15W50 halfsyntheet of 20W50 minerale?
Moderator: GVN
15W50 halfsyntheet of 20W50 minerale?
Ik bracht deze avond mijn 1200GS binnen bij AMS voor een 40.000km onderhoud.
Beetje aan de klap geraakt en gevraagd naar het type olie dat er gebruikt wordt
blijkt dat er 15W50 half synthetische gebruikt wordt terwijl ik normaal gezien bijvul met minerale 20W50...
beetje verwonderd toch wel, uitleg was dat de onderhoudsintervallen zo ruim uit elkaar liggen dat ze 'kwalitatievere' olie gebruiken...
het lijkt mij dat mijnen boxer toch altijd happy geweest is met 20W50
ik doe geen vidange halfweg, gewoon alle 10.000km zijn normale onderhoudsinterval, ondertussen af en toe bijvullen - 't zal gene liter op 10.000km geweest zijn...
blijf ik daar nu gewoon minerale 20w50 bijmikken of schakel ik over naar half synthetische 15W50?
Beetje aan de klap geraakt en gevraagd naar het type olie dat er gebruikt wordt
blijkt dat er 15W50 half synthetische gebruikt wordt terwijl ik normaal gezien bijvul met minerale 20W50...
beetje verwonderd toch wel, uitleg was dat de onderhoudsintervallen zo ruim uit elkaar liggen dat ze 'kwalitatievere' olie gebruiken...
het lijkt mij dat mijnen boxer toch altijd happy geweest is met 20W50
ik doe geen vidange halfweg, gewoon alle 10.000km zijn normale onderhoudsinterval, ondertussen af en toe bijvullen - 't zal gene liter op 10.000km geweest zijn...
blijf ik daar nu gewoon minerale 20w50 bijmikken of schakel ik over naar half synthetische 15W50?
R1200GS LC
-
Re: 15W50 halfsyntheet of 20W50 minerale?
Denkelijk is het beter dezelfde olie te gebruiken als die wat er bij de oliewissel in werd gedaan. Dus, als men der half syntheet ingekapt heeft, ook daarmee bijvullen!

niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
-
Die minerale olie zit er enkel op tijdens de inrijperiode de eerste 10.000 km. Daarna (half) synthetische 15W50
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Contacteer:
en wat met bijvullen in dat geval met full synth ?
ik heb hier nog twee bussen 10w6O staan waarmee mijn soes en super ten mee vulde......
kan dit gebruikt worden om bij te vullen?
ik heb hier nog twee bussen 10w6O staan waarmee mijn soes en super ten mee vulde......
kan dit gebruikt worden om bij te vullen?
-
Ik rijd nochthans al 30000 km met minerale olie, wissel elke 10000, en nu de laatste maal 0,0 olieverbruik.aantzeetje schreef:Die minerale olie zit er enkel op tijdens de inrijperiode de eerste 10.000 km. Daarna (half) synthetische 15W50
De dealer heeft zelfs geen half syntheet, het is minerale of full synthetis
Overschakelen van minerale olie naar (half)syntetische olie is geen probleem, maar het omgekeerde wel!
Ik heb het ooit meegemaakt met mijn K100RS 16V, na meer dan 100.000 km op halfsyntetische en 0 olieverbruik heeft de dealer zich eens vergist en er minerale opgegoten.
Resultaat, na 14 dagen zag het peilglas gitzwart en is het olieverbruik (nog binnen de perken) begonnen.
Minerale olie na (half)syntetische weekt blijkbaar een wrijvingsverminderend teflonachtig laagje los?
Ik heb het ooit meegemaakt met mijn K100RS 16V, na meer dan 100.000 km op halfsyntetische en 0 olieverbruik heeft de dealer zich eens vergist en er minerale opgegoten.
Resultaat, na 14 dagen zag het peilglas gitzwart en is het olieverbruik (nog binnen de perken) begonnen.
Minerale olie na (half)syntetische weekt blijkbaar een wrijvingsverminderend teflonachtig laagje los?
R100RS/R100R Mystic
-
Is simpel , met boxer normaal rijden kan met minerale olie en sportief kan ook maar olie zal na 2000 km mogelijk al versleten zijn .
Synthetische olie bij normaal gebruik kan gemakkelijk meer dan 10000km aan .
Rest enkel de aankoopprijs en de km ervan .
BMW R1100R zonder KFR
Eigenlijk kletst iedereen er hier weer maar op los maar staat er nergens een gefundeerd antwoord...

.
Laatst gewijzigd door Léon op 27 jun 2015, 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Olie met de juiste specificaties voor uw moto staat in uw onderhoudsboekje.
Voor de rest,
synthetische olie kan hogere T° aan dan minerale olie.
Heeft met hitte/ koken te maken, waardoor olie sneller verslijt.
Verschil tussen een minerale, semi-synthetische of synthetische olie.
Minerale olie is olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven.
Semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoliën.
Semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitsindex dat uw motor een betere bescherming biedt.
Ook bij koudstarten en olie gaat langer mee.
groeten
Voor de rest,
synthetische olie kan hogere T° aan dan minerale olie.
Heeft met hitte/ koken te maken, waardoor olie sneller verslijt.
Verschil tussen een minerale, semi-synthetische of synthetische olie.
Minerale olie is olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven.
Semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoliën.
Semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitsindex dat uw motor een betere bescherming biedt.
Ook bij koudstarten en olie gaat langer mee.
groeten
BMW R1100R zonder KFR
-
Groot gelijk.Danny schreef:Eigenlijk kletst iedereen er hier weer maar op los maar staat er nergens een gefundeerd antwoord...
Je zal weinig of geen abnormale slijtage hebben indien je of met minerale of met (half)synthetische rijdt. Het doel: smeren en zo de frictie te verminderen doen ze allemaal. Mengen van dezelfde soort stel maar 20W50 met 10W45 heeft geen enkele invloed. Juist de samenstelling van de toegevoegde additieven om aan die waarden te komen verandert wat.
Maar als je bv met een old timer rijdt waar steeds minerale olie gebruikt werd, mag je NOOIT met (half)synthetische bijvullen. Waarom? De additieven die in de (half)synthetische zitten gaan de zogenoemde "sludge" oplossen in je motor waardoor er oliekanalen kunnen verstopt raken en hierdoor zelfs je oliepomp in de soep draaien. Het gevolg hiervan dien ik niet uit te leggen denk ik.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
mijne GS is nog lang geen oldtimer
Mijn bidonneke 20W50 is nog lang niet leeg, zal nog iets van een 4l inzitten...
Dat ik die dus schoon verder ga opgebruiken
tegen het tempo dat ik maar olie moet bijvullen kan ik nog 4 jaar verder

Mijn bidonneke 20W50 is nog lang niet leeg, zal nog iets van een 4l inzitten...
Dat ik die dus schoon verder ga opgebruiken
tegen het tempo dat ik maar olie moet bijvullen kan ik nog 4 jaar verder

R1200GS LC
-
Klopt. Op de BSA deed ik minerale, wel multigrade, maar zonder detergenten net om die reden. Sommige zweren zelfs bij single grade, dus zomer olie en winter olie op de oldtimer. Kennissen die moderne olie met detergent op de oldtimer deden hadden na verloop van tijd kosten.... Het ging hier wel om een moto van '63, op de boxers vanaf de jaren 70 zal dat niet nodig zijn vermoed ik.aantzeetje schreef:.
Maar als je bv met een old timer rijdt waar steeds minerale olie gebruikt werd, mag je NOOIT met (half)synthetische bijvullen. Waarom? De additieven die in de (half)synthetische zitten gaan de zogenoemde "sludge" oplossen in je motor waardoor er oliekanalen kunnen verstopt raken en hierdoor zelfs je oliepomp in de soep draaien. Het gevolg hiervan dien ik niet uit te leggen denk ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Het is belangrijker om je olie op peil te houden (boven min) dan om niet bij te vullen omdat je "jouw" olie niet kan vinden.
Als je onderweg moet bijvullen koop je gewoon nen half synt die beschikbaar is, vaak is dat 10W40. Je visco veranderd iets, maar daar hoef je niet van wakker te liggen. Bijna elke olie op de markt heeft hogere specs dan wat BMW voorschrijft.
Persoonlijk vind ik 10k al iets te lang voor een oliewissel met minerale, die verouderd vrij snel, zeker bij korte ritten in de winter. Maar ik zou zeker elk jaar wisselen dan.
Persoonlijk verkies ik 1/2 synth, maar omdat ik een beter prijs krijg op een full synth 15W50 gebruik ik die laatste
Als je onderweg moet bijvullen koop je gewoon nen half synt die beschikbaar is, vaak is dat 10W40. Je visco veranderd iets, maar daar hoef je niet van wakker te liggen. Bijna elke olie op de markt heeft hogere specs dan wat BMW voorschrijft.
Persoonlijk vind ik 10k al iets te lang voor een oliewissel met minerale, die verouderd vrij snel, zeker bij korte ritten in de winter. Maar ik zou zeker elk jaar wisselen dan.
Persoonlijk verkies ik 1/2 synth, maar omdat ik een beter prijs krijg op een full synth 15W50 gebruik ik die laatste
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Zoiets ja. De 2000km iets verhogen, en ge zit op het juiste antwoord.alfa schreef:Is simpel , met boxer normaal rijden kan met minerale olie en sportief kan ook maar olie zal na 2000 km mogelijk al versleten zijn .
Viscositeit heeft te maken met de smeercapaciteiten gerelateerd met de buitentemperatuur. Je rijdt toch niet echt bij koud weer rond (min 20C of nog lager), dus gebruik je beter een viscositeit met een temperatuur waar je misschien wel zult in rijden. En dus neem je geen 10WX of 15WX, maar eerder een XW50. Die kan de +30°C buitentemperatuur wel aan (je gaan in de zomer op verlof dergelijke hoge temperaturen WEL tegen komen). Olie die beide aankan, is zelden te vinden (of véél te duur) of kan de lange intervallen van 10.000 km niet echt aan. Beperk dus uw min/max van uw viscositeit, en gebruik olie met viscositeitsfactor, voor uw omgeving waar je "wel" in gaat rijden (en niet waar ge in woont, al is dat dikwijls hetzelfde). Voor hier bij niet rijden bij lager dan min 20)C, maar in de zomer meer dan 30 graden, is 20W50 een goede viscositeit.
Een dergelijk voorbeeld staat altijd netjes in je boekje, alleen zegt BMW wel dat je best 10.000 km met die olie mag rijden...frederik schreef:Zoiets ja. De 2000km iets verhogen, en ge zit op het juiste antwoord.alfa schreef:Is simpel , met boxer normaal rijden kan met minerale olie en sportief kan ook maar olie zal na 2000 km mogelijk al versleten zijn .
Viscositeit heeft te maken met de smeercapaciteiten gerelateerd met de buitentemperatuur. Je rijdt toch niet echt bij koud weer rond (min 20C of nog lager), dus gebruik je beter een viscositeit met een temperatuur waar je misschien wel zult in rijden. En dus neem je geen 10WX of 15WX, maar eerder een XW50. Die kan de +30°C buitentemperatuur wel aan (je gaan in de zomer op verlof dergelijke hoge temperaturen WEL tegen komen). Olie die beide aankan, is zelden te vinden (of véél te duur) of kan de lange intervallen van 10.000 km niet echt aan. Beperk dus uw min/max van uw viscositeit, en gebruik olie met viscositeitsfactor, voor uw omgeving waar je "wel" in gaat rijden (en niet waar ge in woont, al is dat dikwijls hetzelfde). Voor hier bij niet rijden bij lager dan min 20)C, maar in de zomer meer dan 30 graden, is 20W50 een goede viscositeit.
-
- Contacteer:
Dat is ook mijn mening - ! Vullen als het nodig is - basta .Danny schreef:Eigenlijk kletst iedereen er hier weer maar op los maar staat er nergens een gefundeerd antwoord...