Problemen na update kaartmateriaal

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Hans T

Problemen na update kaartmateriaal

Bericht door Hans T »

Een vraagsken,
Sinds ik een update gemaakt heb van het kaartmateriaal van mijn ZUMO zit ik met het volgende probleem. De routes maak ik op PC en dan overzetten op GPS.Bij korte routes alles OK maar bij de langere routes neemt de ZUMO het laatste gedeelte van de route niet over. Op het scherm verschijnt dan: route te lang, route zal bijgewerkt worden zodra u uw bestemming nadert. Dat is spijtig genoeg niet het geval.
Ik weet wel, ik zou kortere routes kunnen maken, maar hoe komt het dat het vroeger wel lukte en nu niet meer?
Ik heb bijvoorbeeld zojuist een route van 880 km gemaakt met 11 via punten (skivakantie) en de GPS geeft de route perfect weer tot ongeveer de laatste 80 km. welke juist het belangrijkst zijn.
Kan er iemand mij tips geven om dit ongemak te verhelpen, alvast bedankt.

Groetjes
aantzeetje

Re: Problemen na update kaartmateriaal

Bericht door aantzeetje »

Algemeen kan je zeggen dat een route liefst kleiner dan 500km is. Splits gewoon je route op in 2 stukken. De kaarten worden steeds uitgebreider en als je intern geheugen bijna vol zit heeft hij denk ik minder rekenruimte over.
Als we de 1600 km afmalen naar Spanje heb ik ook 4 heen routes en 4 terug routes.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Een goede vuistregel is: uw routes beperken tot wat je normaal kan rijden in 1 dag
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje

Dat is nu ook wat overdreven. Heb al motordagen gehad van 1200 km op een dag.
Danny

Bericht door Danny »

aantzeetje schreef:Dat is nu ook wat overdreven. Heb al motordagen gehad van 1200 km op een dag.
of je dat dan nog plezant kan noemen laat ik in 't midden... :mrgreen:
aantzeetje

Danny schreef:
aantzeetje schreef:Dat is nu ook wat overdreven. Heb al motordagen gehad van 1200 km op een dag.
of je dat dan nog plezant kan noemen laat ik in 't midden... :mrgreen:

ik ook :monkey:
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Ik had erbij gezet, normaal he :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Dit probleem staat los van de kaartupdate.

Inderdaad: advies is om routes te maken die je in één dag rijdt. Er is namelijk verschil tussen routes over de kleine wegen en over de snelweg. Bij het eerste zul je eerder tegen grenzen aanlopen.

1200 km op één dag zal best eens lukken, maar zal dan zeker niet over de kleine wegen gaan.

Bij een te lange route meldt het toestel dat hij later de route 'af zal maken'. Ik heb dat wel een keer getest (en toen ging het goed) maar vind dat toch een riskante grap. Mijn advies is dan ook om de route inderdaad na ca 500 a 600 km op te knippen in twee delen.
Hans T

Bericht door Hans T »

Ik denk niet dat dit probleem los staat van de kaartupdate want vroeger kon ik perfect langere routes zonder problemen aanmaken.
Ik denk eerder in de richting dat het geheugen ontoerijkend zou kunnen zijn en zodoende het laatste gedeelte niet weergeeft.
Voor alle duidelijkheid die voorbeeldroute was er een voor met de wagen via snelwegen en dan is die 800 km gemakkelijk haalbaar.
Kortere routes maken is natuurlijk wenselijk maar gemakshalve...............
Ik heb een tip gekregen om minder kaarten in de GPS te laden om zodoende meer ruimte te creëren en het zo eens te proberen.
Bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte.
aantzeetje

Onafhankelijk van welke Zumo of SP het ook is, als je intern geheugen 2gyg is hou je best min +/- 300 mega vrij in de gmapprom.img map. Dus hang hem eens aan de pc en zie met verkenner eens hoeveel bytes je gmapprom is.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

aantzeetje schreef:Onafhankelijk van welke Zumo of SP het ook is, als je intern geheugen 2gyg is hou je best min +/- 300 mega vrij in de gmapprom.img map. Dus hang hem eens aan de pc en zie met verkenner eens hoeveel bytes je gmapprom is.
Experimenteren kan allicht altijd maar de omvang van je kaarten cq het vrije geheugen in het toestel is, hoe logisch het wellicht ook moge lijken, niet van invloed op dit probleem.

Als je met de kaarten aan het stoeien gaat adviseer ik ook even het resultaat te controleren met Javawa JDM; let daarbij vooral op evt dubbele kaarten cq overlappingen.
frank oostmalle

Bericht door frank oostmalle »

kaartmateriaal op geheugenkaart zetten, dit vrijwaart het geheugen van het toestel. waarschijnlijk is hierdoor het probleem opgelost.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Klinkt logisch, maar is niet zo. De oorzaak zit in het 'rekengeheugen' van het toestel; en da's iets anders dan het 'gewone' interne geheugen waarin de kaarten staan. Beetje vergelijkbaar met het RAM geheugen van een PC versus hard disk.
frank oostmalle

Bericht door frank oostmalle »

dit is de manier waarop ik al 7 jaar zonder problemen gebruik maak van de 550.
Hans T

Bericht door Hans T »

Sinds de update staat het kaartmateriaal op een geheugenkaart.
Heb een ZUMO 500. Oorspronkelijk alleen maar met BeNeLux maar bij aankoop raadde de verkoper mij aan om de rest van Europa op de geheugenkaart te plaatsen. Zo heb ik hem sinds jaren probleemloos gebruikt. Nu met de nieuwe update, een nieuw geheugenkaartje ( 8 G , omwille van extra ruimte te hebben) gekocht en alles daarop gezet met het gekende resultaat.
MrGPS

Bericht door MrGPS »

MrGPS schreef: Als je met de kaarten aan het stoeien gaat adviseer ik ook even het resultaat te controleren met Javawa JDM; let daarbij vooral op evt dubbele kaarten cq overlappingen.
Plaats reactie