Bmw R850R heeft er weer zin in (update 16/04)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

marcdax

Bmw R850R heeft er weer zin in (update 16/04)

Bericht door marcdax »

Hallo , ben Marc , 2e BMW en die heeft er gelijk ook geen zin in (eerste was een Funduro met kuren)
BMW R850R
- Nieuwe High performance gel batterij , geladen zoals het hoort (lees zoals beschreven in het bladje dat er bij zat)
- 1e start gedaan , geen probleem , grote rit gedaan
- 2e rit naar de avondschool (kleine afstand)
- 3e rit naar wetteren , daar gestopt , weer naar huis , dan +- 6 km en dan 3 km
Gestopt aan het tankstation , niks meer , taktak en trrrrrrrrrr en wuwuwu en gedaan

Okidoki , dan maar iemand gebeld , gekomen , proberen starten met startkabels (weet dat dit niet goed is van de wagen maar je moet iets , duwen zal niet lukken voor me) , gaf niks behalve weer dat lege batterijgeluid.

gisteravond dan iemand gevonden met de bestelwagen , ook die persoon geprobeert met starthulp , alleen zo wuwuwuwu en daarna trrrrrrrrrrrr of tok tok

Soit had gisterenmiddag geprobeert om de handvatverwarming te testen (werkt niet) knop stond aan (tijdens het rijden),weet dat dit een grote verbruiker is maar daar kom ik seffens op terug. (bij meting)

met de oude batterij had ik het ook gehad , van wat stil te staan maar daar startte die wel met behulp van een autobatterij.
Die was echt onder het minimum van vulling (water-zuur of hoe noem je het) daarom dat ik ze ook vervangen heb.
Deze zomer mee gereden en altijd gestart en gedaan.....(zelfs met de te lage vulling)
Had dan een maandje of anderhalve stil gestaan en dan was die de eerste keer plat. Opgeladen met de druppellader en kreeg hem gestart zonder probleem.
Dan 3maand ongeveer stil ,opgeladen en niet willen , batterij erbij (van de wagen) om te starten en direct weg.

Nu kom ik terug op wat gegevens die ik gemeten heb
batterij bij de start van de meting (nieuwe batterij)
start : 12.85v
met contact : 12.76v
met contact en lichten : 12.53v
met contact lichten en 4 pinkers : 12.4v
met contact , lichten en handvatverwarming (gaat niet , maar te kijken of het afneemt) : 12.45v
Duw ik 1 op de startknop zak ik naar 6.5 v
duw ik 2e keer ga ik naar 5.8v
laat ik los en blijf ik wat meten komt ze terug naar 12.6v (ondertussen is er al wat tijd verstreken en zal ze wat gezakt zijn , heb nu ook niet gewacht tot het metertje echt stopte , het ging weer omhoog en dat wilde ik weten)

Vannacht druppellader gelegen , stond op groen , gemeten 13.05v , contact aan , starten , wuwu en gedaan , zakte weer naar 6v bij het indrukken van de startknop , daarna (knop lossen) springt ze weer naar 12.8 ofzo

Teller staat op net geen 38.000km

Ligt dit aan de startrelais of startmotor ?
Heeft me iemand een raad gegeven om de startmotor eens te demonteren en na te kijken.

Accu is nieuw , kan altijd een fabricagefout in zitten maar 2x hetzelfde probleem lijkt me dan weer enorm toeval.
Zekeringen zijn nog goed , benzinepomp slaat aan , ..........
Wat me wel opgevallen is , kan echt toeval zijn , dat mijn benzinelampje soms aan schoot en dan weer weg was , toen bleeft het branden ben gaan tanken en ging net geen 10l in.
Aangezien hier meer kenners zitten...... ;)
Laatst gewijzigd door marcdax op 16 apr 2014, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
tweecilinderke

Re: Bmw R850R heeft er geen zin (meer) in

Bericht door tweecilinderke »

Marc,

Dien tiktiktik die je hoort is de startrelais, ik gok dus op de starter!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
marcdax

Bericht door marcdax »

Dat dacht ik ook , denk ik ook , maar dan zit er op de starter zelf of de relais een gigantisch verlies ? Anders zou die batterij toch niet meer dan de helft aan voltage inleveren bij het indrukken van de startknop ?
En die relais is niet makkelijk uit te meten zeker ? En dan slaat die gewoon door want mocht die compleet stuk zijn dan zou die de voorgaande keren niet gestart hebben.
Dacht dat die trrrrrrr / tak tak kwam omdat de batterij niet genoeg stroom leverde , was toch bij (voorgaande motorfietsen) zo als de batterij "plat" was.
Tis net alsof de starter niet rond krijgt (wss wegens te weinig stroom) maar wat zou het dan kunnen zijn dat die niet meer rond draait (bedoel dan mechanische delen waar ik dan moet op letten).
Je hoort hem wel inslaan (zo'n tok geluid)
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Zo technisch geschoold ben ik niet maar

- Volgens mij zit de starter vast. Ding trekt zodanig stroom zonder te draaien waardoor je voltage ineenstuikt. En de relais begint te tikken.

- het probleem van het voltage en relais (als er een probleem is), kan je volgens mij door de voeding van de starter los te maken. En je volttester daaraan aansluiten. Weet je meteen of de relais werkt.
R1200RT, again :-)

Afbeelding
motogeorges

Bericht door motogeorges »

Hallo allemaal

Ik heb ook zo gesukkeld ( R1100RT ) met een nog geen 1 jaar oude batterij,gans de winter af en toe aan de optimate gehangen en gaf groen aan,
dus alles ok.Maar de moto startte niet,dacht ook dat het de startmotor was,afgedaan binnen voor revisie,maar nee alles goed.Ja dan is het de batterij he.
Was nog in garantie,dus een nieuwe gekregen,aansluiten starten en wegrijden.
Ik zou eens proberen met een andere goeie baterij,die R motoren hebben wel wat power nodig om die rond te krijgen.
Startkabels gaat ook maar moeten goed dik zijn(van camion)of het gaat ook niet.

Succes

Georges
suzuki 250GT(´76),honda CB250(´78),moto guzzi 850T4(´80),california 3(´92),R1100RT(´97)
Danny

Bericht door Danny »

zie maar eens eerst dat de klemmen goed vast zitten op je batterij....
motogeorges

Bericht door motogeorges »

Danny schreef:zie maar eens eerst dat de klemmen goed vast zitten op je batterij....
Ja Danny.....aan wie zeg je het :grin:
suzuki 250GT(´76),honda CB250(´78),moto guzzi 850T4(´80),california 3(´92),R1100RT(´97)
Danny

Bericht door Danny »

't Is onnozel maar 't is zo vaak een boosdoener.... :wink: :wink:
marcdax

Bericht door marcdax »

@ Danny : Die zitten mooi vast hoor was het eerste wat ik heb nagekeken :grin: (evenals op de starter zelf)
@ Georges : Zou kunnen maar dan zou hij moeten starten als je er een batterij bij legt en dat doet hij ook niet :-( zelfs met een starthulp waarmee je een saab gestart krijgt (of die moet minder kracht nodig hebben). Batterij is 3 weken oud en idd voortgaan op een lampje is 1 ding maar als je ze meet heeft ze wel +13v , tenzy mijn Ah weg zijn ....
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

dat is hier duidelijk de startmotor,als dit nog de originele is,dan zijn de interne vaste-magneten,of 1 daarvan losgekomen en blokkeert zo het ronddraaien met een hoge ampérage tot gevolg.
Dat komt regelmatig voor bij de oudere R-1100 & 850 reeks.
Gewoon de startmotor eruit halen en laten reviseren!
Danny

Bericht door Danny »

Kan zijn dat er een magneet is losgekomen, 't kan ook zijn dat het deksel van overbrenging in de starter eraf is.
beiden leveren 't zelfde probleem op, ik heb nog wel een goed starterhuis met magneten liggen als je er eentje zoekt :mrgreen:
marcdax

Bericht door marcdax »

okidoki , ga die eens demonteren en nakijken :)
Tis een R van 1998
Heb een technische tekening :-)
Afbeelding
Dus deze demonteren en ik moet meer te weten komen ? of kan je de interne dingen niet zien ?
'k Weet bij mijn sportster dat ik die 2x gedaan heb (gedemonteerd) en daar kon je alles nakijken en reinigen (wat daar achteraf de batterij was :razz: )
En wat kost zo'n revisie ?

thanks voor de hulp al !!
Danny

Bericht door Danny »

die interne dingen zie je niet op deze tekening, wat achter nummer 5 staat moet open, een klinknageltje weg tikken kan nodig zijn maar die zijn achteraf overbodig :mrgreen:

hier zijn wat plaatjes

https://plus.google.com/photos/11782000 ... banner=pwa

en nog eentje

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... &start=420
marcdax

Bericht door marcdax »

Dacht het dat ze in het ronde gedeelte zaten maar kon zijn dat het sealed was.
Proberen om eens te kijken deze week :)
Wat ik ondertussen al gevonden heb dat die dingen eigenlijk niet zoveel kosten , kwam er nieuwe tegen op marktplaats voor 99euro :-P , in UK voor een 120euro.
Nuja , eerst de oude eens nakijken.

Vraagje ; er zei iemand dat dit veel voorkomt , dus ook nog op het 2e model (met de chroom ronde tellers). Is dit eigen aan BMW omdat ik dat nog eigenlijk niet veel meegemaakt heb of gehoord bij andere merken

edit : bedankt voor de fantastische links ! :cheers:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

startmotor demonteren, in de bankvijs en efkes spanning opzetten van de autobatterij en kijken wat ie doet, zal magneetje zijn. koolborstels kan ook, maar ik verwacht niet dat je dan zon spanningsdip hebt bij het starten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa

Bericht door alfa »

Koppel batterij af en sluit die rechtstreeks op starter.
Als die niets doet dan kan je die uitbouwen.
Ik gok op weer een slechte batterij.
BMW R1100R zonder KFR
marcdax

Bericht door marcdax »

Ik volg , electriciteit is niet mijn sterkste punt , maar waarom zou die dan niet met een starthulp of autobatterij starten mocht het de batterij zijn.
Als ze zakt naar 6v mijn batterij mag ze nog de helft van de autobatterij afnemen , kom je aan een 7v , dan zit je aan ruim 13v om te starten zou moeten lukken toch ?!
marcdax

Bericht door marcdax »

Voor de duidelijkheid , ik test hem :
zet de + op de bovenste aansluiting van 4 en dan gewoon ergens de - op het frame ?
Vond het niet zo in het werkboekje
alfa

Bericht door alfa »

Voor te starten heb je minimaal 9 volt nodig en de nodige ah
BMW R1100R zonder KFR
marcdax

Bericht door marcdax »

ja met extra autobatterij moet je aan voldoende AH en V komen

Als er me juist iemand kan zeggen hoe ik die rechtstreeks aansluit kan ik weer verder :grin:

Bedankt voor alle hulp al !
John
Contacteer:

Bericht door John »

marcdax schreef:Voor de duidelijkheid , ik test hem :
zet de + op de bovenste aansluiting van 4 en dan gewoon ergens de - op het frame ?
Je hebt het zelf al gevonden! :wink:
marcdax

Bericht door marcdax »

John schreef:
marcdax schreef:Voor de duidelijkheid , ik test hem :
Je hebt het zelf al gevonden! :wink:
Was het niet 100% zeker :-) , morgen eens testen !
marcdax

Re: Bmw R850R heeft er geen zin (meer) in (update 17/03)

Bericht door marcdax »

Afbeelding

dus vandaag even getest :
- op het frame (had massa)
+ op de nummer 1
resultaat : met + aan de 1 (contact aan) (batterij op moto zelf lag af) benzinepomp in gang en dan een heel lichte tik vanuit de startrelais in de zekeringkast

Starter gedemonteerd :
- op starter
+ op 1
resultaat : niks

- op starter
+ op 2
resultaat : tandwiel springt naar voren

Iemand nu een gedacht ? Het ding is niet geblokkeert maar kan het zijn dat de startrelais (of was is dat bovenste ronde ding) mankeert ?
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Op de 1 steekt ge de + en op de massa de - dan gaat ge met een draadje van de 1 naar de 2 en hij zou moeten draaien.
Niet verschieten he als ge dat doet :mrgreen:
Span de starter wel even tussen een bankschroef he!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
marcdax

Bericht door marcdax »

okidoki , dus nu getest , draadje van 1 naar 2 , - op de starter zelf (massa) en dan de + tegen nummer 1 geduwd , gezet
Starter slaat uit maar draait niet rond (tandwiel) dus die heeft zijn geest gegeven vermoed ik zo

Nu heb ik eens gekeken voor 'wit product starter" op ebay , kosten daar een 80euro incl verzending.
Lijkt me dan beter om vandeneerste keer zo een nieuwe aan te schaffen ?
Plaats reactie