nüMaps lifetime Europe 2014.30

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

is uit. Te downloaden via de gebruikelijke wegen (de discussie Garmin Express zal wel weer volgen :wink: )
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
hla
Contacteer:

Re: nüMaps lifetime Europe 2014.30

Bericht door hla »

ik doe het niet, wacht gewoon op de volgende of de volgende daarna.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

hla schreef:ik doe het niet, wacht gewoon op de volgende of de volgende daarna.
Waarom dat?
Groet,
Erwin

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

omdat alles nu zonder problemen werkt bij mij.
En ik heb genoeg problemen gekend in het begin van de zomer, genoeg voor de rest van het jaar.
Wat zou er nu zo veranderd zijn dat het noodzakelijk zou zijn voor mij om dit te volgen?

Er is ook nog een bijkomende maar minder belangrijke reden.
Op mijn firma laptop staat de oude, en aangezien we de code van administrator niet krijgen kunnen we geen update zelf doen.
Dus kan ik het daar niet veranderen, dus waarom dan thuis wel doen?
Beter op beide hetzelfde, ook al heb ik het niet op mijn werk nodig.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
p@rick

Bericht door p@rick »

't Gaat goed vooruit met de updates...
Ik ga misschien deze keer de alternatieve methode (via het programma MapUpdater) toch eens volgen als die werkwijze tenminste nog toegelaten wordt, eens zien of dat echt zoveel vlotter zou gaan dan met Garmin Express.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ik heb deze keer met Garmin Express de kaarten op de computer gezet en met MapInstall vanaf de pc naar de Nav IV. Naar de computer ging redelijk snel, van pc naar gps duurde, zoals gewoonlijk een stukje langer omdat de indexbestanden opgebouwd moeten worden.
Groet,
Erwin

dbr

Bericht door dbr »

P@trick,

In G.express heb je nu ook de mogelijkheid om toestel, pc of beide te updaten tenminste in de Windows versie, op Mac kan dit nog niet. Lijkt me nieuw in de recente versie van G.express !?

Groeten,
Danny
R1200RT (2007) / Zumo 350
p@rick

Bericht door p@rick »

dbr schreef:P@trick,

In G.express heb je nu ook de mogelijkheid om toestel, pc of beide te updaten tenminste in de Windows versie, op Mac kan dit nog niet. Lijkt me nieuw in de recente versie van G.express !?

Groeten,
Danny
Neen Danny, is niet nieuw. Ik heb de voorbije zovele updates (misschien al wel zes, zeven...) gedaan met Garmin Express, en telkens de kaarten op toestel én Mac kunnen zetten.
Nadien dan de kaarten met JaVaWa GMTK overzetten van de iMac naar de MacBook en de Dell (laptop met windows 7).
.
Greetz,

P@trick
J@n

Bericht door J@n »

Zojuist de update zonder problemen met Garmin Express op de Zumo en de pc gezet. Net zoals de vorige keren trouwens. En in één moeite ook nog de Zumo software geüpdatet. :grin:
p@rick

Bericht door p@rick »

J@n schreef:Zojuist de update zonder problemen met Garmin Express op de Zumo en de pc gezet.
En zo hoort het ook :wink:
Greetz,

P@trick
adventure1200

Bericht door adventure1200 »

Hier ook zo de updates en software zonder problemen ingeladen met Garmin Express :cheers:
G4Speed

Bericht door G4Speed »

Heb de update gedaan met MapUpdater en per ongeluk mijn basiskaart gewist. Is dit een probleem?
Volgens JaVaWa zou mijn toestel Zumo 550 niet naar behoren werken? Merk er eigenlijk niets van.
Suzuki Bandit 600 - Honda CB 600 - BMW R 1150 R - BMW K1300 GT
p@rick

Bericht door p@rick »

Tijdens het voorbije weekend de nieuwe kaarten (2014.30) ook op Navigator IV en op MacBook gezet. Voor een keertje eens niet met Garmin Express (waarmee ik eigenlijk nooit noemenswaardige problemen heb ondervonden en waarmee de kaarten telkens keurig op zowel toestel als computer kwamen te staan), maar met de Garmin Mapupdater. Dit (oudere) programma doet ongeveer hetzelfde dan GE maar volgens velen velen (hier en op andere fora) met veel minder problemen dan met GE, dus dat wilde ik graag eens uitproberen. Moest het niet lukken : no prob, ik had de Navigator immers de eerstvolgende weken en wellicht maanden toch niet nodig (de weg naar en van't werk vind ik nog wel zonder gps), ik had desgevallend tijd tot volgend voorjaar om de eventuele problemen op te lossen...
Eerst dus de Mapupdater van de Garmin-site geplukt en op de MacBook geïnstalleerd. Programmaatje opgestart, gps aangesloten, toestel herkend, nieuwe kaarten, kiezen voor volledig Europa op de in het toestel reeds aanwezige sd-kaartje), bij "geavanceerd" gekozen voor "op toestel en op Mac" etc... etc..., alles mooi en correct ingevuld en/of aangevinkt, de feitelijke download van 2014.30 kon dus nu beginnen. Is ook begonnen, ging vrij vlot tot bijna op het einde, maar dan bleef ie een uur of twee "hangen" waarna ik besliste het proces te onderbreken en opnieuw te proberen. Ik ga een lang verhaal kort maken, maar uiteindelijk, bij de 12e (jawel, de t-w-a-a-l-f-d-e !!!) poging werd de download op minder dan een half uurtje afgerond. Ik zeg er wel meteen bij : het heeft niet telkens tot bijna het einde geduurd vooraleer de download bleef hangen, soms was het na enkele procentjes al zover, , andere keren als ie ongeveer halverwege was, maar inderdaad ook enkele keren als de download bijna voltooid was.
Nu vermoed ik dat dit probleem volledig te wijten is aan de Garmin-downloadserver, en dat ik hetzelfde geduld moest gehad hebben als ik Garmin Express gebruikt zou hebben, ik ga dit dus niet in de schoenen schuiven van de Garmin Mapupdater.
Soit... Na de download zit ik (allé, de Mapupdater) even in de faze "uitvoering van de update voorbereiden". Deze faze duurde gelukkig maar een viertal minuutjes.
Dan de volgende faze, "kaart installeren". Dat duurt de ene keer lang, de andere keer nog wat langer, nu duurde het iets meer dan 3,5 uur voordat de kaarten geïnstalleerd waren op het toestel. Daarna volgde er nog een tweede run van dezelfde faze om de kaarten op de computer zelf te installeren, deze duurde iets minder dan een volledig uur.
Al bij al heeft deze volledige update dus ongeveer vijf en een half uur geduurd, tenminste als ik die eerste elf downloadpogingen niet meetel. Kan ik daarmee leven ? Ja, daar kan ik eigenlijk best mee leven. Zoiets doe je immers sowieso op een moment dat je je computer en zeker je gps niet voor andere dingen nodig hebt, en dat je zelf ook genoeg andere dingen te doen hebt... Je klikt een paar keer en dan laat je alles rustig z'n beloop, gewoon af en toe eens checken of alles nog doet wat moet...
Of ik nu tevreden ben over de Mapupdater ? Abajaat, eigenlijk wel, maar ik heb op zich niet zo'n verschil gemerkt met Garmin Express. Garmin Express is iets uitgebreider, voorziet bv. het toestel van nieuwe firmware indien deze beschikbaar zou zijn, en dat doet de Mapupdater niet (allé, dat denk ik toch niet). Of ik volgende keer opnieuw Mapupdater zou gebruiken ? Misschien wel, misschien niet, zal wellicht afhangen met welk been ik uit bed gestapt ben die ochtend.

Toestel én computer reageren in ieder geval perfect op de nieuwe update, en zo hoort het ook. Nu restte mij enkel nog maar de nieuwe kaart met het handige GMTK (van JaVaWa) over te brengen naar mijn andere computers (iMac en Dell laptop). Gelukkig duurde dat maar enkele minuten :wink:

Tenslotte een praktische en misschien zelfs domme vraag, maar toch stel ik ze : behalve de meerdere giga's aan data is ook de trage usb-verbinding tussen de computer en de Zumo/Navigator mede verantwoordelijk is voor het lang duren van het installeren van de kaarten op het toestel.
Tijdens de update zat het sd-kaartje in mijn gps-toestel. De kaart van volledig Europa moest dus via die trage usb-overdracht op het kaartje gezet worden, duurde in mijn geval dus ruim 3,5 uur. In de MacBook (en in zowat elke andere moderne laptop, ongeacht of het nu Windows of Mac-OSX is) zit er ook een snelle kaartlezer ingebouwd. Stel dat ik nu tijdens een volgende update de gps zelf met de usb-kabel op mijn laptop aansluit, maar het SD-kaartje rechtstreeks in de computer steek, zou de Mapupdater of Garmin Express die situatie juist interpreteren en de nieuwe kaart ook volledig op de gewenste locatie (SD) installeren, maar dan dus veel sneller dan via de usb-kabel ?
Greetz,

P@trick
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Wellicht zijn de servers in het weekeinde zwaar belast?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

p@rick schreef:Tenslotte een praktische en misschien zelfs domme vraag, maar toch stel ik ze : behalve de meerdere giga's aan data is ook de trage usb-verbinding tussen de computer en de Zumo/Navigator mede verantwoordelijk is voor het lang duren van het installeren van de kaarten op het toestel.
Tijdens de update zat het sd-kaartje in mijn gps-toestel. De kaart van volledig Europa moest dus via die trage usb-overdracht op het kaartje gezet worden, duurde in mijn geval dus ruim 3,5 uur. In de MacBook (en in zowat elke andere moderne laptop, ongeacht of het nu Windows of Mac-OSX is) zit er ook een snelle kaartlezer ingebouwd. Stel dat ik nu tijdens een volgende update de gps zelf met de usb-kabel op mijn laptop aansluit, maar het SD-kaartje rechtstreeks in de computer steek, zou de Mapupdater of Garmin Express die situatie juist interpreteren en de nieuwe kaart ook volledig op de gewenste locatie (SD) installeren, maar dan dus veel sneller dan via de usb-kabel ?
Volgens mij is de daadwerkelijke overdracht slechts een deel van deze tijd, minder dan de helft. De rest is nodig voor het voorbereiden en het maken van indexbestanden voor op je GPS.
Groet,
Erwin

p@rick

Bericht door p@rick »

®win schreef:Volgens mij is de daadwerkelijke overdracht slechts een deel van deze tijd, minder dan de helft. De rest is nodig voor het voorbereiden en het maken van indexbestanden voor op je GPS.
Dus dan zou de eventuele tijdswinst door het kaartje recht in de computer te steken niet echt groot zijn ?
Blijft de vraag of het principe van het SD-kaartje in de laptop werkt of niet...
Greetz,

P@trick
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

p@rick schreef: Blijft de vraag of het principe van het SD-kaartje in de laptop werkt of niet...
Kwestie van uitproberen ...
Groet,
Erwin

p@rick

Bericht door p@rick »

®win schreef:
p@rick schreef: Blijft de vraag of het principe van het SD-kaartje in de laptop werkt of niet...
Kwestie van uitproberen ...
Bij de volgende update.
Tenzij het hier al iemand geprobeerd heeft en zijn bevindingen met ons wil delen...
Greetz,

P@trick
Plaats reactie