Aanhanger verlichting nieuw model.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
John
Contacteer:

Aanhanger verlichting nieuw model.

Bericht door John »

Jongens, heeft er iemand weet van een module die kan aangekoppeld worden op de achterlichten en knippers van een nieuwe GS.
Was hier bezig een trekhaak te maken (die ondertussen klaar is) en wou aan de electr. aansluitingen beginnen.
Aangezien het zéér dunne draadjes zijn vreesde ik al het ergste! Daar gaat nooit 12V naar toe volgens mij!
En inderdaad, na een telefoontje naar AMS wist een mechanieker me te vertellen dat die leds rechtstreeks vanuit de canbus worden aangestuurd. Dus niks van 12V!
Het probleem dat ik nu heb is dus van 12V te kunnen sturen naar de aanhanger om licht, stoplicht en knippers te laten werken. Iemand een idee of er modules bestaan?
melis luc

Re: Aanhanger verlichting nieuw model.

Bericht door melis luc »

Je kan ook op de aanhanger met leds werken ??
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Bij mijn wagen hebben ze er een module op geplaatst, ik denk zelfs dat hij ze apart verkoopt.

http://www.goudengids.be/janssens-guido ... ut-1910/5/" onclick="window.open(this.href);return false;
Andalousie 09/2018
de klei'n

Bericht door de klei'n »

op de canbus van de 2010 gewoon bijgesoldeert om een relais te bedienen, dan je voeding van de batterij nemen. canbus weet zo niet wat er bijligt.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Danny

Bericht door Danny »

de klei'n schreef:op de canbus van de 2010 gewoon bijgesoldeert om een relais te bedienen, dan je voeding van de batterij nemen. canbus weet zo niet wat er bijligt.
zou ik ook doen, een relais daar weet alle kannen en bussen niks van, 't vraagt geen tonnen stroom om een klein relaiske te openen of sluiten... gewoon bedrading achterlicht aftakken, relais in 't bakje en voeding naar de aanhanger :wink:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ben er ondertussen achter dat dat één van de mogelijkheden is. Het was de technieker van AMS die me eigenlijk een beetje op het verkeerde been had gezet. De man dacht dat de leds gevoed werden met wisselende gelijkspanning rond de 3 tot 5 Volt. Niet zo! Want na testen bleek dat zelfs een serie LED's (op 12V werkend (derde remlicht))geen invloed op de CAN heeft. Zodra een gloeilamp aangesloten is wordt het andere koek. Dus zijn er twee mogelijkheden; ofwel de aanhanger van LED verlichting voorzien (gewoon werkend op 12V en hopen dat de bedrading niet te veel weerstand geeft) of relais plaatsen bij gebruik van gewone gloeilampen (4 stuks minimaal).

Bedankt voor het meedenken! :wink:
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Denk dat het makkelijker is gewoon een set LED achterlichten te bestellen. Geen gepruts met relais en geen problemen met de CAN bus. Voor de prijs moet je het alleszins niet laten.

Kijk hier even: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=anh ... cat=131090

Hella heeft ook een complete set LED voor de aanhanger in zijn assortiment maar kon het zo niet direct terug vinden
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
RBee

Bericht door RBee »

Den John is meestal bezig met LEF lichten. :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
John
Contacteer:

Bericht door John »

aantzeetje schreef:Denk dat het makkelijker is gewoon een set LED achterlichten te bestellen. Geen gepruts met relais en geen problemen met de CAN bus. Voor de prijs moet je het alleszins niet laten.

Kijk hier even: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=anh ... cat=131090

Hella heeft ook een complete set LED voor de aanhanger in zijn assortiment maar kon het zo niet direct terug vinden
Dat is eigenlijk geen optie omdat de lichten ingewerkt zijn in de aanhanger, dus model-gebonden.
Danny

Bericht door Danny »

Nog nooit geweten dat een relais prutsen was, 't is juist gecontroleerd dingen sturen...
LED achterlichten zijn zelfs geen referentie voor canbus, de afname kan net teveel zijn en dan kan je alsnog een relais plaatsen.
Muiseke2101

Bericht door Muiseke2101 »

Mensen ik kan jullie wel zeggen dat John super werk heeft geleverd. Ik weet het is geen zicht een GS met aanhanger, maar ik ben super tevreden met John's werk. Tot 180 Km/h en aanhanger is zelf niet te voelen.
Wil wel foto's toevoegen, maar krijg altijd bericht dat het te zwaar is, heb zelf een foto trchten te plaatsen zonder mij op de motor, maar blijft toch te zwaar.
Hoe moet ik ze dan plaatsen ????????
John
Contacteer:

Bericht door John »

Met Paint bvb je foto laden, dan Afbeelding, Formaat wijzigen (bvb 50%) en opslaan. :wink:
Of naar Imageshack gaan en daar eerst uploaden.

Afbeelding

Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Prachtig iets wat ge daar gemaakt hebt John.
Heb er geen woorden voor, maar ziet er geweldig uit.
Heerlijk fijn dat we mee mochten genieten waarvoor alle dank.

mvg Nico
MG Breva 850
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Danny schreef:Nog nooit geweten dat een relais prutsen was, 't is juist gecontroleerd dingen sturen...
Denk je dat ?
Dachten ze in 1960 ook toen er geen lampen meer nodig waren in de radio.
De opkomst van de Transistor is nu nog steeds de vernelling in de toekomst.

Er zijn vele dingen waarvan ik denk, dat kan 'n mens toch ook.
Canbus is voor mij ook onbegrijpelijk, maar wel de manier om verder te denken.
Dan dat verder denken wordt overgenomen door die transistors.
Transistors, er staan er miljarden op 'n plaatje zo groot als 'n euro-cent.

Waar gaan we heen ?

mvg Nico
MG Breva 850
John
Contacteer:

Bericht door John »

Vandaag de relais aangesloten op de motor. Maarheu...het stoplicht gaf toch een probleem. Er is namelijk steeds een 1,5 a 2 Volt aanwezig op die kring. Waardoor het relais begon te zoemen.
Zodra het stoplicht aangesproken werd hoorde je de railes klikken en deed het ding zijn normaal werk. Maar eens de rem los was het gezoem er weer. Dan heb ik een electronica relais genomen en er voor geschakeld. Dus het kleine relais stuurt nu de grotere relais aan. En het euvel was blijkbaar over want we hoorden geen gezoem uit het iets grotere relais. Echter...toen alles gemonteerd was was ook het gezoem weer hoorbaar. :twisted:
Het lijkt of het relais probeert van aan te trekken maar er is te weinig spanning.
Wie weet raad!? De rest, knippers,standlicht werkt zonder problemen. Enkel dat stoplicht doet moeilijk. Waarschijnlijk omdat dezelfde LED's gebruikt worden en ze maar flauw branden bij achterlicht. En fel gaan branden als het stoplicht word aangesproken. Ook al is er aparte bedrading voor zowel stoplicht als achterlicht, er moet een mix van stroom zijn. En daar ben ik voorlopig niet slim genoeg voor. Of er moet een lekstroom terug gaan over de draad van het stoplicht. Dan brengt een sper-diode misschien uitkomst.
Dus nog steeds, wie weet raad?
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Misschien kan/mag het niet...

maar kan je het stoplicht (met eventueel relais) niet aansluiten op de switch aan de voet- en handrem? Desnoods met extra diodes om de stroom niet naar de verkeerde draden/dingen te sturen?
R1200RT, again :-)

Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Sven,
De LC heeft geen remlicht schakelaars op de klassieke manier. De remdruk bepaald of het remlicht gaat branden en wordt via de motor electronica (ZFE) aangestuurd. :wink:
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Je had er blijkbaar zelf al aan gedacht.
En ik had dat topic in gedachten over de al dan niet fragiele draadjes... van de zijpikkel.
R1200RT, again :-)

Afbeelding
Plaats reactie