stilvallen van r1100rt
Moderator: GVN
-
motogeorges
stilvallen van r1100rt
Hallo allemaal,
Gisteren,zondag,een toertje gedaan maar na een 10tal km.viel de rt plotseling stil.Startte wel goed en op stationair draaide hij nog een beetje maar onder de 1000 toeren,om daarna toch stil te vallen.
Bij gas geven viel hij stil,met een geluid dat er een benzine/lucht tekort is(denk ik).Na controleren van bougies wat rammelen aan kabels,niets,start wel maar euuhh en valt stil.
Na het openen van de luchtfilter en een draai gegeven aan de filter,starten en weg.Precies of er is geen vuiltje aan de lucht,toer gedaan van meer dan een uur en alles perfect.
Nu mijn vraag aan collegas van het forum die ook al iets dergelijks hebben meegemaakt of weten wat misschien de mogelijke oorzaak was.Want het probleem is misschien voorlopig opgelost,en kan terugkeren.
Groot onderhoud met nieuwe benzine filter enzo. gehad,is nu 8000km geleden gebeurd.
Bedankt alvast
Georges
Gisteren,zondag,een toertje gedaan maar na een 10tal km.viel de rt plotseling stil.Startte wel goed en op stationair draaide hij nog een beetje maar onder de 1000 toeren,om daarna toch stil te vallen.
Bij gas geven viel hij stil,met een geluid dat er een benzine/lucht tekort is(denk ik).Na controleren van bougies wat rammelen aan kabels,niets,start wel maar euuhh en valt stil.
Na het openen van de luchtfilter en een draai gegeven aan de filter,starten en weg.Precies of er is geen vuiltje aan de lucht,toer gedaan van meer dan een uur en alles perfect.
Nu mijn vraag aan collegas van het forum die ook al iets dergelijks hebben meegemaakt of weten wat misschien de mogelijke oorzaak was.Want het probleem is misschien voorlopig opgelost,en kan terugkeren.
Groot onderhoud met nieuwe benzine filter enzo. gehad,is nu 8000km geleden gebeurd.
Bedankt alvast
Georges
suzuki 250GT(´76),honda CB250(´78),moto guzzi 850T4(´80),california 3(´92),R1100RT(´97)
-
Dirk Pauwels
Re: stilvallen van r1100rt
Benzinepomp waarschijnlijk? Weet niet waarom hij dan ineens wel goed draait nadat je het luchtfilterdeksel hebt losgehad. Mss massa op batterij los, of een probleem met de stekker vd benzine pomp of van de temp meter op het luchtfilt deksel.
Kon je bij het opzetten vh contact de benzine pomp horen draaien?
Verder zijn er nog tig mogelijkheden, maar zonder de moto gezien te hebben is het moeilijk een diagnose te maken.
Kon je bij het opzetten vh contact de benzine pomp horen draaien?
Verder zijn er nog tig mogelijkheden, maar zonder de moto gezien te hebben is het moeilijk een diagnose te maken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
motogeorges
Bedankt voor de reactie Dirk,
Ik versta het ook niet benzinepomp werkte,batterij enzo alles ok.Motor draaide maar op lage toeren en valt na wat sec. uit,bij gas geven eeuuuhhhh geluid precies of krijgt geen brandstof en valt stil.Het enige wat ik ook denk dat de benzinefilter wat (tijdelijk)verstopt zat en nu terug vrij is.Zie wel wat er gebeurt in de toekomst.
Georges
Ik versta het ook niet benzinepomp werkte,batterij enzo alles ok.Motor draaide maar op lage toeren en valt na wat sec. uit,bij gas geven eeuuuhhhh geluid precies of krijgt geen brandstof en valt stil.Het enige wat ik ook denk dat de benzinefilter wat (tijdelijk)verstopt zat en nu terug vrij is.Zie wel wat er gebeurt in de toekomst.
Georges
suzuki 250GT(´76),honda CB250(´78),moto guzzi 850T4(´80),california 3(´92),R1100RT(´97)
controleer je klemmen van de batterij eens op goed vastzitten...
-
Dirk Pauwels
Is de ontluchting van de tank in orde? Anders zou je vapour lock kunnen hebben, dan zet een luchtbel zich vast in de leiding, moto start nog maar draait geen stationair meer en gasgeven gaat ook niet. tank openen of wat met de leidingen prutsen lost het meestal tijdelijk op. Mss heb je tijdens het troubleshooten de tank geopend en heeft het problem zich daar (tijdelijk) mee opgelost?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
motogeorges
Ik heb de tank geopend,ja,om te kijken dat er nog benzine in was.De meter gaf nog wel een halve bak aan,maar je weet nooit he.
Mss was het dat .Waar zitten die ontluchtingleidingen?
Greetz
Greetz
-
Dirk Pauwels
Er zitten 2 leidingskes vast aan de fitting van de tankstop, die lopen naar de flens waar de filter op zit en komen uit aan je rechter voetsteun. Maar dit zijn eerder overloop leidingen, toch denk ik dat ze ook een ontluchtingsfunctie hebben. Normaal zit er in de benzine dop een miniscuul gaatje wat voor de ontluchting zorgt. Ik heb er op BMW's nog geen last mee gehad, maar destijds op de injectie Ducati's was het constant van dattum. Is niet gezegd dat het dit is, is vrij ver gezocht, maar je weet nooit...motogeorges schreef:Ik heb de tank geopend,ja,om te kijken dat er nog benzine in was.De meter gaf nog wel een halve bak aan,maar je weet nooit he.
Greetz
-
motogeorges
Dirk Pauwels schreef:Er zitten 2 leidingskes vast aan de fitting van de tankstop, die lopen naar de flens waar de filter op zit en komen uit aan je rechter voetsteun. Maar dit zijn eerder overloop leidingen, toch denk ik dat ze ook een ontluchtingsfunctie hebben. Normaal zit er in de benzine dop een miniscuul gaatje wat voor de ontluchting zorgt. Ik heb er op BMW's nog geen last mee gehad, maar destijds op de injectie Ducati's was het constant van dattum. Is niet gezegd dat het dit is, is vrij ver gezocht, maar je weet nooit...motogeorges schreef:Ik heb de tank geopend,ja,om te kijken dat er nog benzine in was.De meter gaf nog wel een halve bak aan,maar je weet nooit he.
Greetz
Hey Dirk,
Ik heb mij al onozel gezocht,maar het probleem is nog altijd niet opgelost,valt stil na een 10 tal km,daarna starten en weg en geen problemen meer.Mss meer zoeken in de richting van de benzinepomp of contacten,...maar dat is dan meer voor bmw techneuten,ik heb maar wat basiskennis.
Ik weet niet of er een techneut in de buurt van oostende zit?
-
tweecilinderke
zet eens uw motor op de middenstaander, starten , stuur van links naar rechts draaien, friemelen met uw kabelboom onder het balhoofd.
Misschien een breuk in de kabelboom!
Heb je de ontluchting gevonden van de tank en gecheckt?
Misschien een breuk in de kabelboom!
Heb je de ontluchting gevonden van de tank en gecheckt?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Dirk Pauwels
Wat raar is, is dat de moto stilvalt tijdens het opwarmen, 10km rijden komt ongeveer overeen met op temperatuur komen. Ik denk dan aan bobijn, hall gever, maar dan start de motor meestal niet direct terug maar moet je hem eerst wat laten afkoelen....
Kun je nog eens excact proberen beschrijven hoe de moto stilvalt? Doet de toerenteller naald raar tijdens het stilvallen. De moto start meteen terug na het stilvallen? Het zijpikkel kontakt onderbreekt ook de benzine pomp, zou mss kunnen dat er een draadje kort ligt?
Kun je nog eens excact proberen beschrijven hoe de moto stilvalt? Doet de toerenteller naald raar tijdens het stilvallen. De moto start meteen terug na het stilvallen? Het zijpikkel kontakt onderbreekt ook de benzine pomp, zou mss kunnen dat er een draadje kort ligt?
De vuldop op een kier zetten en toerke doen. Eens blazen in de overloop/afvoer water en ontluchtingsleidingen.Op 10' kunt ge tankproblemen al uitsluiten.Dirk Pauwels schreef:Er zitten 2 leidingskes vast aan de fitting van de tankstop, die lopen naar de flens waar de filter op zit en komen uit aan je rechter voetsteun. Maar dit zijn eerder overloop leidingen, toch denk ik dat ze ook een ontluchtingsfunctie hebben. Normaal zit er in de benzine dop een miniscuul gaatje wat voor de ontluchting zorgt. Ik heb er op BMW's nog geen last mee gehad, maar destijds op de injectie Ducati's was het constant van dattum. Is niet gezegd dat het dit is, is vrij ver gezocht, maar je weet nooit...motogeorges schreef:Ik heb de tank geopend,ja,om te kijken dat er nog benzine in was.De meter gaf nog wel een halve bak aan,maar je weet nooit he.
Greetz
-
tweecilinderke
Dirk, als het de bobijn of hallgever is, gaat ge volgens mij na het starten geen uur meer rond rijden zonder problemen?een toertje gedaan maar na een 10tal km.viel de rt plotseling stil
t'is altijd moeilijk van achter nen pc zonder te horen of voelen wat er echt gebeurt.toer gedaan van meer dan een uur en alles perfect.
Zoals dirk al aangaf ,iets meer info graag, is het gewoon de motor die uitvalt of eerder de complete moto maw branden uw dashbordlampjes nog toen hij uitviel?
Wat was de reactie van de toerenteller enz.. bij het opnieuw starten?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
-
Dirk Pauwels
Bij een bobijn wss niet, dat klopt, bij terug opwarmen krijg je terug problemen meestal. Bij een hall gever heb ik toch al gevallen gehad die stilvielen en nadien na een paar minuutjes gewoon terug startten en probleemloos de dagrit uitreden. Maar na een tijdje komt het probleem steeds vaker voor en blijkt het toch de hall gever te zijn. Alleen zie ik hier zo niet direct de sypmtomen van een hall gever...tweecilinderke schreef: Dirk, als het de bobijn of hallgever is, gaat ge volgens mij na het starten geen uur meer rond rijden zonder problemen?
Zoals je ook al aangaf kan het ook best de cablage zijn. De klassieker is de kabelboom links ter hoogte vh balhoofd, bij draaien stuur wordt de kabelboom door een tie wrap in een wel heel scherpe knik gewrongen, na ettelijke jaren kan dat wel eens problemen geven.
-
motogeorges
Hallo allemaal,
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik heb de ontluchting gekontroleerd,zijpikkel is het niet.Motor valt gewoon stil onderweg,alle controlelichtjes branden normaal,toerentellernaald doet
normaal.
Zal eens proberen met de ongesloten tankdop te rijden,kabels enzo controleren.
Het rare is dat na het stilvallen hij terug normaal start en rijden zonder problemen.
Ik heb de ontluchting gekontroleerd,zijpikkel is het niet.Motor valt gewoon stil onderweg,alle controlelichtjes branden normaal,toerentellernaald doet
normaal.
Het rare is dat na het stilvallen hij terug normaal start en rijden zonder problemen.
Relais benzinepomp ? Eens vervangen door de claxonrelais. Kwam er lucht uit het gaatje aan de vuldop tijdens het blazen in de leidingen of ondervond je weerstand ? Ik vind dat eigenlijk maar een riskante onderneming om te rijden met open tankdop.motogeorges schreef:Hallo allemaal,
normaal.
-
motogeorges
Hallo allemaal,Danny schreef:controleer je klemmen van de batterij eens op goed vastzitten...
Denk dat het probleem van de baan is,en dat Danny gelijk had i.v.m. de klemmen van de batterij.....
Ik heb dus de batterij eruit gehaald en die plusklem was niet zo vast,gelijk het moest zijn,heb die kabels van de optimate aansluiting dan maar ook vantussen gedaan,
en de baterijklemmen eens goed vast gezet.De links kant die 3 stekkers eens uitgetrokken wat van het busje ingespoten,en dat is alles.
Wanneer die vroeger stilviel heb ik de luchtfilter opengedaan en waarschijnlijk aan die pluskabel gekomen die daartegen ligt,daarmee startte hij
en kon ik zonder problemen verder rijden.Tot het weer eens van de trillingen wat losser kwam en terug problemen had.
Ik hoop dat het probleem nu opgelost is,heb wel een 100km gaan rijden zonder problemen.
Bedankt nog voor de reacties en we worden alleen maar slimmer.
Groeten
Georges
Fijn van je dat je laat weten dat het opgelost is en hopelijk blijft dat zo. Toch raar ,lichtjes blijven branden en valt 2* stil na een tiental km. om dan weer te starten zonder problemen. Stom toeval dan.
De conclsusie zou moeten zijn dat er niet genoeg spanning beschikbaar was om de bobijn te bekrachtigen maar toch de lichten aan te houden ?
De conclsusie zou moeten zijn dat er niet genoeg spanning beschikbaar was om de bobijn te bekrachtigen maar toch de lichten aan te houden ?
-
GilbertBMW
BMW R1200RT: Plots stilvallen bij stationair draaien
Beste,
Ik heb een tweedhands BMWR1220RT onlangs gekocht Bwj.2007 . Reeds al tweemaal meegemaakt op een kruispunt aan de rode lichten dat de moto onverwachts stilvalt bij het stationair draaien. Na een paar maal te herstarten rijdt de moto terug normaal zonder verdere haperingen. GEEN enkel alarm en code in de display. Wat kan hier de reden hiervoor zijn AUB?
Ik heb een tweedhands BMWR1220RT onlangs gekocht Bwj.2007 . Reeds al tweemaal meegemaakt op een kruispunt aan de rode lichten dat de moto onverwachts stilvalt bij het stationair draaien. Na een paar maal te herstarten rijdt de moto terug normaal zonder verdere haperingen. GEEN enkel alarm en code in de display. Wat kan hier de reden hiervoor zijn AUB?
-
Dirk Pauwels
Re: BMW R1200RT: Plots stilvallen bij stationair draaien
Fouten eens laten uitlezen.GilbertBMW schreef:Beste,
Ik meen mij te herinneren dat er van de eerste series wel eens stappen motoren werden vervangen wegens stilvallen, maar kan nog wel andere oorzaken hebben. Met eens uit te lezen weet je mss meer.
-
alfa
Mogelijk oplossing?GilbertBMW schreef:Beste,
Bougies krijgen te weinig spanning op ralenti en kunnen sporadisch verzuipen.
Daardoor ook meermaals starten. (bougies staan nog te nat).
Oplossing ander type bougies .
BMW R1100R zonder KFR
-
Jo De Paepe
En hoe komt het dan dat er te weinig spanning op de bougies komt?alfa schreef:Mogelijk oplossing?GilbertBMW schreef:Beste,
Bougies krijgen te weinig spanning op ralenti en kunnen sporadisch verzuipen.
Daardoor ook meermaals starten. (bougies staan nog te nat).
Oplossing ander type bougies .
-
alfa
Slechte batterij+slecht werkende alternator.
Gezien zijn motor enkel op ralenti stilvalt en niet rijdend werkt bobijn goed.
Indien het niet het geval zou ik andere kaarsen steken. (vlamboog korter)
BMW R1100R zonder KFR
-
tweecilinderke
Slaat nergens op sorrySlechte batterij+slecht werkende alternator.
Slechte batterij + slechte alternator bij ralentie?
Bij stationair toerental geeft uwe regulator juist genoeg spanning door om uw batterij op spanning te houden en de verbruikers te kunnen voeden.
Van zodra uw toerental opklimt gaat uwe regulator zijn werk beginnen doen.
Uw bobijnen voeden uw bougies evenveel op ralentie dan bij hoger toerental !
Dit even ter zijde want zijn problem is blijkbaar opgelost
clublid
clublid
-
MidlifeCruise
Wat is hier de oorzaak van?Dirk Pauwels schreef:Doet de toerenteller naald raar tijdens het stilvallen.
Had dat daarstraks bij de RS ook
Just call me Luc
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Stappenmotoren dienen gereset te worden
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300