Betalend parkeren voor motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

dejos

Betalend parkeren voor motor

Bericht door dejos »

Hallo, ik woon in groot Aarschot en heb gisteren het stadsmagazine ontvangen waarin een artikel staat over "Betalend Parkeren " in Aarschot.
Ik zal overtypen wat hierin staat vermeld: [color=#FF0000]Voor motorrijders is het niet evident om hun parkeerticket achter te laten op de motor.Daarom mogen ze hun ticket meenemen.Krijgen ze een retributiebon?Dan kunnen ze de boete eenvoudig laten anuleren door hun parkeerticket voor te leggen.Een andere mogelijkheid voor motorrijders is sms parkeren.[/color]
Wat ik nu wil vertellen is dat er in aarschot nog geen borden staan waarop dat vermeld staat dat je voor de motor een ticket moet nemen op voorziene plaatsen voor de motor.Bovendien krijg je sowieso een boete in je bus en heb je ,als je toch een ticket had genomen , dit misschien al weggegooid.
Dit systeem zoals hierboven beschreven , wordt dit ook toegepast in andere steden?Ik denk dat dit KASSA KASSA is voor de stadskas.!!!! Is dit wel regelementair???Graag jullie mening of ervaringen met dit betaalsysteem.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
willy

Re: Betalend parkeren voor motor

Bericht door willy »

Bedoel je dat er aparte borden dienen te staan om de verplichting tot betalend parkeren aan
te geven voor auto's en voor motorfietsen?
Uit uw bericht maak ik verder op dat de stad zijn inwoners informeert, dus die mensen zijn
"gewaarschuwd" wat het bewaren van een parkeerticket betreft.
Voor niet-Aarschottenaars zou het wel eens tot onprettige verrassingen kunnen leiden :-?
Ik lees ook dat het ticket-probleem kan vermeden worden door te betalen via sms.
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

Gewoon op een veilige plek op het voetpad zetten. ^__^ betalend parkeren geldt verder ook voor de moto, ieder voertuig moet dat.

tapatalk 4 for xperia
Alpineovi

Bericht door Alpineovi »

En wat hebben we geleerd?
Wegblijven uit Aarschot met de moto! :lol:
GSMax

Bericht door GSMax »

Maar waarom zou je met de motor op een betalende plaats gaan staan?? Zoals gezegd, parkeer op het voetpad en laat minstens 1.5m voor kinderwagens en rolstoelen om te passeren. Nog nooit problemen mee gehad 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

GSMax schreef:Maar waarom zou je met de motor op een betalende plaats gaan staan?? Zoals gezegd, parkeer op het voetpad en laat minstens 1.5m voor kinderwagens en rolstoelen om te passeren. Nog nooit problemen mee gehad 8-)
Die 1,5 m is zelfs geen verplichting ;-)

tapatalk 4 for xperia
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

In Aarschot zetten ze een wielklem op je moto als je op het voetpad staat...ik spreek uit ervaring!
Of het al dan niet wettelijk geregeld is laat ik nog terzijde, ik heb de boete nooit betaald en zal ze niet betalen.
Andalousie 09/2018
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

In ieder geval is een ticket kopen en meenemen om achteraf te tonen gewoon ONWETTELIJK.
Er staat in de wet dat het ticket duidelijk leesbaar moet aangebracht worden, juist om te voorkomen dat iemand die een boete krijgt het ticket neemt dat hier of daar op de grond ligt.
Of gewoon vragen aan iemand die weg gaat rijden van de parking.
En dan achteraf gaan tonen en zeggen dat je betaald had!

Dus achteraf gaan tonen is tegen de wet, dus die regel is onwettelijk.

Ergens anders plaatsen zonder iemand te storen lijkt me de beste oplossing.
En wie een wielslot krijgt aangesmeerd zal het voor de rechtbank moeten gaan uitvechten. Normaal gezien moet het stad dit altijd verliezen, maar moeten ze het eerst ondervinden blijkbaar om het te geloven.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
alfa

Bericht door alfa »

Wij hebben al dikwijls met 4 moto's een volledige parkeerplaats ingenomen , zelfs al gevraagd aan parkeerwachter wat wij moesten doen .
Die had er geen passend antwoord op.
Systeem van sms kan daar een oplossing in brengen , maar moet dan duidelijk aangegeven zijn op parkeerplaats.
BMW R1100R zonder KFR
GSMax

Bericht door GSMax »

Senpuppy schreef:
GSMax schreef:Maar waarom zou je met de motor op een betalende plaats gaan staan?? Zoals gezegd, parkeer op het voetpad en laat minstens 1.5m voor kinderwagens en rolstoelen om te passeren. Nog nooit problemen mee gehad 8-)
Nee dat klopt maar ik zie dit als een vorm van respect naar voetgangers :wink:
Grtz
Marc

hla
Contacteer:

Bericht door hla »

sms kan, zonder verdere aanduiding.
Als het kan voor de auto's dan kan het ook voor de moto's.
Maar met 4 op één plaats gaan staan is weer een andere overtreding. Dat mag wettelijk NIET!
Ik heb dit jaren geleden hier bij ons aan de parkeerwachters, en daarna aan de politie voorgelegd.

Dus op één plaats één voertuig, en geen ticket, en anders per sms of ergens anders op het voetpad of plein gaan staan.
Dit zijn de juiste mogelijke stappen in Kortrijk.

MAAR, het lijkt een plaatselijke interpretering van de wet te zijn, in andere steden zou het anders kunnen zijn zeggen ze hier erbij.
Dat alleen al is volgens mij onwettelijk!
En zo kun je blijven doorgaan.

R1200RT

Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

GSMax schreef:
Senpuppy schreef:
Nee dat klopt maar ik zie dit als een vorm van respect naar voetgangers :wink:
Helemaal akkoord :-) ik rijd vaak ietsje verder dan naar een pleintje of een breder stuk voetpad.

Voor éénieder, algemeen geldt (website politie):

Parkeren op het trottoir of de verhoogde berm

Sinds 1 september 2011 mogen motorfietsen op trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op verhoogde bermen worden opgesteld, zonder hierbij het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken. Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Betalend parkeren: wat met het parkeerticket?

Motorrijders zijn niet vrijgesteld van parkeergeld. In theorie moet een bestuurder van een motorfiets ook betalen in een zone ‘betalend parkeren’ (parkeerautomaat).

Het is natuurlijk onmogelijk om je ticket achter de voorruit te leggen, zoals bij een auto. Indien je een retributie zou krijgen, kan je achteraf bewijzen dat je wel betaalde door het betaald parkeerticket voor te leggen, en hoef je dus geen boete te betalen.

--> motorrijders mogen 2 motors in 1 parkeervak plaatsen, hiervoor is slechts 1 geldig ticket nodig.

Parkeren in de blauwe zone

Aangezien het bij een motorfiets niet mogelijk is om een parkeerkaart voor te leggen, worden motorrijders hiervan vrijgesteld. Motorrijders mogen dus onbeperkt parkeren in een blauwe zone.
alfa

Bericht door alfa »

Als het verplicht word met sms ,is dit voorbij gratis parkeren.
enkel niemand kan je verplichten een gsm te kopen ! dus terug naar af.
vb.
Genummerde parkeerplaatsen enkel voor moto's waar je aan automaat uw nummerplaat kan ingeven en betalen .
parkeerwachter kan daar checken of er betaald is .
Maar dan is er weer een probleem over prive gegevens
BMW R1100R zonder KFR
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Zoals ik al schreef, website van de politie of niet, het is eerder de locale interpretatie die telt.
Als ze streng zijn, dan helpt het kopen van een ticket niet want dat telt niet. Achteraf gaan tonen op de rechtbank is niet toegelaten voor auto's en dus ook niet voor moto's.
En een parkingplaats is gemaakt voor één voertuig. Als dus één moto hierop moet staan en niet moet betalen, dan doen ze weer verlies in het stad.
Ik heb hen dat ook gezegd, maar zonder resultaat. Het mag hier NIET!

Het beste is dus ergens anders gaan staan, dan heb je nog de grootste kans om geen problemen te hebben.

R1200RT

Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

Wij zijn zelfs een keer weggestuurd uit een ondergrondse parking >__< de reden: niet voorzien op motors. En we hadden braaf een ticketje genomen. Ach, bij het buitenrijden dan toch maar weer voor het voetpad gekozen :p
alfa

Bericht door alfa »

Sommige gaan dit als gasboete kunnen uitschrijven (stoepparkeren), is er geen verhaal meer mogelijk.
BMW R1100R zonder KFR
GSMax

Bericht door GSMax »

Nog nooit gehoord of gelezen dat er ooit een motard een GAS boete zou gekregen hebben voor parkeren op de stoep. Trouwens ik was van mening dat GAS boetes wel kunnen aangevochten worden, niet?
Grtz
Marc

pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

Nog nooit gehoord of gelezen dat er ooit een motard een GAS boete zou gekregen hebben voor parkeren op de stoep. Trouwens ik was van mening dat GAS boetes wel kunnen aangevochten worden, niet?
Wel ik heb het van de zomer aan de stok gehad met een gas ambtenaar in Roeselare ivm met stoepparkeren. En heb dat kunnen regelen met iemand van Stadsbestuur Roeselare om die gas boete te annuleren, dankzij (juridische) hulp hier van het forum. Anders was het dokken geweest.
Persoonlijk vindt ik dat men een keer de parkeergelegenheid voor motors wettelijk moet regelen, want zoals hla zegt in kortrijk is het weeral van een andere orde dan in bv Oostende. In de ene stad is het 1 of meerdere moto/parkeerplaats, elke motor een ticket nemen en in andere steden is het per parkeerplaats dat ingenomen is een ticket nemen.
Daarom dat ik steeds mijn motorfiets op trottoir of plein parkeer, dan valt het onder de politionele bevoegdheden indien ik in overtreding ben. Want met die privé parkeerfirma's/GAS ambtenaren is het gewoon zinloos te discuteren. :roll:
BMW R1100R bj '95
dejos

Bericht door dejos »

Misschien beter terug op de parkingplaatsen voor de motor (als die er zijn?) terug een ouderwetse parkeermeter plaatsen voor elke motorparkeerplaats , waarbij je geld insteekt en de parkeertijd stelselmatig naar nul draait. Geen gedoe met sms of parkeerticket dat je nergens op de moto kan laten liggen.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
alfa

Bericht door alfa »

Vb.
Doorzichtig bevestigd gadgets op moto om ticket in te steken ?
Zo kunnen 4 moto's op één parkeerplaats met één ticket.
Gadgets kan overal bevestigd worden los(aan hangslot)of demonteerbaar op moto.
Geen misverstanden en wild parkeren meer.
BMW R1100R zonder KFR
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

pacman_cs schreef:
Wel ik heb het van de zomer aan de stok gehad met een gas ambtenaar in Roeselare ivm met stoepparkeren. En heb dat kunnen regelen met iemand van Stadsbestuur Roeselare om die gas boete te annuleren, dankzij (juridische) hulp hier van het forum. Anders was het dokken geweest.
Persoonlijk vindt ik dat men een keer de parkeergelegenheid voor motors wettelijk moet regelen, want zoals hla zegt in kortrijk is het weeral van een andere orde dan in bv Oostende. In de ene stad is het 1 of meerdere moto/parkeerplaats, elke motor een ticket nemen en in andere steden is het per parkeerplaats dat ingenomen is een ticket nemen.
Daarom dat ik steeds mijn motorfiets op trottoir of plein parkeer, dan valt het onder de politionele bevoegdheden indien ik in overtreding ben. Want met die privé parkeerfirma's/GAS ambtenaren is het gewoon zinloos te discuteren. :roll:
Het is bij wet geregeld hoor, dat 2 motors in 1 vak mogen staan. Het gegeven dat gemeenten/steden daarvan afwijken maakt hun 'vaststelling' nog niet de correcte. Maar idd, het blijft het beste om de stoep te gebruiken :-)
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Ik vindt het eigenlijk onbegrijpelijk dat deze discussie anno 2013 nog moet gevoerd worden.
Als je een parkeerticket moet nemen en dat zichtbaar op het voertuigen moet achterlaten, dan geldt dat ook voor motoren. Dat dat niet kan is een probleem voor de motorrijder en niet voor de parkeerwachter of de wegbeheerder. Er zijn voor elk type motor ondertussen al ontelbare accessoires te koop, tot de meest onzinnige toe. Waarom kunnen we dan nog altijd niks kopen om ons parkeerticket achter te steken? Waarom voorzien de motorfrabrikanten dat niet zelf? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
willy

Bericht door willy »

Het lijkt mij niet zo heel vanzelfsprekend om op elk model motorfiets een (aanvaardbare) voorziening
aan te brengen die een parkeerticket zodanig kan bevatten dat hij niet door de eerste de beste
kan worden meegenomen. Daarom vind ik het gebeuren in Aarschot waar men de kans krijgt om
aan te tonen dat een ticket gekocht werd nog niet zó slecht.
janl
Contacteer:

Bericht door janl »

Als ik me het goed herinner van het theorie studeren (da's van maart dit jaar), dan moet je op het trottoir minimum 1 meter ruimte laten voor voetgangers etc. Parkeer je met twee motoren in 1 parkeervak, dan moet je allebei een ticketje nemen (of sms-parkeren). Als ik het me het goed herinner hè ...
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Senpuppy

Bericht door Senpuppy »

janl schreef:Als ik me het goed herinner van het theorie studeren (da's van maart dit jaar), dan moet je op het trottoir minimum 1 meter ruimte laten voor voetgangers etc. Parkeer je met twee motoren in 1 parkeervak, dan moet je allebei een ticketje nemen (of sms-parkeren). Als ik het me het goed herinner hè ...
Foute herinneringen :D
Plaats reactie