Verbruik R1150R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
DanielR1150R

Verbruik R1150R

Bericht door DanielR1150R »

Na een rit van 223km (autostrade 125km/uur + stadsritten) heb ik mijn tankske gevuld met 15,60l. Dit komt neer op een verbruik van 6,99l/100km :shock:
Volgens de handleiding in het technisch boekje van de motor, zou er een verbruik zijn tussen 4,5 en 5,6l.
Is dit verbruik normaal? De motorfiets heeft nu 2500km en is 2jaar oud.
ben benieuwd naar de reacties hier, maar wel eerlijk zijn he
mike the bike

Bericht door mike the bike »

Hallo daniel ik snor met een 1100s en verbruik 6 literkes
Alleen het olie verbruik vind ik minder 1 liter per 3000 km
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Uw verbruik ligt volgens mij wat aan de hoge kant.
Mijn RT 1150 verbruik bij woon-werkverkeer 5.4 liter en dan rij ik nog redelijk sportief.
Heb ik goed gelezen, 2500 km op twee jaar tijd, misschien ligt het daaraan, of moet dat 25.000 km zijn ?????
DanielR1150R

Flat Twin Power schreef:Uw verbruik ligt volgens mij wat aan de hoge kant.
Mijn RT 1150 verbruik bij woon-werkverkeer 5.4 liter en dan rij ik nog redelijk sportief.
Heb ik goed gelezen, 2500 km op twee jaar tijd, misschien ligt het daaraan, of moet dat 25.000 km zijn ?????
Ter verduidelijking. Ik heb de motorfiets nu 2 weken in mijn bezit. De motorfiets heeft gedurende 2 jaar zeer weinig gereden dus. Misschien ligt het daaraan, dat hij moet ingereden worden.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Normaal moet het toch lukken om onder de 6 liter te komen.
Ik zit nu aan mijn derde BMW, tweede boxer en ik heb nog nooit meer dan 6 liter verbruikt, met uitschieters naar onder van 4.8 bij een zeer rustig toerritje.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Daniel, mijn Roadster altijd tussen 5 en 5,5l / 100km. Mijn gemiddelde actieradius ligt tussen 250 en 300km, als het lichtje brandt doe ik nog maximaal 50km, je weet nooit :wink:

Gegevens :

liters km stand

15,98 007734
16,08 008023 = 5,56l / 100km (289km)

Ik denk dat je je motor dus nog verder zal moeten roderen alsook naar je hand zetten... groetjes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nolle

Bericht door Nolle »

ik hou al jaren alles bij in Excel en heb nu momenteel 10.000 km met een gemiddeld verbruik van 5,47 ltr voor mijn 1150 RT.
met mijn pan european had ik op 70.000 km een gemiddeld verbruik van 5,28 ltr , dus ik ben zeer tevreden over mijn verbruik met m'n boxer.
ik hou er wel een rustige rijstijl op na en respecteer de snelheden.
vr gr,
Lacrimosa

Bericht door Lacrimosa »

Ik rijd meestal wel met duo, maar wanneer mijn teller op 200 km staat gaat mijn reservelampje toch aan zenne.
Ik heb nog wel nooit meer dan 30 km op reserve durven rijden...

Wanneer ik ga tanken met het lampje net aan gaat er zo'n 14 à 15 liter in
"Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect!"
Tetsu Uma

Bericht door Tetsu Uma »

Bij mijne R1100RT heb ik 1 gemidelde verbruik van 5.38 L/100km. met of zonder duo. best tevreden ermee :P
Who dares win
BMW R1200RT
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Zou het kunnen zij dat de Motronic motor management zich in veilige modus heeft gezet ?
Zou het iets opleveren om Motronic te resetten (via zekering nr. 5) ?
Zit de codestekker er nog in ?

Misschien Motronic laten uitlezen bij favoriete BMW dealer.

Veel vraagtekens en "misschien'en"maar ik weet het ook niet en ik zou niet graag hebben dat mij een verbruik van 7 liter overkomt. Met mijn 1150GS verbruik ik gemiddeld 5,4 liter.

Zuinige groet,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny

Bericht door Danny »

kan ook puur slechte afstelling zijn,tank vorige tankbeurt niet helemaal vol etc... dus eerst nog maar eens propvol tanken nog een tankje leegrijden en weer eens vullen en dan opnieuw zien... :wink:
StievieR11S

Bericht door StievieR11S »

Op reis heel rustig tank leeggereden met een verbruik van minder dan 5,5 l :lol:
Bij woon/werkverkeer en lokale speelvogelrijstijl gaat het van 6,5 tot 7 liter. :?

Hangt, volgens mij, dus hoofdzakelijk van je rechterhand af en van het traject dat je aflegt.

Greetz
Keep the blinking parts up !
Beemer

Bericht door Beemer »

5,4 vlot gereden :roll:
WouterRR

Bericht door WouterRR »

Ik ben ook een excel-lijstjes freak, en het gemiddelde verbruik voor m'n R1150R was 5,82l/100km en dit over ongeveer 15.000km bij hoofdzakelijk solo-gebruik.
Als je individuele metingen wil vergelijken, dan moet je telkens op dezelfde manier tanken. Bij mij was dat opbokken op een platte ondergrond, en tanken tot de benzine halverwege het tankgat bleef staan. Verbazingwekkend hoeveel je er nog ingepropt kreeg tot ie echt vol was... Nadeel is wel dat het zo een tijdje duurde eer de bak vol was... Als je over een gemiddelde spreekt over een langere periode, dan wordt dit verschil uitgevlakt.
De twee grootste parameters in verbruik waren 1. de periode (des winters lag het verbruik 10% hoger) en 2. de rechterhand (van slakken -5.28l- tot gassen -6.29l- = 20% hoger).
Hopelijk helpt deze info je een beetje!
Groeten - Wouter
DanielR1150R

WouterRR schreef:Ik ben ook een excel-lijstjes freak, en het gemiddelde verbruik voor m'n R1150R was 5,82l/100km en dit over ongeveer 15.000km bij hoofdzakelijk solo-gebruik.
Als je individuele metingen wil vergelijken, dan moet je telkens op dezelfde manier tanken. Bij mij was dat opbokken op een platte ondergrond, en tanken tot de benzine halverwege het tankgat bleef staan. Verbazingwekkend hoeveel je er nog ingepropt kreeg tot ie echt vol was... Nadeel is wel dat het zo een tijdje duurde eer de bak vol was... Als je over een gemiddelde spreekt over een langere periode, dan wordt dit verschil uitgevlakt.
De twee grootste parameters in verbruik waren 1. de periode (des winters lag het verbruik 10% hoger) en 2. de rechterhand (van slakken -5.28l- tot gassen -6.29l- = 20% hoger).
Hopelijk helpt deze info je een beetje!
Groeten - Wouter
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Wouter, over het feit dat er nog veel benzine ingaat vooraleer het tankgat halfvol is. Mogelijk is dat de oorzaak dat ik een vertekend beeld heb van verbruik. Ik zal deze tip gebruiken en zien na een paar keer tanken wat het effect is. Alle beemers bedankt voor hun reactie en waardevolle tips.
Daniel
be432081

Bericht door be432081 »

Bij mij was dat opbokken op een platte ondergrond, en tanken tot de benzine halverwege het tankgat bleef staan. Verbazingwekkend hoeveel je er nog ingepropt kreeg tot ie echt vol was...

Ga ik ook doen om eens te kijken wat het verbruik is
Nog maar een 500km gereden en dacht zo een 350km met 1 tank van 19L
Dit is maar een schatting , kga het eens opschrijven , database met excel begint te veel op werk te lijken dus liever niet(heb net ermee gestopt)
Is er veel verschil tussen R850R, R1150E, R850RT en R850RT?heb er geen idee van.
Hugo
Midlife-crisis , tis van da
Harald

Bericht door Harald »

Na de rit van gisteren heb ik is effe mijn verbruik berekend.
Ik kom uit op een 5.3 liter gemiddeld.
Dit wil zeggen dat mijne RT minder drinkt op een ritje naar de ardennen dan een rit naar 'twerk.
Woon werk verbruikt hij iets meer , zo'n 6à 7 liter.
dus moraal van het verhaal, gaan werken is duurder dan wat spelen in de Ardennen :lol: :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Idd Harald, zeker als je ook nog langs Luxemburg passeert vooraleer terug te keren: effe voltanken scheelt gauw 5 euro.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Patrick V

Bericht door Patrick V »

dus moraal van het verhaal, gaan werken is duurder dan wat spelen in de Ardennen
Ik heb al altijd het idee gehad dat ne mens niet gemaakt is om te werken maar dat motors er ook last van hebben is nieuw voor mij. :lol: :lol: :lol:
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Harald

Bericht door Harald »

:lol: :lol: :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Patrick V schreef:
dus moraal van het verhaal, gaan werken is duurder dan wat spelen in de Ardennen
Ik heb al altijd het idee gehad dat ne mens niet gemaakt is om te werken maar dat motors er ook last van hebben is nieuw voor mij. :lol: :lol: :lol:
Zo zie je maar wat een dagje vroeg opstaan allemaal niet kan veroorzaken 8)

Stoffel ;)
Afbeelding
Plaats reactie