheidn :twisted:

hopelijk kan ik op dit forum mn zinnen wat verzetten en vliegt de tijd voorbij :grin:
GS-Walter

Bericht door GS-Walter »

Zwiep,
ik had al ervaring met 2 x GSA en nog enkel andere modellen van BMW, en stapte om verschillende redenen ook even over op de ST van Yamaha (kwam je denk ik ook tegen op het ST forum). Hoewel dit een dijk van een moto is, vond ik daar echter ook niet wat ik steeds bij BMW wel vond.
Ik heb geen testrit gedaan met de LC, maar wel veel testmateriaal gelezen. Ik had op dat moment (juli 2013) een nieuwe FJR (model 2013) en stoorde met mateloos aan het weggedrag (voorwiel dat onderuit wil) en meerdere kleine mankementjes en rammeltjes. Toen ik bij de BMW-dealer prijs vroeg voor bepaalde configuratie van de LC, en hij die blijkbaar in zijn toonzaal had staan, duurde het minder dan 1 uur voor ik daar stond. Binnen het uur was de bon getekend, een week later kon ik hem afhalen en ik heb daar na 3750 km nog geen minuut spijt van. Ik ga nog wel de foglights laten monteren. De mijne staat op Conti's en dat bevalt mij uitstekend. Vandaag nog 135 km gereden en GENOTEN!!!
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik ook nogal impulsief en ongedurig ben, maar in dit geval is het wachten zeker de moeite waard!!

Grtz :wink:
GS-Walter.
R1200GS Adventure LC
Man in Black

Vantzelfde Zwiep, september besteld, levering dealer december, dan winterweer waarschijnlijk, dus Jan/febr halen.
Dus 4maand zonder moto :-? Sinds mijn 11e nog nooit zonder iets met een motor gezeten, das wennen :grin:
Lid BMW MC VL.
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

Man in Black schreef:Vantzelfde Zwiep, september besteld, levering dealer december, dan winterweer waarschijnlijk, dus Jan/febr halen.
Dus 4maand zonder moto :-? Sinds mijn 11e nog nooit zonder iets met een motor gezeten, das wennen :grin:
gelukkig voor mij niet zonder motor, mijn twee zijn welliswaar verkocht maar dr staat hier nog steeds de triumph tiger 800 van mijn madam waar ik de komende twee maand mee zal rondbollen, levering december is voor mij afhalen in december, nog een paar maand wachten omwille van winterweer zit er voor mij niet in, daarvoor ben ik te ongeduldig :alien:
Man in Black

Ik ben ook benieuwd of ik zal wachten tot febr :roll: , maar inschrijven in 2014 dat staat vast.
Lid BMW MC VL.
Plaats reactie