straalcabine

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

straalcabine

Bericht door Man in Black »

Ik ben van plan volgende straalcabine te kopen
http://www.powerplustools.nl/straalcabi ... uimte.html
Iemand ervaring met zo'n soortgelijke hobbycabine? werkt dat goed om de verflaag van bv de vorkpoot of cardanhuis(?) of middenbok te stralen (om opnieuw te spuiten?)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door tony »

heb echt geen idee of dat goed gaat maar koop het maar :grin:
is altijd wel handig als ge iemand weet met zo een bak :grin:
en blijkbaar zou het straal zand bij VanCranenbroek goedkoop zijn.
weedeebee
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:54
Locatie: Staden

Re: straalcabine

Bericht door weedeebee »

Werkt heel goed, maar je stukken moeten wel vet vrij zijn. En de ene verfsoort gaat er wel beter af dan de andere... Er hebt wel en stevige compressor nodig...
100GS & R 1150 GS
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: straalcabine

Bericht door Dirk Pauwels »

Vraag es aan tweecilinderke.
Het gaat voor kleinere stukken. En zoals WEEDEEBEE zegt heb je een fatsoenlijke compressor nodig, eentje met een redelijk debiet en een groot drukvat, of je koppelt 2 lichtere aaneen, dat gaat ook.
Stukken die gestraald moeten worden, moeten ook vaak terug gecoat worden, dan ben je eigenlijk beter af met een bedrijf dat zowel straalt als coat. Vorkbenen spuiten gaat wel, maar na 1 seizoen ga je het opnieuw moeten doen, tenzij je weinig kms doet.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: straalcabine

Bericht door stefke2 »

Awel, ik heb daar vandaag nog mee gewerkt. De compressor was te licht, ik moest dus regelmatig wachten op genoeg druk. Verder heb ik een paar keer de boel moeten stilleggen omdat er schilfers verf van mijn werkstuk samen met het aangezogen zand terug in het spuitpistool sukkelden. Dus kop een paar keer moeten schoonmaken. Op andere stukken werkt dat ding voortreffelijk.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

Allee Tony we gaan de hollandse toer op, wat kan ik van jou lenen ? :grin:
Stevige compressor heb ik.
De velgen bv laat ik coaten en dus ook daar voorbereiden, voordeel van spuiten is dat je dat zelf kan doen en dat er niet perse alles van lagers en bussen en andere smeltgevoelige dingen uit moeten.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: straalcabine

Bericht door tweecilinderke »

Ja ik heb dezelfde cabine en dat werkt super, heb er ondertussen al 2 volledige motoren mee gedaan behalve het frame wegens te groot.
Die verstoppingen heb ik ook gehad en dat is te wijten aan het vuil dat je mee opzuigt, eens nieuw zand doet wonderen.
Ook kan je een zeefje erbij kopen wat ook helpt.
Mijn compresseur is continue 6 bar en dat is voldoende :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: straalcabine

Bericht door Dirk Pauwels »

Man in Black schreef:Allee Tony we gaan de hollandse toer op, wat kan ik van jou lenen ? :grin:
Stevige compressor heb ik.
De velgen bv laat ik coaten en dus ook daar voorbereiden, voordeel van spuiten is dat je dat zelf kan doen en dat er niet perse alles van lagers en bussen en andere smeltgevoelige dingen uit moeten.
Neem van mij aan dat als je onderdelen straalt dat je dan best de lagers en "andere smeltgevoelige onderdelen" vervangt, ga je anders binnen een paar 1000km toch moeten doen......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

Ok bedankt voor de feedback, ik ga me zo eentje aanschaffen, met glasparels en alu-oxide
Dirk, ik zal het advies van de lagers en spul in acht nemen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: straalcabine

Bericht door tweecilinderke »

Als je er eentje besteld, bestel dan ook extra raambescherming want die gaan er snel vandoor!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: straalcabine

Bericht door J »

voor dat geld zou ik niet sukkelen.
Dan mag hij al eens verstoppen.

als ik iets heb om te stralen betaal ik u zelfs per stuk

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
jupke
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 mei 2007, 22:57
Locatie: schuin achter den dool en't jupke

Re: straalcabine

Bericht door jupke »

vraagje, kan je hier ook RVS mee stralen?
zo ja, kan je al gelijk wat bijverdienen indien je wil. :wink:
broem..broem..GAAAAZ
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

jupke schreef:vraagje, kan je hier ook RVS mee stralen?
zo ja, kan je al gelijk wat bijverdienen indien je wil. :wink:
De glasparels dienen om RVS en alu te stralen.
Eens eerst tijd maken voor mijn eigen hobby, daarnaast zien we wel :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: straalcabine

Bericht door Dirk Pauwels »

Probeer eerst es op een oud stukje alu of rvs, te veel druk of te grof grit en je hebt puttekes in het materiaal
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Alpineovi
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 jun 2013, 13:41
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vlaams Brabant

Re: straalcabine

Bericht door Alpineovi »

Op het werk hebben wij er een paar grote en daar kan je zelfs kiezen hoe grof de korrels zijn dus ook daar kan je in kiezen wat je nu juist wil.
Er staat ook één met plastieke korrels maar daar heb je niets aan.
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: straalcabine

Bericht door MidlifeCruise »

Ik dacht dat mijn vorkpoten niet meer blauw waren tot ik ene zandstraalde :mrgreen:
Ik straal alles met glasparel ook plastic onderdelen voor ik ze herspuit
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just call me Luc
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

welke lak spuit jij mee? grondlaag en eindlak
Denk zelf aan bussen van bv autoshops.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: straalcabine

Bericht door MidlifeCruise »

Motip spuit geweldig lekker.
4054 Primer
4007 Velgenzilver
4001 Semi Black
4049 Metalic zwart
Ik werk af met Vosschemie G8-Super, 1 component oplosmiddelhoudende PU-hars die reageert op de luchtvochtigheid.
Dan krijg je dit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just call me Luc
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: straalcabine

Bericht door John »

Netjes gedaan maar ben je zeker van je primer? Mijn ervaring met deze op alu is niet om over naar huis te schrijven. Deze bvb is al wat beter.
2K EPOXY Primer in Spuitbus SPRAYMAX

Maar die doorzichtig gele 2K (ben de naam kwijt) geeft voor mij de beste hechting op alu.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: straalcabine

Bericht door Jo De Paepe »

is die eindafwerking van Voss chemie aangebracht met borstel zoals in de gebruiksaanwijzing ? of gespoten?

hoe lang laat je de verf uitharden voor je de eindlaag aanbrengt?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: straalcabine

Bericht door MidlifeCruise »

...inderdaad ik heb niet echt gezocht naar de beste primer, ik ben al blij wanneer de verf niet reageert met elkaar.
2K is altijd beter, goeie tip, je moet blijkbaar wel de bus binnen 24 verwerken?
Om diepe krassen of schade te herstellen gebruik ik 2K epoxy lijm met thixopoeder

De vernis spuit ik met pistool, soms al direct na 10' wanneer ik het stuk kan opwarmen, het beste resultaat heb ik met warme stukken.
na 24 uur ff mat zetten met schuurspons kan ook.

Ik heb die vernis leren kennen met carbon lessen, die vloeit goed open en kan je goed dik leggen, zelfs met de borstel goed resultaat.
Ben wel geen professional, dus content met een enkele loper en zo weinig mogelijk nevel :mrgreen:
Just call me Luc
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

Dat gaat wat geven...ik en verf...geen goeie vrienden. Kit of PUR-schuim dat is nog zoiets :twisted:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: straalcabine

Bericht door Dirk Pauwels »

Man in Black schreef:Dat gaat wat geven...ik en verf...geen goeie vrienden. Kit of PUR-schuim dat is nog zoiets :twisted:
Midlifecruise kent er blijkbaar wel wat van, heeft mss een carosserie opleiding gehad of zo. ik ben zelf verre van een pro, maar heb wel wat ervaring met spuitwerk, zowel uit busjes als met het pistool. Koppel heeft ook heel goeie resultaten met busjes, maar da's dan ook gene gewone :grin:
Heb je er weinig ervaring mee is het soms beter om je spuitwerk uit te besteden bij de pro's, busjes kosten ook gemiddeld 8-9€ en je hebt er wel wat nodig + je moet er wel wat tijd in steken.

Als je zelf het spuitwerk wil doen, paar gouden regels:
1 veel geduld hebben, haast is in dit geval helemaal niet goed....
2 ondergrond moet perfect zijn, alle krassen ed worden nog versterkt door de verf.Als je ergens door een laag geschuurd hebt, eerst laag opvullen met spuitplamuur of paar lagen primer. Na schuren goed ontvetten, best met ontvetter van motip, maar white spirit of zo werkt ook wel.
3 Spuit in dunne laagjes, telkens met een paar minuten ertussen minimum. met busje ongeveer 20-30cm vh object, vloeiende bewegingen. Heel goed schudden voor gebruik en ook tijdens gebruik tussen de lagen goed schudden.
4. bus niet ondersteboven houden tijdens spuiten
5. zorg voor een spuitruimte of tenminste toch een plaatsje een beetje uit de wind
6. Als je in een ruimte spuit zorg dan voor een temp van een 18-20° graden, anders heb je vaak dat je spuitwerk wit uitslaat (indien temp te laag)
7. maak niet de fout om te snel al je stukken vast te willen nemen, minstens een paar dagen goed laten uitharden
8. Als de verf droog is niet meer bijspuiten, indien niet ok dan eerst goed laten drogen/uitharden, lichtjes nat schuren met een 6-800 korrel, beetje mat zetten, dan volgende laag spuiten
9. dek alles goed af, spuitstof geraakt overal tussen. Zorg dat tijdens spuiten en drogen er niet te veel stof in de lucht komt
10. heb je toch een vliegje of stofje in je natte verf, gewoon efkes met de vingertip of een schroevendraaier uit halen, en overspuiten, natte verf vloeit vrij goed in elkaar, zie je later niets meer van.
11. na gebruik busje ondersteboven keren en efkes tegen een karton of zo spuiten, dan is de nozzle vrij en kan deze niet vast komen bij het drogen.
12. lagers ed verwijder je voor het spuiten, of goed afplakken. Eventuele raakvlakken opschuren.
13. Tegenwoordig zit er in Motip glansverf (of mettalic) ook al vernis, je zal dus een mooi resultaat krijgen. Voor gebruik op de moto zou ik toch aanraden om dit mooie resultaat terug mat te schuren (heel lichtjes) en er een vernis over te spuiten (zoals Milifecruise doet). Anders ga je snel beschadigingen hebben.

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: straalcabine

Bericht door Dirk Pauwels »

MidlifeCruise schreef:Motip spuit geweldig lekker.
4054 Primer
4007 Velgenzilver
4001 Semi Black
4049 Metalic zwart
Ik werk af met Vosschemie G8-Super, 1 component oplosmiddelhoudende PU-hars die reageert op de luchtvochtigheid.
Dan krijg je dit:
Mooi! Ik kende die vernis niet, gebruikte meestal de vernis van motip.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: straalcabine

Bericht door Man in Black »

Ik herken in punt 1 en 3 het grootste probleem :grin:
Ik ben nochtans redelijk geduldig normaal, maar met verf wil ik te snel en teveel ineens. Zal mijn best doen op enkele proefstukken :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Plaats reactie