koppeling - mission accomplished

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lekkerweg

koppeling - mission accomplished

Bericht door lekkerweg »

De motor is weer samengebouwd. Alles op z'n plaats. Geen onderdelen overgehouden.
Wat is aangepakt? Nieuwe drukgroep, hulpcilinder koppeling, leiding kopp.stuur > hulpcilinder, drukstift, nwe keerringen uitgaande krukas, tevens in-uitgaande assen versnellingsbak, nwe poly-v riem, startmotor overhaald, kleppen gesteld, gesynchroniseert, 12v contactdozen flink groen, dichtringen carb/luchtbuizen, olieen, vetten en vloeistoffen (sixpacks). Kosten materiaal €540,00.
Frustraties? Niet die uitglijder bij het verwijderen van die keerring in de bak, wel die "onbekende" clip. Ook de afdichtingsring in de tanktop. Is 1jr oud en dan al uitgelubberd. In de vriezer werkte niet. Nog een, voor de stelschroeven van de stationairloop zijn geen losse rubberringetjes leverbaar, net zomin als een revisisetje voor de hulpcilinder koppeling. Hoezo zorgvuldig omgaan met grondstoffen ( en mijn bankrekening) herr BMW?
Ook de fa. Fabian Spiegler is frustrerend. De geleverde ontluchtingsleiding van de hulpkoppelingscilinder is niet conform, de aansluitnippel is afwijkend. Maar van hun kant geen reakties op mijn mails. Omdat je op Ebay geen extra's kun aanvinken, een offerte gevraagd en betaald via normale bankoverschrijving. Dan hang je als het niet deugt. Omdat de (eigen?) kosten van terugsturen ook niet opwegen, alsmede hoe lang wil je wachten (op niets?) alleen de eerste leiding geinstalleerd. De oude ontluchtingleiding kan nog wel even mee.
Nuttig om "effe" te maken zijn die Pauwelstools uit kunstofleidigen, bespaart veel gedoe achteraf.
Al met al een leuke, leerzame en aan te bevelen klus, ook voor technodummies.
Danny, Dirk Pauwels en de andere raadgevende forumleden bedankt! (over die bonuspinten ben ik me nog aan het bezinnen).
Swa Brasschaat

Re: koppeling - mission accomplished

Bericht door Swa Brasschaat »

wat betreft die afdichtingsring tankdop.
Leg die in kokend water en laat dat maar even doen, daarna is hij weer als nieuw
Swa Brasschaat
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Jammer dat ik er niet eerder over begonnen ben. Ik heb er een paar mm uitgesneden en samengelijmd want een nieuwe ring is nog even niet beschikbaar.
Een tip om te onthouden.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Spiegler is nochtans meestal wel correct. Op welk gebied is de aansluiting verschillend? Niet gebogen, wel gebogen? Verkeerde hoek? De ontluchtingsleiding ziet niet veel af, ik heb die paar keren dat ik de kopp leiding vervangen heb ook telkens de ontluchtingsleiding hergebruikt.
In ieder geval goed gedaan al die werkzaamheden, het kost wat tijd en soms wat kracht en creativiteit, maar in the end heb je voor 540€ terug een betrouwbare moto die weer 100k meekan. :thumright:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Dank voor de complimenten En jij voor de begeleiding. Ja, op naar de volgende beurt. Afgezien van de technische kant, is de financiele. Hoeveel heb ik bespaard op het BMW werkplaatstarief á €75,00/uur?
Ik had ook een goede indruk van Spiegler, maar toen ze niet meer reageerden minder. Ook als ze eindejaars sluiting houden, had er nog wel een berichtje uitgekund.
De aansluiting stuur - hulpcilinder correct en degelijk. De aansluiting ontluchting is dikker, waardoor het doorstroomgaatje binnenin niet meer op hoogte is met de doorstroomuitsparing in de banjobout. Een 6mm banjobout met juiste lengte heb ik niet kunnen vinden voor die hoogte. Ik vraag me af waaron de ene aansluiting wel overeenkomstig het origineel is, en de andere niet. Muggezifterij wellicht, maar ze adviseren nadrukkelijk aluminium afdichtingsringen te gebruiken, en sturen koperen mee. Die vond ik niet zomaar.
Goed, die oude leiding zal na de behandeling niet opnieuw roesten. En ik zie geen reden om het gummiomhulsel tot over die aansluiting te schuiven zodat het gedoe opnieuw begint.
Dit weekeinde nog de proefrit.
Groet

Afbeelding

Afbeelding
KeeS16

Bericht door KeeS16 »

75 €/hr in de garage ? Moet iemand met gouden handen en gereedschap zijn, 55 € is een normaal uurloon bij een officiële Bmw concessiehouder.
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Is het tarief van BMW in Cognac. Feitelijk hanteren ze 3 tarieven, normaal onderhoud en sleutelwerk, plaatwerk(spuiten) en electronica.
Voor het herstellen van de 2 schuivers afgelopen september hanteerden ze een uurtarief van €78,60 HT, dus excl.TVA 19,6%.
Gelukkig een verzekeringskwestie (buiten mijn franchise).
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Vandaag een behoorlijke proefrit gemaakt. De koppeling grijpt direkt aan en de machine reageert heel alert op het gas, ook in de hoge versnellingen.
Morgen eens zien of er nog olie onder de motor komt te liggen, en zoniet, dan hebben we het gehad.
Toch een vergeten vraag. Op de spiebaan van het kroonwiel naar de tussenkruiskoppeling, die met de snapring, is een 1 - 1,5 mm axiale speling, als je de kruiskoppeling heen en weer schuift. Bij demontage was het vet grijs. Mag die speling er zijn, en zoniet, bestaan er dikkere snapringen om die speling op te vangen?
Van Spiegler niets meer vernonen, die is dus uit het bestand verwijderd want zo is goedkoop duurkoop. Genoeg anderen die ook stahlflex maken/leveren.
Verder niets te kankeren. Groet.
Dirk Pauwels

lekkerweg schreef:Vandaag een behoorlijke proefrit gemaakt. De koppeling grijpt direkt aan en de machine reageert heel alert op het gas, ook in de hoge versnellingen.
Morgen eens zien of er nog olie onder de motor komt te liggen, en zoniet, dan hebben we het gehad.
Toch een vergeten vraag. Op de spiebaan van het kroonwiel naar de tussenkruiskoppeling, die met de snapring, is een 1 - 1,5 mm axiale speling, als je de kruiskoppeling heen en weer schuift. Bij demontage was het vet grijs. Mag die speling er zijn, en zoniet, bestaan er dikkere snapringen om die speling op te vangen?
Van Spiegler niets meer vernonen, die is dus uit het bestand verwijderd want zo is goedkoop duurkoop. Genoeg anderen die ook stahlflex maken/leveren.
Verder niets te kankeren. Groet.
Gelukkig dat hij het goed doet, zou zonde zijn van al het werk anders.
Je bedoeld speling in de lengte richting? is normaal denk ik, kan het mij niet goed meer herinneren, te veel drank en te weinig hersencellen :grin: Kruiskoppeling kant boite heeft ook een snapring trouwens.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Ja, in de lengterichting. Aan de kant van de boite geen speling. Kan mij voorstellen indien die speling op den duur funest is, er overmaatse snapringen te plaatsen zijn.
Heeft het balhoofd met 117000km (preventieve) aandacht nodig?
Dirk Pauwels

lekkerweg schreef:Ja, in de lengterichting. Aan de kant van de boite geen speling. Kan mij voorstellen indien die speling op den duur funest is, er overmaatse snapringen te plaatsen zijn.
Heeft het balhoofd met 117000km (preventieve) aandacht nodig?
Balhoofd op een telelever moto ziet nie veel af hé, als alles vlot links/rechts draait, hoef je er niets aan te doen. aan die butee op het t stuk kun je ook niet veel doen, es checken of de rubber niet verduurd of gescheurd is en of de moer bovenop de driehoek goed vastzit.
Plaats reactie