na val doet hij het niet zo goed meer...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Maud

na val doet hij het niet zo goed meer...

Bericht door Maud »

Heey allemaal!
Ik weet niet of dit hier past, of beter bij de oldtimers, sorry als het verkeerd staat!
Ik heb nu toch al een 3-4 jaartjes een prachtige R60/5 in bezit, toen ik deze (goedkoop) kocht was er nog erg veel werk aan, hij kon nog rijden, maar je zat op een oude bak die niet zo gezond klonk (voor 600-800 euro is dat ook zo) maar goed, ik heb er toch wel even aan bezig geweest met hem op te knappen, en met resulaat!!!
Hij reed prachtig, draait vlot, starte direct, echt een droom van een motor! Ik maakte er jaarlijks best wel wat kilometers mee, maar mn motor slikte het allemaal!
Tot ik in Juli 2013 gevallen ben, in Pyreeën, in een haarspeld bocht in een afdaling, regen, zeer veel zijwind, glad wegdek... uitschuiver gemaakt en ik ben toch redelijk hard, met de motor op mij terecht gekomen.
Maar goed, we zijn toch nog thuis geraakt, maar hij rijd helemaal niet meer zo goed, starten is op het geluk, en als je dan weg bent moet je hem echt aan de gang houden! ALs je voor een rood licht staat heeft hij vaak de neiging om stil te vallen enz, dus ik heb hem terug zogoed als helemaal uit elkaar gehaalt, alles nagekeken en terug gemonteerd, daarna starte hij vlot, maar na terug stil leggen en opnieuw starten happerde hij alweer.. aangezien ik het zelf niet vond, hem bij de garage binnegedaan, die er ook niet wijs uit werden..
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
Batterij enz is inorde!
Ik verdenk mijn val als oorzaak van de problemen, maar ik kan wel niet echt opmaken hoe je door een val problemen kan krijgen met je motor? Iemand hier ervaringen mee?
Alvast bedankt!
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
Jo De Paepe

Re: na val doet hij het niet zo goed meer...

Bericht door Jo De Paepe »

een mogelijkheid is dat het membraan van de carburators gescheurd is of dat door de val vuiligheid (bezinksel)uit de tank in de carburatoren is gekomen en de sproeiers verstopt.
Ook de zeefjes aan de benzine kranen eens reinigen of vervangen
Maud

Bericht door Maud »

Jo De Paepe schreef:een mogelijkheid is dat het membraan van de carburators gescheurd is of dat door de val vuiligheid (bezinksel)uit de tank in de carburatoren is gekomen en de sproeiers verstopt.
Ook de zeefjes aan de benzine kranen eens reinigen of vervangen
De carburateur is inderdaad een mogelijkheid, ik zal me straks eens amuseren met dit eens uit te zoeken!
Bedankt voor de tip!
Maud

Bericht door Maud »

Dankje voor de tip, de carburateur eens goed uitgekuist met een tandenborstel, en een klein scheurtje in het membraan, dit vervangen (blijkbaar had ik dat nog liggen) en dan even een test ritje gemaakt, hij start al iets vlotter, maar toont soms nog tekenen dat hij gaat stil vallen, maar hij valt niet stil, maar het lijkt wel alsof... zal morgen met de fiets naar het werk worden..
Wat kan het nog zijn? Hij rijdt nog steeds niet als tervoren..
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

als de carbs er af geweest zijn voor te reinigen , dan moet je opnieuw een synchro uitvoeren.
Ik vrees echter dat je met de tandenborstel niet veel kan reinigen aan de sproeiers en de vlotternaald
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Weet niet van waar je bent ,maar ze mogen altijd in mijne ultrasonereiniger eens liggen dan ben je 99% zeker dat ze proper zijn :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Maud

Bericht door Maud »

Jo De Paepe schreef:als de carbs er af geweest zijn voor te reinigen , dan moet je opnieuw een synchro uitvoeren.
Ik vrees echter dat je met de tandenborstel niet veel kan reinigen aan de sproeiers en de vlotternaald
Ik heb de carburateur opnieuw afgesteld, zo slim ben ik ondertussenwel! En @tweecilinderken: ultrasonereiniger, klinkt intersant!
Ik denk niet dat ik er zelf nog ga uitkomen met mn motor, ik ga eens langs een kennis gaan die na zijn uren bezig is met motoren! Hopelijk komt alles inorde, maar ja, op leeftijd is mn motor wel al he! (41-42 jaar)
tony

Bericht door tony »

is de bobijn nog goed?
Ik heb ook een probleem gehad met, na een rit, moeilijk starten, niet altijd mooi lopen en daar bleek de bobijn de oorzaak te zijn.

Tony
Maud

Bericht door Maud »

tony schreef:is de bobijn nog goed?
Ik heb ook een probleem gehad met, na een rit, moeilijk starten, niet altijd mooi lopen en daar bleek de bobijn de oorzaak te zijn.

Tony
Volgens mij gaat de bobijn zelden stuk, maar ook deze is bij het controleren van de motor gemeten met een weerstand metert en alles was inorde van waardes, dus ik denk dat het niet hieraan zal liggen.
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Een barst in de bobijn kan pas merkbaar zijn na warmdraaien, probeer eens een testrit met andere.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Pol

Bericht door Pol »

Maud schreef:
tony schreef:is de bobijn nog goed?

Tony
Volgens mij gaat de bobijn zelden stuk, maar ook deze is bij het controleren van de motor gemeten met een weerstand metert en alles was inorde van waardes, dus ik denk dat het niet hieraan zal liggen.
De bobijn mag dan nog voldoen aan zijn Ohmse waarden maar is er ook wel een regelmatige vonkoverslag ? Is er tractie gekomen op de bedrading van en naar de bougiekap toe tijdens het vallen ?
En als hem draait zou hem na onderbreking van de onsteking links en rechts nog evenveel toeren (op een omwenteling na) moeten draaien voor hem stilvalt. Kan een aanwijzing zijn over de toestand van de carburatoren en hun kabels.'k Lul er zomaar op los maar 't nazien waard toch dacht ik toch.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Tiens, een 60/5 met membranen ? Dus niet meer standaard....
Er zijn hier al veel nuttige en "to the point" tips gegeven.
Als het met dat alles nog niet lukt ben je hier altijd welkom voor een check-up.

Ik heb een volledige (originele) 60/5 staan die als donor kan dienen.
Afbeelding
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Maud

Bericht door Maud »

Synchro Bob schreef:Tiens, een 60/5 met membranen ? Dus niet meer standaard....
Er zijn hier al veel nuttige en "to the point" tips gegeven.
Als het met dat alles nog niet lukt ben je hier altijd welkom voor een check-up.

Ik heb een volledige (originele) 60/5 staan die als donor kan dienen.
Afbeelding
Inderdaad, bijzonder slimme opmerking, inderdaad niet meer origineel, zoals veel dingen!
Ook in heel mooie staat die van jou!
En hij staat al bij iemand, ik ga het niet zelf doen, en heb de tips van hier (waarvoor bedankt) ook meegeven!
Synchro Bob
Contacteer:

Prima. Ik hoop dat je weer snel kan rijden met een goed gevoel.
Alles komt goed.

Bob
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Pol

Bericht door Pol »

Synchro Bob schreef:Prima. Ik hoop dat je weer snel kan rijden met een goed gevoel.
Alles komt goed.

Bob
Dag Bob

Op ne Guzzi T3 850 met Dell'Orto nam de choke van een carburator zijn ruststand niet meer in bij het afzetten met als gevolg een natte vettige bougie en er viel niet mee te rijden.
Heb ik ook de eerste vijf minuten niet gevonden.Was een klein cylinderke dat in zijn huis niet meer naar beneden ging.Was gegripeerd!
Ik heb helemaal geen verstand van Bings (vermoed ik) maar zou wel is kunnen dat de kabels van het choke mechanisme ergens gekraakt zijn bij het vallen.Ik zie nog zo rap de oorzaak niet aan de ontsteking liggen.
Ik blijf gokken op kabelproblemen.Ben benieuwd!

Yo,Pol
Synchro Bob
Contacteer:

Geen slechte hint, Pol.
De werking van gas en ckokekabels moet nagekeken worden.
Gebeurt wel vaker bij oilheads bij het verwijderen en terugplaatsen van de tank.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

bob das ne nieuwe zeker
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Maud

Bericht door Maud »

Pol schreef:
Synchro Bob schreef:Prima. Ik hoop dat je weer snel kan rijden met een goed gevoel.
Alles komt goed.

Bob
Dag Bob

Op ne Guzzi T3 850 met Dell'Orto nam de choke van een carburator zijn ruststand niet meer in bij het afzetten met als gevolg een natte vettige bougie en er viel niet mee te rijden.
Heb ik ook de eerste vijf minuten niet gevonden.Was een klein cylinderke dat in zijn huis niet meer naar beneden ging.Was gegripeerd!
Ik heb helemaal geen verstand van Bings (vermoed ik) maar zou wel is kunnen dat de kabels van het choke mechanisme ergens gekraakt zijn bij het vallen.Ik zie nog zo rap de oorzaak niet aan de ontsteking liggen.
Ik blijf gokken op kabelproblemen.Ben benieuYo,Pol

Kabelproblemen, ja ik weet het niet, het zou misschien wel kunnen gelijk je zegt!
@Bob: ik hoop het ook! En rij je soms nog met je R60/5? Want ik heb nog nooit iemand tegengekomen met dezelfde motor!
Synchro Bob
Contacteer:

Mijne 60/5 staat werkloos in mijn garage sinds ik de vreude van het GS-rijden hebt ontdekt.

Ik heb onlangs nog handgeschilderde biesjes laten zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi maar levensloos. Zonde.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Maud

Bericht door Maud »

Synchro Bob schreef:Mijne 60/5 staat werkloos in mijn garage sinds ik de vreude van het GS-rijden hebt ontdekt.

Ik heb onlangs nog handgeschilderde biesjes laten zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi maar levensloos. Zonde.
Inderdaad beetje zonde! Stiekem ben ik wel een beetje jaloers, volledig originele R60/5! Maar ja, moest ik de mijne zo goed als origineel gelaten hebben, zou hij niet echt geschikt zijn voor hetgene wat ik ermee doe!
Heb vanmiddag tevens telefoon gekregen dat hij gemaakt was, en moest "testen" daarjuist gedaan :-)
Het was inderdaad iets met de carburateur, wat percies is nogal moeilijk uit te leggen!
Test ritje gemaakt, reed toch al terug erg goed, startte vlot! Hopelijk blijft het zo!
Synchro Bob
Contacteer:

Tof ! Ik zou toch graag weten wat er aan de carbu is gedaan. Daarmee leren we weer bij. Veel plezier.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ze zullen hem in een badje gestoken hebben en afregelen vermoed ik ?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Maud

Bericht door Maud »

tweecilinderke schreef:Ze zullen hem in een badje gestoken hebben en afregelen vermoed ik ?
Ja dat en er mankeerde nog iets aan, maar dat kan ik wel uitleggen met handen en voeten (neem gerust letterlijk) maar schrijven, en het is mezelf ook niet 100% duidelijk wat er aan mankeerde!m maar toch even proberen, dr was ook nog iets met "een" kabel vraag me niet wat percies...
de klei'n

Bericht door de klei'n »

door de val carbu wat gedraaid waardoor teveel spanning op de kabel en hierdoor geen juiste syncro?
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Plaats reactie