BMW R850R
- Nieuwe High performance gel batterij , geladen zoals het hoort (lees zoals beschreven in het bladje dat er bij zat)
- 1e start gedaan , geen probleem , grote rit gedaan
- 2e rit naar de avondschool (kleine afstand)
- 3e rit naar wetteren , daar gestopt , weer naar huis , dan +- 6 km en dan 3 km
Gestopt aan het tankstation , niks meer , taktak en trrrrrrrrrr en wuwuwu en gedaan
Okidoki , dan maar iemand gebeld , gekomen , proberen starten met startkabels (weet dat dit niet goed is van de wagen maar je moet iets , duwen zal niet lukken voor me) , gaf niks behalve weer dat lege batterijgeluid.
gisteravond dan iemand gevonden met de bestelwagen , ook die persoon geprobeert met starthulp , alleen zo wuwuwuwu en daarna trrrrrrrrrrrr of tok tok
Soit had gisterenmiddag geprobeert om de handvatverwarming te testen (werkt niet) knop stond aan (tijdens het rijden),weet dat dit een grote verbruiker is maar daar kom ik seffens op terug. (bij meting)
met de oude batterij had ik het ook gehad , van wat stil te staan maar daar startte die wel met behulp van een autobatterij.
Die was echt onder het minimum van vulling (water-zuur of hoe noem je het) daarom dat ik ze ook vervangen heb.
Deze zomer mee gereden en altijd gestart en gedaan.....(zelfs met de te lage vulling)
Had dan een maandje of anderhalve stil gestaan en dan was die de eerste keer plat. Opgeladen met de druppellader en kreeg hem gestart zonder probleem.
Dan 3maand ongeveer stil ,opgeladen en niet willen , batterij erbij (van de wagen) om te starten en direct weg.
Nu kom ik terug op wat gegevens die ik gemeten heb
batterij bij de start van de meting (nieuwe batterij)
start : 12.85v
met contact : 12.76v
met contact en lichten : 12.53v
met contact lichten en 4 pinkers : 12.4v
met contact , lichten en handvatverwarming (gaat niet , maar te kijken of het afneemt) : 12.45v
Duw ik 1 op de startknop zak ik naar 6.5 v
duw ik 2e keer ga ik naar 5.8v
laat ik los en blijf ik wat meten komt ze terug naar 12.6v (ondertussen is er al wat tijd verstreken en zal ze wat gezakt zijn , heb nu ook niet gewacht tot het metertje echt stopte , het ging weer omhoog en dat wilde ik weten)
Vannacht druppellader gelegen , stond op groen , gemeten 13.05v , contact aan , starten , wuwu en gedaan , zakte weer naar 6v bij het indrukken van de startknop , daarna (knop lossen) springt ze weer naar 12.8 ofzo
Teller staat op net geen 38.000km
Ligt dit aan de startrelais of startmotor ?
Heeft me iemand een raad gegeven om de startmotor eens te demonteren en na te kijken.
Accu is nieuw , kan altijd een fabricagefout in zitten maar 2x hetzelfde probleem lijkt me dan weer enorm toeval.
Zekeringen zijn nog goed , benzinepomp slaat aan , ..........
Wat me wel opgevallen is , kan echt toeval zijn , dat mijn benzinelampje soms aan schoot en dan weer weg was , toen bleeft het branden ben gaan tanken en ging net geen 10l in.
Aangezien hier meer kenners zitten......